Hull fråga, utbruten från Uppdateringstråd 27

Jag beundrar så hur du håller dina labbar i fin form! Speciellt med tanke på hur en "vanlig" labbe kan se ut idag 😅 (och så bor jag med en knubbis 😅)
Har du några foton på hur de ser ut från sidan också? Blir nyfiken!

Hittade en bild på Floyd från sidan, dock från i början av jaktsäsongen.

Han är en hund som har en tydlig midja, men ovanifrån kan han se ganska rak ut, pga ryggens och midjans muskulatur. Han har också ett muskelparti som går ut över revbenen som gör att man inte känner revbenen så tydligt där, men väl längre bak och liksom nedanför den där ”vingen”.
6E9D6F5A-A486-4C18-B2B8-4245F2EDBC2E.png
 
Hittade en bild på Floyd från sidan, dock från i början av jaktsäsongen.

Han är en hund som har en tydlig midja, men ovanifrån kan han se ganska rak ut, pga ryggens och midjans muskulatur. Han har också ett muskelparti som går ut över revbenen som gör att man inte känner revbenen så tydligt där, men väl längre bak och liksom nedanför den där ”vingen”.
Visa bifogad fil 109126

Här ser man också samma ”vinge” vid revbenen, där bakom riset.

Han är en hund som varit ganska svår att hålla hullet på, men nu på lite äldre dagar och sedan jag ökat på mängden kolhydrater så tycker jag att han är lättare att hålla i lagom hull.

Louie är tvärt om, han har väldigt lätt för att lägga på sig.
F7CC6C97-9A76-4E1C-90BB-13A640039442.jpeg
 
Hittade en bild på Floyd från sidan, dock från i början av jaktsäsongen.

Han är en hund som har en tydlig midja, men ovanifrån kan han se ganska rak ut, pga ryggens och midjans muskulatur. Han har också ett muskelparti som går ut över revbenen som gör att man inte känner revbenen så tydligt där, men väl längre bak och liksom nedanför den där ”vingen”.
Visa bifogad fil 109126
Muskelpaket :D:up:
 
Nu är det knappt lönt att jag lägger ut bilder på min hund då han är långpälsad men det är inte ovanligt att vinthundar är kinkiga med maten, speciellt som unga. Emiron har först nu senaste halvåret faktiskt blivit så pass stabil i sitt matintag att jag fått börja portionera maten så att han inte föräter sig. Innan kunde man fylla på matskålen utan att behöva fundera på hur mycket han ätit men nu får jag begränsa dygnsintaget så att han inte blir tjock. Han är inte jätteroad av att behöva lära sig att skålen är tom då och då.

Hans hull bedömer jag främst genom att känna över ryggen och lägga handen längs med ryggraden mellan höftknölarna.

Visa bifogad fil 109106
Ja! Det här är sant. Det är på tok för vanligt med vinthundar med ätstörning.
Går oftast om då de är fullvuxna
 
Hittade en bild på Floyd från sidan, dock från i början av jaktsäsongen.

Han är en hund som har en tydlig midja, men ovanifrån kan han se ganska rak ut, pga ryggens och midjans muskulatur. Han har också ett muskelparti som går ut över revbenen som gör att man inte känner revbenen så tydligt där, men väl längre bak och liksom nedanför den där ”vingen”.
Visa bifogad fil 109126
Min ena är väldigt rak över ryggen, och även då hon är smal så ser man inte riktigt midja pga de raka ryggmusklera. Hon är svåra att komma hull på just därför, man måste se henne från sidan.
 
Ja! Det här är sant. Det är på tok för vanligt med vinthundar med ätstörning.
Går oftast om då de är fullvuxna
Ja tyvärr är det så. Jag vet inte riktigt vad det beror på egentligen. Nu blir Emiron 3 till årsskiftet men när han var mindre fick jag blanda i blötmat i hans torrfoder för att få i honom det. Nu äter han det utan några tillsatser.
 
Just ja, jag har noterat att när Dunit ligger lite högre i hull så äter han sämre... är ju rätt praktiskt egentligen. ;)
 
Vad innebär en ätstörd hund?

Våra jakthundar har alltid bara fått mat en gång per dag, på kvällen då all aktivitet för dagen är klar.
Ibland åt min setter inte heller varje dag men det berodde på hur mycket motion han fick.

Jag tänker att de egentligen inte är skapta för att äta så ofta?
 
Vad innebär en ätstörd hund?

Våra jakthundar har alltid bara fått mat en gång per dag, på kvällen då all aktivitet för dagen är klar.
Ibland åt min setter inte heller varje dag men det berodde på hur mycket motion han fick.

Jag tänker att de egentligen inte är skapta för att äta så ofta?
Det är tyvärr ganska vanligt att vissa vinthundar äter luft och ingenting. De ser på skålen och får kväljningar. Medan min äldsta var ball och unghund åt hon ingenting. Det kunde vara tre torrfoder kulor om dagen. En klick rått kött dagen efter.

Det var ett himla projekt att få henne att äta. Skulle jag kört det gamla hederliga "ta bort skålen om hon inte äter inom x minuter" skulle hon antagligen varit totalt undernärd. Det enda som gick upp aptiten var att regelbundet få i henne nånting, vad som helst.
 
Det är tyvärr ganska vanligt att vissa vinthundar äter luft och ingenting. De ser på skålen och får kväljningar. Medan min äldsta var ball och unghund åt hon ingenting. Det kunde vara tre torrfoder kulor om dagen. En klick rått kött dagen efter.

Det var ett himla projekt att få henne att äta. Skulle jag kört det gamla hederliga "ta bort skålen om hon inte äter inom x minuter" skulle hon antagligen varit totalt undernärd. Det enda som gick upp aptiten var att regelbundet få i henne nånting, vad som helst.
Hade en sådan schäfertik.
Redan från valp ratade hon maten och var bara skinn och ben. Såg inte klok ut. På äldre dagar (vid 8-9 års ålder) började hon se ut som en hund och åt regelbundet.
 
Hade en sådan schäfertik.
Redan från valp ratade hon maten och var bara skinn och ben. Såg inte klok ut. På äldre dagar (vid 8-9 års ålder) började hon se ut som en hund och åt regelbundet.
Min blev som förbytt dygnet efter kastrering
 
  • Gilla
Reactions: Is
Visa bifogad fil 109236
Saknar ju lite schäfer representanter i tråden så här kommer en bild på min nuvarande tik när hon var kring året.
Åt då ca 1 liter torrfoder om dagen plus allt godis som blir när man tränar mycket bruks och lydnad.
Här är hon i fjol höst ca 10 månader efter valpning (10 valpar) där av inte fullt musklad.

Fodergivan ligger idag på ca 6 dl/dag
60cm hög. Är osäker på vikt men mellan 28 och 30 kg kanske
Screenshot_20221227-115347_Facebook.jpg
 
Visa bifogad fil 109236
Saknar ju lite schäfer representanter i tråden så här kommer en bild på min nuvarande tik när hon var kring året.
Åt då ca 1 liter torrfoder om dagen plus allt godis som blir när man tränar mycket bruks och lydnad.
Bjuder på en till Schäfer men hane.
Nu är han 1,5 år på bilden som är dessutom väldigt dåligt, men han är i full kondition.
Dock har jag en ganska stabbig hund som är kort och kompakt vilket gör att han kan se skitfet ut. 🥲
På bilden väger han 34kg och är 60cm i manken.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1672144746901.jpg
    FB_IMG_1672144746901.jpg
    113,2 KB · Visningar: 89
45F5E286-D4BE-4289-A3F5-A71F5F8DD3E3.jpeg

Jag har en ras som jag (tyvärr) upplever att många övergöder. Det är en ras som ska ha massa men ej övervikt.
Det är en dansk ras och av bilder att döma från utställningar i Danmark så är de ”värst” på den fronten.

Ebbot är en smäcker modell men hellre tunn än tung!
 
Apropå övervikt så har jag en liten hund, hon väger drygt 3.2 kg. En schipperke och hon har sån midja att många tycker hon är tunn. Nu är detta min första hund så jag har inte så extremt mycket kunskap men när jag varit med henne hos veterinärer så har jag lärt mig att vid ca 3.5 kg brukar de säga att hon inte får bli tjockare. Nu är hon nog mot det tunnare hållet (har kraftig kronisk magkatarr) men är väldigt pigg, fin i pälsen osv. Men midjan är ju smal, sen kommer ”buken” som blir ganska kraftig och sen kommer ju hennes ”krage” ”lejonman” som också blir ganska kraftig (päls). Men alla tycker hon är så tunn just pga midjan. Hon är 15-16 år dessutom.
Ska jag ändå hålla koll på midjan eller vad ska jag kolla ifall hon blir för tjock?
Ska hitta nån bättre bild.
 

Bifogade filer

  • 7C364BEF-E835-4B41-B703-60517EC6F55F.jpeg
    7C364BEF-E835-4B41-B703-60517EC6F55F.jpeg
    371,9 KB · Visningar: 60
@Hippocampus jag känner över rygg, bäcken och revben då efter att ha haft många olika hundar så hat jag märkt att det är olika var de lägger på sig. En hund som lägger på sig över midjan är ju lätt att se men som ex. Nano har fortfarande jättemarkerad midja när hon är i överhull då hon lägger på sig över revbenen.
Idag kände jag igenom Tay som legat åt det smala hållet och kan konstatera att han ligger bra i hull nu då jag lätt kan känna revbenen men inte ryggkotorna och höftbensknölarna.
Jag tror det kan vara olika hur man bedömer hull beroende på ras, exteriör och även fysik på hunden. Nike var ju konvalecent en period och kändes benig när hon tappade mycket av sin muskelmassa efter nån månad utan ordentlig träning men hon var inte för smal bara omusklad.
 
Senast ändrad:
Apropå övervikt så har jag en liten hund, hon väger drygt 3.2 kg. En schipperke och hon har sån midja att många tycker hon är tunn. Nu är detta min första hund så jag har inte så extremt mycket kunskap men när jag varit med henne hos veterinärer så har jag lärt mig att vid ca 3.5 kg brukar de säga att hon inte får bli tjockare. Nu är hon nog mot det tunnare hållet (har kraftig kronisk magkatarr) men är väldigt pigg, fin i pälsen osv. Men midjan är ju smal, sen kommer ”buken” som blir ganska kraftig och sen kommer ju hennes ”krage” ”lejonman” som också blir ganska kraftig (päls). Men alla tycker hon är så tunn just pga midjan. Hon är 15-16 år dessutom.
Ska jag ändå hålla koll på midjan eller vad ska jag kolla ifall hon blir för tjock?
Ska hitta nån bättre bild.
Min schipperkehane är tunn just nu och på honom är det lättast att känna på höftbenen och ryggen hur mycket de sticker upp. Schipperkerna har ju ofta ganska kraftig bröstkorg i förhållande till storlek.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 189
Senast: mackan
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 350
Hundhälsa Min Aussie på 6.5 månader har blivit besatt av att slicka på mitt armband som har en liten metalldel - det är just metalldelen som han...
Svar
10
· Visningar
5 924
Senast: Tonto
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 907
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp