Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jo det har jag läst men du läste ju inte heller riktigt

OBS jag förutsäter att vi bara pratar om kompleta seler för alla ej kompleta selar är ju skit selar då de inte kan fungera som det är tänkt.

Kompletta selar pratar jag om. Du pratar om en sele som saknar både draglinor och bukgjord.

"Den enklare typen av bröstsele där bröstan sitter ihop med bukgjordens ring, tillåter inte hästen att dra på ett optimalt sätt och är inte att rekommendera."
Om den är komplett och rätt inställd så kommer inte bukgjorden ens rör hästen när hästen drar.

"Drar hästen utan draglinor och svängel med denna typ av sele kan den bli bränd över bogarna eftersom den då drar direkt i fasta skacklar som hindrar selen från att följa bogrörelserna."
Det gäller ALLA selar som man inte använder draglinor eller rekade skaklar till.

"P.g.a. den låga skackelinfästningen kan hästen också få svårt att svänga då den kan få skackeln i sidan."
Beror ju helt på hur man svänger och vilken vagn man har.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja, det är klart att även en sådan sele blir bättre om man använder baksele, draglinor och underlägg etc., men grejen är ju att de flesta som har sådana selar kör utan baksele, svängel och draglinor för de tror att selen är komplett som den är och att det är okej att köra så.
Eftersom man ändå måste komplettera med baksele, draglinor och däckelunderlägg och ibland även däckelgjord och främre tömringar, så är det väl bättre att köpa en bröstsele där allt detta ingår från början, kan jag tycka. För i mitt tycke blir denna sorts sele ändå aldrig lika bra som en sele med lös brösta och däckel, just p.g.a. att bröstan sitter ihop med däckeln på den enklare bröstselen och för att skackelfästet är för lågt (i alla fall för de vagnar jag kör).
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

jo men det är just det att jag har sökt runt man kan ju altid missa men iallfall i dom trådar jag kollade så stog det inte i en ända VARFÖR den biliga selen skadar hästen det ända som det står är: Det är en skit sele du måste byta annars kommer du att skada hästen, och så har den dåligt med stoppning i däcklen oxså. Typ så stog det i alla trådar jag kunde hitta. Men du får gärna länka till en tråd där det står Den biliga bröstselen från börjes, hööks etc skadar hästen genom att......
för att....
osv
OBS jag förutsäter att vi bara pratar om kompleta seler för alla ej kompleta selar är ju skit selar då de inte kan fungera som det är tänkt.

Det är bara att kolla travhästar Som drar utan draglinor blir lite samma sak med en fast brösta den nöter på bogen så det kan bli skav. En lös brösta fölger med bogrörelsen om den är korekt. Lokselen kan jag inte något om men tror att anlägningsytan är anorlunda.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Då har du nog inte läst riktigt ordentligt....nedanstående är kopierat från en av de ovanstående länkarna:

"Den enklare typen av bröstsele där bröstan sitter ihop med bukgjordens ring, tillåter inte hästen att dra på ett optimalt sätt och är inte att rekommendera. Den saknar ofta både däckelgjord, draglinor, baksele och främre tömringar men säljs ändå som komplett. Drar hästen utan draglinor och svängel med denna typ av sele kan den bli bränd över bogarna eftersom den då drar direkt i fasta skacklar som hindrar selen från att följa bogrörelserna. P.g.a. den låga skackelinfästningen kan hästen också få svårt att svänga då den kan få skackeln i sidan."

Jag hade inte läst igenom trådarna så noga ser jag
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

"Den enklare typen av bröstsele där bröstan sitter ihop med bukgjordens ring, tillåter inte hästen att dra på ett optimalt sätt och är inte att rekommendera. Den saknar ofta både däckelgjord, draglinor, baksele och främre tömringar men säljs ändå som komplett. Drar hästen utan draglinor och svängel med denna typ av sele kan den bli bränd över bogarna eftersom den då drar direkt i fasta skacklar som hindrar selen från att följa bogrörelserna. P.g.a. den låga skackelinfästningen kan hästen också få svårt att svänga då den kan få skackeln i sidan."

Det jag FRÄMST reagerar mot ang den där sk "skitselen" är att den är så himla klen i bröstan! Den är ju inte kraftigare i bröstan än en vanlig halvkraftig baksele! En baksele är det tryck i ibland, bröstan är det ju ett ständigt tryck i när hästen drar o det kan INTE vara skönt:crazy:

Lägger med två bilder som ett enkelt sätt att jämföra...



Jag säger inte så himla mycket om däckeln om hästen ska dra lätt fyrhjulig vagn men att belasta hästen så punktartat som med dessa selar både på bogen då de drar och på ryggen av skaklarna är nog en mindre rolig upplevelse för en häst:crazy:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Svarar alla :bump:
Trevliga svar glatt humör!! ;)
(Bara för att påminna såklart!! :angel:)

Som sagt, denna seldjungel...

Jag tror att läser man riktigt noga och länge hittar man alla svar!! :idea:
Jag själv har förklarat så tydligt, med bilder, så många gånger:angel:

Men sen måste man ha lite vett i skallen, å tänka ut lite själv.
Ibland undrar man hur bortkommna vuxna männskor kan va (man träffat å snackat me irl;)) i vissa sammanhang...

Måste bara slänga in en kommentar om boken (har inte sett filmen än faktiskt:p) Black Beauty!!
Okunnighet är det värsta som finns minns jag en replik från en gammal tecknad film om Black Beauty.
Nått att ha i åtanke bara;)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Det är bara att kolla travhästar Som drar utan draglinor blir lite samma sak med en fast brösta den nöter på bogen så det kan bli skav. En lös brösta fölger med bogrörelsen om den är korekt. Lokselen kan jag inte något om men tror att anlägningsytan är anorlunda.

Loksele funkar på lite annat sätt. Utan draglinor drar hästen vagnen med ena bogen först och sen andra.
Vändigt "gungigt" och har hästen ett "ryckigt" steg blir det värre.
Klart att selen rör sig då skaklarna är fasta, men lokorna rör sig lite mindre om man jämför med en brösta:)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*KL*

Bara undrar vad den här selen räknas som, skitsele eller inte. Den har fast brösta men dubbla gjordar, främre tömring, baksele och draglinor. Sen att bakselen inte är korrekt spänd och fästad i vagna beror på två saker, dels har jag inte hunnit sätta dit ett fäste och dels att det är en unghäst som har baksele på för första gången , det är dessutom hans andra gång i vagn.

P1000954b.jpg
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag svarar inte för jag är nybörjare men jag kan gissa mig till vad svaren kommer att bli. Någon kommer svara att det är en skitsele och någon kommer skriva att om den är rätt inspännd och anpassad till hästen så att man inte skaver på bogspetarna eller hindrar andningen så kan den vara bra till lättare vagnar. ;)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja, det är klart att även en sådan sele blir bättre om man använder baksele, draglinor och underlägg etc., men grejen är ju att de flesta som har sådana selar kör utan baksele, svängel och draglinor för de tror att selen är komplett som den är och att det är okej att köra så.
Eftersom man ändå måste komplettera med baksele, draglinor och däckelunderlägg och ibland även däckelgjord och främre tömringar, så är det väl bättre att köpa en bröstsele där allt detta ingår från början, kan jag tycka. För i mitt tycke blir denna sorts sele ändå aldrig lika bra som en sele med lös brösta och däckel, just p.g.a. att bröstan sitter ihop med däckeln på den enklare bröstselen och för att skackelfästet är för lågt (i alla fall för de vagnar jag kör).

Men varför det är så många som tror att den är komplett är ju inte selens fel utan afärena som säljer den.

Jo det kan ju vara en ide att köpa en komplett sele som man slipper komplettera.

Så du skulle då aldrig få för dej att köra med en loksele eller med en parsele då? för där sitter ju bröstan lokorna ihopp med däcklen.

Och efter som att den selen inte passar just dej så betyder det ju inte att det är en skitsele ;)

Det är bara att kolla travhästar Som drar utan draglinor blir lite samma sak med en fast brösta den nöter på bogen så det kan bli skav. En lös brösta fölger med bogrörelsen om den är korekt. Lokselen kan jag inte något om men tror att anlägningsytan är anorlunda.

Förstår inte riktig hur du menar men om man ställer in sele korekt så följer bröstan med även om den sitter fast i däcklen än en gång kolla på par /4-spans selarna alla dom har fasta dragdon.

Det jag FRÄMST reagerar mot ang den där sk "skitselen" är att den är så himla klen i bröstan! Den är ju inte kraftigare i bröstan än en vanlig halvkraftig baksele! En baksele är det tryck i ibland, bröstan är det ju ett ständigt tryck i när hästen drar o det kan INTE vara skönt:crazy:

Jag säger inte så himla mycket om däckeln om hästen ska dra lätt fyrhjulig vagn men att belasta hästen så punktartat som med dessa selar både på bogen då de drar och på ryggen av skaklarna är nog en mindre rolig upplevelse för en häst:crazy:

Titta här har vi en som förstår:) att felet INTE sitter i att bröstan sitter ihop med däcklen. Sen angående den smala bröstan så kan det ju vara bättre att ha en smalare brösta som INTE ligger på bogspetsarna och eller strupen, än en bredare som ligger på bogspetsarna och eller strupen. Och om hästen inte har en tillräckligt stor bröstyta så är alla bröst selar skit selar till just den hästen.

*KL*

Bara undrar vad den här selen räknas som, skitsele eller inte. Den har fast brösta men dubbla gjordar, främre tömring, baksele och draglinor. Sen att bakselen inte är korrekt spänd och fästad i vagna beror på två saker, dels har jag inte hunnit sätta dit ett fäste och dels att det är en unghäst som har baksele på för första gången , det är dessutom hans andra gång i vagn.

P1000954b.jpg

Ja om vi ska köra enligt bukes definition så är det ju prices som par fyrs spans selar, lokselar en skit sele då den har en fast brösta.

Men som kankse en del börja förstå så sitter inte skiten i den fasta bröstan utan i okunskapen om vad som är komplett eller inte, och i okunskapen om hur en sele ska anpasas och fungerar.

Enligt min åsikt så är det en bra sele fast du borde se till att få dit bakselen så att den kan fungera som den ska samt släppa bukgjorden något hål sen tror jag att draglinjen är lite bryten (men det är inte säkert då man inte ser hästen när den drar) och sen tror jag att det hade fungerat med låga skakelfästen till den vagnen frågan är hur balansen i vagnen blir för jag antar att det är en 1-axlad vagn. Sen tror jag att bröstan kan vara något förbred för din häst iallfall vad det ser ut som på bilden. Och då kanske en smalare brösta eller ett annat dragdon hade passat bättre.:)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

hehe ja du hade ju nästan rätt fast jag skrev båda ;P
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja, det var väl lika bra.. :);):rofl:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Förstår inte riktig hur du menar men om man ställer in sele korekt så följer bröstan med även om den sitter fast i däcklen än en gång kolla på par /4-spans selarna alla dom har fasta dragdon.



Om man tittar på svängeln hur mycket den rör sig så inbillar jag mig att det inte är så vidare ok för hästen om bröstan sitter fast med däckeln.( har sett skapliga skav på travisar) Det måste bli ganska stor belastning även på däckeln. Jag tycker att även den lär gnessa runt på hästen även med draglinor sedan hur 4 spans selar o par funkar är jag inte insatt i
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

En par sele, fyrspans sele har fasta bröstor och fungerar där med exakt likadant som den biliga selen frön hööks, börjes etc

Och om en fast bröst sele är komplett och korekt instäld så följer bröstan med lika bra som en lös brösta. Och trycket i däcklen blir inte mer än trycket i skaklarna.:grin:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Titta här har vi en som förstår:) att felet INTE sitter i att bröstan sitter ihop med däcklen. Sen angående den smala bröstan så kan det ju vara bättre att ha en smalare brösta som INTE ligger på bogspetsarna och eller strupen, än en bredare som ligger på bogspetsarna och eller strupen. Och om hästen inte har en tillräckligt stor bröstyta så är alla bröst selar skit selar till just den hästen.

Saken är den (tycker jag) att en bröstsele ska vara rejält stoppad o så för att i mina ögon se skön ut. Är hästen för liten där fram för att ha en sådan brösta bör man kika efter nån typ av loksele! De klämmer inte på så elakt sätt:idea: Finns många gamla lokselar ute i lador m.m. visst lädret kan va slut o torrt men lokorna brukar vara fina o välsnidade.:love: Jag tycker det är värt att leta lite o få en passande loksele i stället för en plågsamt smal bröstsele.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Om man tittar på svängeln hur mycket den rör sig så inbillar jag mig att det inte är så vidare ok för hästen om bröstan sitter fast med däckeln.( har sett skapliga skav på travisar) Det måste bli ganska stor belastning även på däckeln. Jag tycker att även den lär gnessa runt på hästen även med draglinor sedan hur 4 spans selar o par funkar är jag inte insatt i

Det handlar egentligen inte så mycket om att bröstan eller även lokorna sitter fast med en rem i däckeln o en rem under magen. De remmarna ska vara ganska lösa för att få rätt draglinje. De är egentligen mest till för att ge selen lite extra stadga.

Kör man enbet behövs inte de där remmarna då skaklarna ger en hel del stabilitet i ekipaget. Kör man par eller med ännu fler hästar är det ju bara linor o skulle allt hänga löst redan från bröstan o hela vägen bak skulle det lätt bli en väldig massa trassel:eek: De har bröstorna fasta i däckeln för att få lite stabilitet + linbärare så inte linorna blir för låga o hästen trampar över dem med bakbenen. Kör man enbet behölvs varken linbärare eller remmen mellan brösta o däckel. Det finns inte spelrum för så mycket trassel i en enbetsskakel.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Hur många gånger skall man behöva dra detta denna veckan är uppe i 4 gången nu :angel:.

Iallafall när man kör par eller fler kör man med parstång inta skacklar. Hästen har ingen tyngd på ryggen och möts inte av samma stumma brösta som en person som kör med en skitsele.

Kör man med skitsele så möts bogen av en stum brösta då hästen är direktfastspänd i skacklarna. Hästen får också svårt/jobbigt att svänga pgr det låga skackelfästet. Som pricken över i:et så har hästen världens sämsta däckel. Däcklet fördelar inte tyngden!

Men om man kollar på en häst sp, kör i par. Så är denna hästen fastspänd i en ögla på bröstan (= stångkoppelring) med en stångkoppel som sedan sitter fast i parstången. Parstånge sitter där den sitter! Så den rör sig inte. Parstången är fast kopplad i fösta axlen i vagnen så när hästarna vände svänger vagnen på ett enkelt sätt. (Samma som med enbets).
Hästens brösta är alltid lös där trots den sitter fast i parstången och att den har dralinor. Däckelt finns där bara hålla sakerna på plats kan man kalla det!

Något jag har glömt ?

Mvh
Emma
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

6008.jpg

Skitsele = Klent däckel, ingen baksele, inga dralinor, fast brösta mm.

16649475.jpg

Spannsele = Fastspänd i bröstan, däcklet används inte, extra förstärkt vi bröstan. Baksele behövs bara i första spanet.

11920309.jpg

Parsele av coller model! Samma som ovanstånde.

11922201.jpg

Parselar med bröstor.

11920312.jpg

Enbets sele / riktig sele / Fin sele = Lös brösta och däckel, baksele,draglinor.!

Personerna på bilderna är inte jag :angel:. Men det är jag som har tagit bilderna! Är du med på bilderna mejla mig på landinemma@hotmail.com eller pm:a.

Fy vilken dålig kamera jag hade förra året! Och Ljuset den dagen var hemskt. Nu är det systemkamera som gäller :)!
Iallfall det blir att åka och kolla på flyinge kör sm den 8 aug och kanske 9 aug också ! Bilder går att boka! Mejla eller pm:a för mer info .

Mvh
Emma
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*KL*

Bara undrar vad den här selen räknas som, skitsele eller inte. Den har fast brösta men dubbla gjordar, främre tömring, baksele och draglinor. Sen att bakselen inte är korrekt spänd och fästad i vagnen beror på två saker, dels har jag inte hunnit sätta dit ett fäste och dels att det är en unghäst som har baksele på för första gången , det är dessutom hans andra gång i vagn.

P1000954b.jpg

Undrar fortfarande... Och vill poängtera att detta är en unghäst under inkörning, selen är inspänd så mkt det går för att passa honom någorlunda. Bakselen är inte spänd pga att det är första gången han har den på. Draglinjen kan vara bruten pga ovanstående. Men vem köper en sele passande exakt till en växande unghäst?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag tycker den duger som inkörnings sele :idea: och lite fråmåt i utbildningen! Sedan kan du byta upp dig.

Mvh
Emma
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 138
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 387
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 943
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 381
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp