Fästinghalsband?

A

Alpin87

Vilket fästinghalsband har ni till era hundar?

Om ni inte har, varför?

Jag har kört på apotekets (märke?) men hittade ett i djuraffären här där jag bor för 50 kr så jag testade det, Nobby hette märket. Har ni någon erfarenhet av dessa?
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag har bärnstenshalsband till min valp, just för att han är valp. Vill inte (och tror inte man ska heller??) sätta på honom sånt med kemikalier. Inte haft det så länge så kan inte riktigt uttala mig om effekten. Han har haft en fästing sedan han fick halsbandet, men det var också i samband med regnväder. Halsbandet funkar inte när pälsen är blöt nämligen.
 
Sv: Fästinghalsband?

Har inget alls just nu, men ska sätta på frontline så fort jag kommer ihåg det. (eeky: det kan man iaf ha på valpar, enl. bipacksedeln+ råd jag fått).
 
Sv: Fästinghalsband?

okej, konstigt att det inte fungerar när pälsen är blöt? har hört att ''naturprodukter'' mot fästingar inte fungerar men det är ju helt klart värt att testa för ''vanliga'' är ju rätt giftiga vad jag förstått och inte bra att ha på om dom badar och så.
 
Sv: Fästinghalsband?

okej, konstigt att det inte fungerar när pälsen är blöt? har hört att ''naturprodukter'' mot fästingar inte fungerar men det är ju helt klart värt att testa för ''vanliga'' är ju rätt giftiga vad jag förstått och inte bra att ha på om dom badar och så.
Varför skulle det vara konstigt?
På de hundar vars päls bärnstelshalsband faktiskt fungerar så anses det vara på grund av den statiska elekticitet som uppstår i pälsen, blöt hund, ingen statisk elektricitet.
Antrax, Botulinustoxin samt flugsvamp är ju oxå naturliga, likaså svamp o diverse jäster, kan fylla på med Belladonna o Digitalis, vill du ha fler exempel?
Mycket naturliga o mycket dödliga, inte bara för hundar.
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag kör på bärnstenshalsband i år, mina hundar tål inte scalibour och badar (så exspot och frontline går bort).

Får väl se om det funkar, här är inte så mycket fästingar så jag är kanske fel testperson:p
 
Sv: Fästinghalsband?

Mina badar o ExSpot fungerar perfekt!
Räcker bara i ca 4 veckor, men ändå.
Vad gäller Permetrinets skada på vattenlivet så bör man ha i åtanke att laxodlingar världen över använder preparatet som avlusningsmedel i bl sina laxodlingar, o de flesta hundägare stoppar i sina hundar laxolja utan vidare tanke......
 
Sv: Fästinghalsband?

kl.

Någon som vet om Dimpylat är ''giftigt'' eller ett naturligt ämne? Det är det verksamma ämnet i fästinghalsbandet jag köpte.. Har försökt googla men inte hittat mycket. Det ska vara verksamt i 5 månader precis som Scalibur.
 
Sv: Fästinghalsband?

Första året som valp valde jag att inte ha något fästinghalsband - jag vågade inte chansa!

Nu bor jag i ett fästingrikt område där flera blivit smittade av fästingburna sjukdomar så iår använder jag scalibur och han har inte haft en enda fästing. En gång kom en fästing upp på honom men hoppade av efter ca 10sekunders trampande i pälsen:D

Visst jag känner mig inte helt bekväm med att använda nåt 'giftigt' på min hund, men jag har haft en häst med erlichia och det vill jag aldrig riskera igen! Och scalibur funkar över förväntan:laugh:
 
Sv: Fästinghalsband?

Använder örthalsband, men har ännu inte hunnit/tagit mig för/haft råd att köpa något i år.
 
Sv: Fästinghalsband?

Tycker du att örthalsband fungerat bra? Har din hund fått några fästingar?
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag håller i stort sett med! Visst känns det inte helt bra, det är öht hemskt att behöva välja när det inte finns något riskfritt alternativ (enligt vad jag lyckats ta reda på så fungerar inget icke giftigt preparat lika bra som Scalibor).
Men jag vill inte heller riskera någon fästingburen sjukdom, det är trots allt värre (i mina ögon) än även de värsta biverkningar som Scalibor gett (kräkningar, neurologiska symptom såsom vinglighet)
 
Sv: Fästinghalsband?

Här är det Scalibor som gäller, för fjärde året i rad. Inga biverkningar (än i alla fall).
Mycket nöjd med det!
 
Sv: Fästinghalsband?

Tack för tipset! Faktiskt tänkt att jag skulle komplettera med det om jag märker att halsbandet i sig inte ger fullgott skydd. Bor ju på en väldigt fästingdrabbad ö så man kanske inte kommer undan "gifterna", men vad gör man... :crazy:
 
Sv: Fästinghalsband?

Bärnstenshalsband fungerar som så att när stenarna gnuggas mot pälsen bildas en statisk spänning som fästingarna gärna undviker. (OBS! Funkar ej på alla pälsar!) När det då är blött så uppstår ingen spänning och halsbandet funkar inte. :)
 
Sv: Fästinghalsband?

Tycker du att örthalsband fungerat bra? Har din hund fått några fästingar?
Förra året fick han två. En innan vi satte på halsbandet och en efter att vi tagit av det. Året innan det fick han någon enstaka fästing innan vi satte på halsbandet och när det väl sattes på var han fästingfri hela sommaren. Jag är gôrnöjd!
 
Sv: Fästinghalsband?

Scalibor. Använder det för tredje året i red till mina hundar. Förra året plockade jag inte en enda fästing på dem och då bor vi ändå i Mälardalen. Finns gott om fästingar här. Det enda jobbiga vi upplevt är att man måste plocka av dem titt som tätt när hundarna ska simma.

Använde örthalsband när hundarna var yngre och det dessutom fanns spädbarn i huset. Ett med citronolja.:eek:(starckars krakar) Luktade starkt och jag förstår att hundarna avskydde doften.. men det funkade ganska bra. Någon fästing i veckan fick jag plocka bort.
 
Sv: Fästinghalsband?

Dogman hade jag förra året, det minns jag tydligt - jag råkade nämligen felköpa ett Trixie med dimpylat som jag bytte. Är ganska säker på att jag hade Trixie (utan dimpylat) året innan dess.
 
Sv: Fästinghalsband?

Fästinghalsband skulle aldrig ens komma i närheten av mina hundar. Har sett alldeles för många hundar som blivit riktigt dåliga av det, klåda, epilepsi mm.
Frontline på valparna och exspot på de vuxna.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: Pilot
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 274
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp