Fästinghalsband?

Sv: Fästinghalsband?

Jag har trott att det berott på den kalla och snöfattiga vintern, men det är kanske något lokalt fenomen?
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag har trott att det berott på den kalla och snöfattiga vintern, men det är kanske något lokalt fenomen?

Det är jag helt övertygad om. Jag flyttade ifrån Värmland hit ner för lite över 1 år sedan. Och aldrig haft så mycket fästingar på hundarna. Förra sommaren bodde jag här och det var betydligt mindre av kräken då.

Men samtidigt, hur mycket skillnad på snö har du resp. jag när det är 4 mil mellan? :D Så att du fått så lite och jag så mycket måste bero på något annat.
 
Sv: Fästinghalsband?

Kan kanske vara så att vännens hund redan är så tokig så några fler beteendestörningar inte märks :D
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag har både scalibor och skudo på min, hon är tydligen en fästingmagnet.. Hon brukar ha runt 10 fästingar krypande på sig om hon varit i skogen ett par timmar, nu sprang hon omkring i fyra dagar i skogen och hade tre??!!
Och inga fler beteendestörningar än normalt! ;)
 
Sv: Fästinghalsband?

Bor i ett färstingtätt område och har bärnstenshalsband, inte en enda fästing!Helt klart bästa alternativet, helt giftfritt och så blir lilla vovven fin på köpet också :)
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag har både scalibor och skudo på min, hon är tydligen en fästingmagnet.. Hon brukar ha runt 10 fästingar krypande på sig om hon varit i skogen ett par timmar, nu sprang hon omkring i fyra dagar i skogen och hade tre??!!
Och inga fler beteendestörningar än normalt! ;)

Hur länge har du använt Skudo? Det vore ju helt underbart om det verkligen funkade. Eller rättare sagt om det funkar utan att påverka hunden. Men det känns som sagt konstigt om det skulle påverka fästingarna och inte hunden... eller, inte vet jag. En fästing och en hund är inte särskilt lika förstås, hunden är mer lik en människa och påverkar det inte oss kanske det inte borde påverka hunden... men som i Aliides fall, eller de hon känner, så gör det ju det. Jag tycker bara att om det verkligen funkade och inte hade några biverkningar så borde det vara fler som använder det...

Bärnstenshalsbandet verkar inte funka alls, det kryper alltid några fästingar på honom när vi varit ute, bara en som hunnit sätta sig än dock. Iofs kanske det skulle vara ännu fler utan halsbandet, jag har inget att jämföra med eftersom vi nyss flyttat hit och har haft halsbandet på hela tiden.
 
Sv: Fästinghalsband?

Hej.

Använder scalibor på båda mina som är 2 år respektive 10 mån.
Första sesongen med dessa halsband.
Och jag är supernöjd med dom. Ingen negativ reaktion. Och inte har jag sätt röken av någon festing, bortsätt från någon enstaka som krypt i pälsen efter att jag å mina småttingar vart ute och gått över stock och sten.

Förra året använde vi något örthalsband som gick att köpa på brukshundcenter och även granngården tror jag att jag såg dom. Men dom var jag inte nöjd med. Stank som tusan i ca 2 veckor, och festingarna ha nog aldrig tyckt hundarna varit godare.
 
Sv: Fästinghalsband?

Det vore ju helt underbart om det verkligen funkade. Eller rättare sagt om det funkar utan att påverka hunden. Men det känns som sagt konstigt om det skulle påverka fästingarna och inte hunden... eller, inte vet jag. En fästing och en hund är inte särskilt lika förstås, hunden är mer lik en människa och påverkar det inte oss kanske det inte borde påverka hunden... men som i Aliides fall, eller de hon känner, så gör det ju det. Jag tycker bara att om det verkligen funkade och inte hade några biverkningar så borde det vara fler som använder det...

Alltså, jag tycker någonstans att allt som är menat att förändra, skada eller förstöra biologiska organismer, nervsystem eller hormonsystem, måste kunna ha någon slags påverkan på oss alla. Sen är olika arters kroppar förstås olika så att vi kan hantera "gifter" bättre eller sämre, och vissa saker klarar våra kroppar av att rensa ut utan problem. Men jag har svårt att se hur man skulle kunna garantera att fästingmedel är idiotsäkra och aldrig påverkar hunden, för sen är vi ju olika känsliga som individer också - inklusive överkänslighet, allergier, etc. Min jycke påverkades ju uppenbart av både frontline och örthalsbandet jag provade, men som tur var så blev han sitt vanliga jag igen efter att jag tvättat bort det. Det går väl aldrig att komma ifrån att det ju alltid finns en risk med att prova såna medel. Se bara på tex p-piller, som ska vara så bra och säkert och som många använder utan minsta problem. Men så finns det ju en klick människor som fått bestående men av dom... För dom (oss) var det ju inte så bra och ofarligt tyvärr...
 
Sv: Fästinghalsband?

Ja, jag tänker precis som dig. Och när det gäller alla dessa medel som man själv inte ska hantera, barnen bör inte gosa med hunden osv, det känns liksom inte som något jag vill att min hund ska ha heller. :crazy:

Just det jag pratade om nu är ju inget gift utan ultraljud och det känns mer rimligt att en litenliten fästing kan bli ivägskrämd av så svaga styrkor att vi och hundarna inte märker dem... men jag vet inte...
 
Sv: Fästinghalsband?

jag har köpt Scalibor till mina hundar. Dom har haft det nu ca 3 veckor.
De fäller så fruktansvärt mycke . Beror det på halsbandet
annars tål de halsbandet.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: Pilot
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 274
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp