Färgsätta väggar i hemmet

Låter härligt. Jag gillar ofta hem med färg i när jag är på besök. Själv skulle jag aldrig klara av att välja vilka färger, så det får bli vitt. Jag har nog med val av vilken vit. Men gud vad tråkigt det låter. Kanske är jag skittråkig? :p

Min favorit-vit heter 1002Y i NCS kod. Det är en vit bruten i grått så den är lite varmvit(grå).
 
Grått är jättesnyggt på väggen, särskilt till kritvita lister och dörrfoder/vitt tak. Gillar man inte grått är mörkt beige snyggt (tänk latte). tycker jag då.
 
Vi har ett helt hus på 160 m2 med vita väggar och ekparkett överallt utom i badrum och tvättstuga
Färgsättningen gör vi via textil istället så slipper vi tänka på att det ska matcha väggarna
 
Sthlmsvitt. Enklare att byta och testa färger med inredning istället.

Det är den som är S-0502Y, väl? Jag var hemma hos en kompis igår som jag varit hos tusen gånger men aldrig tänkt på väggfärgen. Jag ser inte sånt. Men vi kollade i hennes bopärm och det var S-0502Y på hela övervåningen och i trappen ner. Hon trodde det var stockholmsvit. På nedervåningen var det S-0502-Y50R. Den har jag inte lyckats googla fram. Visst, det var jättefint, hon har mysig och fin inredning, men väggarna var inte sådär wow! Men jag antar att det inte kan bli det med vitt, och att det inte är det man söker.

Stockholmsvit verkar vanlig. Jag fick se bilder på @AraSlei s lägenhet som har stockholmsvitt på väggarna och vitare tak. Det är något sånt jag tänkt mig. Jättefin lägenhet!

Nu har jag något att gå på så att det förhoppningsvis bara blir ett besök i färgaffären. Eventuellt två, om jag ska ta provburkar och jag inte bestänmer mig första gången. Vi hinner nog slipa och spackla idag och eventuellt imorgon samt provmåla i ett hörn, sedan måla på fredag och lördag eller lördag och söndag. Det finns hopp om att det går vägen.
 
När vi målade, för 6 år sen, så hade färgaffären en liten broschyr med olika vita färger. Vi valde den vanligaste som jag har för mig hette äggskal i större delen av huset och en annan nyans på någon vägg. Nu i efterhand så kan jag inte se på vilka väggar jag har vilken färg. Det som har störst betydelse är belysningen och hur dagsljuset kommer in.
 
Jag avskyr vitt som går i gult, mycket finare med grå, grön, blå osv.
Du kan ju alltid välja vit, och sedan utgå från en favoritfärg eller känsla.
Vår ljusrosa vägg ser vit ut när man ser den mot det turkosa, men ljusrosa när den bryter mot vit. Sen älskar jag när snickerierna går i samma färg som väggarna, även om det innebär turkosa lister.
 
Skulle säga det som @susanne skrev om: tänka på att provmåla på olika väggar, båda sidor om fönstren osv. Samma färg kan se helt olika ut på olika väggar, beroende på hur ljuset faller in!
 
Jag avskyr vitt som går i gult, mycket finare med grå, grön, blå osv.
Du kan ju alltid välja vit, och sedan utgå från en favoritfärg eller känsla.
Vår ljusrosa vägg ser vit ut när man ser den mot det turkosa, men ljusrosa när den bryter mot vit. Sen älskar jag när snickerierna går i samma färg som väggarna, även om det innebär turkosa lister.

Skulle säga det som @susanne skrev om: tänka på att provmåla på olika väggar, båda sidor om fönstren osv. Samma färg kan se helt olika ut på olika väggar, beroende på hur ljuset faller in!


Jag har precis provmålat med 0502Y, Stockholmsvitt, två svagt grå som hette krita respektive fjäder samt en vitvit 0500, men ytterst lite pigment i. Varken mannen eller jag gillade stockholmsvit som ju går åt gula hållet. Jag som inte gillar grått eftersom det brukar vara ångestframkallande, gillade den grå som hette krita. Mannen vill ha vittvitt, 0500.

Där står vi nu. Det här är en av anledningarna till att vi aldrig fixar i hemmet, vi kommer inte överens om hur vi ska ha det.
 
Vitt med blå ton då? Vittvitt är snyggt men jag vill inte bo i det. vitt med lilagrå är också tjusigt. Ni kan ju alltid måla om.
 
Jag bor i en liten lägenhet på 40 kvm och upplever den inte som mindre bara för att jag har färg på väggarna. Fönsterväggen är i en bruten vit färg, kortväggarna har en randig tapet och väggen mittemot fönstren är i en mörkt brun ton.

Man kan se lite av det på bilderna nedan även om det egentligen är den luddiga katten som är huvudmotivet men honom får ni bortse ifrån. :) :angel:





 
Jag har precis provmålat med 0502Y, Stockholmsvitt, två svagt grå som hette krita respektive fjäder samt en vitvit 0500, men ytterst lite pigment i. Varken mannen eller jag gillade stockholmsvit som ju går åt gula hållet. Jag som inte gillar grått eftersom det brukar vara ångestframkallande, gillade den grå som hette krita. Mannen vill ha vittvitt, 0500.

Där står vi nu. Det här är en av anledningarna till att vi aldrig fixar i hemmet, vi kommer inte överens om hur vi ska ha det.

Gör så här: singla slant och måla vinnarens favoritnyans. Går det sedan inte att leva med så får ni måla om igen (det är gjort på en dag bara underlaget är schyst) :D
 
Vitt med blå ton då? Vittvitt är snyggt men jag vill inte bo i det. vitt med lilagrå är också tjusigt. Ni kan ju alltid måla om.
Vitt med blå ton. Många bud i Mellerud :pTänk om någon kom hem till mig och sa att så här ska det vara. Bara måla om! Jag skrattar ihjäl mig. Det är så otroligt att vi ens kommit så här lång som att ha bestämt vad vi ska ha för golv, bokat golvläggare och insett att vi måste måla om. Det gick snabbt när vi väl kontaktade hantverkare. Nu är vi så illa tvungna att måla om, det skulle se fördjävligt ut med dassiga väggar mot ny ekparkett. Men att måla om bara för att nyansen blev fel, det kommer inte hända. Vi är hyfsat händiga båda två, men har hantverk och inredning väldigt, väldigt långt ner på intresselistan. För min del handlar det om bristande ork periodvis också. Nu är jag tydligen i en bra period. Nu ska vi ranta iväg till byggmarknaden igen och köpa takfärg och väggfärg antar jag. Tur att det är nära.
 
Vitt med blå ton. Många bud i Mellerud :pTänk om någon kom hem till mig och sa att så här ska det vara. Bara måla om! Jag skrattar ihjäl mig. Det är så otroligt att vi ens kommit så här lång som att ha bestämt vad vi ska ha för golv, bokat golvläggare och insett att vi måste måla om. Det gick snabbt när vi väl kontaktade hantverkare. Nu är vi så illa tvungna att måla om, det skulle se fördjävligt ut med dassiga väggar mot ny ekparkett. Men att måla om bara för att nyansen blev fel, det kommer inte hända. Vi är hyfsat händiga båda två, men har hantverk och inredning väldigt, väldigt långt ner på intresselistan. För min del handlar det om bristande ork periodvis också. Nu är jag tydligen i en bra period. Nu ska vi ranta iväg till byggmarknaden igen och köpa takfärg och väggfärg antar jag. Tur att det är nära.


Jag har en gång målat om hallen två gånger på 48 timmar:D
 
Gör så här: singla slant och måla vinnarens favoritnyans. Går det sedan inte att leva med så får ni måla om igen (det är gjort på en dag bara underlaget är schyst) :D
Exakt vad vi gjorde. Motparten vann...Så det blir alltså vittvitt. Som jag skrev till hyacinth är det smått osannolikt att vi skulle få ork att måla om, men när jag tänker efter känns det som en bra tröst att det faktiskt går. Allt förarbete är gjort, alla möbler är borta, och det tar faktiskt inte lång tid att rolla. Jag tycker faktiskt det är kul att hålla på. Mannen gnäller som en unge under arbetets gång. Han fick måla en vägg för mycket som barn/ungdom som sommarjobb via familjens färgfirma.
 
Jag bor i en liten lägenhet på 40 kvm och upplever den inte som mindre bara för att jag har färg på väggarna. Fönsterväggen är i en bruten vit färg, kortväggarna har en randig tapet och väggen mittemot fönstren är i en mörkt brun ton.

Man kan se lite av det på bilderna nedan även om det egentligen är den luddiga katten som är huvudmotivet men honom får ni bortse ifrån. :) :angel:





Vad mysigt du har det. Visst går det att få det att se rymligare ut än det är även med färg. I mitt fall handlar det om att jag dels aldrig skulle kunna bestmma hur jag ska skulle färgsätta dels att jag mår bra av ljusa färger och naturfärger.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 284
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 530
Senast: Vogue
·
Hemmet Okej, vi har en väldigt nedgången lägenhet som behöver en uppfräschning till ett väldigt lågt pris. Kan man täcka kakel på ett bra...
Svar
15
· Visningar
4 198
Senast: Waern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp