Fågel som tror den är ett marsvin?

Modig_Korn

Trådstartare
Undrar om någon vet namnet på den svart vita (flytt)fågel som flyger omkring och låter som ett marsvin nere i Skåne just nu. Marsvinen (som verkligen är marsvin :p) svarar på fågelns läten :D


Kanske även någon som vet vilka fåglar det är som sitter och låter exotiskt på natten :p
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Svart vit flugsnappare kanske? Fast jag vette sjutton hur de låter :p
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Halsbandsflugsnappare kanske? :p
Hanen är svartvit och deras läte beskrivs som "utdragna visslingar".
Är verkligen ingen fågelexpert någonstanns, men har ju själv några "smågrisar" så vart illa tvungen att googla :angel:

*väntar med spänning på att få reda på vad för fågel som låter som ett marsvin*
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Är ganska säker på att det är en sådan som flyger omkring och spionerar på våra marsvin :p
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Tofsvipor låter också ungefär som ett gameboy, du vet en sån där liten leksaksdosa man kan stoppa olika spel i? :)
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Det tror jag också.
Det bor ett par sådana i vår vinterhage, samt en hoper gäss. De små jagar bort gässen om de kommer för nära boet :p
Störtdyker mot dem och kör sina läten.
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Vi har också tofsvipor och jag kan förstå att marsvinen kan tro att det är några av deras kompisar. Fattade först inte vad det var för konstiga individer. Sedan googlade jag upp dem. Trevliga gynnare. De har det tydligen väldigt svårt, har många naturliga fiender, vid häckningen. Läste någonstans att tjugofyra fåglar bara i snitt lyckades få fram fjorton ungar. Finns alltså anledning att vara rädd om dem.
 
Sv: Fågel som tror den är ett marsvin?

Ja precis. De är verkligen helhäftiga :)

7 kanadagäss som bor i hagen också (ja, vilda alltså) som sagt så de har nog hjälp med vakten där. Gässen verkar ändå respektera för de flyttar sig när tofsisarna skäller.

De har varit på samma plats 3 år i rad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 393
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 704
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 159
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp