Färskfoder/BARF

Numren finns kvar inom parentes på hemsidan, där även innehåll finns :)

Jag gav enbart VoH i några år, men har sedan i våras börjat ge hälften av VoH (eller Much Vaisto) och hälften Rigtig Hundemat och av det sistnämnda köper jag då lamm, nöt och vilt. Hundarna mår bättre av den kombon och jag fick ner fetthalten en hel del vilket passar min ena lättfödda hund massor :)
 
@Red_Chili
Kan du inte berätta vad du ger din hund/hundar? Hur kan ett veckoschema för er se ut? Jag har försökt läsa mig klok på detta men det känns som att det är väldigt olika vad man ger, trots att man ger barf? T.ex. att vissa ger grönsaker, mejeriprodukter, frukt osv. Och proportionerna kan variera kraftigt, vissa säger 80% ben och andra säger 10%. Tillsätter du något? Laxolja t.ex.? Och hur ska man räkna ut att hunden får rätt mängd kalcium (som jag läste var väldigt viktigt)?

Jag är sugen på att testa ge min hund barf men är rädd att det ska bli fel och att hon ska få brist på något. Många säger att man ska börja med färskfoder men jag har provat ge henne det och vissa sorter ratade hon och en åt hon med god aptit i början men sedan började hon hoppa över måltider. Detta gör hon på allt jag serverar henne, efter någon månad på samma foder så slutar hon äta upp utan äter endast när hon håller på att "svälta ihjäl" (nåja). Då borde väl barf vara perfekt iom variationsmöjligheterna? Kort sagt; jag vill veta allt du orkar skriva :D
 
@Red_Chili
Kan du inte berätta vad du ger din hund/hundar? Hur kan ett veckoschema för er se ut? Jag har försökt läsa mig klok på detta men det känns som att det är väldigt olika vad man ger, trots att man ger barf? T.ex. att vissa ger grönsaker, mejeriprodukter, frukt osv. Och proportionerna kan variera kraftigt, vissa säger 80% ben och andra säger 10%. Tillsätter du något? Laxolja t.ex.? Och hur ska man räkna ut att hunden får rätt mängd kalcium (som jag läste var väldigt viktigt)?

Jag är sugen på att testa ge min hund barf men är rädd att det ska bli fel och att hon ska få brist på något. Många säger att man ska börja med färskfoder men jag har provat ge henne det och vissa sorter ratade hon och en åt hon med god aptit i början men sedan började hon hoppa över måltider. Detta gör hon på allt jag serverar henne, efter någon månad på samma foder så slutar hon äta upp utan äter endast när hon håller på att "svälta ihjäl" (nåja). Då borde väl barf vara perfekt iom variationsmöjligheterna? Kort sagt; jag vill veta allt du orkar skriva :D

Jag har absolut inget schema, faktum är att jag inte längre väger maten öht utan går helt på ögonmåttet ;) Om du slänger iväg ett mail till mig så kan jag försöka hjälpa dig att komma igång. Även jag kommer dock råda dig att ge färskfoder i början, eftersom jag ser det som en trygghet, då får hundmagen vänja sig vid rå föda innan den ska smälta ben och äta flera olika sorters kött osv samtidigt som hundägaren har tid på sig att läsa på om barf. Med min Aysu så gjorde jag en övergång med färskfoder trots att jag redan då kände mig trygg i barfandet, just för att hon skulle vänja sig vid råa maten. Hon åt dock bara färskfodret i 1½-2 veckor, det räckte och vi slapp helt problem med mage eller annat.

Att vissa säger 80% ben och att vissa säger 10% ben beror på att en del räknar på köttiga ben och en del bara på den faktiska benmängden. Ger du ätbara ben med rejält(!) med kött på så kan du absolut ge upp till ca 75% sådant i många fall, men att få tag på sådana ben brukar vara galet jättesvårt. Köttet vill ju människorna äta i de flesta fallen och benen som hundarna kan få är därför oftast väldigt renskrapade från kött. Sådana ben ska det bara ges ca 10-15% av. Ger du 75% renskrapade ben så kommer hunden bli förstoppad och i värsta fall dör den, om den inte får veterinärvård fort nog eller om mage/tarmar spricker.

Vågar du laga mat åt dig själv, eventuella barn, vänner och släktingar osv så vågar du nog blanda ihop lite mat till din hund också efter att ha läst på lite om grunderna ;)

Jag själv ger nog ca 15-20% ben, 5% lever, 5% övriga inälvor och resten kött. Ger även fiskolja. Det är vad jag upplever att fungerar bäst på mina hundar, men jag märker också en individuell skillnad och tex är det tydligt att mina tikar behövt mer kalcium (ben) vid löp. Det bästa är att ge ungefär vad som borde vara rätt proportioner och sedan titta på avföringen och såklart hundens mående. Bra hundbajs är mörkt, luktfritt, hårt och hunden bajsar ca 1-2 gånger per dag. Får hunden för mycket kalcium så blir bajset ljust och smuligt, för mycket kött eller organ så blir det mörkt och klibbigt/löst, för mycket fett ger ljus och mjuk avföring. Sedan är det bara att variera vilka djursorter hunden får från efter tillgång, tycke och smak, det är dock klokt att ge mer rött kött än vitt kött. Vitt kött kan uteslutas, rött kött kan det absolut inte. Själv ger jag främst kött från vilt samt gräsbetande tamdjur (ko/lamm) eftersom det är mest näringsrikt men också för att jag inte vill ge kött från djur som haft det dåligt. Av sistnämnda skäl undviker jag i möjligaste mån att ge gris eller kyckling. Grönsaker ger jag ibland, men det är främst som utfyllnad eller om jag fått något över från egna matlagningen. (är vegetarian själv, så jag köper hem ganska mycket frukt och grönt som ibland blir hundmat för att inte behöva slänga det :p )
 
Då måste jag också fråga hur ofta man kan ge för mycket ben utan att det blir farligt? Efter ett par incidenter när min glupska hund har svalt allt för stora benbitar så vågar jag helt enkelt inte ge små bitar längre utan det är rejält stora ben som gäller. Har de inte ätit upp inom 20 min så plockar jag undan benen men på den korta stunden (ännu kortare när de får t ex grisknorrar, det äter den glupske upp på max 10 min) så har de ju egentligen fått i sig lite för mycket ben. Jag har hållit mig till att ge så mycket ben 2 ggr i veckan och det händer kanske en gång i veckan att de bajjar riktigt ljust. Har dock aldrig upplevt att de verkat så förstoppade så att de har svårt att bajja.
 
Då måste jag också fråga hur ofta man kan ge för mycket ben utan att det blir farligt? Efter ett par incidenter när min glupska hund har svalt allt för stora benbitar så vågar jag helt enkelt inte ge små bitar längre utan det är rejält stora ben som gäller. Har de inte ätit upp inom 20 min så plockar jag undan benen men på den korta stunden (ännu kortare när de får t ex grisknorrar, det äter den glupske upp på max 10 min) så har de ju egentligen fått i sig lite för mycket ben. Jag har hållit mig till att ge så mycket ben 2 ggr i veckan och det händer kanske en gång i veckan att de bajjar riktigt ljust. Har dock aldrig upplevt att de verkat så förstoppade så att de har svårt att bajja.

Är det bara någon gång i veckan som hunden bajsar riktigt ljust så skulle jag inte oroa mig. Så länge hunden inte får svårt att bajsa det ljusa bajset så är det inte heller så att du behöver oroa dig för förstoppning, däremot om det smular sönder i samma sekund som hunden bajsar ut det och hunden verkar ha jobbigt att få ut bajset, då är det läge att minska på benmängden. Annars är det största problemet med för mycket ben att hundarna, om de konstant bajsar ljust/smuligt, att de lättare får irriterad tarm och de får svårare att ta upp näringen från övriga maten. Därför är det bra om de har "perfekt" bajs, för att näringsupptaget ska maximeras, men de får ju inte näringsbrist av att någon gång ibland ha lite svårare att ta upp näringen från maten :)
 
Är det bara någon gång i veckan som hunden bajsar riktigt ljust så skulle jag inte oroa mig. Så länge hunden inte får svårt att bajsa det ljusa bajset så är det inte heller så att du behöver oroa dig för förstoppning, däremot om det smular sönder i samma sekund som hunden bajsar ut det och hunden verkar ha jobbigt att få ut bajset, då är det läge att minska på benmängden. Annars är det största problemet med för mycket ben att hundarna, om de konstant bajsar ljust/smuligt, att de lättare får irriterad tarm och de får svårare att ta upp näringen från övriga maten. Därför är det bra om de har "perfekt" bajs, för att näringsupptaget ska maximeras, men de får ju inte näringsbrist av att någon gång ibland ha lite svårare att ta upp näringen från maten :)

Nej så hårda blir de aldrig i magen. Min tik blev det första och enda gången jag gav ett rökt ben. Skitarna kommer alltid ut snabbt på nuvarande hundar och de håller ihop. Inga smulor :). Ingen risk för att den för stora benmängden drar med sig andra mineraler ut då? Det är mest det jag har varit orolig för.

Och en annan fråga när jag ändå har dig på tråden; mina hundar äter mest nöt och lamm. Måste de äta ett tredje djurslag flera gånger i veckan eller räcker det med att byta ut 1-2 mål i veckan?
 
Nej så hårda blir de aldrig i magen. Min tik blev det första och enda gången jag gav ett rökt ben. Skitarna kommer alltid ut snabbt på nuvarande hundar och de håller ihop. Inga smulor :). Ingen risk för att den för stora benmängden drar med sig andra mineraler ut då? Det är mest det jag har varit orolig för.

Och en annan fråga när jag ändå har dig på tråden; mina hundar äter mest nöt och lamm. Måste de äta ett tredje djurslag flera gånger i veckan eller räcker det med att byta ut 1-2 mål i veckan?
Revben o fötter/vingar/skrov från fjäderfä kan du ge varje dag, likaså det som Jipotimas säljer som fläskben eftersom det är mestadels brosk.
Finns ingen regel jag följer iaf att det måste vara mer än två djurslag per vecka.
 
Jag kan inte ge hela vingar och andra småben från kyckling tyvärr, den lille skiten sväljer sånt smått helt och det är han för liten för att göra. Köper det ibland och klipper sönder till småbitar, och då är det lätt att dosera :). Revben vågar jag inte heller ge styckvis efter en incident när han svalde en jättelång bit (som tack och lov kräktes upp ganska omgående). Och inte heller lammnacke efter en incident när han kräktes upp flera cm stora bitar + en del blod. Så nu är det stooora ben som gäller! Dvs får han revben så är det flera st som sitter ihop, alternativt tillsammans med ryggrad. Även detta tuggas dock upp i ett rasande tempo och det blir ju ganska mycket ben till en sådan liten hund. Jag har också läst att stora kalkmängder gör att kroppen får svårt att ta upp andra mineraler som t ex magnesium? Så det är därför jag inte vågar ge ben varje dag. De andra dagarna år han färskfoder.

Den andre hunden är så duktig med att tugga noga på allt, fattar inte varför den lille ska vara så himla gamig. Det är inte bra för hans mattes nerver!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 826
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 010
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 015
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 952
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp