Färga håret själv vs på salong?

Tack!

Jo, jag vet, fast jag har gått till den här två gånger tidigare och det har blivit jättebra. Det känns som mitt problem blev lite det motsatta, innan har jag velat ha det väldigt kort, men nu trivdes jag i det lite längre som det hunnit bli, men hon tänkte nog automatiskt att jag ville ha det väldigt kort. Blä.

//r
 
Usch! Jag är lika ledsen och arg idag. Varför blir det såhär? Jag vet ju, eller tror iallafall, att det inte bara är jag som lider av kommunikationsproblem hos frisören men varför blir det så? Är det nåt med att man blir i underläge i frisörstolen eller vad är det? Usch. Önskar jag hade kunnat klippa mig själv, men får väl börja öva när håret behöver klippas nästa gång.

//r
 
Usch! Jag är lika ledsen och arg idag. Varför blir det såhär? Jag vet ju, eller tror iallafall, att det inte bara är jag som lider av kommunikationsproblem hos frisören men varför blir det så? Är det nåt med att man blir i underläge i frisörstolen eller vad är det? Usch. Önskar jag hade kunnat klippa mig själv, men får väl börja öva när håret behöver klippas nästa gång.

//r

Det är väldigt tråkigt när man blir missnöjd :( Och det inte blir som man tänkt sig. Lite svårare också när det är på grund av en klippning. Men jag tycker verkligen ändå att du ska kontakta frisören igen och säga att du inte blev nöjd. Kanske kan hon färga håret på dig som kompensation? Eller något annat.. Oavsett vad så har alla frisörer jag gått tillbaka till tackat mig för att jag vågat säga att jag inte var nöjd. Dom vill ju göra ett bra jobb och inte ha missnöjda kunder. Känns det jobbigt att gå dit eller ringa kanske det finns en mailadress eller mobilnummer så du kan sms:a eller maila?
 
Ja, det är jättetråkigt, fast det var inte hennes fel. Jag har vridit och vänt på det och när jag är arg så tycker jag det var hennes fel, men egentligen var det ju jag som skulle stått på mig mer med vad jag ville ha och vad jag inte ville ha. Jag hade föredragit att hon bara lyssnat och klippt och inte kommit med egna idéer, men det är ju liksom inget jag kan komma med i efterhand som klagomål.

=( Usch. Bara o vänta 2,5 månader ungefär så det växer ut till den längd jag vill ha =( O sen försöka lära mig o toppa och tunna ur det själv om det nu går. Vågar ju inte riskera att gå till frisör igen.

//r
 
Men jag tycker att det är frisörens jobb att kunna läsa av kunden. Visst, du hade kunnat stå på dig mer, men det ska du inte behöva göra tycker jag. Så till viss del är det henner "fel".. Jag tycker inte du ska se det som klagomål. Utan mer som konstruktiv kritik. Du behöver inte stövla in och kräva nåt, även om jag tycker du kan det, men att berätta att du önskat nåt annat. Jag hade absolut föredragit det alla gånger som frisör.
 
Hmm, jo alltså på ett sätt håller jag med dig.. för jag vet att jag började med att säga "jag vill ha det ungefär som det är, fast lite kortare. Mycket kortare i nacken och lite kortare på sidorna och så med rak lugg".

Sen sa jag att ville ha det uppklippt, så man kan göra lite med det, men jag tror att jag använde det ordet fel, för jag menade om man kunde tunna ur det litet, men behålla längderna typ.. Så var kanske där det gick snett?
Fast då hade jag ju redan sagt "ungefär som det är, fast lite kortare".

Men då kom hon med förslag om typ nån rak kant på sidan med längre överhår o vad det var och det tyckte jag lät fult och sa nej, men sen slutade det med att jag typ inte har nåt hår alls istället =( =( =( . Men asså jag vet inte varför jag inte sa emot, jag märkte ju att det blev mycket kortare än jag ville, men ändå sa jag inget? Jag trodde jag var förbi det stadiet, att jag lärt mig stå på mig, men nä då. Usch nä jag kan tydligen inte kommunicera med frisörer. O är håret avklippt finns de ju inget o göra åt. Usch.

Så visst, min nuvarande frisyr är LÅNGT LÅNGT LÅNGT ifrån "ungefär som det är nu, fast lite kortare". Men tja, jag sa ju inte emot sen så :,(.

Men ja, som sagt eftersom jag var med på noterna under klippningen o tänkte att hon vet vad hon gör, det blir nog snyggt, så tänkte jag de skulle bli snyggt. Men hon pratade en del om styling o så med att man får ju ha i nåt så de blir roligare o jag sa flera gånger att de har inte blitt så mkt med nu under möss-tiden, knappt alls, så kanske hon skulle läst av mig bättre o tänkt att jag ska nog inte ha nån frisyr som man behöver göra så mkt med?

Asså, jag har velat fram och tillbaka med vad jag vill ha för hår, men nu kände jag ju att jag trivdes, men ville ta bort lite överflöd, men annars trivdes jag. Vill hellre ha en frisyr man använder mousse i än vax om man tänker längdmässigt, det skulle jag ha sagt... suck, det är mycket jag skulle ha sagt innan håret föll som sagt... suck. Men men, nu efteråt känner jag ju att vet vad jag vill tillbaka till iallafall.

Det här blev en sjuuuukt lång roman, men bra bearbetning. Har gått och skrikit för mig själv här hemma så jag fått ont i halsen redan så... :( :( :(

//r
 
Hmm, jo alltså på ett sätt håller jag med dig.. för jag vet att jag började med att säga "jag vill ha det ungefär som det är, fast lite kortare. Mycket kortare i nacken och lite kortare på sidorna och så med rak lugg".

Sen sa jag att ville ha det uppklippt, så man kan göra lite med det, men jag tror att jag använde det ordet fel, för jag menade om man kunde tunna ur det litet, men behålla längderna typ.. Så var kanske där det gick snett?
Fast då hade jag ju redan sagt "ungefär som det är, fast lite kortare".

Men då kom hon med förslag om typ nån rak kant på sidan med längre överhår o vad det var och det tyckte jag lät fult och sa nej, men sen slutade det med att jag typ inte har nåt hår alls istället =( =( =( . Men asså jag vet inte varför jag inte sa emot, jag märkte ju att det blev mycket kortare än jag ville, men ändå sa jag inget? Jag trodde jag var förbi det stadiet, att jag lärt mig stå på mig, men nä då. Usch nä jag kan tydligen inte kommunicera med frisörer. O är håret avklippt finns de ju inget o göra åt. Usch.

Så visst, min nuvarande frisyr är LÅNGT LÅNGT LÅNGT ifrån "ungefär som det är nu, fast lite kortare". Men tja, jag sa ju inte emot sen så :,(.

Men ja, som sagt eftersom jag var med på noterna under klippningen o tänkte att hon vet vad hon gör, det blir nog snyggt, så tänkte jag de skulle bli snyggt. Men hon pratade en del om styling o så med att man får ju ha i nåt så de blir roligare o jag sa flera gånger att de har inte blitt så mkt med nu under möss-tiden, knappt alls, så kanske hon skulle läst av mig bättre o tänkt att jag ska nog inte ha nån frisyr som man behöver göra så mkt med?

Asså, jag har velat fram och tillbaka med vad jag vill ha för hår, men nu kände jag ju att jag trivdes, men ville ta bort lite överflöd, men annars trivdes jag. Vill hellre ha en frisyr man använder mousse i än vax om man tänker längdmässigt, det skulle jag ha sagt... suck, det är mycket jag skulle ha sagt innan håret föll som sagt... suck. Men men, nu efteråt känner jag ju att vet vad jag vill tillbaka till iallafall.

Det här blev en sjuuuukt lång roman, men bra bearbetning. Har gått och skrikit för mig själv här hemma så jag fått ont i halsen redan så... :( :( :(

//r

Tröstkram, jag vet känslan och det känns hemskt!
Det är inte ditt fel att hon var pushig tycker jag, ja det är svårt att säga något emot när de inte vill lyssna på hur man vill ha det, om man gör det gör de ju som de vill oavsett.

Nu är ju mitt hår långt men det kommer ta lång tid innan mitt växer ut igen eftersom håret blev förstört i hela längden, några år till kanske fem, och jag var hos frisören för ett halvår sen.. Kan du trösta dig lite med det att det inte kommer ta lika lång tid för dig innan håret växer ut kanske?
Hår är trots allt bara hår och du är du oavsett, så var glad och försök att inte bekymra dig :), det finns folk som förlorar hela håret som lyckas vara glada ändå.
Om du är frisk och välmående och allt och har bra saker på gång i livet, försök att fokusera på det när sådana negativa tankar om håret kommer upp :).

Som sagt.. jag kommer aldrig mer gå till frisör för att klippa eller färga om jag kan undvika det genom att ha en frisyr som jag kan klippa själv. Men du och andra kan säkert hitta en bra frisör som funkar varje gång, för självklart finns det, problemet är de gånger det går fel och det tar tid att växa ut..
 
Tack för ditt svar, vad snäll du är =) Det värmer.

Usch, vad tråkigt för dig!!! =( =( Ja, på ett sätt känns det ju som om jag överdriver, men alltså det är verkligen skitfult, jag tycker inte alls den här frisyren passar till min ansiktsform eller att jag kan göra nåt med håret, det blev så himla lite hår kvar. Usch. Men visst, om tre månader om det växer i den takten det växt innan så kommer det vara den längden jag vill ha, så det är ju inte speciellt lång tid, men det var ju till sommaren jag ville ha fint hår! Men visst, lite sommar hinner jag ha "mitt" hår.
Tyvärr känns det lite som om det här var lite droppen, mitt liv är inte så jättetoppen i övrigt, så misslyckat hår behövde jag inte som toppen på det hela =(.

Jag ska inte heller gå till frisör mer. Det dumma eller lite roliga hur man nu ser det är att jag har tidigare varit för snål för att gå till frisör och bett mitt ex eller kompisar att klippa/raka det, men tyckt att jag fick väl växa upp och börja kosta på mig för det blev ju ändå inte helt tiptop när de har gjort det, men det blev då sannerligen mer som jag ville ha det än vad detta blev! Så jag återgår till hemma- eller självhjälp, även om det inte blir perfekt, så blir det många gånger bättre!

//r
 
Tack för ditt svar, vad snäll du är =) Det värmer.

Usch, vad tråkigt för dig!!! =( =( Ja, på ett sätt känns det ju som om jag överdriver, men alltså det är verkligen skitfult, jag tycker inte alls den här frisyren passar till min ansiktsform eller att jag kan göra nåt med håret, det blev så himla lite hår kvar. Usch. Men visst, om tre månader om det växer i den takten det växt innan så kommer det vara den längden jag vill ha, så det är ju inte speciellt lång tid, men det var ju till sommaren jag ville ha fint hår! Men visst, lite sommar hinner jag ha "mitt" hår.
Tyvärr känns det lite som om det här var lite droppen, mitt liv är inte så jättetoppen i övrigt, så misslyckat hår behövde jag inte som toppen på det hela =(.

Jag ska inte heller gå till frisör mer. Det dumma eller lite roliga hur man nu ser det är att jag har tidigare varit för snål för att gå till frisör och bett mitt ex eller kompisar att klippa/raka det, men tyckt att jag fick väl växa upp och börja kosta på mig för det blev ju ändå inte helt tiptop när de har gjort det, men det blev då sannerligen mer som jag ville ha det än vad detta blev! Så jag återgår till hemma- eller självhjälp, även om det inte blir perfekt, så blir det många gånger bättre!

//r

Jag tycker inte du överdriver :).

Jag är säker på att du kommer vara jättefin i sommar ändå vad du än gör med ditt hår :).

Åw.. men om du försöker fokusera på att glädja dig till hur saker kan bli bättre i framtiden? Eller små saker eller mål du försöker klara av en gång i framtiden och du ser fram emot? Det brukar göra mig glad om saker är lite kämpigt att försöka flytta fokuset och leta det positiva i varje liten sak jag gör just nu i små ögonblick, eller saker jag glädjer mig till att kunna göra i framtiden och fokusera på vad jag kan göra just nu för att göra vägen dit möjlig. Eller också om jag har något inplanerat som jag glädjer mig till, det kan jag leva på i flera månader :D Då känns problemen jag har lite mindre när jag försöker att inte tänka på dem, och då har de en tendens att försvinna och lösa sig, precis som med håret som löser sig med tiden :p.

Precis så jag tänker om mitt hårfriserande just nu :D. Men det måste säkert vara mycket svårare att klippa själv eller med hjälp av en kompis när man har en kortare frisyr?
 
Senast ändrad:
Aaaw, tack igen, vad du är gullig =).

Alltså precis det du skriver tyckte jag förut att jag var väldigt bra på! Och jag säger det också ofta när jag pratar med folk och så, men ändå har jag tydligen tappat det själv, för jag känner mig inte jättepositiv nu för tiden. Men jag ska absolut försöka bli mer positiv och se det stora i de små sakerna, man mår ju bättre då! Jag får ha mössa och se glad ut helt enkelt :P

Jo, alltså hade jag velat ha en så pass kort frisyr hade det kunnat bli väldigt svårt, tror jag, fast jag har kommit på att det är inte det jag vill ha, utan jag vill ha så pass långt att det blir liksom precis på gränsen så att det blir som att toppa ett långt hår, så då borde det funka =)
Men som sagt, nu när jag känner hur mycket jag saknar det håret så vet jag ju iallafall att det är det jag vill ha! Har velat massa fram och tillbaka, men nu vet jag.

//r
 
Nu måste jag också skriva av mig!! Fast detta hände för typ 2 år sen haha :P
Tänker heller aldrig gå till frisör igen! Om det inte är någon som alla alla rekomenderar. Mitt går blev också "förstört". Bad om att få det toppat, lite uppklippt/uttunnat, men bara lite, hon frågade och visade med fingrarna, nån cm, jag sa ja.
Sen klippte hon mitt hår i 3 olika lager, i olika längder, det kortaste lagret typ 10-15cm uppklippt, men!! Det var inte det värsta, utan i det översta lagret så hade hon klippt en del typ 5 cm kortare, en 10 cm brett, snett bak på huvudet. Vafan? Hon blev nog stressad av hur kass hon var, för hon klippte sig i fingret, och när hon skulle visa hur det blivit slickade hon allt mitt hår bak, så jag inte såg hur det såg ut förräns jag kom hem och kollade.

Jag förstår hur du känner!! Var så jävla arg och ledsen. Klippt mig själv sen dess, har tunnat ut med rakhyvel, funkar jättebra!
 
Jag har också varit med om fasansfullt dåliga klipp, och färger, och det är sjukt jobbigt och tråkigt :(

Men jag tror ändå det är viktigt att reklamera varan. Du bad om en vara, blev övertalad till en annan, och det är inte rätt mot dig som kund! Man är faktiskt ganska utsatt i stolen så att såhär får det inte gå till! Hon borde bara klippt som du bad!

Var det första gången du var där? Isf bör hon absolut inte "svävat ut". I min bok tar det en stund att lära känna varandra, och att börja med nåt nytt spexigt när man är nya för varandra och kanske inte pratar samma språk känns vanskligt, och det är frisören jobb att tänka på sånt - tycker jag.

Är verkligen ledsen för din skull! Men jag tycker du borde reklamera.
 
Jag färgar hemma :)
Svart eller mörkbrunt, helfärgning eller utväxten. Nuförtiden kör jag bara en färg, har inte tid till mer.

För två år sedan blonderade jag mig hemma, det var däremot ingen bra ide. Mitt hår tog enormt mycket stryk av det och det märks verkligen hur långt ut det blonderade håret växt, trassligt och knutigt.
 
Tack för era svar, intressant att läsa, åsikterna går isär en del.

Fast själv har jag nog snart inga hårproblem alls tror jag, ska nog raka av allt. Usch. Varit och klippt mig nu och nu gråter jag. Blir så arg på mig själv. När jag gick dit hade jag en klar bild av vad jag ville ha och sa till frisören "som det är nu, fast lite kortare och uppklippt och väldigt kort i nacken" men sen hade hon en del egna idéer och ja, det lät ju bra när hon sa det, men fan, det var ju inte vad jag egentligen ville ha. Usch!

//r
åh vad tråkigt :(
 
@Blimblom Välkommen att skriva av dig, det hjälper väldigt mycket har jag märkt!! Åh, vilken dåålig frisör!! Det låter inte alls som om hon lyssnade på dig!! Gick du tillbaka och klagade?
Att tunna ut med rakhyvel lät som något att testa när mitt hår vuxit ut igen, tack för tipset!

@nothalfbad Det var tredje eller fjärde gången jag var där och de tidigare gångerna har jag blivit nöjd och känt att jag efter lite svårigheter hittat en bra frisör. Men nu när jag tänkt efter har jag kommit på att hon nog haft lite för mycket egna idéer innan också, fast innan har det varit mer okej för då har velat ha väldigt kort.

Jo, jag funderar faktiskt på ifall jag kanske skulle gå in där idag när jag ska till stan... (ska på synundersökning och köpa glasögon, lär väl sluta med fula såna med... dom hääär passar så bra till din ansiktsform...Ööööörk). Men alltså, vad säger man? Ska jag säga att jag kände mig i underläge i stolen och inte kunde säga nej till hennes idéer när hon kom igång, fast jag från början sagt "ungefär som det är, fast lite kortare". Eller är det löjligt? Fast jag verkar inte vara ensam om att känna såhär? Men det känns ju dumt eftersom jag satt där med glad min och var glad medan det pågick.

Usch jag hade glömt bort också hur jag inte tyckt om mitt hår under utväxtperioden, utan det var ju när det blev längre jag började trivas, suck, jag fixar det ju ändå aldrig med vax nu för tiden, suck. Jag vill ha en frisyr man kan ha ofixad o som blir fin o ha sommarhatt på alternativt ha i mousse. Suck. Fan. Jag visste ju det och så lät jag henne klippa av det? Jag fattar inte varför jag inte sa nåt?!?! Suck.

//r
 
@Blimblom Välkommen att skriva av dig, det hjälper väldigt mycket har jag märkt!! Åh, vilken dåålig frisör!! Det låter inte alls som om hon lyssnade på dig!! Gick du tillbaka och klagade?
Att tunna ut med rakhyvel lät som något att testa när mitt hår vuxit ut igen, tack för tipset!

@nothalfbad Det var tredje eller fjärde gången jag var där och de tidigare gångerna har jag blivit nöjd och känt att jag efter lite svårigheter hittat en bra frisör. Men nu när jag tänkt efter har jag kommit på att hon nog haft lite för mycket egna idéer innan också, fast innan har det varit mer okej för då har velat ha väldigt kort.

Jo, jag funderar faktiskt på ifall jag kanske skulle gå in där idag när jag ska till stan... (ska på synundersökning och köpa glasögon, lär väl sluta med fula såna med... dom hääär passar så bra till din ansiktsform...Ööööörk). Men alltså, vad säger man? Ska jag säga att jag kände mig i underläge i stolen och inte kunde säga nej till hennes idéer när hon kom igång, fast jag från början sagt "ungefär som det är, fast lite kortare". Eller är det löjligt? Fast jag verkar inte vara ensam om att känna såhär? Men det känns ju dumt eftersom jag satt där med glad min och var glad medan det pågick.

Usch jag hade glömt bort också hur jag inte tyckt om mitt hår under utväxtperioden, utan det var ju när det blev längre jag började trivas, suck, jag fixar det ju ändå aldrig med vax nu för tiden, suck. Jag vill ha en frisyr man kan ha ofixad o som blir fin o ha sommarhatt på alternativt ha i mousse. Suck. Fan. Jag visste ju det och så lät jag henne klippa av det? Jag fattar inte varför jag inte sa nåt?!?! Suck.

//r

@strawberrysylt , Jag tycker verkligen du ska göra det :) Jag lovar att hon inte blir arg, och om hon blir det så säger det mer om henne än nåt annat.
När jag gått tillbaka så har frisörerna alltid varit väldigt tillmötesgående. Frisörer kan ha egna idéer typ "Vad tror du om det här?" men säger kunden då nej eller verkar tveksam ska de backa! Tycker jag!
Samma med glasögon, skit i vad optikern tycker eller trender. Ta några som du tycker är fina på dig. För det är ju du som ska ha dom :) Samma med håret, viktigast är att du är nöjd, inte vad någon annan tycker du passar i :) Go go go! :banana:
:bump:
 
=) ja, jag ska kanske göra det. Fast jag känner mig som sagt så schizofren... jag sa ju först "lite kortare på sidorna" och tyckte rakat i nacken lät bra... men alltså hennes och min idé om LITE kortare och rakat i NACKEN hängde inte ihop... nä usch jag vet inte alls vad jag ska säga egentligen känner jag =(. Men visst det är kanske bra för henne att få veta för framtiden med ifall de kommer in fler såna som jag...

//r
 
@Blimblom Välkommen att skriva av dig, det hjälper väldigt mycket har jag märkt!! Åh, vilken dåålig frisör!! Det låter inte alls som om hon lyssnade på dig!! Gick du tillbaka och klagade?
Att tunna ut med rakhyvel lät som något att testa när mitt hår vuxit ut igen, tack för tipset!
Jag vågade inte gå tillbaks och klaga... blä! Men jag skrev en arg recension, på en såndär sida som kommer upp om man googlar dom haha xD

Hoppas du blir nöjd med ditt hår snart! :)
 
@Blimblom Okej =/ Fast det kommer nog inte jag göra, för i mitt fall känns det mer som problem i kommunikationen, inte att hon medvetet struntade i vad jag sa. Men får se om jag vågar gå in och tala om hur jag känner, det kunde nog vara bra...

Tack!

//r
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har tröttnat på långt hår nu. Det bara hänger rakt ned eller så har jag det i en knut mitt på huvudet. Är kass på att sätta upp...
2
Svar
38
· Visningar
3 136
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
2 979
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Jag har så svårt att kosta på mig själv... och tänker att här finns säkert bra råd att hämta ❤. Jag har alltid varit snål mot mig...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 419
Senast: Asko
·
Kläder & Bli fin Jag har mörkt hår, nästintill svart och gjorde en dip-dye färgning för ca 3 månader sedan. Nu har min rosa/röda färg i topparna bleknat...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp