Bukefalos 28 år!

Färger på lettiska

Ketrawzc

Trådstartare
Jag sitter och klurar lite på vad min hästs föräldrar har för färg .. Har försökt med google translate men det vill inte riktigt samarbeta. Fux heter bera på Lettiska, tydligen samma ord som för öl, haha. Så tänkte om det kanske finns någon här som har någon susning? :d

Färgerna på Lettiska som jag inte hittar:
- Dukana
- Musaini sirma (sirma betyder skimmel)
- Ruda
- Salni ruda
- Salni dukana

:bump:
 
Sv: Färger på lettiska

Dukana står det i min hästs pass och han är svart, jag sökte på det och fick fram något i stil med "svart som repellerar i solen i olika kopparnyanser". :p Minns inte exakt men tja, han är rätt kolsvart faktiskt. Blir såklart lite blekt av solen på sommaren så det kanske är det dom menar.
 
Sv: Färger på lettiska

Min hästs mamma är salni dukana, frågan är då vad salni betyder, för det fins även släktingar till henne som är salni ruda, så det måste ju ha någon betydelse, haha. Och Dukanbera, altså något med fux. Funderade på om det kunde vara ljus elelr något liknande, men ljus svart har jag aldrig hört talas om, haha!.. Och google translate översatte melna till svart, men det finns helt säkert olika ord.

Knapplån
Och vad krävs det genetiskt för att det ska bli en skimmel? Hennes pappa är mörkfux, och det är i princip bara fuxar på hans sida.
Betyder Dukana svart, så är mamman svart och morfar skimmel, går det ihop? jag är ganska dålig på hur färger nedärvs, ska läsa några gamla trådar om det nu!
 
Sv: Färger på lettiska

För skimmel krävs bara ett skimmelanlag - dominant över alla andra färger. Alltså kan en häst inte vara skimmel om ingen av dess föräldrar är det :)
 
Sv: Färger på lettiska

I min hästs pass står det att hon är Dukanbera, och hon är någon typ av mörkskimmel.. Inte avblekbar. :)
 
Sv: Färger på lettiska

Haha, nånstans visste jag det, därför jag blev väldugt förvånad när Steves häst var "dukana" och svart, när mamman till min häst är "salni dukana", och måste vara skimmel eftersom pappan är mörkfux.

Min häst är mörkskimmel, när jag fick henne som 4 åring nästan helt svart, kommer nog bli flugskimmel då hon har mycket brunt i sig nu när hon bleknat av. Pappan är mörkfux, och alla utom en häst är fux eller mörkfux 3 led tillbaka. Den andra är svart och är min hästs farfars mor.

Mammans sida är klurigare, morfar är skimmel, och mormor är "ruda" Men mamman till min häst måste som skrivet vara skimmel av något slag.
 
Sv: Färger på lettiska

Typ konstantskimmel? svartskimmel?

kl*
Dukana har iaf med svart att göra, så nu är det salni som är det okända ordet, haha. Och ruda. :)
 
Sv: Färger på lettiska

Ja, typ konstant svartskimmel :)
Lr det är ingen som verkar kunna sätta en riktig bestämd färg på min dam. Men det är så hon ser ut, svart-brun skimmel :) Och ljusare verkar hon inte bli så..
 
Sv: Färger på lettiska

Åååh det är så fint! :D När vi hittade min prinsessa så hoppades vi att hon kanske, kanske var svartskimmel .. Men näääe. Just nu är hon grå-vit-grön-gul med bruna fräknar, eftersom hon är så skitig... Jaja man kan inte få allt, hon är fin som hon är. :) Iallafall när hon är ren :P
 
Sv: Färger på lettiska

Haha :)
Mm, färgen är jätte läcker! Skulle gärna ta föl efter henne, men hennes stam är okänd. Vet inte ens vad det är för ras/raser i henne :( Så det får va..
 
Sv: Färger på lettiska

Tråkigt .. Har hört att det är mycket så med hästar från Lettland och därikring, tydligen billigare att registrera som okänd tror jag.. Min är av lite äldre lettisk stam, och då är hon 25% fullblod, sen är det Hannoveranare, Oldenburg & Holsteiner.
 
Sv: Färger på lettiska

Jaha, okej.. Men eftersom dom inte kostar på att registrera hästen ordentligt så har den ju antagligen ingen speciell härstamning..? Lite tråkigt bara att inte veta nånting vad hon vart med om och var hon kommer från :(
Tänkte du avla på din? :)
 
Sv: Färger på lettiska

Jadu, ingen aning ..
Vi vet iaf att min är född i skogen typ, inte gjort så mycket men gjort en start i hoppning innan hon skickades till Sverige. Detta eftersom beridaren som jobbade i hästhandlarens stall, var son till uppfödaren, han kom alltså från Lettland. Så lite vet vi iaf.

Jag vet inte om det är värt att ta föl på henne, hon hoppar trevligt men har endel brister .. Så vi får väl se i framtiden om det blir aktuellt, om hon skulle bli skadad och inte hålla för ridning eller ngt liknande.. :)
 
Sv: Färger på lettiska

Hmm.. Då blir ju alltså Dukanbera = svartbrun, om man översätter rakt av :confused:
 
Sv: Färger på lettiska

Jag va helt säker på att bera var fux, för google translate översätter det till öl .. x) Men jag är med på det, din häst är helt klart mörkbrun! :)

Men min hästs mamma är salni dukana, och det blir frostsvart. :S Och hon måste vara skimmel eftersom pappan är mörkbrun, min är skimmel. Typ svartskimmel kanske?
 
Sv: Färger på lettiska

Ja ruda är jag ganska säker på. Har jobbat i ett försäljningstall som tog hem hästar från lettland. Det var alltid lika kul att lista ut vilken som var vilken av 8 nya hästar, tack vet jag för konturdiagram :bow: Av färgerna var det bara bera och ruda som fastnade dock
 
Sv: Färger på lettiska

Alla färger finns på denna hemsida, sen får man ta till Google Translate för att förstå ;) http://www.baltaisruncis.lv/blogs/zirga-pase/

Min lett är Ruda
Ruda- (jeb rauda)- iesarkana jeb ruda, krēpes un aste var būt gaišākas.
Ruda-(eller mört) - rödaktig eller kastanj, man och svans kan vara lättare.
Hon är färgväxlare dock och ser ut såhär:
Vinter/vår
33278_1285099329.jpg


Sommar/höst
68476_1284667716.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 950
Kläder & Bli fin Är det helt ute och omodernt med A-formade toppar/tunikor med trekvartsärm och skärning under brösten? Försöker hitta en sådan, jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 764
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp