Färskfoder och magproblem Uppdateringstråd 27

Hrm..
Mina nerver ballade ur när han inte ätit något alls ett tag. (Vådan av några år med maghund kanske....)
Gissa höll honom sällskap och hos uppfödaren var de ju ett gäng. Här har han ingen konkurrens om maten.

Han äter fortfarande inte torrfoder. Hur länge vågar jag låta honom matvägra? Du som är luttrad, vad säger du?

/tanten, blivit alldeles för mjuk med åren
Jag är hyfsat tuff ,men så länge han dricker i denna värmen så skulle jag nog våga vänta 1 dygn 1 1/2, så länge han är pigg o glad och hålla koll på att han inte stoppar i sig något ute, o lite softis är jag så jag hade nog bjudit på a-fil för magens skull och slängt i några kulor där, går dom ner så går dom ner om inte så är det hans problem.
 
Jag är hyfsat tuff ,men så länge han dricker i denna värmen så skulle jag nog våga vänta 1 dygn 1 1/2, så länge han är pigg o glad och hålla koll på att han inte stoppar i sig något ute, o lite softis är jag så jag hade nog bjudit på a-fil för magens skull och slängt i några kulor där, går som ner så går dom ner om inte så är det hans problem.
Tack
 
Exclusive - den som ska vara bäst för kräsna?
Den rörde inte Lily när hon var inne i lite kräsen period :p Det där med "bäst för kräsna" är så dåligt uttryckt egentligen från fodertillverkarna, för de går på att alla hundar skulle tycka likadant. Tex är det ju vanligt att det pratas om att sätta fiskolja på maten för att öka hundens aptit. Well. Det enda som fick min glupska Aysu att inte röra maten var just om jag hade på någon slags fisk eller fiskolja. Lily är inte heller förtjust i det och äter märkbart långsammare om jag har i fiskolja. Och Ebrah, när hon var liten så var det enda som dög någon sorts vom og hundemat med mycket kyckling. Annan mat, hur mycket den än skulle vara för kräsna hundar, nej, hon åt inte.

När jag jobbade på kennel med ca 20 hundar (vilket jag gjorde läänge) så fanns det en hund som till en början vägrade äta. Hon var smal som ett staket och ägarna hade försökt på "alla sätt som går" att få i henne mat.

Det jag gjorde med henne var att kolla på hur mycket foder hon faktiskt fick i sig. Fick hon i sig bara tre foderkulor till frukost, då serverade jag bara tre foderkulor. Fick hon sedan i sig bara fem foderkulor till middag, då serverade jag bara fem foderkulor. Jag försökte anpassa så att hon inte fick en enda kula mer än vad hon faktiskt åt, hur lite det än var. Sedan motionerade vi, massor. Hon fick betydligt längre promenader dagligen och fick möjlighet att springa lös varje dag också. Efter någon dag när hon faktiskt åt det lilla hon fick, då ökade jag med en halv deciliter på kvällen (hon var saluki, så hon skulle ha ganska många deciliter totalt under en dag).

Eftersom hon då var hungrig och dessutom van att äta allt som serverades så åt hon upp all mat även när jag lagt till lite där på kvällen. När jag kände mig säker på att hon åt det, då ökade jag med en halv deciliter även på morgonen. När jag var säker på att hon åt allt både morgon och kväll, då ökade jag åter igen på kvällen när hon var som hungrigast. Sådär höll vi på, och hon åt. Varje gång. Det tog inte alls lång tid innan hon åt precis som vilken av de andra hundarna som helst (kanske inte extremt glupskt, men ändå utan tvekan) och hon blev i utmärkt hull igen. Jag testade sedan samma metod på en annan hund som kom tillbaka till kenneln, även han matvägrare. Fungerade utmärkt där med. Åtminstone för dem så verkade det som att det blev för jobbigt eller något, när de inte kände någon jätteaptit och blev serverade en jätteportion. Att få "lite lagom" och få chansen att faktiskt tömma skålen varje gång blev det som förändrade hur bra det gick.
 
Har gett mr Kräsen färskfoder men lessnade nu när han senast blev förstoppad och nu är jag tillbaka till att göra egen "topping" och så får han torrfoder PUNKT.
Efter tre dagar av matvägran (nåja, inte riktigt då han pillade i sig toppingen trots att jag blandat ordentligt) så äter han nu sitt torrfoder. Han äter kanske inte varje måltid men jag hetsar inte upp mig för han äter när han väl är hungrig.

Plus är att han verkar inte bli kinkigare än vad han redan är trots tik i höglöp hemma, alltid nåt.
Sen äter han definitivt mer de dagar han varit i ordentlig träning för att nästan skippa mat på lugnare dagar. Han håller ju vikten typ även om jag gärna sett att han vägt nåt kg mer..
 
Är det den som heter spannmålsfritt helfoder oxkött?

Var köper du det?
Är lite skeptisk till att beställa fryst på nätet...
Den jag köper heter Emmzo fullfoder Nöt. Men jag har även givit fullfoder lam och fullfoder vilt då vi förutom varierande mellan dessa. Slutade med det pga priset gick upp så mkt på lam och vilt.

Den du har hittat borde vara samna.

Som sagt, min hund mår mkt bra i magen av den. Tex pondus mild gillar hans mage inte om vi ger utesluta pondus.

Gällande att beställa på nätet så är det så jag beställa. Brukar beställa 30 kg åt gången. Levereras hem med lastbil av Foderboxen, dvs av dom jag beställer från och inte av typ PostNord. Maten har alltid varit helt fryst vid leverans. Foderboxen levererar dock bara i ett begränsat område.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: BornAgain
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
722
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
31
· Visningar
1 570
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 401
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp