Färsk/frystorkat foder

Rugge

Trådstartare
Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder.

Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr så finns det ej möjlighet att ha med färskfoder vid längre vistelser på det pensionat jag normalt använder, för det kräver för mycket frysplats. Är inte heller så sugen på att gå tillbaks till torrfoder vid dessa tillfällen.

Såg då att tillverkaren även hade frystorkad mat, och tänkte då att det skulle vara ett alternativ.

Någon som testat detta? Vad tyckte hundarna om det?

Det jag kollar på kommer från Fodax
 
Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder.

Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr så finns det ej möjlighet att ha med färskfoder vid längre vistelser på det pensionat jag normalt använder, för det kräver för mycket frysplats. Är inte heller så sugen på att gå tillbaks till torrfoder vid dessa tillfällen.

Såg då att tillverkaren även hade frystorkad mat, och tänkte då att det skulle vara ett alternativ.

Någon som testat detta? Vad tyckte hundarna om det?

Det jag kollar på kommer från Fodax

Jag har kört med Fodax frystorkade några gånger när jag rest, men de senaste gångerna har jag kört Magnussons ångkokade vid resor :) har funkat toppen! Kan det vara ett alternativ?
 
Jag har kört med Fodax frystorkade några gånger när jag rest, men de senaste gångerna har jag kört Magnussons ångkokade vid resor :) har funkat toppen! Kan det vara ett alternativ?
Vad bra att du sa det, tänkte inte på dedär korvarna. Kan ju fungera som alternativ.
 
Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder.

Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr så finns det ej möjlighet att ha med färskfoder vid längre vistelser på det pensionat jag normalt använder, för det kräver för mycket frysplats. Är inte heller så sugen på att gå tillbaks till torrfoder vid dessa tillfällen.

Såg då att tillverkaren även hade frystorkad mat, och tänkte då att det skulle vara ett alternativ.

Någon som testat detta? Vad tyckte hundarna om det?

Det jag kollar på kommer från Fodax
Med småhundar går det nog utmärkt, för mig skulle det bli så dyrt att det inte är ett alternativ...
 
Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder.

Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr så finns det ej möjlighet att ha med färskfoder vid längre vistelser på det pensionat jag normalt använder, för det kräver för mycket frysplats. Är inte heller så sugen på att gå tillbaks till torrfoder vid dessa tillfällen.

Såg då att tillverkaren även hade frystorkad mat, och tänkte då att det skulle vara ett alternativ.

Någon som testat detta? Vad tyckte hundarna om det?

Det jag kollar på kommer från Fodax
Jag ger inte färskfoder men frystorkad. Blandar med hundarnas torrfoder antingen som hela bitar eller smulat över portionen.
Har testat från VOM samt Wolf of Wilderness, inte Fodax. Det är dyrt med frystorkat så jag hade inte velat ge enbart det, har tre hundar så det kostar en del. Men tycker det fungerar fint att blanda ut med torrfoder. Uppskattas av hundarna!
 
Jag ska prova Fodax torkade nu i sommar när vi åker iväg. Har även kikat på TassaFritts ugnsbakade som alternativ.
Har även funderingar på att ta med burkmat.
 
Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder.

Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr så finns det ej möjlighet att ha med färskfoder vid längre vistelser på det pensionat jag normalt använder, för det kräver för mycket frysplats. Är inte heller så sugen på att gå tillbaks till torrfoder vid dessa tillfällen.

Såg då att tillverkaren även hade frystorkad mat, och tänkte då att det skulle vara ett alternativ.

Någon som testat detta? Vad tyckte hundarna om det?

Det jag kollar på kommer från Fodax
Alltså det går ju att ge torrfoder när man reser om man fasar in det några dagar innan? Eller så ger du torrfoder regelbundet, ett mål varannan dag eller så för att slippa infasning. Bara för att man ger färskfoder måste man inte sluta helt med torrfoder. Det är ju att krångla till det i onödan.
 
Alltså det går ju att ge torrfoder när man reser om man fasar in det några dagar innan? Eller så ger du torrfoder regelbundet, ett mål varannan dag eller så för att slippa infasning. Bara för att man ger färskfoder måste man inte sluta helt med torrfoder. Det är ju att krångla till det i onödan.
Det är också ett alternativ.

Men en stor anledning till att jag vill gå över till färskfoder är för att ena grabben verkar vara känslig mot något i torrfoder. Även allergifoder.

Så nu ska vi prova färskfoder för att se om det blir skillnad

Märkte dock fort att vi har på tok för lite frysplats för att lagerhålla större mängder 😅
Får bli en frysbox framöver om jag håller fast vid färskfoder.
Men rent prismässigt är det ju bra mycket billigare än torrfoder.
 
Det är också ett alternativ.

Men en stor anledning till att jag vill gå över till färskfoder är för att ena grabben verkar vara känslig mot något i torrfoder. Även allergifoder.

Så nu ska vi prova färskfoder för att se om det blir skillnad

Märkte dock fort att vi har på tok för lite frysplats för att lagerhålla större mängder 😅
Får bli en frysbox framöver om jag håller fast vid färskfoder.
Men rent prismässigt är det ju bra mycket billigare än torrfoder.
Vilket färskfoder ska du ge? Har funderat på att ge hälften torr och hälften färsk till mina. :)
 
Vilket färskfoder ska du ge? Har funderat på att ge hälften torr och hälften färsk till mina. :)
Fodax blir det. Hygglig pris och deras turbil stannat inte så långt hemifrån. Även en butik i närheten säljer det. Vettig förpackning också med burgare istället för korvar.
 
Min hund har ätit Fodax vilt och Fodax vilt frystorkat i ett par år. Hon gillar båda lika mycket. Enda anledningen till att jag bytt foder är attvi flyttat till Åland där Fodax inte finns.
 
Jag har fodrat färskt i alla år, men har faktiskt börjat ge lite torrfoder emellanåt - nu när jag hittat ett som faktiskt lever upp till mina krav på innehåll. Norskproducerade animalier och inte en massa fyllnadsmassa. Skitarna är nästintill lika små och torra som färskfoderbajsarna, pellerna är små, kladdar inte och lukltar inte illa - hög smaklighet så funkar fint som godis.
Standardfodret: Protein:21% Fett:10%. (Kjøtt fra kylling (65%), hvit villfisk (10%), egg (10%), hvete (10%), vitaminblanding og mineraler(ca 5%)).

Högenergifodret: Protein:25% Fett:22%. (Kjøtt fra kylling, svin og storfe (65%), hvete (10%), hvit villfisk (10%), egg (10%), vitaminblanding og mineraler(ca 5%)).
 
Jag har fodrat färskt i alla år, men har faktiskt börjat ge lite torrfoder emellanåt - nu när jag hittat ett som faktiskt lever upp till mina krav på innehåll. Norskproducerade animalier och inte en massa fyllnadsmassa. Skitarna är nästintill lika små och torra som färskfoderbajsarna, pellerna är små, kladdar inte och lukltar inte illa - hög smaklighet så funkar fint som godis.
Standardfodret: Protein:21% Fett:10%. (Kjøtt fra kylling (65%), hvit villfisk (10%), egg (10%), hvete (10%), vitaminblanding og mineraler(ca 5%)).

Högenergifodret: Protein:25% Fett:22%. (Kjøtt fra kylling, svin og storfe (65%), hvete (10%), hvit villfisk (10%), egg (10%), vitaminblanding og mineraler(ca 5%)).
Vilket foder är det? Går det bara att få tag i Norge?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 015
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 532
Senast: nowayout
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 111
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 295
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp