Bukefalos 28 år!

Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hej Myra, din fina häst är en sooty palomino.
Sooty-genen syns väldigt bra på mörka palominos - genen ger bland annat silver i man och svans, apelkastning, ål och ibland även mörka tippar på öronen. Går inte att förväxla med silver, för precis som du säger så syns inte silver på fux/röd-baserade hästar.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hej Myra, din fina häst är en sooty palomino.
Sooty-genen syns väldigt bra på mörka palominos - genen ger bland annat silver i man och svans, apelkastning, ål och ibland även mörka tippar på öronen. Går inte att förväxla med silver, för precis som du säger så syns inte silver på fux/röd-baserade hästar.

Sooty-genen har jag aldrig hört talas om :confused: men däremot så vet jag att den röda faktorn i chestnut/sorrel påverkar den mörka färgen i sooty palomino, chocolate palomino.....body color.

Min veterinär utbrast direkt när hon såg hästen ifråga -har hon silvergen ??

Ja ja, länge tvista de lärda :laugh: ska testa pappan så får vi ett svar.

Ål däremot kan bara komma från vad vi kallar DUN.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Det låter trevligt :idea:

Så vitt jag vet finns det bara han i Sverige.

Hans pappa är dunalino med grå flaxen man, reggad palomino då det inte finns nå´t annat hos AQHA.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hej igen,

Dun förväxlas ofta med sooty. Massor av hästar som egentligen är sooty kallas felaktigt dun på grund av att de har ål, facemask, dapples, och andra primitive markings. Skillnaden mellan dun och sooty är att dun-genen även bleker pigmentet i pälsen, det gör inte sooty (en del säger smutty istället).

SLU i Sverige var förresten det lab som lyckades identifiera silver-genen och därmed ta fram ett test, resultatet publicerades 2006.
http://www.biomedcentral.com/1471-2156/7/46/abstract
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hon har ALLT dom skriver om silver.....ljusa ögonfransar, randiga hovar, apelkastad och silver man/svans, MEN ser ut som en Palomino (reggad palomino)

Då frågar man sig: är hon en palomino eller en buckskin med silver ??

Är det din hingst och den bruna skäcken som är föräldrar så skulle jag vilja påstå att den är palomino.
Alltså precis som den ser ut.

mvh Eva
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Så sooty är en egen gen som påverkar grundfärgen ?



Hos islandshäst finns en färg som heter bleksvart/móbrúnn, där brukar det synas en svag ål på vissa hästar.
Denna färg är gentiskt "bara" svart, har inget med blackgenen att göra men utseendemässigt kan det se ut lite som black med ålen.

Islandshästar kan även ha svaga ålar i vilken färg som helst utan att den är genetiskt en black/dun.

Så även om hästen har ål så är det inte säkert den har blackgenen.
Det kan vara en s.k falsk ål.
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Sooty eller Smutty är mig veterligt inte indentifierat än. Dock verkar det vara något som förärvs.

Har en ganska ljust brun märr med tex fuskål och litet mörka kanter i öronen. Parade henne med mörkbrun hingst vilken hade alla sooty attribut.
Dottern jag fick av dem har alla attribut, tom grepp över manken.
Både mamman och dottern skiftar litet allteftersom de sätter sommar resp vinterpäls.

Samma mamma har även fått ett regelrätt fuxföl och skall nedkomma med ett föl nu om några veckor med en flax fux. Det blir spännande att se vad det sista ger.

Dottern jag nämde ovan, har i sin tur lämnat ett föl vilket har fått samma attribut som sin mamma, dvs han är sooty. Dock lär de försvinna med åren då avkomman sakta men säkert skimlar av.

mvh Eva
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

KL

Kikade lite i föltråden och läste där att stoet som fick det "svarta" fölet var homozygot för svart.

Då funderade jag på hur den där champange genen fungerar ?
Eftersom pappan till det fölet var champange nånting....


Är den genen något som endast syns på bruna/svarta hästar, som silvergenen tex ?
Är det en gen som bleker grundfärgen ?
Är det en som alltid syns, alltså är dominant, som tex tobiano/skimmel etc ?
Hur nedärvs den ?
Och vad står de olika tilläggsbetäcknignarna för - amber champagne- creme champagne osv ? Nyansen eller en faktisk gen ( tex att champagne på fux blir en "red" champagne ) ?
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Champagne funkar som cream gen, syns alltid den "gömmer" sig alltså inte.

Fux= Gold Champagne

Bay= Amber Champagne

Svart= Classic Champagne

Sen kan den ha cream, dun osv. homozygot för svart, homozygot för dun, tobiano och homozygot för det osv. osv
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Så en häst kan alltså vara tex......amber cream dun tobiano champange ?

dvs en brun häst med gulgen - blackgen - tobianogen samt champangne gen ?

Jisses.....ungefär som en silvermusblack konstantskimmelskäck :)

Men den här champagne "färgen/genen"....vad gör den med grundfärgen på hästen ?
Bleker, få bruna ögon, ljusa hovar, mörk man eller vad - är det en "vidareutveckling" av gulgenen ?
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

KL

När jag tittar på bilder på en classic champgne så ser den ut som en mycket ljus gulsvart för mitt öga....vad är det som skiljer champagne från creme genen ?
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Även fast jag har en Champagne hingst så kan jag väl inte säga att jag är så insatt. Det jag däremot kan säga är att man inte kan få perlino eller cremello efter perlino o cremello så som man får om man lägger palomino o buckskin på dessa. Så i det hänseendet blir det inte dubbelt gult.

Champagne hästarna blir ju lite prickiga runt ögon o mule. De föds med blå ögon som sen ändrar färg till bärnsten, hasselbrun eller grönbrun. Sen får de också en helt annan glans i färgen.....mer som att de ser metalliclackade ut om ni förstår vad jag menar. Finns mycket att läsa här http://www.horse-genetics.com/champagne-horses.html
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Nu fattar jag inte hur du menar Gutan.
Cremello eller Perlino med dubbelgult dvs Cremello eller Perlino kan ju bara ge Cremegen i dubbel upplaga varför fölen kommer att bli Cremello, Perlino eller Smokey Cream.

Lägger man en Palomino eller Buckskin på tex en Cremello så får fölet garanterat en Cremegen från Cremellon och har 50% chans på att få en andra Cremegen från Palominon vilken har Cremegen i en upplaga.


Apropå just det så väntar jag jag på ett föl u. Cremellosto och e. Palominohingst.
Hur många gissar på att det blir ett Cremelloföl och hur många tror på en Palomino?
Vadslagningen avgörs ca 1 juni...

mvh Eva
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

I den calculatorn finns ju inga Champagnefärgade hästar med dubbla Cremegener utan endast med en Cremegen.

I det fallet så kommer hälften av avkommorna bli dubbelgula. Den andra hälften med en cremegen.
Vidare att avkommorna har chansen att få en champagnegen från sin champagneförälder.


Fast vad jag förstått borde man kunna få champagne även på en dubbelgul häst fast det kanske är väldigt svårt att se? Man får säkert DNA testa det isf.

Det äldre stoet jag har, vilket är Cremello har lämnat ett föl vilket är ljust fräknigt runt ögonen, inte helt rosa mule utan litet mera åt brun samt svaga fräknar. Litet apelkastad och verkligen glänser.
Mamman är inte längre helt blåögd utan har fått litet ljusbruna i utkanten av ögonen.

mvh Eva
 
Vad blir mitt föl för färg?

Har dålig koll på det där med agoutianlag etc. så när jag kollar på color calculator så fyller jag bara i unknown. Kan man gissa sig till något av dessa anlag utifrån förfädernas färger? Även om det inte går att förutspå vad det blir för färg på bebis så vore det ju kul om det kanske gick att höja sannolikhetsprocenten för några alternativ. Jag är sååå nyfiken och det känns som en eeevighet till juni när den planeras ploppa ut! ;)

Någon som vill ge sig på en gissning?

FÖL

E: Bay frame overo
EE: Bay frame overo
EU: Sorrel overo
EEE: Bay (QH)
EEU: Sorrel overo
EUE: Sorrel overo
EUU: Palomino solid

U: Red dun sabino overo
UE: Black (QH)
UU: Red dun sabino overo
UEE: Bay (QH)
UEU: Red roan (QH)
UUE: Red dun sabino overo
UUU: Palomino overo



Här är de läckra och trevliga blivande föräldrarna:

Mamma
http://www.pixbox.se/pic_show_id32286994.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32287009.html

Pappa
http://www.pixbox.se/pic_show_id32286900.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32286901.html
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hola,

Jag tror att du får en fux. Gissningsvis är pappan bärare av rött så jag tror att det kommer vara störst sannolikhet för fux. Andra hand en brun.

Så tror jag du får en skäckig häst eftersom båda föräldrarna har de anlagen. Har iofs inte sett på bilderna men är det mkt vitt på föräldrarna så brukar ju det bli liknande på avkomman.

Eftersom de är overos så antar jag att de är testade och åtminståne en förälder är OLWS negativ.

Någon förälder var väl Dun oxå så då har du typ 50% chans på att få dun ovanpå hela klabbet.

Ganska spännande faktiskt!

mvh Eva
 
Sv: Färger i alla dess varianter (färggenetik)

Hola,

Jag tror att du får en fux. Gissningsvis är pappan bärare av rött så jag tror att det kommer vara störst sannolikhet för fux. Andra hand en brun.

Så tror jag du får en skäckig häst eftersom båda föräldrarna har de anlagen. Har iofs inte sett på bilderna men är det mkt vitt på föräldrarna så brukar ju det bli liknande på avkomman.

Eftersom de är overos så antar jag att de är testade och åtminståne en förälder är OLWS negativ.

Någon förälder var väl Dun oxå så då har du typ 50% chans på att få dun ovanpå hela klabbet.

Ganska spännande faktiskt!

mvh Eva

Ja det är jättespännande! Stoet är sabino = negativ :)

Så här säger calculatorn om man kryssar i att man inte vet red factor, agouti, silver dilution, dun dilution och sabino. Går dessa anlag att utläsa från förfädernas färger eller måste man testa föräldrarna?

Offspring Color Probability

7.29% -
Bay Dun Sabino
7.29% -
Bay Overo
7.29% -
Bay
7.29% -
Bay Frame/Sabino
7.29% -
Bay Dun
7.29% -
Bay Dun Frame/Sabino
7.29% -
Bay Dun Overo
7.29% -
Bay Sabino
4.17% -
Red Dun Sabino
4.17% -
Chestnut Frame/Sabino
4.17% -
Chestnut Sabino
4.17% -
Chestnut
4.17% -
Red Dun
4.17% -
Red Dun Frame/Sabino
4.17% -
Red Dun Overo
4.17% -
Chestnut Overo
1.04% -
Black
1.04% -
Black Frame/Sabino
1.04% -
Black Sabino
1.04% -
Grullo
1.04% -
Grullo Frame/Sabino
1.04% -
Grullo Overo
1.04% -
Grullo Sabino
1.04% -
Black Overo

Hingsten har tidigare, vad jag vet, lämnat 2 fux overo, 1 brun overo, 1 brun tovero, 2 enfärgade bruna (med vita tecken) samt 1 palomino.
 
Färghjälp?

Blev tipsad om att posta en liten tråd här så får vi se om svaren kanske döljer sig här någonstans:D

Har en shettlandsponny e. Rödskäck u. Svartskäck (vet inte om det spelar någon roll men mamman har även ett blått öga), hon är nu 5 år när hon föddes var hon en solklar svart skäck men sen hände något förra sommaren såg hon ut såhär:
32387048.jpg

och när Id-kontrollanten var här bestämde hon att hon skulle stå som mörkbrunskäck i passet.
Nu ser den lilla ut såhär:
32279596.jpg

Inte helt avfälld på bilden med hon har samma färg nu i sommarpälsen, fläcken på rumpan är nästan mer grå än svart/brun och det enda området som är riktigt svart är på bogen och huvudet precis som på bilden från förra sommaren.
Va håller hon på med?:D
Vilken "typ" av skäck är hon har sett att det finns många olika sorter?
Någon som kan ha någon gissning om färgen och vad den kan tänkas heta både på svenska och engelska?
 

Liknande trådar

Avel Häromdagen var jag och chippad och ID-kontrollerade ett gäng pållar hos en bekant. Jag var där även får 2 år sen och ID-kollade två föl...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 800
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp