Färgtråd III

Visa bifogad fil 129918
Vad är det som gör att vissa tecken får skarpa kanter (som fuxen) men andra mer ”utfrätta” (som bruna)? Nån som vet? Mina hästar har varsin bläs men med väldigt olika karaktär, som synes.

Jag skulle säga slumpen i de allra flesta fall (finns färger som även anger utbredning av vita tecken, som strumpskäck (sabino) tex.), då tecken är något som sker i slutet av fosterstadiet. Dvs den högra fick mer tid på sig att "fylla ut färgen" än den vänstra, så det blev mer stickelhår än enbart vita hårstrån. Om du inte förstår hur jag menar kan jag leta fram Bo Furugrens bok och citera. :)
 
Hej
Vilken färg kan fölet bli, om mamma är buckskin (okänd stam, har lämnat buckskin efter en brun hingst, brun efter en fux, i min värld ger det ingen mer info, men jag är inte bra på detta). Pappa är fux, jag hittar inget mer än fux och brun bakom honom.
tack på förhand
 
På svenska heter färgen Gulbrun.
Sorry att jag språkpolisar utan att kunma svara på huvudfrågan, men hästfärger är tillräckligt komplicerat som det är med de vedertagna svenska termerna.
Att blanda in utrikiska termer gör det svårare.
 
Hej
Vilken färg kan fölet bli, om mamma är buckskin (okänd stam, har lämnat buckskin efter en brun hingst, brun efter en fux, i min värld ger det ingen mer info, men jag är inte bra på detta). Pappa är fux, jag hittar inget mer än fux och brun bakom honom.
tack på förhand
Om du inte vet stammen på mamman borde allt utom skäck och skimmel vara tänkbart.
 
Nä, då glömmer du en massa färger. :D Potentiellt tänkbara färger med en gulbrun och en fux är brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart och isabell.
Om vi förutsätter att pappan inte är av en ras som kan ha silver.
Nu tänker du snett. Jag skrev att den kunde få alla färger utom skäck och skimmel, eftersom det är synliga anlag.
 
Nu tänker du snett. Jag skrev att den kunde få alla färger utom skäck och skimmel, eftersom det är synliga anlag.
Och jag menar att den inte kan få alla färger. Misstänker att du tänker typ swb - men det vet vi ju inte att det här gäller. Black, dubbelgul och tigrering är exempel på färger fölet inte kan få. :)
 
Och jag menar att den inte kan få alla färger. Misstänker att du tänker typ swb - men det vet vi ju inte att det här gäller. Black, dubbelgul och tigrering är exempel på färger fölet inte kan få. :)
Fast du skriver att jag glömmer en massa färger och tar upp brun, svart och fux som exempel, vilket alltså inte alls är vad jag skrev. Som att du inte förstod vad jag menade.
 
Fast du skriver att jag glömmer en massa färger och tar upp brun, svart och fux som exempel, vilket alltså inte alls är vad jag skrev. Som att du inte förstod vad jag menade.
Aha, då var det kasst formulerat av mig. Jag menade att du glömmer en massa färger som existerar när du säger att fölet kan få alla färger utom skäck och skimmel. Fortsättningen var egentligen svar till @VIntersaga om vilka färger fölet kan få.
 
Aha, då var det kasst formulerat av mig. Jag menade att du glömmer en massa färger som existerar när du säger att fölet kan få alla färger utom skäck och skimmel. Fortsättningen var egentligen svar till @VIntersaga om vilka färger fölet kan få.
Om du tänker lite mer så inkluderas de färgerna du tänker på när jag skriver att fölet kan få alla färger utom de med synliga anlag som föräldrarna inte har. Men jag skulle kanske ha kunnat formulera det bättre:)
 
Färgfråga ang welsh sek b.
"Fölis" har varit stickelhårig vid ljumsken från start samt vita strån vid manken. Stoet är rödskimmel (heterozygot) och pappa fux, så antagit att fölis också är rödskimmel och att stickelhåren skulle breda ut sig med ny päls men det har varit konstant. Tycker egentligen han ser mer ut som rabicano 🤔 har inte forskat om det finns rabicano längre bak. Någon som är duktig på färg och vill gissa baserat på bild? 😅
20240111_111502.jpg
 
Färgfråga ang welsh sek b.
"Fölis" har varit stickelhårig vid ljumsken från start samt vita strån vid manken. Stoet är rödskimmel (heterozygot) och pappa fux, så antagit att fölis också är rödskimmel och att stickelhåren skulle breda ut sig med ny päls men det har varit konstant. Tycker egentligen han ser mer ut som rabicano 🤔 har inte forskat om det finns rabicano längre bak. Någon som är duktig på färg och vill gissa baserat på bild? 😅
Visa bifogad fil 136599

Hur ser mamman ut? Dvs är du säker på rödskimmel och att det inte något annat? Welsh har ett otestbart sabinoliknande mönster som kan ge mycket vita hår, särskilt på fuxar.

Hur ser svansen på fölet ut? Tycker inte att det ser typiskt rabi ut men inte heller som det otestbara 🤔

Sen är jag verkligen ingen expert, bara intresserad av färger.
 
Hur ser mamman ut? Dvs är du säker på rödskimmel och att det inte något annat? Welsh har ett otestbart sabinoliknande mönster som kan ge mycket vita hår, särskilt på fuxar.

Hur ser svansen på fölet ut? Tycker inte att det ser typiskt rabi ut men inte heller som det otestbara 🤔

Sen är jag verkligen ingen expert, bara intresserad av färger.
Mamman syns vänster i bild och är, skulle jag säga, rätt tydligt rödskimmel (delvis stickelhårig på hela kroppen som förväntat samt byter färg sommar/vinter). Hennes pappa är brunskimmel och konstantskimmelgenen går ish att följa bakåt sen (ibland står det skimmel på vissa generationer men fortsätter sen 😅 )
Både sto och hingst har mycket vitt (knähöga strumpor och bläs) medan fölis fått lite lägre strumpor.
Lite vita strån i svansen som skulle kunna tolkas som skunktail men svårt att avgöra eftersom han har mycket ljusa strån.
Untitled.jpg
 
Senast ändrad:
Vet det finns flera duktiga på färg.
Vad kan jag förvänta mig för färg om det ser ut såhär i stamtavlan:
Pappa skimmel
Farfar svart
Farmor skimmel
Farfarsfar fux
Farmorsmor fux
Mamma brun
Morfar brun
Mormor brun
Morfarsfar mörkbrun
Mormorsmor brun
Finns mer skimmel och fux längre bak på mödernet också.
 
Vet det finns flera duktiga på färg.
Vad kan jag förvänta mig för färg om det ser ut såhär i stamtavlan:
Pappa skimmel
Farfar svart
Farmor skimmel
Farfarsfar fux
Farmorsmor fux
Mamma brun
Morfar brun
Mormor brun
Morfarsfar mörkbrun
Mormorsmor brun
Finns mer skimmel och fux längre bak på mödernet också.
Omöjligt att säga utan att veta vilken födelsefärg pappan har, eftersom skimmel läggs ”ovanpå”. Men om vi förutsätter att det inte finns nåt annat än grundfärger där är potentiellt möjliga brun, svart och fux, med 50% chans till skimmel.
 
Omöjligt att säga utan att veta vilken födelsefärg pappan har, eftersom skimmel läggs ”ovanpå”. Men om vi förutsätter att det inte finns nåt annat än grundfärger där är potentiellt möjliga brun, svart och fux, med 50% chans till skimmel.
Missade att skriva det, det är sagt att pappan är född svart men på bilder ser det ut som att han kan vara väldigt mörkbrun också. Svårt att säga exakt 🙈
 
Vet det finns flera duktiga på färg.
Vad kan jag förvänta mig för färg om det ser ut såhär i stamtavlan:
Pappa skimmel
Farfar svart
Farmor skimmel
Farfarsfar fux
Farmorsmor fux
Mamma brun
Morfar brun
Mormor brun
Morfarsfar mörkbrun
Mormorsmor brun
Finns mer skimmel och fux längre bak på mödernet också.
Vet du något om vad föräldrarna har lämnat? Exempelvis om någon av dem eller båda har lämnat fux eller svart.

Att avkomman kan bli brun eller skimmel född brun är det enda som går att säga säkert i nuläget. Vad föräldrarna lämnat kan möjligen ge lite mer info.
 
Vet du något om vad föräldrarna har lämnat? Exempelvis om någon av dem eller båda har lämnat fux eller svart.

Att avkomman kan bli brun eller skimmel född brun är det enda som går att säga säkert i nuläget. Vad föräldrarna lämnat kan möjligen ge lite mer info.
Mamman har lämnat 4 bruna, 3 mörkbruna och 1 skimmel. 5 avkommor har skimmelpappa.
Pappan till hästen jag frågar om har jag själv bara sett skimmlar ifrån men han är väl använd i aveln och lämnat många avkommor men vet inte vad de brukar bli så att säga.
Tillägg, fick bekräftat att pappan är född svart till 100%.😇
Tillägg 2, kollade 12 random hästar efter pappan om det hjälper, 6 skimmlar, 3 bruna, 1 svart, 1 mörkbrun, 1 fux.
 
Senast ändrad:
Mamman har lämnat 4 bruna, 3 mörkbruna och 1 skimmel. 5 avkommor har skimmelpappa.
Pappan till hästen jag frågar om har jag själv bara sett skimmlar ifrån men han är väl använd i aveln och lämnat många avkommor men vet inte vad de brukar bli så att säga.
Tillägg, fick bekräftat att pappan är född svart till 100%.😇
Tillägg 2, kollade 12 random hästar efter pappan om det hjälper, 6 skimmlar, 3 bruna, 1 svart, 1 mörkbrun, 1 fux

Ok, baserat på det kan vi dra lite slutsatser. Jag ska tillägga att jag räknar brun och mörkbrun som samma färg för jag tror att de är det genetiskt. Sen finns det väl andra anlag som spelar in som styr nyansen. Jag är inte helt uppdaterad.

Pappan, född svart har även anlag för fux. Eftersom han själv är svart har han inte anlag för brunt, för då skulle han vara brun. Hans genotyp bör vara Ee (svart/rött) aa (agouti) Gg (skimmel). Hans bruna avkommor har alltså fått sin färg av sina mödrar.

Mamman beror det på färgen/födelsefärgen på de hingstar hon har avkommor med. Vilka grundfärger har skimmelhingstarna?

Men som det ser ut nu med enbart bruna avkommor + två bruna föräldrar finns indikationer på att hon är homozygot för brunt (genotyp EE AA) och alltså enbart ger bruna avkommor. Skimmel, vilket hon själv inte har anlag för eftersom hon då skulle vara skimmel, lägger sig som skrivits ovan, som en filt över grundfärgen. Hennes skimmelavkomma har fått sin färg från sin far. På samma sätt kan hon få "färgade" avkommor med "färgad" hingst om hingsten t ex har gulanlag, men grundfärgen är om hon är homozygot alltid brun.

Dock, så länge vi inte känner till hingstarnas grundfärg är detta inte säkert. De kanske är bruna hela bunten.

Hur som helst - det vi kan säga säkert är att fölet kan bli brunt och skimmel född brun. Den kan även få anlag för fux och svart från sin pappa.
 
Ok, baserat på det kan vi dra lite slutsatser. Jag ska tillägga att jag räknar brun och mörkbrun som samma färg för jag tror att de är det genetiskt. Sen finns det väl andra anlag som spelar in som styr nyansen. Jag är inte helt uppdaterad.

Pappan, född svart har även anlag för fux. Eftersom han själv är svart har han inte anlag för brunt, för då skulle han vara brun. Hans genotyp bör vara Ee (svart/rött) aa (agouti) Gg (skimmel). Hans bruna avkommor har alltså fått sin färg av sina mödrar.

Mamman beror det på färgen/födelsefärgen på de hingstar hon har avkommor med. Vilka grundfärger har skimmelhingstarna?

Men som det ser ut nu med enbart bruna avkommor + två bruna föräldrar finns indikationer på att hon är homozygot för brunt (genotyp EE AA) och alltså enbart ger bruna avkommor. Skimmel, vilket hon själv inte har anlag för eftersom hon då skulle vara skimmel, lägger sig som skrivits ovan, som en filt över grundfärgen. Hennes skimmelavkomma har fått sin färg från sin far. På samma sätt kan hon få "färgade" avkommor med "färgad" hingst om hingsten t ex har gulanlag, men grundfärgen är om hon är homozygot alltid brun.

Dock, så länge vi inte känner till hingstarnas grundfärg är detta inte säkert. De kanske är bruna hela bunten.

Hur som helst - det vi kan säga säkert är att fölet kan bli brunt och skimmel född brun. Den kan även få anlag för fux och svart från sin pappa.
Tack för ett utförligt svar!
Tyvärr vet jag inte vilka grundfärger skimmelhingstarna har. Provade googla men de står bara som skimmlar/grey överallt. Vad menar du med ”färgade”? Tex gulbrun med en isabellhingst?
Om jag skulle betäcka detta stoet med en isabell tex Viggo B MagiQ bara för att ta ett exempel, så kan det inte bli en isabell men fux? Jag är verkligen kass på färger så ursäkta mina dumma frågor 😅
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 233
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 545
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 221
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 004
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp