Bukefalos 28 år!

Quick-fix till lägenhet - frågor

Tigertofflan

Trådstartare
Okej, vi har en väldigt nedgången lägenhet som behöver en uppfräschning till ett väldigt lågt pris.

Kan man täcka kakel på ett bra och snyggt sätt? Klistervariant?

Väggarna i lägenheten har varit vita en gång men är nu mer.. ljust cremefärgade med lite färgvariationer. Jag har funderat på om man ska måla alla lister i lägenheten i någon mörk färg. Kan det vara en bra idé?

Vårt sovrum är väldigt litet och har inbyggda garderober. Trägolv med "plankor". Vi tänkte "renovera" garderoberna (lätt med lite plywood) och sätta nya handtag på alla dörrar. Väggarna är tapetserade, men vi tänkte måla där inne. Hur får man ett litet rum att inte vara så klaustrofobiskt? Sambon vill gärna ha mörka färger - skönt när man ska sova, säger han. Går mörka färger att mixa med litet rum? Fondvägg?

Ska ta lite bilder så ni får se hur det ser ut just nu.
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Kakeldekor finns ju att få tag på lite här och var om det är det du menar med klistervariant. Finns riktigt snygga (googla) och jag tror även man kan beställa egna motiv.

Varför måla om listerna? Jag förstod det som att det var väggarna som behöver målas om?
I vårt sektionsrum har vi 3 ljusa väggar och en mörk fondvägg. Alla lister mörka (samma färg som fondväggen) och en väggmålning på en av de ljusa väggarna. Riktigt snyggt men i övrigt tycker jag det låter lite konstigt med mörka lister till ljusa väggar.

Edit: Helt mörkt i litet rum låter inte som nån höjdare om man vill få det att se större ut. En fondvägg kan nog funka dock. Kanske 3 ljusa väggar och en i annan färg samt mörka möbler (och ev. lite mörkare gardiner om det inte tar bort för mycket ljus).
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Med klistervariant menar jag att det kanske finns någonting man kan klistra ovanför kakelplattorna, så att man kan köra en fullösning istället för att kakla om. Förutsatt att det är billigare.

Ja, väggarna behöver egentligen målas om men jag funderar på om man kan komma runt det på något sätt genom att dra blicken till, till exempel lister och gardiner eller något, istället. Dyrt att måla om alla väggar :crazy:

Jag funderar på om man ska måla tre väggar i en mörkare färg och måla fönsterväggen, som är den man har rakt fram om man står i dörröppningen, ljus.
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Frågan är hur mycket pengar ni vill lägga, samt väga in det noga om det är en hyresrätt det handlar om. Kakla ovanpå befintligt kakel går bra i ett kök. Inte så många hundralappar i kostnad. Måla om är billigt. Köp billig färg på biltema eller rusta och ni målar om ett rum för några hundra inklusive penslar, rollers etc. Men beroende på den färg som finns kan ni behöva en extra strykning eller två, färgen är inte av så god kvalitet.
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Jag hade inte gjort mörka väggar i ett rum ni redan tycker är för litet... Inte heller fondvägg faktiskt. bara ljusa väggar hade varit min melodi...
Spegeldörrar till gardroberna hade ju gett ett MYCKET luftigare intryck. Kanske ni kan hitta på blocket?
Sedan hade jag bara haft säng och kanske ett sängbord i rummet. Då behöver man ju inte trängas så mkt där iaf.
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Till kaklet, Plasti-kote kakelfärg på sprayburk. Blir jättebra resultat! :D
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Va... det är ju helt fantastiskt... måste köpa!!!!! :bump:
Förresen, hur gör man med fogen? Är det snyggast att bättra på med ny fogfärg efter eller?
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Det står att det är en väggfärg.. Högglättat golv som blir blött skulle inte jag vilja gå på heller...

Jag tror inte att det är någon bra idé...
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Hur gjorde du med fogarna då? Hur mycket färg använde du? Hur många lager? Vilken färg sprayade du på vilken kakelfärg?
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Krasst så klarar man sig på en trelitersburk till ett mindre sovrum. På Bauhaus, krauta eller ngn annan bygghandel får du en sjysst väggfärg för ca 270:-, dessutom bruten i den färg du önskar.

En enliters burk med snickerilack kostar vanligen 199...

Så jag rekomenderar att ni målar väggarna. Om det är en mindre lägenhet får ni alla rummen tillsnyggade för tusenlappen.

//Waern
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Ja, väggarna behöver egentligen målas om men jag funderar på om man kan komma runt det på något sätt genom att dra blicken till, till exempel lister och gardiner eller något, istället. Dyrt att måla om alla väggar :crazy:

Det kostar inte mycket att rolla väggarna vita. Vita väggar är väl enklast om man bara vill snabbrenovera och snygga upp med textilier istället.

Jag var nyss på en visning där de vitrollat alla väggar i lägenheten och det kändes välkdigt fräsht faktiskt.
Dyr blev det också :p
 
Sv: Quick-fix till lägenhet - frågor

Jag skulle inte rolla väggarna vita. Utan se till att få en liten brytning i färgen.

Är inte taket helt vitt så kommer det nämligen se förjävligt ut med grått-gulaktigt tak och vita väggar.
Bättre då litet bruten färg i väggarna så taket SER vitt ut (även om det kanske inte är det.

//Waern
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Habina
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 576
Senast: Ullmerkott
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 436
Senast: cherie
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp