Färskfoder och magproblem Uppdateringstråd 27

Ja de tycker jag med 🙈 har köpt de små :D den stora vet jag knappt hur jag skulle hantera!
De fick 3 dagar i rad 50% vad de ska ha typ för o se hur magarna reagerade

Jag köper den stora för att det blir mycket billigare men det är verkligen inte fräscht 😂 Är tydligen lite kräsmagad när det kommer till sånt…
 
Kanske, men hade hellre haft mindre korvar eller bollar att utfodra med just pga äckligt 😅 Men då blir jag snål istället och får stå ut med äckel..
Same. Därav att jag gillar Fodax och slipper stå och dela stora korvar.

Små är ju helt ok, jag har en glassburk eller en turkisk yoghurtburk som de ligger och tinar i och när de har tinat så klipper jag hål i änden så är det enkelt att klämma ut.
Det går åt 800-850g om dagen (för båda) och det hade blivit snordyrt med små korvar.
 
Försökte mig på att göra eget färskfoder när vi slaktade sist, höll på att spy när jag skulle skära ner hjärta, lunga osv 😅 lilla voffs tyckte det var smaskens men cockern som är världens matvrak annars kollade på mig som om jag blivit galen 😳 vägrade äta det. Så antar att det är lika bra att fortsätta med torrfoder till honom men tänkte att jag i alla fall kunde berika det lite med färskt, men ja, vi får se 😅
 
Försökte mig på att göra eget färskfoder när vi slaktade sist, höll på att spy när jag skulle skära ner hjärta, lunga osv 😅 lilla voffs tyckte det var smaskens men cockern som är världens matvrak annars kollade på mig som om jag blivit galen 😳 vägrade äta det. Så antar att det är lika bra att fortsätta med torrfoder till honom men tänkte att jag i alla fall kunde berika det lite med färskt, men ja, vi får se 😅
Ja jag gillar med att ge ibland eller 50/50 t.ex.
Ibland grönsaker, ibland nötfärs, ibland råa ägg mm 🙂 med torrfoder
 
Stackars lillan, 100% på att hon inte har stopp (håller koll) men det har väl stockat sig i halsen på henne (nej inte på riktigt). Hon vill inte ha Fodax men Halla våm går ner just nu.
 
Jag köpte real färskfoder och har gett lite av det till mina.
Men hur gör ni när ni tinar? Det är lite kladdigt.. rinner vätska o så.
Kräsna maghunden Torsten älskade Mush blå. Så jag geggade ner torrfoder i Mushen och då åt han alltihop. Bara torrfoder var betydligt svårare.

Nya hunden har inte velat äta de dagar han hittills varit här. Tinade en Mushbulle och den slängde han i sig. Vill ju att han ska äta fodret uppfödaren skickade med så nu på morgonen har han fått tinad mush med torrfoder i. Alltihop gick ner.

Att det blir vätska när Mush tinar är absolut ingen nackdel anser jag. Ytterligare ett sätt att se till att vätskeintaget är tillräckligt. Plus att eftersom jag ger torrfoder samtidigt så suger det upp lite också.
 
Någon mer som har upplevelser om att deras hundar kan bli hårda i magen av bara färskfoder?
Tycker båda mina får väldigt hårda skitar med mycket 'vitt' i (att man ser att det är mycket ben/kalcium som kommer ut). Det hjälper med lite torrfoder om dagen till (som vid träning) eller som nu när jag ser till att de får våm till varje måltid.
Min ena tik blev hård i magen av enbart färskfoder (ger VomH). Men nu ger jag henne ca 3/4 av dagsgivan som färskfoder och 1/4 som torrfoder. Dessutom blandar jag upp färskfodret med rårivna morötter. River och fryser in morötterna i småförpackningar för en veckas förbrukning, så slipper jag stå och böka med det varje dag.
Det verkar fungera, för nu är hon bra i magen.
 
Min ena tik blev hård i magen av enbart färskfoder (ger VomH). Men nu ger jag henne ca 3/4 av dagsgivan som färskfoder och 1/4 som torrfoder. Dessutom blandar jag upp färskfodret med rårivna morötter. River och fryser in morötterna i småförpackningar för en veckas förbrukning, så slipper jag stå och böka med det varje dag.
Det verkar fungera, för nu är hon bra i magen.
Tack för tips! Får nog göra något liknande.
 
Jag har tänkt att jag skulle skrivit tidigare, men om man tinat en korv och klipper i ena änden för att det ska kunna glida ur så behövs det ibland ett jack även i andra änden med saxen. Då kommer det in luft i toppen och det glider det lättare ur och man slipper klämma på korven.
 
Återvänder till tråden.

Nu har jag haft nya hunden några veckor. Han klarar max två Mushbullar per dag, bäst med bara en. Magen blir hård. Torrfoder är inte gott...

Idag köpte jag en Real-korv. Men 400 g är för mkt för tre dagar. Han väger 2,3 kg just nu och ska äta 2% avkroppsvikten om han enbart äter det. . Så om det ska hålla sig så jag får väl dela korven - tror det funkar med fogsvans ;)

Första smakprovet fick med beröm godkänt av lille kräsne herrn. Få se hur magen fungerar. Enligt innehållsförteckningen ska det innehålla 0,3% kalcium i torrsubstans.(benmjöl)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 527
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 401
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp