Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Nu har jag fått pris på denna selen med, 1000kr. Men så måste jag köra totalt 40 mil för att hämta den så det blir umgefär lika dyrt. Vilken välja!? :confused: Hästen på bilden är ca 5 cm högre än min..

GetAttachment.jpg
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Nä. Det finns ju nya lokselar (låg kvalite) för ett par tusen+frakt....(bole.nu)

Den ser väldigt liten ut!:confused:
Va är det för häst på bilden, vet du?
Är det ett russ å du har shettis kan selen passa ändå...
Men de verkar osäkert...
Be alltid säljaren mäta lokor och remmar, samt att du har mått på din häst innan du köper en begagnet sele osett!:)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Det är en shettis på 105 cm. Jag har shettis på 100 cm.

Jag har faktiskt inte gjort det. Ska skriva till båda säljare och be dem mäta selen.. Tack för tipset. Ibland har man glömt hjärnan..

Har fått länken om bole.nu flera gånger men kan inte få fram något mer än startsidan där man väljer land..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Vi har köpt våra snabbfästen på börjes men antar att de säljs på de flästa körsidor typ selar.se etc:laugh:

Vi har bara en pigg då den svänglen då öglan/länken fungera som den andra piggen.

Jag tycker att man ska ha snabbfästen på så många ställen som möjligt så att man får bort vagenen så snabbt och smidigt som möjligt det är därför som vi alltid har kör våra hästar med loksele de första gångerna de går framför vagn.:laugh:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Vad är selstickor? Vad har man dom till? Ska till Börjes i morgon och tänkte skriva en shoppinglista..
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Är det seltungor du menar?
selpinne.jpg

Sådana ska man bara använda när skaklarna ska vara helt fästa vid dragringarna, dvs bara när man kör med rekade skaklar inte vid vagnskörning (så länge du inte har rekade skaklar på din vagn) Till vagn ska man ha skakelrämmar.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

och det har jag redan. Vad bra. Tack än en gång för hjälpen.
Nu har jag kanske glömt någon lektion men hur är det, Om där bara är en rem runt magen- är det däckelgjord som ska sitta spänd som en sadelgjord, eller är det en bukgjord som ska sitta löst? *börjar redan bli trött i mössan kanske..*
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

hehe exakt så som du skriver däckel gjorden ska hålla däcklen på plats ska sita något lösare än en sadelgjord. Däckelgjorden sitter fast i däcklen.
Bukgjorden ska bara användas när hästen ska bromsa vagnen altså ska den sitta löst. Bukgjorden sitter i dragringarna

Aha nu fattar jag dom brukar oftast skicka med bukgjorden. Har jag för mej.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jo, det har du nog rätt i, annars ramlar väl selen ihop lixom. Den håller allt på plats lixom..

Men igentligen hade jag kunnat byta till en av däcklarna till de andra selarna och däremd fått en däckelgjord med. Kan man kanske köpa en ny gjord som är lite bredare? Det ser så litet ut med en rem sådär.. Nu när jag ändå ska shoppa..
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

ja det går nog. njä ramlar ju kanske inte ihop men blir vädigt "kasig" och ostabil. :p skulle jag tro.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Glömde nog att skriva att jag ska köpa loksele imorgon!! :D
Det blev den med vitbakgrund och alltså inte den som satt på svart ponny på bilden jag lagt upp. Någon kommenterade på däckeln men den ska jag testa att byta med hjälp av de andra selarna. Idag var jag ute och gick en runda med mitt tilltänkte kör-offer :angel:i grimmskaft tillsammans med en spann i grimmskaft. Hon tyckte det var något konstigt som förföljde henne, gick lite i sidled flrst men insisterade sen på att att få vända om och nosa på spannen. Sen gick det bra. Gick med spannen på båda sidor.:idea: Hon var jätteduktig:love:. Det här ska nog gå bra. Tack för alla råd ni som hjälpt mig här på buke.

:bow:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ok du får ju sj kolla hur bra däckeln är. Det är ju inte säkert att de andra är bättre... :)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja det är det.. Så får jag väl samla ihop pengar någon gång och lämna in den till någon kunnig. Vet att det finns några tjejer i Helsingborg som kan..

Det roliga är att jag som nybörjare har varit den kunnigare i kontakten med de olika annonsörerna. Det är tack vare er hjälp! Jag trodde aldrig jag skulle lära mig de olika namnen på de olika delarna på sele och vagn (har aldrig lyckats få in namnen på alla hästens delar i huvudet) men nu sitter det i stora drag iaf!

Ja, det är kul. speciellt nu när man är lite taggad också. Tänkte sen när jag fått hem allt promenera hem till grannarna några kilometer bort som håller på och tävla både i bruks sm och kör sm. Dom borde kunna hjälpa mig att ställa in den rätt. Då finns det lite mer jag kan träna på innan jag lämnar in för inkörning.

Svanhild: Jag hittade dem på nätet och förstod inte med bilden vad dom var bra till..
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja jag tycker det liknar en ITE, exakt sån som jag har:grin:
Då tror jag du kan fixa allt på den själv med lite vägledning!:idea:
Väntar me spänning, när skulle du få hem den sa du?:d
Bilder bilder bilder haha;):rofl:

Då kan du ju göra en egen tråd, om ditt "fall" tror de blir bra de:D
Haha vågar man säjja så, de e ju bra å fortsätta i trådar som finns redan, men så vi inte kommer från ämmnet i denna tråd:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Svanhild: Jag hittade dem på nätet och förstod inte med bilden vad dom var bra till..

Ok då ska jag förklara lite till:) på en loksele har man ofta seltungor och selstickor. Seltungorna sitter fast i dragringen. Seltungaorna stoppas sen genom hål på skaklarna o genom hålet som finns i seltungorna stoppar man selstickorna för att låsa alltihop.

Visar en kass o suddig bild på en av mina hästar anspänd med seltungor genom ett par arbetsskaklar o sen låst med selpinne.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Hittat på nätet: Hake för uppkäk, Haken mitt på däckeln
Vad är uppkäk? där fanns bild också så jag vet hur den ser ut..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 187
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 437
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 958
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp