Silverfärg och ögonfransfärg

Niki

Trådstartare
För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än grundfärgen. När jag lärde känna Rocky Mountain hästen fick jag tänka om, där finns många hästar med silveranlag som inte alls är så ljusa i manen, i extrema fall ser de svarta ut med solbelkt man (dvs rödtonad). Även om det säkert finns vissa fel i färgbestämningen, särskilt silverbrun/fux så verkar det vara mycket vanligare med "inte lika ljust" tagel. Dessutom var många ljusa de första åren men taglet mörknade med hästens ålder.

En större uppfödare sa att om fölungen har helvita ögonfransar får de behålla det ljusa taglet bättre/mer än de föl som har både ljusa och mörka ögonfransar. Färgnörd som jag är började jag då fundera på hur det är på islandshäst, har alla silverfärgade föl ljusa islandshästar?
Finns det islandshästar som mörknar i taglet med åren, som inte är den typiska bilden på en silverfärgad häst?

Själv är jag nyfiken på vad som kan påverka denna skillnad som verkar finnas, jag har även hört att flera andra raser som har silverfärgen ser ut som Rocky Mountain hästen i sina färger.

Exempel
Den här bilden är bland de första man får upp om man googlar - jag har aldrig sett en så mörkt silversvart Rocky Mountain i verkligheten.
rockymountainhorse.jpg


Detta är en av grundhingstarna i rasen, registerad som silversvart. Säkert till åren kommen på bilderna, men inte precis det jag tänkte på när jag tänkte silversvart förr om åren.
Clemons'Tim.jpg


Och så här är ganska vanligt hur jag tycker många silversvarta ser ut i rasen (och hästen som skymtar bakom är med största sannolikhet även det en silversvart):
DSC_0180crop.jpg


Och ja, det var nog något såhär som jag trodde ALLA silversvarta såg ut för några år sedan...Inte lätt med en färg som det finns så få individer av i Sverige. :angel:
Birta222.jpg
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Kan det finnas gult i rasen? Silvergulsvarta ser ju ut som silversvarta som föl, men gulnar mer med åldern. Annars kan det säkert vara någon form av "sotgen" som ger den mörkare manen, det finns ju hos fuxar bl.a, som ibland kan få en man som nästan ser svart ut. Jag har dock aldrig sett det hos islandshäst, så det skulle ju i så fall kunna förklara varför man inte ser mörkare manar hos de silverfärgade också.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Både gult och sot gen finns, men de silvergulsvarta ser lite annorlunda ut, för det mesta. Trots allt är de silversvarta vanligast. Här är ett exempel på en silvergulsvart.
IMG_1027.JPG


Sot genen har jag inte tänkt på så mycket som alternativ, men kan ju vara en möjlighet. Saknas den hos islänningarna?

Mitt silvergulbruna sto har troligen den genen (farfar har den). Dessutom skiftar hon färg något fruktansvärt över året, vilket även det lär vara täcken på sotgenen.

Här syns hennes sotfärg skapligt:
DSC_0038crop.jpg


Liksom här:
DSC_0060crop.jpg


Hon är däremot väldigt mörk i manen och jag klurar på om det är gulgenens verk, många andra silvergulbruna Rockisar är också mörkare i taglet än de silversvarta och ofta ljusare på kroppen än min tjej (sotgenen). (Det som inte syns väl på bilderna är att benen går i en chokladton istället för den svarta som en gulbrun häst har liksom att skinnet är blekt, både kring näsa, juver och skap är hon ljusgrå.)

Hur är det med islandshästar med gulgenen - blir de också mindre ljusa i manen? (Funderar på om det finns ett samband där)
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Just det, silvergulsvart och silversvart finns det de uppfödare i rasen som säger att man ofta kan skilja från silversvarta respektive svarta genom att titta på ögonfärgen som är lite ljusare i början.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Jag tycker ditt sto, den på dom sista bilderna, inte ser ut att bära silver utan bara gulsvart/gulbrun. Finns ju olika nyanser även där.
Men henne skulle jag inte kalla silver.

Svarta islandshästar med gulgenen har oftast "bränd" man och svans, ser solblekt ut med lite röda inslag.
Mamma har en gulsvart valack, han ser helt svart ut på vintern (förutom svaaaag nyans av brändheten i man och svans) och på sommaren är det som om allt det svarta rinner av och han ser mer mörkbrun ut med MYCKET slingor i man och svans.

Ditt sto med bläs är ju helt klart silversvart, medan den bakom isf är silvergulsvart/gulsvart.
I mitt tycke då men jag är inget färgfreak ;)
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Hon är definitivt inte silverlik om man jämför med hur det brukar se ut på Islandshästsidan, nej. (Eller hur jag tror de ser ut :-)) Men hon är definitivt gulbrun och silvergulbrun är den troligaste förklaringen då det finns i stammen. Det syns inte så bra på bilden men benen är chokladbruna, inte minsta tillstymelse till svart. Manen är mörkare mem inte svart. Och så var det skinnes osm jag beskrev tidigare. Vi har funderat på champagne, men hon är inte fläckig i huden på rätt sätt och nyansen är inte heller helt rätt. Hennes pappa är perlino med dubbla anlag för brunt så ett gult och ett brunt anlag har hon säkert. Mamman var svart utan fuxanlag så hon måste vara svart i basfärgen. Däremot är det väldigt svårt att visa hnens färg på bild har jag märkt, när man ser IRL henne är hon långt ifrån någon gulbrun jag har sett.

Hästen som bara symtar på bild är troligen ett tvåårs sto och den uppfödaren hade bara två silvergulsvarta hästar - och ingen av dem var i den hagen. I övrigt hade han nästan enbart silversvarta, det var nog en silverbrun, en skimmel och ett par fuxar också om jag minns rätt. (Och sådär 40 silversvarta).

Nåja, min fråga kvarstår - hur ser islandshäst föl ut som små - helvita ögonfranser eller blandade färger?
Finns det islandshästar som inte är så ljusa i taglet?
Och får de mörkare tagel med åren?
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Det beror på från individ till individ. Generellt brukar man kunna se på ett silverfärgat föl att det är just silver på grund av ljusa ögonfransar och randiga hovar. Men det behöver inte alltid vara så tydligt. Ja, det finns de som har mörkare tagel och ögonfransarna är inte alltid ljusa. Lägger in några olika exempel!

Silverbrunt föl, 6 mån. Lite melerade ögonfransar.
33024838.jpg
33024837.jpg


Silverbrun. Ljusa ögonfransar.
33024836.jpg


Silverbrun med mörkare man.
33024840.jpg


Silversvart, +20 år. Mörka ögonfransar.
33236212.jpg


Silversvart. Ljusa ögonfransar.
33236213.jpg
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Kul att se att det finns individer med mörkare tagel och skillnader i ögonfransarna. Jag funderade ju på om det var så att just dessa melerade ögonfransar var något som inte fanns hos islänningar och vad än som orsakade det gav det mörkare taglet. Det verkar ju inte stämma helt i all fall. :angel:

Men den som var riktigt ljus i manen som 20 åring hade ju ljusa ögonfransar.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Gamla Gæfa är en silversvart med väldigt fisig färg i man och svans. Hon hade eksem också, vilket gjorde att hon aldrig blev solblekt heller, pga täcket. Hon hade samma färg på ögonfransarna som på kroppen. Tanten var 18 år på bilden. Här är hon tillsammans med sin son, som jag ska visa fler bilder på.

GfaoDraumur.jpg


Draumur 1 år (sommar)
draumur.gif


2 eller 3 år (vår). Denna färgen har han fått behålla tills nu i alla fall, med lite solblekning på sommaren.
1784077997_HPIM0073.jpg


Bjór, gentestad silvergulsvart
¨http://i1129.photobucket.com/albums/m503/JennyQarlsson/bjor007.jpg

Sæfaxi nyfödd. Typexempel tkr jag
http://i1129.photobucket.com/albums/m503/JennyQarlsson/DSC08314.jpg

Frosta, Gæfas första dotter. Typiskt silverbrun
http://i1129.photobucket.com/albums/m503/JennyQarlsson/20080619002.jpg

Otur nyfödd resp. 3 år
http://i1129.photobucket.com/albums/m503/JennyQarlsson/Otur.jpg
http://i1129.photobucket.com/albums/m503/JennyQarlsson/vren-08_.jpg

Vet faktiskt inte ngn silverhäst som blivit mörkare i manen pga ålder. Kanske skulle ta och gentesta hästen din. Om inget annat för att det skulle vara kul att de vilka anlag som kanske döljer sig eller kanske inte finns.

En silverbrun är ju som du beskriver chokladbrun på benen, alltså silversvart där en brun häst bara skulle varit svart. Frosta är så t.ex. Men liksom en brun kan vara helt brun utan ngt direkt svart på benen så kan ju en silverbrun vara likadan. Vet ju en som var reggad fux men som man egentligen kanske skulle vilja ha till silverfux, om det gått, pga hans silverfärgade man. Han var dock silverbrun, vilket man snabbt kunde komma fram till genom stammen.

Vet inte om jag direkt svarat på ngn av dina frågor, men ändå :angel:

/Jenny
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Hade f.ö. varit kul att få in Tim på detta. Hon hade nog kunnat svara på alla tänkbara frågor :p
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

En sak kan jag svara på ang. silversvart: Det finns olika nyanser på hästar som bär på anlaget så de kan absolut se olika ut, är som vilken nyansskillnad som helst men sen ska man ju inte glömma att ibland önskar människor hårt att deras hästar har en cool färg :p
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Otur var verkligen jättemörk på kroppen och jätteljust tagel!

Övriga exempel bilder hålelr jag med, silverbrun tex känns som jag tänker mig dem. När det gäller Rockisar ser man däremot en och annan fux som skrivs som silverbrun (har gett betydligt bättre betalt och för allt vad jag kan se är de typsika fuxar, inte ens flax har de...)

Gæfa man tycker jag är ganska typisk för många Rockisar när det gäller tagelfärg.

Googlade lite och hittade en sida dedikerad till silverfärgen... Kollade lite där och bla denna häst (quarter) ska vara testa med silvergenen... (och lite annat) Ee Aa nZ
6130479.jpg


Jag såg också hästar som denna som påstods vara silver och det är ju så långt ifrån det ni (och jag) tycket varit tydliga exempel.
Eller denna paint (Ee Aa nZ nCr nO )
7363621.jpg


Jag ska testa mitt sto någon gång, vill även veta hur det är med fuxgen och tänkte ta det samtidigt samt testa mina andra hästar för lite olika saker. Antar att det är därför det inte blivit av ännu.:o

Och jag tycker det är intressanta svar och bilder. OM det nu är så att islänningarnan oftare är mycket ljusare i taglet än många andra raser kan man ju undra vad det är som gör det...

Farfar till mitt sto, silvergulbrun med sotgen, han lär ha ändrat färg varje år, precis som min...
JUNIOR%20HL%205%2006.jpg


Här är en annan Rocky som ska vara färgtestat och silvergulbrun, hon ser mer ut som andra jag sett på bild:
April_picture_for_mare_page2.jpg


Ännu mer offtopic kom jag på att jag har för mig att jag hört att miniatyrhästar ofta är väldigt blekta i silverfärgen, vad kan det bero på? Hos Rockisar säger många att de då är homozygoter.

Och hur är det med andra blekande anlag som black, hur påverkar de silver hos islänningar tro?
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Om det finns många homozygoter bör det inte vara samma silveraanlag som hos islänningar eftersom det hos dem skapar blindhet eller i bästa fall synnedsättning.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Det är samma silveranlag - det var ju hos Rockisarna som man först märkte av syn problemen... Och de flesta blir inte blinda utan får just synnedsättningar.

Men det gör inte att jag tycker det är ok att medvetet korsa två silverfärgade hästar med varandra. En av få gånger färgen verkligen har betydelse i aveln.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Fann en till silversvart i min samling, lite mörkare/melerad nyans på manen.

2r3uotf.jpg
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Och hur är det med andra blekande anlag som black, hur påverkar de silver hos islänningar tro?

När hästen har två blekande anlag, exempelvis gult och silver, så blir det ofta lite diffust. Anlagen "tar ut" varandra lite grann. En silvergulsvart kan vid födsel se väldigt typisk silverfärgad ut, för att vid vuxen ålder gå mer mot typiskt gulsvart.

Har du en musblack/brunblack med silveranlag så bleks taglet och den typiska "tvåfärgade" manen som kännetecknar en black syns ju således inte. Ålen, ansiktsmasken, örontipparna och zebraränderna på benen blir ljusare än hos en vanlig black. :)
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Jag såg också hästar som denna som påstods vara silver och det är ju så långt ifrån det ni (och jag) tycket varit tydliga exempel.
Eller denna paint (Ee Aa nZ nCr nO )
7363621.jpg

Nä, det där är ett tydligt exempel på en silvergulbrun(skäck). När det blir både silver och gult blir färgen annorlunda och den ljusa manen existerar inte, utan får oftast en liknande färg som kroppen har.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Nä, det där är ett tydligt exempel på en silvergulbrun(skäck). När det blir både silver och gult blir färgen annorlunda och den ljusa manen existerar inte, utan får oftast en liknande färg som kroppen har.

När hästen har två blekande anlag, exempelvis gult och silver, så blir det ofta lite diffust. Anlagen "tar ut" varandra lite grann. En silvergulsvart kan vid födsel se väldigt typisk silverfärgad ut, för att vid vuxen ålder gå mer mot typiskt gulsvart.

Har du en musblack/brunblack med silveranlag så bleks taglet och den typiska "tvåfärgade" manen som kännetecknar en black syns ju således inte. Ålen, ansiktsmasken, örontipparna och zebraränderna på benen blir ljusare än hos en vanlig black.

Jag har fått den känslan också lite att när det är flera blekande anlag blir inget av dem lika tydligt, eller de tar ut varandra lite så att tex manen inte är så tydligt ljus längre. Men att jag har sett de tendenserna hos andra raser än Islänning behöver ju inte betyda att det är så hos isläningarna - som ju generllt verkar vara ljusare i taglet än flera andra raser. Men jättekul att få se dessa individer som är något mörkare.

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad det kan bero på :angel: (Och det kan nog ingen svara på)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 028
Senast: mily
·
  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 006
Senast: Boj
·
R
  • Låst
Islandshäst Är själv delvis islänningsryttare och älskar denna ras, men jag blir lite fundersam när jag sitter och läser annonser om islänningar och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 045
Senast: Zannaah
·
J
Islandshäst Har en fråga angående färg: Vad kallas det när en häst är brun, men inte har svart man utan ljus. Har sett bilder på hästar som kallas...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp