Bukefalos 28 år!

Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Sv: Färger i alla dess varianter......

Aha!

Vad är det för "genetik" -är det alltså något helt annat än creme genen?
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

Ha ha, nu börjar det bli lite rörigt....ja det är åxo en blek gen som verkar på som sagt, svart.

NU ska jag röra till det lite. bilden ovan kan..jag säger kan, vara en silver buckskin ( Är inte testad ) silver färgade föds i en färg och efter föl fällningen blir nåt helt annat.
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

OK, en dunskin, ja, det låter logiskt.

En gulbrun med blackgen....tja, alltså en brun häst med cremegen samt black(dun)gen oxå.....googla på islandshäst+vitblack så borde det komma upp den färgen.

Kan inte beskriva det på annat sätt.....det blir som en blek gulbrun med ål och med både vitt och svart i man och svans. Ibland svårt se skillnad.

Jaja, dunalino är ju palomino med dun såklart !!
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

Hur såg din isis ut färgmässigt ??

Hon hade inte blå ögon, vilket kanske det måste vara för att vara dubble creme ?

Hon var som en mycket ljus gulbrun men istället för svarta ben, man och svans så var de chokladfärgade samt att hon hade en svag ål, svaga zebraränder på benen och en typisk black"fjäder" i svansroten fast svag. Hon hade en blandman även med ljusa strån, inte vita utan mer ljusgula.

Många sa hon var en ovanligt ljus gulsvart.....andra att hon var en vanlig gulbrun(det tror jag inte på) och sen började jag fundera på om hon var silvergulbrun......
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

Vet du vad föräldrarna var för färg? En av dom förmodar jag måste vara smokey black då?

Jag tror man kan testa för smokey cream, eller iallafall testa för dubbel cremegen (double dilute) -och vet man då föräldrarnas färger så borde man kunna avgöra vilken double dilute typ man har.

Pappan var gulsvart (smokey black) och mamma fanns ingen reggad färg på ( mycket vanligt bland importerade äldre islandshästar ) men enligt ögonvittne hade hon samma färg som avkomman, dvs mitt fd sto.
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

Aha!

Vad är det för "genetik" -är det alltså något helt annat än creme genen?

Som Myra sa så är det oxå en blekgen.
Creme blekar ju till gult medans silver bleker till gråaktigt på en svart och mera nästan intensivt brunt på en brun, samt man och svans bleks till mycket ljusa, ofta vita men inte alltid, ibland grådassiga.
Får inte finnas något rött hårstrå i man och svans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färger i alla dess varianter......

Ha ha, nu börjar det bli lite rörigt....ja det är åxo en blek gen som verkar på som sagt, svart.

NU ska jag röra till det lite. bilden ovan kan..jag säger kan, vara en silver buckskin ( Är inte testad ) silver färgade föds i en färg och efter föl fällningen blir nåt helt annat.

Vad är det som får er att fundera på silvergulbrun(buckskin) ?
Tycker den ser rätt silversvart ut rakt upp och ner....möjligen silvergulsvart....


Ja, silverfärgen kan vara mysko att definiera....fölet kan vara ljusgrått och vid fällning blir den jättemörk !
Att dessutom man och svans ofta är grå vid födsel får en ju att fundera ännu mera :)
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

Hoppas det funkar att se bilden !

n1091932902-30143930-2617.jpg


Häftigt !!

Visste inte silver fanns i quarethästar.
Måste vara mycket ovanligt eller förväxlas det ofta ?
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

Häftigt !!

Visste inte silver fanns i quarethästar.
Måste vara mycket ovanligt eller förväxlas det ofta ?

Silver är inte vanligt bland Qh och Ph men existerar och jag tror det finns en hel del som är det, men ägare/uppfödare är inte bekanta med just den genen.
Har sett några "palominos" här med grå/silver man/svans.
Eftersom silver inte träder fram (syns) på fux blir man verkligen förvånad.

Är själv inte så himla insatt i silver genen eftersom den är så svår att definiera.

Ska lägga upp lite flera bilder på unghästen så kanske det är förstårligt att jag kliade mig i huvudet när hon föddes och började skifta vid föl fällning.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

En vecka gammal.

Saga088.jpg


Ett halvt dygn gammal

Flis.jpg


Lägg märke till hennes röda ögon....hon hade bärnstens färgade, ljusa med grönt i.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Ca 3 månader

Blandat027.jpg


Ett år och vinterpäls

n792909720_1423550_2326173.jpg


n792909720_1423546_5076063.jpg


Två år också vinter

PICT3406.jpg


PICT3418.jpg
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hon har ALLT dom skriver om silver.....ljusa ögonfransar, randiga hovar, apelkastad och silver man/svans, MEN ser ut som en Palomino (reggad palomino)

Då frågar man sig: är hon en palomino eller en buckskin med silver ??
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Måste bara säga att er hingst (om det är din som du har som avatarbild) är helt underbart snygg! Har varit inne på er hemsida flera gånger och hade jag haft ett sto hade jag varit hos er på 3 röda :)
 
Senast ändrad:
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Tack så mycket :)

Han är inte bara snygg han är fruktansvärt trevlig åxo, nästan snäll så han är dum.....hehe
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

låter mycket bra. Får tipsa min vän som är sugen på att betäcka sin paint.:)
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hon har ALLT dom skriver om silver.....ljusa ögonfransar, randiga hovar, apelkastad och silver man/svans, MEN ser ut som en Palomino (reggad palomino)

Då frågar man sig: är hon en palomino eller en buckskin med silver ??

Av de bilderna att dömma så kan man ju bli lite förvånad när hon blir så mörk vid fällning, det kan jag förstå !

Hade jag inte vetat det var en QH så hade jag sagt hon ser ut att bli silver musblack, de brukar födas med sån där aprikos färg liksom med ljusa ögon.
MEN det vet jag inte om det ens är gentiskt möjligt, en förälder måste vara dun/grullo isåfall.
Och hon ser inte alls ut som en silvermusblack på någon bild.

Hon ser ju onekligen UT som en palomino på sista bilden........
Jag har märkt att palomino färgen på QH kan variera i nyanser lika mycket som gulbrun kan göra på islandshäst.

En silverbuckskin/silvergulbrun brukar vara mer som en blek gulbrun, inte så gul på kroppen, lite mer smutsgul och inte speciellt ofta sådär kritvit i man/svans. Det brukar oxå märkas på benen, de brukar inte vara helt ljusa utan mer avblekta svart/gråa.
Eftersom det SYNS på en gulbrun, silvergenen alltså, så brukar man faktiskt kunna se att det är något annat än gulbrun.

Det går ju faktiskt testa för silvergenen, kostar inte alltför mycket, kunde vara roligt att veta......om inte annat för framtida aveln skull :)

(Silver på silver rekommenderas inte då det kan ge en ögondefekt om avkomman blir homozygot för silver )
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hade jag inte vetat det var en QH så hade jag sagt hon ser ut att bli silver musblack, de brukar födas med sån där aprikos färg liksom med ljusa ögon.
MEN det vet jag inte om det ens är gentiskt möjligt, en förälder måste vara dun/grullo isåfall.

Pappan är Cremello/Dun men hon har inte fått dungenen bara creamgenen. Mamman mörkbrun....

Jag ska skicka in ett Z test på pappan av ren nyfikenhet :) Jag har bett nuvarande ägaren om lite nya bilder. Hennes man/svans är/var inte kritvit som palomino brukar ha....vet inte hur hon ser ut i dag som 3 åring men det hoppas jag få se snart.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Vad kul :)

Jag har en vännina som tycker jag ska betäcka mitt sto med din hingst, om det nu är samma....men det finns väl bara en cremello dun QH hingst i Sverige.. :)

Du kan inte utläsa från stammen om det kan finnas silver i honom då ?

Är ju alltid bäst göra test förstås, då vet man säkert.
 

Liknande trådar

Avel Häromdagen var jag och chippad och ID-kontrollerade ett gäng pållar hos en bekant. Jag var där även får 2 år sen och ID-kollade två föl...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 838
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp