Fästinghalsband?

Sv: Fästinghalsband?

Ja, postförskottet var verkligen inte roligt! Men exakt, vad gör man inte? På Granngården här säljer de inte örthalsbandet längre ialla fall.
 
Sv: Fästinghalsband?

Min gissning är att det står eteriska oljor men inte vilka. Luktar det citron är det troligen citronella.
PL
 
Sv: Fästinghalsband?

Amenåh. Jag ska ju till Stockholm i mitten av juni, naturligtvis köper jag ett halsband då, om jag inte hittar något där jag brukar handla. :idea:
 
Sv: Fästinghalsband?

Vad gör citronellan egentligen? Jag sökte på google, men finner bara anti skällhalsband, ljus, tvål o.s.v. Ger det biverkningar?
 
Sv: Fästinghalsband?

I Stockholm så borde det ju finnas någonstans ialla fall!
 
Sv: Fästinghalsband?

*kl*

Väcker denna tråd till liv igen.

Är det någon som hört talas om Skudo Pet? "Elektronisk fästingvakt, verkar avstötande med pulserande ultraljud, säker för människor och husdjur." :confused:
 
Sv: Fästinghalsband?

*KL*

Jag har kört frontline på Focus i alla år. Men nu har jag fått nog. Så mycket fästingar som det är i år har jag aldrig varit med om :eek:

Frontline har annars fungerat klockrent, idag plockade jag 7 stycken på malletiken. Då hade jag på frontline för 1½-2 veckor sedan.

Och det är lite att välja mellan pest eller kolera. Jag har sett alldeles för många hundar och hästar med fästingbundna sjukdomar så... :crazy:

Köpte Scalibor idag.
 
Sv: Fästinghalsband?

En vän till mig har en sån grej. På hennes hund har det fungerat jättebra tydligen!

Men jag frågade runt lite och flera hade märkt beteendestörningar hos sina hundar.
 
Sv: Fästinghalsband?

Vet du vad för slags beteendestörningar? Det var lite det jag tänkte att om det verkligen har sådan effekt på fästingarna borde vara lätt att även hunden blir påverkad. :crazy:

Hoppel som ska till vet idag med vovven, misstänkt fästingsjukdom. :( Och vi har bott i Norrland där det knappt finns några fästingar...
 
Sv: Fästinghalsband?

När det gäller fästingskydd är jag helt rådvill. Jag har försökt med örthalsband och frontline, men min hund blev helt knäpp av bägge, så det var bara att schamponera bort det. Jag vet att sjukdomarna fästingarna sprider inte är att leka med och att man borde ha skydd, men han blev verkligen väck av medlen. Orkar inte se honom bli så "avstängd" och bara utföra maniska underliga repeterade rörelser hela tiden, så som han gjorde både när jag satte på halsbandet och dropparna. Då är han ju inte han längre... :cry: Om fästingmedlen gör att han bara ligger och tuggar frenetiskt på sina tassar utan att man kan få honom att sluta, eller att han springer runt runt runt ett soffbord utan uppehåll, så känns det faktiskt inte som ett alternativ för oss...

Jag har hört om något jästsvampspulver, men vet inte om jag vågar testa det, har även hört om att B-vitamintillskott kan hjälpa något. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, så vi kör utan något medel alls än så länge, så försöker jag borsta igenom honom noga efter varje promenad. Han får faktiskt inte så jättemånga fästingar, men visst, en och annan plockar jag ju bort.
 
Sv: Fästinghalsband?

De hundarna jag hört om har blivit rädda, väldigt skvättiga. Plus en del som blivit sura. Förutom detta huvudskakningar och pip.
 
Sv: Fästinghalsband?

Var finns scalibur att köpa och fungerar bärnsten på pudelpäls?

Jag har en vän som har pumi. Deras päls är ju som pudelpäls (iaf om pudeln är kortklippt" och det har fungerat utmärkt.

Jag har själv bärnsten till mina salukis och är jättenöjd. Innan jag satte på halsbanden så kröp det ofta fästingar på dem (även om de nästan aldrig hann sätta sig...) men med halsbanden på har jag bara fått plocka en fästing - och den måste ha satt sig när det regnade och hade sig ute.
Det är den enda nackdelen jag känner med bärnstenshalsbanden, de fungerar inte om hundarna är blöta. Annars är jag glad att kunna ha giftfritt skydd på hundarna, och sådan där som har ljud vägrar jag ha. Det känns som om ljudet borde höras för hundarna och fy vad hemskt det måste vara... :crazy:
 
Sv: Fästinghalsband?

*KL*

Jag har kört frontline på Focus i alla år. Men nu har jag fått nog. Så mycket fästingar som det är i år har jag aldrig varit med om :eek:

Frontline har annars fungerat klockrent, idag plockade jag 7 stycken på malletiken. Då hade jag på frontline för 1½-2 veckor sedan.

Och det är lite att välja mellan pest eller kolera. Jag har sett alldeles för många hundar och hästar med fästingbundna sjukdomar så... :crazy:

Köpte Scalibor idag.

Vad lustigt, jag har aldrig haft så LITE fästingar på mina hundar som i sommar - har inte ens satt på dem fästingmedel än.
Tibben hade 3-4 stycken när han hade lång päls och rottisen inte en enda, och tibben har dragit med en in efter att han blev nedklippt i början på maj.
 
Sv: Fästinghalsband?

När det gäller fästingskydd är jag helt rådvill. Jag har försökt med örthalsband och frontline, men min hund blev helt knäpp av bägge, så det var bara att schamponera bort det. Jag vet att sjukdomarna fästingarna sprider inte är att leka med och att man borde ha skydd, men han blev verkligen väck av medlen. Orkar inte se honom bli så "avstängd" och bara utföra maniska underliga repeterade rörelser hela tiden, så som han gjorde både när jag satte på halsbandet och dropparna. Då är han ju inte han längre... :cry: Om fästingmedlen gör att han bara ligger och tuggar frenetiskt på sina tassar utan att man kan få honom att sluta, eller att han springer runt runt runt ett soffbord utan uppehåll, så känns det faktiskt inte som ett alternativ för oss...

Jag har hört om något jästsvampspulver, men vet inte om jag vågar testa det, har även hört om att B-vitamintillskott kan hjälpa något. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, så vi kör utan något medel alls än så länge, så försöker jag borsta igenom honom noga efter varje promenad. Han får faktiskt inte så jättemånga fästingar, men visst, en och annan plockar jag ju bort.


Jag undrar som dig?Vad ska jag använda för att slippa de där små krypen?

Har 2 hundar den äldre (peppar,peppar) har hitintills "tålt" scalibor.Jag har övervägt för med nackdelar att använda det på honom då det finns väldigt mycket fästingar här där vi bor.(utanför Stockholm)

Nu har jag även en 10-månaders unghund som jag satte på ett Scaliborhalsband i slutet på April då hundarna fått ett gäng fästingar.Har fått satt på det där halsbandet tidigare och tidigare för varje år som gått.

Nu i förra veckan fick lillhunden som våteksem längs med där halsbandet suttit så det åkte av fort som attan och klippning-tvättning av päls noggrant som bara gick.
Han har vart jättehängig hela midsommarhelgen,men jag har faktist avvaktat med vetrinärbesök.. Även fast jag helst velat åkt dit.
Jag har tvättat eksemet med tvål och vatten och Jodopax det satt så pass bra att han inte kunde slicka men däremot klia som han inte kunde ha tratt emot för då skavde det mot eksemet.
Så en sjal som skydd och bebisstrumpor på baktassarna.Han har vart väldigt besvärad.
Men igår fick han åka till vetten som faktist sa att jag skött det så bra så det nästan var läkt.han ska äta cortison ca 14 dagar och halsen ska tvättas som innan.

Nu har jag funderat hit och dit för att komma på ett bra fästingmedel som håller krypen borta.
För scalibor eller halsband överhuvudtaget kommer jag inte sätta å honom,men den äldre hunden kommer få ha sitt kvar tills jag kommer på nåt annat som fungerar.
För mig är det på något sätt som att välja mellan pest och kolera.

Hunden kan bli sjuk hur jag än gör!!

Den lille ska jag köpa ett bärnstenshalsband och se hur det fungerar.Tänker även koka eget hopkok med rosmarin och spreya innan varje promenad.
Gå igenom pälsen när vi vart ute osv...

Skulle önska att dom kom på ett universalmedel som var giftfritt skonsamt mot vår miljö,hade död på alla småkryp och huggormarna på mils avstånd!!!
Sen jag skaffat hund tycker jag inte längre om våra vackra somrar med fint vädet!
 
Sv: Fästinghalsband?

Vad lustigt, jag har aldrig haft så LITE fästingar på mina hundar som i sommar - har inte ens satt på dem fästingmedel än.
Tibben hade 3-4 stycken när han hade lång päls och rottisen inte en enda, och tibben har dragit med en in efter att han blev nedklippt i början på maj.

Det är jättelustigt, för vi bor bara 4 mil ifrån varandra.

Jag har nog plockat 2-3 st om dagen på varje hund. Ibland så extremt som 6-10 st... :crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: Pilot
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 274
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp