Fästingdags?

Ger frontline spoton när jag plockat första fästingen.
Tycker det fungerar bra i ca 4 veckor, sen ger jag igen.
Men inspirerad av denna tråd ska jag prova Bravecto. Skönt att slippa ha en frontline-fläck på hunden i något dygn.

Hade en hund som fick anaplasma och det var ett riktigt helvete och blev aldrig riktigt bra igen =/

Har läst många tips om Centaura till hund mot mygg. Någon som vet något om det?
 
Inte sett någon fästing än, väntar bara på det dock.

Funderar på vad jag ska ge för medel. Brukar köra nexgard men det tycks sitta i 5-6 månader på labben, vilket känns sådär.
Seresto hade jag förut, har för mig han kliade sig av det men funderar på att prova igen.
 
Funderar på smidigaste sättet att få recept till tre hundar.. släpa med dom till veterinären eller nätveterinär. 🤷🏻‍♀️ Alltid nervöst att ge medel till en ny hund. Men mammahund har alltid fått bravecto så det borde gå bra hoppas jag. 😅
 
Funderar på smidigaste sättet att få recept till tre hundar.. släpa med dom till veterinären eller nätveterinär. 🤷🏻‍♀️ Alltid nervöst att ge medel till en ny hund. Men mammahund har alltid fått bravecto så det borde gå bra hoppas jag. 😅
Onlineveterinärerna brukar ha erbjudande så här på våren gällande fästingrecept, väldig mycket smidigare än åka iväg tycker jag 😅
 
Ger frontline spoton när jag plockat första fästingen.
Tycker det fungerar bra i ca 4 veckor, sen ger jag igen.
Men inspirerad av denna tråd ska jag prova Bravecto. Skönt att slippa ha en frontline-fläck på hunden i något dygn.

Hade en hund som fick anaplasma och det var ett riktigt helvete och blev aldrig riktigt bra igen =/

Har läst många tips om Centaura till hund mot mygg. Någon som vet något om det?
Jag tror det är rätt blandat hur bra centatura fungerar. Har använt det på min hund mot mygg vid kurs i skogen samt på vandring. För honom hjälpte det föga. Trots sprej på mage, rygg och bringa så hade han massa mygg på sig. Men har hört att det har funkat bra för andra.

Kan även nämnas att min hunds päls blir kletig/trasslig av medlet tyvärr.
 
Credelio funkar likadant som Nexgard. Det består av samma substansgrupp.

Frontline fungerar inte jättebra överlag, framförallt inte mot fästingar är min (och många djurägaren) erfarenhet. Verkar fungera mest mot loppor.

Advantix har jag inte gett själv, men andra spot-on preparat (Exspot, Vectra etc). Föredrar tablett framför spot-on. Det tas också upp av kroppen så det är samma sak där, går inte att få bort när det väl tagits upp.

Sedan finns ju även fästinghalsband så som Seresto och Scalibor. Jag använde sistnämnda i 10 år till min första hund med väldigt god effekt.

Borrelia är inget du behöver vara orolig för då det ytterst sällan orsakar sjukdom hos hund. Det är inte alls som hos människor. Däremot förekommer det mycket anaplasma så något slags fästingskydd bör man ha. I fjällen eller myggtrakter föredrar jag Vectra 3D då det verkar avstötande mot mygg också.
Säg inte det...Vår då 13 år gamla cocker fick Borrelia och blev svajig i bakkärran och vinglade. Han fick 2 veckor med medicin och vi sa att vänder det inte då får han sluta...Ett par dagar till och som om ett trollspö var han sitt gamla pigga jag igen och studsade fram på promenaden så han fick 3 goda år till ❤
 
Första fästingen plockad för tre dagar sedan, fästinghalsbandet på sedan igår! (vi bor i södra Halland och går mycket i skogen)
 
Mina har fått idag, då dom haft krypande varje dag senaste veckan. Tjejerna fick Nexgard och grabbarna Bravecto spot on (jag fick 2 doser, så ska testa om dom fungerar lika bra som tabletterna) :)
 
Kommer ge mina imorgon då uppfödaren berättade att hon precis tog en stor jäkel på sin ena hund. Vi bor i stockholm och här har ormbetten börjat trilla in på jobbet senaste veckorna så det brukar betyda att även fästingarna är vakna.
 
Förra året vill jag minnas att jag tog första i februari/mars, så är förvånad över att inte ha tagit någon än. (Stockholm). Är väl dags att börja skydda nu, även TBE-vaccin för mig själv ska väl tas. Jag fick två fästingar förra året😑
 
Plockade första fästingen i helgen på en av hundarna 🤨Så nu är Bravecto inköpt 💰💰💰 Till fyra hundar…
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 042
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp