Bukefalos 28 år!

Fästinghalsband?

Sv: Fästinghalsband?

KL Dimpylat/diazinon är en organisk fosforförening, tidigare använt som bekämpningsmedel men alla tillstånd är indragna efter EU-beslut. I Norge finns ett preparat registrerat för användnig på djur.
Organiska fosforföreningar är mycket giftigare än de pyretroider som finns i exspot o scalibor.
PL
 
Sv: Fästinghalsband?

KL

Jag har Dogmans örthalsband och bärnstenshalsband till min hund. Han har fått 2 fästingar under tiden han haft det nu(i samband med bad då jag tar av dem), och vi går i skogen och över åkrar varje dag. Jag satte på halsbanden början på april.

Första fästingen innan vi hade halsbanden plockade jag i mitten på mars.
 
Sv: Fästinghalsband?

Var kan man hitta mer info om detta (innehåll tex)? Hittar ingenting på Dogmans hemsida och inte heller när jag googlar.

Jag vet inte vart man kan hitta info om det. Tyvärr så har jag inte kvar någon förpackning så jag kan kolla innehållsförteckning heller. Vet att det är citron och eucalyptus ialla fall. Jag har köpt det på Granngården så om du har möjlighet kan du ju gå inte och kika där.
 
Sv: Fästinghalsband?

Jag sätter mycket, mycket hellre på min hund "gift" som är forskat kring och "safe" då det är receptfritt, (Finns personer som fått kraftiga biverkningar av en treo eller panodil med. ) än riskerar borrelia eller erlichia.

Edit; Jag har med sett biverkningar på hundar av både halsbanden, (även av de sk naturliga) ,fronline och exspot, men det är fortfarande inte i närheten av hur de hundar som haft de fästingburna sjukdommarna sett ut. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Fästinghalsband?

*kl*

Är det någon som testat Frontline Vet. kutan spray? Är det samma lösning som "vanliga" Frontline? Det står att effekten håller i sig 3-5 veckor mot fästingar, erfarenheter? Måste man spraya på nytt efter bad även om det bara gått låt säga en vecka?
 
Sv: Fästinghalsband?

KL Dimpylat/diazinon är en organisk fosforförening, tidigare använt som bekämpningsmedel men alla tillstånd är indragna efter EU-beslut. I Norge finns ett preparat registrerat för användnig på djur.
Organiska fosforföreningar är mycket giftigare än de pyretroider som finns i exspot o scalibor.
PL

Så du menar att det fästinghalsbandet min har nu med Dimpylat är olagligt i Sverige?? Kanske bäst att skaffa något annat då? Är det mer giftgt för hunden är Scalibor också? Hade ingen aning om detta, trodde att det här skulle vara ''mildare'' än t.ex. Scalibor.
 
Sv: Fästinghalsband?

Om du kommer ihåg vore det intressant om du kunde lägga in innehållet här. Jag ska kika också om jag kommer till någon djuraffär/granngården.

Tycker det verkar som det är just detta från Dogman som många använder och är nöjda med och jag skulle gärna vilja se vilka de verksamma ämnena är.
 
Sv: Fästinghalsband?

Borde stå men eftersom det är förbjudet är det ju smartare att bara skriva eteriska oljor. En kraftig citrondoft o en insektsrepellerande effekt gör att man måste misstänka citronella.
PL
 
Sv: Fästinghalsband?

Kan inte svara på om det var pga visade negativa effekter eller dålig dokumentation vad gäller säkerhet. Går säkert att hitta för den som orkar leta.
PL
 
Sv: Fästinghalsband?

Ang citronellan, så köpte jag renons flugmedel till häst förra veckan. På innehållsförteckningen står klart och tydligt 'citronellaolja'. Kändes lite ironiskt, då de flugmedel jag brukade använda 'fick de inte sälja längre då det innehöll förbjuden substans'. Jag trodde ju det var citronellan (det luktade det iaf), men sen står där renons med citronella?

Och nej, det är inte 'kvar i lager' hos butiken, de har aldrig haft renons förr om åren.

Såär citronellan helt förbjuden? Jag hade för mig det, får inte ingå som ingrediens (men man får köpa den ren), men blev ju osäker då när jag stod där?
 
Sv: Fästinghalsband?

Varför trodde du det skulle vara mildare? För att det inte är registrerat som läkemedel?
PL

Ja, kanske därför? Och för att det inte såldes på apoteket, blåögd som man är ;)

Men är det förbjudet? Av vilken anledning? På vilket sätt är Scalibor bättre t.ex?
 
Sv: Fästinghalsband?

Säkerhetsmarginalerna på pyretroider är väldigt mycket större än på organiska fosforföreningar.
PL
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Acto
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 048
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 024
Senast: Pilot
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
940
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp