Bukefalos 28 år!

Fästingtider

Fishli

Trådstartare
Japp, nu är har de vaknat, fästingarna.. Vad använder ni för medel/halsband?? Vi har en 6-månaders vit schäferkille och vet inte vad vi ska använda, föräldrarna förespråkar Scalibur (?) medan jag tycker att de med örter har fungerat bra, men de var visst något dåligt med dom också?.. Såå vad använder NI?
 
Sv: Fästingtider

jag använder citronella halsband, om hunden inte har ohyra håller det borta det mesta, tillochmed fästingar och vi är i skogen flera gånger i veckan. Jag funderar på att sätta två runt mina ben för jag får alla fästingarna:devil:
 
Sv: Fästingtider

Ja, usch ja! Fy för dom äckliga krypen!:mad:
Dom verkar vara galna i Mira också, förra sommaren använde jag frontline, men på landet kröp det alltid minst 5 fästingar på henne bara hon gått utanför dörren och det satte sig minst 4 varje dag. Så det blir till att prova nytt i år!
Exspot och Scalibor slipper jag helst, vill nog inte använda starkare än frontline om det inte verkligen är sista utvägen.

Jag tror jag ska beställa ett sånt där bärnstenshalsband och testa! Det står dessutom att man kan skicka tillbaka det och få pengarna tillbaka om man inte tycker det fungerar, så kan jag köpa exspot för pengarna om man nu måste.
Skulle gärna vilja kombinera med ett sånt där örthalsband, satte på ett sånt efter halva sommaren i kombination med frontline, och jag tyckte det blev liiite bättre. Men nu verkar det ju som att de har förbjudits:(
Vet dock inte om det är alla märken, hoppas det finns något kvar att hitta!
 
Sv: Fästingtider

Jag ska köpa bärnstenshalsband. Har en vän som använt det och varit mycket nöjd, så det ska testas.
Kort förklarat är det ett halsband med bärnstenar på som tydligen ska göra hundens päls liiite elektrisk. Inte så att vi märker det, men tillräckligt för att fästingar inte ska kunna sätta sig. Om det fungerar så, så är jag glad eftersom det innebär att man inte behöver sätta på massor av konstiga medel på sina hundar.
(sök på google på "bärnstenshalsband hund" så hittar du mer)
 
Sv: Fästingtider

Jag använder bara örthalsband. Förra sommaren var väldigt fästingrik och hunden fick endast två fästingar - en innan vi satte på halsbandet och en efter att vi tagit av det.
 
Sv: Fästingtider

Använder exspot. Tvärnöjd, kanske 3 fästingar på hela sommaren, mot minst 13 per DAG innan.

Kan inte ha scaliborhalsband då jag har katt. Pappa har scalibor dock, var grymt missnöjd i början, sen köpte han nere i Spanien och var toknöjd med de. Hävdar att de spanska måste det vara mer drag i. Grejen är att det är EXAKT samma styrka osv, så jag vetefan varför det skilde sig. Han ska prova svenskt i år igen dock ;)
 
Sv: Fästingtider

Det köper jag i min vanliga hundtillbehörsbutik. :) Minns inte vad de kostar, men det är inga fruktansvärda summor det är fråga om.

Edit: Hos en webshop jag googlade mig fram till kostar Dogmans örthalsband 49 kr. :)
 
Sv: Fästingtider

Jag vill utfärda en varning för örthalsband o halsband medel med okänt ursprung.
Kemikalieinspektionen håller på att utreda flera importerade sorter som innehåller otillåtna medel.

Flugsvamp o Belladonna är oxå naturliga medel, äter ni dem?
 
Sv: Fästingtider

*kl*
Då min tik reagerat på scalibors halsband med ordentlig klåda vågar jag inte chansa utan kommer köra utan fästingmedel på bägge hundarna. Det blir lite bökigt att kamma och känna igenom bägge hundarna efter varje promenad men det kan jag ta
 
Sv: Fästingtider

Jag använde Scalibur Narmos första sommar. Sen hörde man om vilka gifter det var i och då kände jag att det verkligen inte var värt det. Örthalsband har jag också använt men nu (precis som vallhund säger) så utreds det huruvida de är så "naturliga" som det först sades. Exspot görs av samma företag som Scalibur och har en del inrapporterade fall varje år där hundar blir sjuka.

Mina föräldrars hund använder frontline och min har idag ett bärnstenshalband som funkar väldigt bra. Snygg blir han också ;). När vi flyttar ner till Blekinge igen så ska jag vara supernoga med att gå igenom hundarna efter varje promenad eftersom där finns både risk för Borrelia, Erlichia och TBE.

Jag har också funderat på att ge hundarna vitlökskapslar. Ska ju vara effektivt sägs det.

Tips: I detta numret av HUNDliv så var det ett stort uppslag och flera artiklar där det skrevs om fästingpreparat och sjukdomarna som kan drabba hunden.
 
Sv: Fästingtider

I de fall bärnstenshalsband fungerar så är deet ju det absolut bästa.

Vad gäller vitlök så är all lök, inklusive vitlök, gräslök o blomlök giftigtf för hundar.

Många tror att det är B vitaminet som finns i vitlök som är det effektiva, så förutom ExSptot får mina bryggerijäst på maten under fästingsäsongen.

mvh
 
Sv: Fästingtider

Sirius fick sin första fästing för ett par veckor sedan. Sedan köpte jag bärnstenshalsband och efter det har han inte haft någon. Hoppas att det kommer fortsätta så!
 
Sv: Fästingtider

Jag ska köpa bärnstenshalsband. Har en vän som använt det och varit mycket nöjd, så det ska testas.
Kort förklarat är det ett halsband med bärnstenar på som tydligen ska göra hundens päls liiite elektrisk. Inte så att vi märker det, men tillräckligt för att fästingar inte ska kunna sätta sig. Om det fungerar så, så är jag glad eftersom det innebär att man inte behöver sätta på massor av konstiga medel på sina hundar.
(sök på google på "bärnstenshalsband hund" så hittar du mer)

Jag roffar verkligen åt mig tipset till TS jag också! :laugh:

Det blir att testa det i år. Verkar ju som en super bra idé om det fungerar, flera verkar ha positiva erfarenheter av det. Det är ingen fästinghåla här, men man vill utesluta alla möjligheter för de äckliga krypen. De är vidriga. Någon som förresten vet sanningens ursprung på fästingar? Jag tror med stor sannolikhet att de är komna ur ett misslyckat experiment från regeringen i något annat land. :angel:

Tack för tipset!
 
Sv: Fästingtider

Ancänder Frontline som jag droppar, funkar skit bra har inte hittat mer än max 1 fästing föra sommaren.
Inte alla som gillar Frontline But I LIKE IT!
 
Sv: Fästingtider

Ja, usch ja! Fy för dom äckliga krypen!:mad:
Dom verkar vara galna i Mira också, förra sommaren använde jag frontline, men på landet kröp det alltid minst 5 fästingar på henne bara hon gått utanför dörren och det satte sig minst 4 varje dag. Så det blir till att prova nytt i år!
Exspot och Scalibor slipper jag helst, vill nog inte använda starkare än frontline om det inte verkligen är sista utvägen.

Jag tror jag ska beställa ett sånt där bärnstenshalsband och testa! Det står dessutom att man kan skicka tillbaka det och få pengarna tillbaka om man inte tycker det fungerar, så kan jag köpa exspot för pengarna om man nu måste.
Skulle gärna vilja kombinera med ett sånt där örthalsband, satte på ett sånt efter halva sommaren i kombination med frontline, och jag tyckte det blev liiite bättre. Men nu verkar det ju som att de har förbjudits:(
Vet dock inte om det är alla märken, hoppas det finns något kvar att hitta!

Ja jag tyckte de där med örter var jättebra.. Var har du hittat info om det där bärnstenshalsbandet? :) Inget jag hört talas om..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 386
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 151
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp