Färgglad, återkommande rabatt?

Jag har fått i uppdrag av gubben att fixa i rabatten hos honom, helt fria händer får jag sålänge det blir färgglatt och det kommer upp år efter år då han inte vill behöva så/sätta om varje vår.

Jag var inne på rosor, men det ville han inte ha pga att det ofta blir löss på dom, så då gick jag helt bet...
 
Jag har en stor perennrabatt som är i soligt läge en stor del av dygnet. Där har jag akleja, löjtnantshjärta, fänrikshjärta, pion, stor blåklocka, riddarsporre, och blågull/vitgull. Jag har siktat på att ha blommor som är lättskötta och fyller ut ordentligt (orka rensa ogräs liksom), och jag tycker själv att jag har lyckats.
 
Jag tänkte också fänrikshjärta/löjtnantshjärta! Sedan är ju dagliljor fantastiskt fina, men de blommar väl inte så länge och vill kanske ha soligare läge? Inte går de i samma färgskala som de andra heller - man han ville väl ha färg? 😅 Kärleksört är ju fin till hösten sen och har färg länge på säsongen. Tulpaner är ju fina på våren om det inte finns vilt som äter på dem. Då kanske påsk- /pingstliljor är ett bättre alternativ. Jag älskar kungsljus också! Men i övrigt, för att hålla det lättskött, täckande växter med blad i fina färger, alunrot exempelvis.
 
Jag har en stor perennrabatt som är i soligt läge en stor del av dygnet. Där har jag akleja, löjtnantshjärta, fänrikshjärta, pion, stor blåklocka, riddarsporre, och blågull/vitgull. Jag har siktat på att ha blommor som är lättskötta och fyller ut ordentligt (orka rensa ogräs liksom), och jag tycker själv att jag har lyckats.

Låter jätte fint 😍🌸🌼🌸
 
Jag har fått i uppdrag av gubben att fixa i rabatten hos honom, helt fria händer får jag sålänge det blir färgglatt och det kommer upp år efter år då han inte vill behöva så/sätta om varje vår.

Jag var inne på rosor, men det ville han inte ha pga att det ofta blir löss på dom, så då gick jag helt bet...
Nepeta är jättetacksamma att sätta främst i rabatten. Blommar hur länge som helst och kräver bara en nerklippning per säsong. I övr kräver de ingenting. Drar till sig mängder av fjärilar!
 
För offentliga planteringar (där allt måste sköta sig själv med mycket lite rensning eller annat daltande) används nävor ( ofta flocknäva, liten flocknäva, kungsnäva, rozeanne), jättedaggkåpa, dagliljor, kärleksört, tuvrör (och även andra "rör"), nepeta som tidigare nämnts. Alla dessa är torktåliga och "håller sin plats" dvs blir inte brer ut sig eller är okänsliga för att andra tränger på dom (tex ogräs).
 
För offentliga planteringar (där allt måste sköta sig själv med mycket lite rensning eller annat daltande) används nävor ( ofta flocknäva, liten flocknäva, kungsnäva, rozeanne), jättedaggkåpa, dagliljor, kärleksört, tuvrör (och även andra "rör"), nepeta som tidigare nämnts. Alla dessa är torktåliga och "håller sin plats" dvs blir inte brer ut sig eller är okänsliga för att andra tränger på dom (tex ogräs).

Rensa gör jag gärna när jag är dit, han är själv inte ett dugg intresserad men tycker att det är fint med blommor.

Hans förslag var att fylla igen rabatten med grus...O_o:cautious: Jag som älskar blommor och växter, men tyvärr inte har något land hemma (enbart lådor/ krukor) lägger gärna vantarna på det där, men är dock lite lost som sagt vad man kan plantera, men nu har jag fått lite tips på vad vi kan börja kika på! Tusen tack!:bow:
 
Rabatten ligger framför hans inglasade altan, så jag gissar att han inte vill/kan ha något som växer högt på höjden iallafall.... Jag har en jättefin klematis hemma som jag planterade för 4 år sen som han tycker är fin, men tyvärr går den ju bort då den blir för hög...
 
Vi har en rabatt med nepeta, akleja, anisisop, doftpion, dagliljor, campanula och kärleksört. Där finns även en del påskliljor och jordvivor för tidig blomning. Rabatten (som egentligen är två rabatter på vardera sida om porten) är tät och fin och behöver i princip inte rensas från ogräs eftersom växterna står tätt. Drar även till sig mängder med fjärilar, bin och humlor.
 
Bilder gärna för oss som inte kan ett jota om olika sorters blommor :o :angel:

Lånar tråden.

Jag har en hyresrätt med egen ingång och en rabatt längs ena väggen. Blir varmt som fasen mot väggen, innergård och är som en gryta. Sol på dag/em. Just nu är där nån blomma som förmodligen överlevt sig själv d. I övrigt är det kattoalett för kvarterets utegående katter. Ser inte kul ut men jag har inte idats bry mig eftersom jag varit borta juni-aug förra sommarn och blir borta juli-sep i år. Nästa sommar däremot tänker jag nog spendera mer tid hemma, åtminstone maj-juli. Då kanske en kan lägga lite tid på nåt lättskött... mest i syfte att träna inför att köpa hus nån gång :angel:
 
Några bilder, får bli en per inlägg eftersom de inte ligger ute nånstans.

Första året tror jag. Daglilja, akleja, nepeta och stockros.
2016-06-24 14.06.34.jpg
 
En bild till från samma år, som jag nu inser måste vara andra året med tanke på hur stora växterna är.

Stockros, nepeta, akleja, daglilja, anisisop (från vänster till höger mer eller mindre).
31336
 
Taget idag, tyvärr har nepetan lagt sig lite för mycket pga åskregnet som kom i förrgår, jag måste skaffa några låga stöd och staga upp den lite. Den orangefärgade dagliljan blommar inte ännu och anisisopen är bara halvvägs uppvuxen. Doftpionen är på väg att slå ut. Och jag skulle behöva klippa gräset runt rabatten och längs huset... :o

31337
 
Taget idag, tyvärr har nepetan lagt sig lite för mycket pga åskregnet som kom i förrgår, jag måste skaffa några låga stöd och staga upp den lite. Den orangefärgade dagliljan blommar inte ännu och anisisopen är bara halvvägs uppvuxen. Doftpionen är på väg att slå ut. Och jag skulle behöva klippa gräset runt rabatten och längs huset... :o

Visa bifogad fil 31337

Åh, pion! 😍
Hur är det med stockros och ohyra?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Min farmor begravs nästa fredag. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 006
Senast: bumpo
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 019
Senast: starcraft
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·
Trädgård & Växter Jag flyttade I vintras till ny lägenhet med egen uteplats och liten rabatt.. Dels hade jag de fina ogräset lupin i rabatten dom...
2
Svar
31
· Visningar
2 162
Senast: myzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp