Bukefalos 28 år!

Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Sv: Färghjälp?

Det finns andra här som har mer koll på detta än jag men det skulle kanske kunna vara någon sabinogen som syns (om det är möjligt på en tobianotecknad häst), alternativt en roan (konstantskimmel). Eller så är det bara en vanlig stickelhårig -även kallat roaning. Men sabino föds sådan och roan färgar ut efter ett tag... och om hon är roan måste någon av föräldrarna vara det också.... dock behöver det inte vara mycket och någon förälder kan ju vara reggad med fel "färg" så att säga.

Om hon är svartbrun (brown) eller svart är svårt att säga, man kan gentesta för det men jag tycker nog båda ser svarta ut i grundfärgen, med lite solblekta toppar i manen på den nedersta.
Posta i färgtråden här på western så får du säkert bra svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Färghjälp?

Mammans blå öga KAN tyda på att hon bär på en bukskäckgen, vet ej om det finns inom shetlandsrasen dock.

Isåfall KAN stickelhårigheten tyda på att detta sto fått en sådan gen ifrån mamman.
För att få en bukskäck krävs att båda föräldrarna har den och ger den vidare i dubbel upplaga till avkomman.
Även den lilla nosbläsen/snoppen kan tyda på bukskäckgen.
Bukskäckgen syns inte alltid.

Dock tycker JAG att stoet du visat på bild inte har vit stickelhårighet, det ser nästan mer ut som brunt/gult i färgskiftningen.
Kan ev tyda på gulgen, dvs att hon är gulsvartskäck. Speciellt i samband med om hon tydligt får blekt/gult/rött i man och svans sommartid.

På den bilden där hon inte är helt avfälld ser det mer vitt ut.

Det är svårt att se på bilden men på ett sätt tycker jag nästan hon ser ut vara brindle i sin färgskiftning !!
Men det tror jag inte alls finns inom shetland...??

Varför jag kan tycka det är för att det är liksom inte jämn färgskiftning utan mer lite randigt....stämmer det ?
Som sagt, svårt att se på bilden....
 
Sv: Färghjälp?

Tillägg:

Hon har oxå såna där små "prickar/tassar" som är vanligt på homozygota skäckar, dvs de har dubbel gen med skäckfärgen vilket innebär att de alltid ger skäckfärgad avkomma.
Det är rent gentiskt möjligt då båda hennes föräldrar är skäckar.
Detta kan man testa för, även gulgen kan man testa för.
 
Sv: Färghjälp?

spännande! :) Förra året var hon randig i början av året för att redan bli mer svart/grå på de färgade fälten.

Har tyvärr inga egna bilder på hennes pappa men han heter Ward of Berry och är som sagt rödskäck har 24 reggade avkommor och alla är skäckar
Han har två helsystrar: Waga of Berry svartskäck (finns kort på google) och Welga of Berry (rödskäck)
Hennes mamma har lämnat två avkommor vad jag vet och de är båda skäckar (en svartskäck o så min som står som mörkbrunskäck)
 
Sv: Färghjälp?

Om man då skulle tex använda den där Coat Color Calculator vad skulle ni fylla i för färg på henne?
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Litet feg kontrollant skulle jag nästan säga. Varför är de alltid så rädda för att skriva svart?

Din fina lilla skäck är en vanlig hederlig svartskäck. Tassmärkena antyder att hon är hon homozygot för skäck. Stickelhåren och det blå ögat kan tyda på sabino och splash anlag.

mvh Eva
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Litet feg kontrollant skulle jag nästan säga. Varför är de alltid så rädda för att skriva svart?

Din fina lilla skäck är en vanlig hederlig svartskäck. Tassmärkena antyder att hon är hon homozygot för skäck. Stickelhåren och det blå ögat kan tyda på sabino och splash anlag.

mvh Eva

Ja, det undrar jag med.....
Som om svart skulle vara så ovanligt att man inte kan skriva det.
På något sätt är det liksom mer legitimt att en häst är svartbrun eller mörkbrun ?

Eller att så fort hästen visar en svag liten ål sä är den black av någon variant, vilket inte ens är möjligt med tanke föräldrarna i många fall.....

Inom islandshästarna är det vanligt med en sk falsk ål på alla färger, och vips så var en brun häst plötsligt brunblack när mamman är fux och pappan silversvart....tex...:D
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

ok då har jag koll på det :) Blir det black tobiano på engelska då alltså?
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

ok då har jag koll på det :) Blir det black tobiano på engelska då alltså?

Ja, just det

ev med sabino och splash oxå.
och hommozygot är oxå möjligt, men det kanske man inte skriver in.

jag har aldrig kollat hur calculatorn ser ut så vet ej vilka val som finns :)
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

kl

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om denna fråga spårar lite från ämnet, men eftersom den har med färg att göra slänger jag in den här ändå! :D

Min häst har de senaste två åren (sedan vi flyttade från inackordering till egen gård) blivit avsevärt mycket mörkare då hon fällt vinterpälsen. Förra sommaren var hon mörkare än förrförra och denna sommaren är hon deffinitivt mörkare än förra! Innan var hon "vanlig" palomino, men nu tycker jag hon nästan börjar gå mot Dirty Palomino (heter det så...?) Kan det bero på ålder, eller kanske att grovfodret och kraften vi ger nu är bättre? Vad kan få en häst att ändra färgskala så? (Skimmel är ju en annan sak..)

Kan försöka komma ihåg att fota henne i veckan, ganska kul att jämföra!
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Det finns tillskott man kan ge som påverkar färgen... och dessutom kan färgen ändras, bli djupare och mer "kromad" när hästen mår bra, precis som när den blir blankare "innifrån" så att säga. Din häst kanske mår bättre i sin nya miljö och med det foder du ger nu.

Solblekning gör en del också -åt det ljusare håller då.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Jag hade en gulbrun skäck, dvs en buckskin tobiano.

Han var som ung litet blekare i färgen för att senare bli litet mustigare. Precis när han bytte till sommarpälsen var den först ljust gul för att i nästa läge nästan bli mustigt fuxfärgad under försommaren. Och sedan blev han bara dassigare och dassigare ju längre sommaren led.

Vinterpälsen var mera gråbrun än gul.

Så ja, jag tror de kan bli mustigare med åldern och naturligtvis spelar foder, utevistelse och trivsel väldigt stor roll.

Här är tidigt på säsongen i vinterpäls, 2 år och precis sadeltam...
corall0301-1.jpg


Samma häst under ryttare, fortfarande i vinterpäls, 7 år
hby6.JPG


Hästen i sommarpäls som 3 åring
sem02-6.jpg


Samma häst i sommarpäls, går som packhäst som 4-åring. Man ser att han börjar bli mustig i fram vid nacken och på halsen. Rumpan är ganska dassig.
weblangritt21.JPG


I sommarpäls som 7 åring och här är han mycket mustigare än han var som yndre.
brota5.JPG


Bonusbild där han ser litet fin ut.. 7 år i sommarpäls.
brota14.JPG


mvh Eva
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hoppas det beror på att hon trivs bättre, jag tror i alla fall det! :bow:

Är fullt medveten om att bilder kan ljuga massor, med ljus osv men hittade tre bilder som jag tycker gör hennes färg ganska rättvis:

09
32401204.jpg


10
32401201.jpg


11 (Hon har inte fällt klart än, därav fläckarna på halsen ;))
32401190.jpg


Hon har fått massa mer mörka hårstrån, speciellt på rumpan och vid benen!
Jag gillar't :angel::love:

32401212.jpg
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

*knapp*
Nu har jag ytterligare en fundering min "svarta" fara börjar hitta på konstigheter.
Från förra hösten:
31754804.jpg

Svansen från förra året nu är det med grå/gult i den:
29119998.jpg


Hennes pappa är svartskäck och mamman är haflinger så flaxfux då kanske (?)
Iallafall nu har det börjat dyka upp vita hårstrån i manen, fläckvis på kroppen 5-6 strån på varje ställe fläckarna finns lite varstans på hela kroppen (hon har aldrig haft några sår eller liknande så det verkar konstigt om det skulle vara ärr), svansen har även den bleknat och så slutligen hennes svarta mule som gradvis får mer och mer grå ton... :confused: Färgen har ändrats gradvis över kanske 2-3 års tid så hon är inte solblekt eller så.
Hon är 5 år föddes grå och blev sedan älgfärgad.
Nellitorrochnyfiken.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Svårt att säga naturligtvis men det skulle kunna vara en gulgen som ligger och spökar.
Alltså att hon egentligen är gulsvart och inte svart :)

Att hennes toppar på manen solbleks sådär rödaktig kan tyda på det.

Vem är pappan och vad ligger bakom honom ?
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

pappan har okänd stam har bara hittat en häst som vi tror är rätt så vet tyvärr inte vad som finns på hans sida :(
Enda som står om honom i Blå Basen är Svartskäck, gmg bls vtul.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Ja, då kan det ju vara svårt att veta :(

Det går inte se om han har fler avkommor och vad de har för färg ?
Måst eju såklart veta mammans färg oxå.

Har han gett palomino/gulbrun/gulsvart med ett sto som inte har gulgen så är han nog gulsvart.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Pappan har bara en avkomma, min häst. Hon vart förmodligen till för att hästhandlaren ville dölja stoets kvickdrag. Den misstänka pappan heter Chagall on Fire och finns på lite filmer om man googlar :)
 
Sv: Färger i alla dess varianter......

*halkar in*

Min appendix är buckskin (gulbrun i passet...).

Nu när jag satt och läste den här listan så kom jag att tänka på att jag när jag var liten lärde mig att blacka hästar har ål men inte hästar som är bork. Buckskin skulle väl vara en typ av bork (för visst var det vad gulbrun hette tidigare?)

Men min har ål, gör det honom till dun eller har buckskins ål?

:)
Här är en lista på färger godkända av AQHA:

Bay - brun
Brown - svartbrun
Black - svart
Sorrel - fux
Chestnut - mörkfux, svettfux
Dun - black (typ en buckskin/gulbrun med ål)
Red Dun- rödblack
Grullo - musblack
Buckskin - gulbrun, bork
Palomino - isabell
Grey - avblekbar skimmel
Red Roan - rödskimmel (konstantskimmel)
Blue Roan - svartskimmel (konstantskimmel)
Bay Roan - brunskimmel (konstantskimmel)
Cremello - gulvit
Perlino - pärlvit
White - vit (denna färg har jag eg aldrig hört talas om, alla vita hästar jag har sett har varit avblekbara skimlar -registrerade som grey i AQHA...)
 

Liknande trådar

Avel Häromdagen var jag och chippad och ID-kontrollerade ett gäng pållar hos en bekant. Jag var där även får 2 år sen och ID-kollade två föl...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 800
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp