Färskfoder och magproblem Uppdateringstråd 27

Han får krysta rejält för att få ut avföringen.

Jag har gett färskfoder ihop med torrfodret för att alls få i honom mat. Men eftersom han blir hård i magen vill jag begränsa färskfodret. Riven morot gick inte alls.

20 bitar ger inte ens utslag på vågen. 1 dl är runt 40 g. Han borde äta runt 2 dl om han enbart skulle äta det torrfodret.
Uppblött är jätteäckligt....

Hur är det med paraffinolja - passerar det systemet utan upptag? Vill ju inte riskera pankreatit heller. (Är därför sparsam med rapsoljan (som är det jag har hemma)

Har en urgammal flaska paraffinolja - utgången för många år sedan - som jag använt till skärbrädor och annat trä. Tittade på flaskan och det står faktiskt att den kan användas mot tillfällig förstoppning hos hund och katt.
Så - som sagt, frågan är om den går rakt igenom och inte påverkar kroppen, bara tarmarna?? Ska jag köpa en färsk flaska?
Hittar inget nyttigt på FASS.

Känns inte helt lugnt att bara vänta ut. :(
Jag gjorde hemlagad mat till min hund när han var värst med sin anorexi.

Kokt kyckling och ris som är mosade brukar fungera. Ibland hjälper det att mata dom med sked när dom inte vill ha mat också. Då blir det lite av en lek att äta. Fortiflora har mina hundar tyckt varit supergott så kryddar man med det går det lättare att äta.

Du kanske kan ge ett mål ris och kokt kött för att magen ska komma igång och ett mål färskfoder per dag?

Ett tag levde min hund på köttbullar och det blev hund av honom med.
 
Han får krysta rejält för att få ut avföringen.

Jag har gett färskfoder ihop med torrfodret för att alls få i honom mat. Men eftersom han blir hård i magen vill jag begränsa färskfodret. Riven morot gick inte alls.

20 bitar ger inte ens utslag på vågen. 1 dl är runt 40 g. Han borde äta runt 2 dl om han enbart skulle äta det torrfodret.
Uppblött är jätteäckligt....

Hur är det med paraffinolja - passerar det systemet utan upptag? Vill ju inte riskera pankreatit heller. (Är därför sparsam med rapsoljan (som är det jag har hemma)

Har en urgammal flaska paraffinolja - utgången för många år sedan - som jag använt till skärbrädor och annat trä. Tittade på flaskan och det står faktiskt att den kan användas mot tillfällig förstoppning hos hund och katt.
Så - som sagt, frågan är om den går rakt igenom och inte påverkar kroppen, bara tarmarna?? Ska jag köpa en färsk flaska?
Hittar inget nyttigt på FASS.

Känns inte helt lugnt att bara vänta ut. :(
Paraffin går inte in i kroppen så som andra oljor gör och minskat då också näringstaget han äter ihop med det (så som jag har förstått det, man får gärna rätta mig om jag har fel). Äter han redan lite är det inte idealt men är han förstoppad så är det kanske inte så mycket att be för.
På lamm kan man ge microlax men det vet jag inte om man kan ge till hundar?
Dricker han ordentligt? Uttorkning kan ju också ge förstoppning.
Han är pigg och glad annars?
Det finns ingen risk att han inte äter för att han har ont i mage/svalj?
Jag tycker synd om dig och hunden när han inte får i sig det han ska och sen blir förstoppad. 😔
Jag hade nog också gett det han ville ha ett tag (typ kyckling och ris om han äter det, eller köttfärs med äggula de behöver ju inte vara blandat om han är en kräsen kille) och ringt en veterinär och bollat.

Angående paraffinen du har hemma så hade jag smakat på den innan du ger för jag tror den härsknar så som oljor kan göra.
Jag gav min BC 2 msk så tror inte killen behöver ha i sig mer än 1tsk för att det ska hjälpa.
 
Paraffin går inte in i kroppen så som andra oljor gör och minskat då också näringstaget han äter ihop med det (så som jag har förstått det, man får gärna rätta mig om jag har fel). Äter han redan lite är det inte idealt men är han förstoppad så är det kanske inte så mycket att be för.
På lamm kan man ge microlax men det vet jag inte om man kan ge till hundar?
Dricker han ordentligt? Uttorkning kan ju också ge förstoppning.
Han är pigg och glad annars?
Det finns ingen risk att han inte äter för att han har ont i mage/svalj?
Jag tycker synd om dig och hunden när han inte får i sig det han ska och sen blir förstoppad. 😔
Jag hade nog också gett det han ville ha ett tag (typ kyckling och ris om han äter det, eller köttfärs med äggula de behöver ju inte vara blandat om han är en kräsen kille) och ringt en veterinär och bollat.

Angående paraffinen du har hemma så hade jag smakat på den innan du ger för jag tror den härsknar så som oljor kan göra.
Jag gav min BC 2 msk så tror inte killen behöver ha i sig mer än 1tsk för att det ska hjälpa.
Det som gör min oro hanterlig ( :D :D ) är att han är glad och vild.
Har inte mätt hur mycket vatten han dricker men tycker att han går till vattenskålen ganska ofta.

Ska skaffa en ny flaska paraffin och testa. Samtidigt som jag nog fortsätter med att toppa torrfodret med färskfodervälling. Ska kolla om jag har kyckling hemma att koka. Ris finns. Och hålla tummarna att han äter det...

Tack för engagemang!
 
Har du provat ett färskfoder utan ben, t.ex. mush hellä? Den ska ju dessutom även va snällare för magen. Annars så kan ju ren vom istället för färskfoder, ska ju också va väldigt bra för magen.
 
Har du provat ett färskfoder utan ben, t.ex. mush hellä? Den ska ju dessutom även va snällare för magen. Annars så kan ju ren vom istället för färskfoder, ska ju också va väldigt bra för magen.
Tack. Visste inte ens att Mush fanns benfri!
 
Tack. Visste inte ens att Mush fanns benfri!
Jag ger emmzo färskfoder och min hund får definitivt inte hård avföring av den. Kanske för att deras helfoder innehåller potatis- och betfibrer (deras barf är bara kött). Har konstaterat att min hund mår bäst på färskfoder med någon kolhydrat i, tex potatisfibrer. Emmzo är det färskfoder som min hunds mage har varit bäst på och det har en fetthalt under 10%. Ger nötvarianten och tror fetthalten ligger på 9.4%. Finns dock inte i "boll format".
 
Jag ger emmzo färskfoder och min hund får definitivt inte hård avföring av den. Kanske för att deras helfoder innehåller potatis- och betfibrer (deras barf är bara kött). Har konstaterat att min hund mår bäst på färskfoder med någon kolhydrat i, tex potatisfibrer. Emmzo är det färskfoder som min hunds mage har varit bäst på och det har en fetthalt under 10%. Ger nötvarianten och tror fetthalten ligger på 9.4%. Finns dock inte i "boll format".
Är det den som heter spannmålsfritt helfoder oxkött?

Var köper du det?
Är lite skeptisk till att beställa fryst på nätet...
 
Är det den som heter spannmålsfritt helfoder oxkött?

Var köper du det?
Är lite skeptisk till att beställa fryst på nätet...

Kanske har du någon ÅF för Priima färskfoder i din närhet? De har också varianter med kolhydrater i, som brukar tolereras väl av de flesta :) Priima Standard eller Priima High Energy. Standard finns i 400gr- och 1000gr-korvar, HE endast i 1000gr.
 
Kanske har du någon ÅF för Priima färskfoder i din närhet? De har också varianter med kolhydrater i, som brukar tolereras väl av de flesta :) Priima Standard eller Priima High Energy. Standard finns i 400gr- och 1000gr-korvar, HE endast i 1000gr.
Menar du att Emmzo är svår att få tag på?
(hur funkar beställning av fryst??)

Jag har toppat maten med Real i korvar som jag delar frysta. Ger paraffinolja och han har "normal" avföring. Utan oljan är det torra pinnar han krystar ut.
 
Menar du att Emmzo är svår att få tag på?
(hur funkar beställning av fryst??)

Jag har toppat maten med Real i korvar som jag delar frysta. Ger paraffinolja och han har "normal" avföring. Utan oljan är det torra pinnar han krystar ut.

Nej, det vet jag inget om 😊 men tänkte att det kanske är en fördel om det finns en åf som du kan hämta hos, om du känner dig osäker på att beställa.

Jag beställer ju bara som åf, så till mig kommer det med frysbil. Beställer man privat tror jag det skickas i frigolitkartong?

Hm, det låter ju helt klart som att det blir lite väl hårt utan oljan. Å andra sidan tycker jag inte att man ska behöva tillsätta olja, då är det något som inte riktigt stämmer och det borde gå att hitta ett foder som passar bättre.
 
Nej, det vet jag inget om 😊 men tänkte att det kanske är en fördel om det finns en åf som du kan hämta hos, om du känner dig osäker på att beställa.

Jag beställer ju bara som åf, så till mig kommer det med frysbil. Beställer man privat tror jag det skickas i frigolitkartong?

Hm, det låter ju helt klart som att det blir lite väl hårt utan oljan. Å andra sidan tycker jag inte att man ska behöva tillsätta olja, då är det något som inte riktigt stämmer och det borde gå att hitta ett foder som passar bättre.
Ja, det som komplicerar är att han inte är det minsta matglad.
Ljuva tanke att bara kunna ge ett bra torrfoder :cry:
 
Ja, det som komplicerar är att han inte är det minsta matglad.
Ljuva tanke att bara kunna ge ett bra torrfoder :cry:
Det kanske kommer. Jackie var inte så matglad förut, jag toppade torrfodret med burkmat. Numera äter hon glatt enbart torrfoder om jag serverar det. Hon får Happy dog mini lamm och ris och funkar bra på det. Hon blev bättre med maten vid ca 9 månader har jag för mig.
 
Det kanske kommer. Jackie var inte så matglad förut, jag toppade torrfodret med burkmat. Numera äter hon glatt enbart torrfoder om jag serverar det. Hon får Happy dog mini lamm och ris och funkar bra på det. Hon blev bättre med maten vid ca 9 månader har jag för mig.
:)
Han har ett par veckor kvar till 8 månader så jag hoppas han gör som din.

Min får också Happy Dog, puppy-varianten för småhundar. Skriver får, för äter, det vore en överdrift....
 
Förstår det! Har du testat Magnussons ångkokta korvar? De finns ju i flera smaker, kanske kan du växla lite mellan dem?
Nej det har jag inte. Har ju inte haft honom så länge.

Medföljande torrfoder rörde han inte. Började toppa med Mush blå och allt funkade toppen tills han blev hård i magen. Gick över till Real som finns på en närliggande ÖB. Är inne på min andra korv av det.

Magnusson kan vara nästa alternativ. så småningom. Vill inte byta sort för häftigt och för ofta.
Tack för input!!
 
Nej det har jag inte. Har ju inte haft honom så länge.

Medföljande torrfoder rörde han inte. Började toppa med Mush blå och allt funkade toppen tills han blev hård i magen. Gick över till Real som finns på en närliggande ÖB. Är inne på min andra korv av det.

Magnusson kan vara nästa alternativ. så småningom. Vill inte byta sort för häftigt och för ofta.
Tack för input!!
Vilken real ger du? Finns ju flera sorter.
 
Hrm.
Ett av bekymren är ju att jag inte får i honom tillräckligt med mat. Så att "späda ut" näringen med grönsaker känns lite kontraproduktivt?

Ska ge Real en provperiod så får jag se om han kan funka på det. För att blanda i torrfoder i.

Jag visste inte hur bra jag hade det när jag hade extremt matglad retriver :arghh:
Du har skämt bort honom,han åt utan problem torrfoder både hos mig o uppfödaren :idea:
 
Du har skämt bort honom,han åt utan problem torrfoder både hos mig o uppfödaren :idea:
Hrm..
Mina nerver ballade ur när han inte ätit något alls ett tag. (Vådan av några år med maghund kanske....)
Gissa höll honom sällskap och hos uppfödaren var de ju ett gäng. Här har han ingen konkurrens om maten.

Han äter fortfarande inte torrfoder. Hur länge vågar jag låta honom matvägra? Du som är luttrad, vad säger du?

/tanten, blivit alldeles för mjuk med åren
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 570
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 401
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp