Kläder till begravning

Min farmor begravs nästa fredag.
Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara "traditionell klädsel". Vad innebär det?

Jag har ett par svarta byxor. Vad ska jag ha till?

Hela min garderob är färgglad, blommig och mönstrad. Det tar emot att köpa ett plagg för att använda en gång. Men jag vill inte bli osams med släkten på en begravning så det är bäst att rätta sig i ledet.

Tips mottages tacksamt!
Jag fick omvänt problem igår.
Klädde om till helsvart för att fara iväg, och så säger sambon när han får syn på mig; ska du fara i svart, det är ju ljus klädsel.
Oooops, det hade jag missat!
En titt i garderoben blev jag inte glad av. Svart, mörkblått eller knallblått.
Förutom en vinröd kavaj och vinröda byxor.
Så det tog jag tillsammans med en vit polo jag visste att jag hade någonstnas och hittade.
Så på 5 minuter var klädseln annan.
Väl på begravningen såg jag att det var väldigt många olika klädslar.
Så jag tror nog att det där "Traditionell" varierar rejält hos er också.
Ta det du känner för.
 
Jag fick omvänt problem igår.
Klädde om till helsvart för att fara iväg, och så säger sambon när han får syn på mig; ska du fara i svart, det är ju ljus klädsel.
Oooops, det hade jag missat!
En titt i garderoben blev jag inte glad av. Svart, mörkblått eller knallblått.
Förutom en vinröd kavaj och vinröda byxor.
Så det tog jag tillsammans med en vit polo jag visste att jag hade någonstnas och hittade.
Så på 5 minuter var klädseln annan.
Väl på begravningen såg jag att det var väldigt många olika klädslar.
Så jag tror nog att det där "Traditionell" varierar rejält hos er också.
Ta det du känner för.
Mjo kanske. Men i det här fallet vågar jag inte chansa. Han kan verkligen ställa till med mycket den där mannen... och jag vill inte vara orsaken till att det blir bråk och osämja på en begravning..
Han ville inte ens skriva med alla brödernas namn i dödsannonsen, för den ena är homosexuell och den ena frånskild. På den nivån är det.
 
Mjo kanske. Men i det här fallet vågar jag inte chansa. Han kan verkligen ställa till med mycket den där mannen... och jag vill inte vara orsaken till att det blir bråk och osämja på en begravning..
Han ville inte ens skriva med alla brödernas namn i dödsannonsen, för den ena är homosexuell och den ena frånskild. På den nivån är det.
Kanske inte riktigt är du som är orsaken till bråket om han har så speciella idéer…
 
Coolt att sy en egen skjorta!

Annars vill jag slå ett slag för loppis! På loppis (då tänker jag främst på sådana som Myrorna, Stadsmissionen, Kupan, Erikshjälpen och andra "stora") finns allt man kan behöva för att bättra på garderoben i olika riktningar. Svarta kavajer finns i mängder och kostar sällan över en hundring, samma med vita blusar. Sorgflor mfl. begravningsspecifika attiraljer brukar också finnas.

Ett perfekt sätt att köpa sånt som man kanske inte kommer använda så ofta för nästan inga pengar alls, och det är dessutom miljömässigt klokt. 🙂
 
Annars om den blåa tröjan är urringad kan man ha ett vitt/ljust linne under. Även lila/syren är traditionellt om man inte vill gå enbart i svart/vitt alt bara svart.

Jag har en svart stråhatt med lite större brätte som är så traditionellt som det bara går och har man svart hatt på sig så kan man antagligen lätta lite på annan klädsel.
 
Coolt att sy en egen skjorta!

Annars vill jag slå ett slag för loppis! På loppis (då tänker jag främst på sådana som Myrorna, Stadsmissionen, Kupan, Erikshjälpen och andra "stora") finns allt man kan behöva för att bättra på garderoben i olika riktningar. Svarta kavajer finns i mängder och kostar sällan över en hundring, samma med vita blusar. Sorgflor mfl. begravningsspecifika attiraljer brukar också finnas.

Ett perfekt sätt att köpa sånt som man kanske inte kommer använda så ofta för nästan inga pengar alls, och det är dessutom miljömässigt klokt. 🙂
Jag har kollat secondhand men inte hittat något i min storlek. Köpeskjortor är ofta alldeles för tajta över axlarna för mig.
 
Jag håller med, det är sjukt jobbigt med petighet när det kommer till kläder och tillställningar. Men farbrodern som bestämt är extremt konservativ och dessutom tjurig och skulle lätt kunna ställa till med en scen på själva begravningen om han inte håller med om klädvalet.

Mina byxor är knappast av finare slag. Det är ett par vanliga svarta byxor bara, från GeKås om jag inte minns fel.
Jag äger en enfärgad mörkblå tröja, men den är rätt urringad.. Får väl ta ett varv och kolla vad som finns på typ Lindex.
Har du ett vanligt vitt linne så kan det funka under tröjan om du känner att den är för urringad. (och nej du behöver inte ha heltäckande ringning.)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 887
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 362
Äldre Jag har inte varit på speciellt många begravningar i mitt liv, och det var länge sen sist. Nu är det dags igen, och jag tror att det är...
2
Svar
36
· Visningar
8 459
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 354
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp