Kläder till begravning

sthu

Trådstartare
Min farmor begravs nästa fredag.
Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara "traditionell klädsel". Vad innebär det?

Jag har ett par svarta byxor. Vad ska jag ha till?

Hela min garderob är färgglad, blommig och mönstrad. Det tar emot att köpa ett plagg för att använda en gång. Men jag vill inte bli osams med släkten på en begravning så det är bäst att rätta sig i ledet.

Tips mottages tacksamt!
 
Svarta finbyxor och vit blus har jag haft på de senaste begravningarna jag har varit på. Den senaste med en svart kavaj till också.
Hur "ska" en blus se ut? Jag är så obekväm i enfärgat! Jag har en kavaj, men knappen är blommig (:angel1:), bör jag byta knapp innan begravningen?

Edit: Kavajen är typ jenasblå, men det kanske inte gör något?
 
Jag hade samma problem som dig för en månad sedan! Jag hade mörkblå jeans och en ljusgrå polotröja. Dock var vi en väldigt liten skara och ingen hade bestämt någon speciell klädsel, men hörde med min mamma och hon tyckte det var okej.
 
Jag köpte en enkel kortärmad blus. Med kavajen så blev det såhär
DSC_4264.JPG
 
Jag hade samma problem som dig för en månad sedan! Jag hade mörkblå jeans och en ljusgrå polotröja. Dock var vi en väldigt liten skara och ingen hade bestämt någon speciell klädsel, men hörde med min mamma och hon tyckte det var okej.
Ja det borde väl funka med något sånt? Jag tycker det är så svårt! Speciellt när farbrodern bestämt att det ska vara "traditionellt" vad det nu innebär..

Mamma tyckte gott jag kunde ha blommigt på mig, det är ju sån jag är. Men vi kom båda fram till att för släktfridens skulle kanske jag ska låta bli.
 
Min farmor begravs nästa fredag.
Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara "traditionell klädsel". Vad innebär det?

Jag har ett par svarta byxor. Vad ska jag ha till?

Hela min garderob är färgglad, blommig och mönstrad. Det tar emot att köpa ett plagg för att använda en gång. Men jag vill inte bli osams med släkten på en begravning så det är bäst att rätta sig i ledet.

Tips mottages tacksamt!

Hör dig för bland dina vänner om nån har nåt att låna ut. En mörk kavaj, mörk skjorta eller mörk klänning. Det behöver inte vara svart. det kan även vara mörkblå.
 
Hör dig för bland dina vänner om nån har nåt att låna ut. En mörk kavaj, mörk skjorta eller mörk klänning. Det behöver inte vara svart. det kan även vara mörkblå.
Mina vänner är i huvudsak män, jag tror inte de har något i min storlek.
Ska man ha mörk eller ljus skjorta? Jag blir bara mer och mer förvirrad känns det som. Hatar när jag inte får gå klädd som mig själv!
 
Mina vänner är i huvudsak män, jag tror inte de har något i min storlek.
Ska man ha mörk eller ljus skjorta? Jag blir bara mer och mer förvirrad känns det som. Hatar när jag inte får gå klädd som mig själv!

Du kan nog ha vilket som. Jag har själv svårt för folk som blir petiga när det gäller klädseln på begravning och tycker att alla ska komma så som de anser är respektfullt. Om man har ljus eller mörkt skjorta tycker jag inte ska spela nån roll.

Så här står det på en sida på nätet https://www.fonus.se/gast-pa-begravning/begravningsklader/

"Om du vill följa den traditionella klädseln för begravningar så går den ofta i dova och mörka färger. Enligt tradition klär män sig i svart eller mörkblå kostym och vit skjorta. Slipsen är vanligtvis svart eller vit. Vit slips brukar bäras av de närmast sörjande och svart av övriga. Färgtemat gäller också för kvinnor men med inslag av mörkblå och grå nyanser. De bär vanligtvis klänning, kjol eller långbyxor av ett finare slag tillsammans med en blus."

Så ta dina svarta byxor och en blus i t.ex. mörkblått eller grått. Jag tycker att det kan vara mönstrat även om det är traditionellt bara det är inte ett för glatt mönster.
 
Mina vänner är i huvudsak män, jag tror inte de har något i min storlek.
Ska man ha mörk eller ljus skjorta? Jag blir bara mer och mer förvirrad känns det som. Hatar när jag inte får gå klädd som mig själv!

Både mörk eller ljus skjorta funkar. Det är väl mest grälla färger och stormönstrat man traditionellt undviker. Svagt mönster hade jag inte lyft på ögonbrynen över.
 
Du kan nog ha vilket som. Jag har själv svårt för folk som blir petiga när det gäller klädseln på begravning och tycker att alla ska komma så som de anser är respektfullt. Om man har ljus eller mörkt skjorta tycker jag inte ska spela nån roll.

Så här står det på en sida på nätet https://www.fonus.se/gast-pa-begravning/begravningsklader/

"Om du vill följa den traditionella klädseln för begravningar så går den ofta i dova och mörka färger. Enligt tradition klär män sig i svart eller mörkblå kostym och vit skjorta. Slipsen är vanligtvis svart eller vit. Vit slips brukar bäras av de närmast sörjande och svart av övriga. Färgtemat gäller också för kvinnor men med inslag av mörkblå och grå nyanser. De bär vanligtvis klänning, kjol eller långbyxor av ett finare slag tillsammans med en blus."

Så ta dina svarta byxor och en blus i t.ex. mörkblått eller grått. Jag tycker att det kan vara mönstrat även om det är traditionellt bara det är inte ett för glatt mönster.
Jag håller med, det är sjukt jobbigt med petighet när det kommer till kläder och tillställningar. Men farbrodern som bestämt är extremt konservativ och dessutom tjurig och skulle lätt kunna ställa till med en scen på själva begravningen om han inte håller med om klädvalet.

Mina byxor är knappast av finare slag. Det är ett par vanliga svarta byxor bara, från GeKås om jag inte minns fel.
Jag äger en enfärgad mörkblå tröja, men den är rätt urringad.. Får väl ta ett varv och kolla vad som finns på typ Lindex.
 
Jag håller med, det är sjukt jobbigt med petighet när det kommer till kläder och tillställningar. Men farbrodern som bestämt är extremt konservativ och dessutom tjurig och skulle lätt kunna ställa till med en scen på själva begravningen om han inte håller med om klädvalet.

Mina byxor är knappast av finare slag. Det är ett par vanliga svarta byxor bara, från GeKås om jag inte minns fel.
Jag äger en enfärgad mörkblå tröja, men den är rätt urringad.. Får väl ta ett varv och kolla vad som finns på typ Lindex.

Jag tycker att den här skulle funka. Men jag vet inte vad andra tycker. Förlåt! Slutsåld såklart...

https://www.lindex.com/se/p/8422296-80-svart-monstrad-blus-i-chiffong

En annan som kan funka beroende på ens stil såklart.

https://www.lindex.com/se/p/8469257-80-svart-blus-i-jacquard-med-puffarm
 
Euuuhm.. Eeeh.. Det skulle säkert vara ok men jag skulle känna mig så utklädd! Men jag får nog bita ihop och acceptera det för en dag.

Det tycker jag inte att du ska!

Det finns säkert nåt som du sen kan använda. Eller så köper du en billig svart klänning som du bara använder på begravning. Eller matchar med färgglada kläder vid andra tillfällen.
 
Det tycker jag inte att du ska!

Det finns säkert nåt som du sen kan använda. Eller så köper du en billig svart klänning som du bara använder på begravning. Eller matchar med färgglada kläder vid andra tillfällen.

Jo, varit lite inne på att köpa en klänning just för såna här tillfällen. Men jag har inte tänkt att gå på begravning på många år och midjemåttet kanske inte håller sig på samma ställe. Jag vet inte..
Av just den här anledningen har jag skrivit i mitt Vita Arkiv att klädseln är fri.

Är lite inne på att köpa vitt tyg och sy en enkel skjorta. Om inte annat kan jag ha den i trädgården sen, så jag inte bränner mig i solen.
 
Jo, varit lite inne på att köpa en klänning just för såna här tillfällen. Men jag har inte tänkt att gå på begravning på många år och midjemåttet kanske inte håller sig på samma ställe. Jag vet inte..
Av just den här anledningen har jag skrivit i mitt Vita Arkiv att klädseln är fri.

Är lite inne på att köpa vitt tyg och sy en enkel skjorta. Om inte annat kan jag ha den i trädgården sen, så jag inte bränner mig i solen.

Ja, det är ju också en lösning! En vit skjorta är väldigt användbar på varma sommardagar ☀️
 
Min farmor begravs nästa fredag.
Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara "traditionell klädsel". Vad innebär det?

Jag har ett par svarta byxor. Vad ska jag ha till?

Hela min garderob är färgglad, blommig och mönstrad. Det tar emot att köpa ett plagg för att använda en gång. Men jag vill inte bli osams med släkten på en begravning så det är bäst att rätta sig i ledet.

Tips mottages tacksamt!


Om du vill slippa köpa något som du kanske inte använder mer än en gång kolla i HM Rental. Vet inte exakt hur det fungerar men kan vara en möjlighet.

https://www2.hm.com/sv_se/rental/lookbook/all?storeId=SE0033&brand=0-0
 
Är lite inne på att köpa vitt tyg och sy en enkel skjorta. Om inte annat kan jag ha den i trädgården sen, så jag inte bränner mig i solen.
Jag tänkte också på att sy. Om du hittar någon vit blus tex med ett svart grafiskt mönster som du tycker dels skulle funka som den är till begravningen och sedan funka färgad i någon/några färger du tycker om.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 887
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 362
Äldre Jag har inte varit på speciellt många begravningar i mitt liv, och det var länge sen sist. Nu är det dags igen, och jag tror att det är...
2
Svar
36
· Visningar
8 459
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 354
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp