Färskfoder/BARF

Julienne

Trådstartare
Jag är helt ny på detta område men tänkte testa på min nakentik som har lite problem med finnar (och utslag av spannmål). Hon har testat massa olika torrfoder, på senaste tiden endast spannmålsfria men som sagt, fortfarande lite finnar så nu vill jag testa något annat..

Vad är bäst? Har kollat lite på Mush, Nordic, VoH samt Bravo. Får nog bäst känsla av Mush men har som sagt ingen aning egentligen..

Så nu vill jag höra lite erfarenheter från er andra, har ni testat några som ni kan rekommendera?
 
Jag ger VoH, 100% kyckling till mina. Tillsätter nötfärs någon dag per vecka.
Fungerar väldigt bra till min små hundar.
 
Ger VoH exklusiv (heter nått annat nu) till min nakenfjant, han klarar spannmål väldigt dåligt men är tyvärr fortfarande lite finnig men inte som då han fick spannmål då fick han stora blaffor och var alltid gasig i magen.

Började oxå med spannmålsfria torrfoder, för att sen gå över till färskfoder som han tycker om och han har fått stålmage, fiser sällan och är betydligt bättre i huden.

Vi har testat VoH och Mush men tyvärr tyckte han inte att Mush var särskilt gott och så höll han vikten dåligt, växlade då mellan de olika köttbullarna, VoH exklusiv så håller han vikten bra så vi är nöjda :)
 
Tack för era svar!

Bison; det lät smart! Då vet man ju dessutom exakt vad de får i sig!

JeayL, vad tror du den heter nu? Är det nån av dem som innehåller bara en proteinkälla..?
 
Jag är helt ny på detta område men tänkte testa på min nakentik som har lite problem med finnar (och utslag av spannmål). Hon har testat massa olika torrfoder, på senaste tiden endast spannmålsfria men som sagt, fortfarande lite finnar så nu vill jag testa något annat..

Vad är bäst? Har kollat lite på Mush, Nordic, VoH samt Bravo. Får nog bäst känsla av Mush men har som sagt ingen aning egentligen..

Så nu vill jag höra lite erfarenheter från er andra, har ni testat några som ni kan rekommendera?

Köp vad du får tag på. När du gett ett foder och vet att det fungerar ok så kan du med fördel variera lite, så du behöver absolut inte bestämma dig för att ge en enda sort. Ger du färskfoder kommer du också kunna blanda hejvilt (mellan sorter som fungerar ok), från ena måltiden till den andra osv utan att behöva tänka på att fasa över till andra sorten.

Själv är jag mest förtjust i Nordic spannmålsfri av färskfodren. Att blanda det med tex VoH kan också vara en god idé. Ger du bara VoH kan det vara klokt att ibland ha i en del rött kött i maten eftersom många hundar behöver det för att må bra av deras foder. Med Mush behöver du vara uppmärksam på att det (förutom deras Vaisto-bollar) inte är ett helfoder, där behöver du alltså lära dig att barfa. Bravo har jag inte testat sen de gjorde om innehållet, så det vågar jag inte uttala mig om.
 
Av dessa tycker jag Much Vaisto är bäst - men det är svindyrt och jag köper bara på mig när jag får tag i det billigare. Men bekvämt och hade jag bara en liten hund skulle jag ge det på heltid :)
 
Halvt kl,

Behöver man ge rött kött när man ger VoH Sprint?
(Innehåll: Färsk kyckling, vom, oxlever, lax och ägg)
 
Halvt kl,

Behöver man ge rött kött när man ger VoH Sprint?
(Innehåll: Färsk kyckling, vom, oxlever, lax och ägg)

Jag skulle utan tvekan ha gjort det. VoH har inget foder med rött kött i (om de inte ändrat det nu när de gjort om fodren lite, eller är det bara förpackningarna?) och jag vill absolut att mina hundar får i sig rött kött.
 
@Red_Chili Dum fråga kanske, men oxlever räknas inte till rött kött då, även om det kommer från ko? :p
Min äter sprinten nu under jaktsäsongen, men då borde jag kanske tillsätta rött kött också.
Är ganska dåligt insatt i det här, men varför just rött kött?
 
@Red_Chili Dum fråga kanske, men oxlever räknas inte till rött kött då, även om det kommer från ko? :p
Min äter sprinten nu under jaktsäsongen, men då borde jag kanske tillsätta rött kött också.
Är ganska dåligt insatt i det här, men varför just rött kött?

Nej, det är inälvor/organ. Med rött kött menar jag (och de flesta andra) rött muskelkött. Att jag absolut vill att hundarna ska få i sig det är för att det har annat näringsinnehåll än vitt kött och bland annat järn som absolut behövs för att hundarna ska må bra. Nu ska VoH innehålla tillsatta vitaminer osv nog för att hundarna ska må bra trots avsaknaden av rött kött, men det är absolut inte tillräckligt för många hundar. Det är dock pga det tillsatta som flera hundar mår helt ok även när ägarna inte ger rött kött. Att bara ge kyckling, vom, lax, ägg och lever är absolut inte ett helfoder. Hade man barfat och bara haft det innehållet hade hunden inte mått speciellt bra.


@Julienne, rött kött är precis som det låter, kött som är rött ;) Muskelkött från tex ko, lamm eller någon sorts vilt. Sedan vilken form köttet är i, färs eller bitar, slamsor eller helt bytesdjur, det spelar ingen roll.
 
Jo, att det är inälvor vet jag ju, men jag tänkte att leverns näringsinnehåll kanske speglas av köttets? Men då är det alltså inte så? :)
Lever är ju dock rikt på bl a järn, a-vitamin och b-vitamin oavsett vilket djur det kommer ifrån.
Vilka symtom kan brist på rött kött ge?
 
Jo, att det är inälvor vet jag ju, men jag tänkte att leverns näringsinnehåll kanske speglas av köttets? Men då är det alltså inte så? :)
Lever är ju dock rikt på bl a järn, a-vitamin och b-vitamin oavsett vilket djur det kommer ifrån.
Vilka symtom kan brist på rött kött ge?

Det vanligaste är att hundar som inte får tillräckligt med rött kött får hudproblem av något slag, (svamp, utslag, öronproblem m.m) eller får svårare att bygga muskler än vad de har när de får rött kött. Just pga att lever innehåller A-vitamin så ska det inte överdoseras. Kan vara värt att ha i åtanke och även om det innehåller järn m.m. så är det pga A-vitaminen (och priset...) sällan tillräckliga mängder för att det ska kunna ersätta rött kött. När man barfar tex så är det oftast med ungefärliga proportionerna 15% ätbara ben, 5% lever, 5% övriga organ och resten kött där största delen ska vara rött kött. Att den lilla delen lever som är i färskfodret då skulle vara tillräckligt som rött kött blir inte speciellt logiskt om man jämför det med barf. Sedan påstår Calle på VoH att hundar inte har något behov av rött kött och att det är därför det inte finns i deras foder, men ja, på den punkten är han och jag verkligen inte eniga.
 
Jag skulle utan tvekan ha gjort det. VoH har inget foder med rött kött i (om de inte ändrat det nu när de gjort om fodren lite, eller är det bara förpackningarna?) och jag vill absolut att mina hundar får i sig rött kött.

Det är visst rött kött i voh. Det du räknar upp som innehållsförteckning skiljer sig rätt mycket från vad det står på mina förpackningar...
 
Det är visst rött kött i voh. Det du räknar upp som innehållsförteckning skiljer sig rätt mycket från vad det står på mina förpackningar...

I vilken av sorterna? Jag har hittills inte sett det i någon av sorterna (har inte tittat på dem på ett tag dock eftersom det var ett tag sedan som jag själv använde det som "nödmat"). Dessutom har jag själv sett Calle skriva att det inte finns rött kött i, för att det "inte behövs". Kan se om jag hittar något om det vid ett senare tillfälle.
 
Calles ord ger jag inte mycket för, faktiskt. Han är verkligen inte bra reklam fär vare sig fodret eller företaget... Jag ger nr 25 eller 33, vet att båda innehåller slaktrester och puts från lamm och/eller gris utöver basen (fågel) och storfevomen.

Nu äter ju mina ca 1/4 barf så de äter mycket muskelkött den vägen men det tror jag absolut inte är nödvändigt.
 
Calles ord ger jag inte mycket för, faktiskt. Han är verkligen inte bra reklam fär vare sig fodret eller företaget... Jag ger nr 25 eller 33, vet att båda innehåller slaktrester och puts från lamm och/eller gris utöver basen (fågel) och storfevomen.

Nu äter ju mina ca 1/4 barf så de äter mycket muskelkött den vägen men det tror jag absolut inte är nödvändigt.

Om det innehåller puts från lamm och/eller gris så borde de ju verkligen uppdatera sin hemsida! Det här hittade jag nu på hemsidan.
Nr 33: Kyckling,innanmäte från nöt och svin och vom. Vitaminpremix.
Nr 25: Kyckling, innanmäte från nöt och svin, vom och lax. Vitaminpremix.

M.a.o, kyckling, inälvor, vom och i ena fallet lax. Inget rött muskelkött där inte.
 
Men som tidigare nämnts, VoH 100% kyckling och lite färs några ggr i veckan borde vara en bra diet då? Då vet jag att hon endast får i sig kyckling och älg (då älgfärs är det enda jag har..) tänkte ur allergisynpunkt ifall det är allergi som orsakar finnarna..?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 011
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 015
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 953
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp