Fakta om olika selar och vagnar!

Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag håller ju på att köra in min ponny. Jag har en inkörnings sele (riktig) och nu har jag även köpt en rockard, en standarmodell som är tanken att den ska vara inkörningsrockard och till skogskörning.

Men nu vet jag ej om selen passa till rockarden. Rockarden har inte svängel eller fästen för baksele, det ska vi sätta på nu i veckan. Men sen är skacklarna lite för breda där man sätter på selen, så dom ska vi böja in.

Hur vet man om rockarden passar till selen? jag ska ta kort på allt i morgon, om jag hittar min kamera :grin:

Sen är det ingen snabbkoppling till skacklarna på selen. Då har jag hört att ist för en "ögla" på skacklarna ska man ha två piggar, så man lätt för av o på rockaden..

Sen tänkte jag på svängeln som vi ska göra, ska den har två piggar på varje sida eller ska det vara en ögla?

Känns som om att sakerna lätt hoppar av om man bara har piggar, men sen är det ju bättre om man snabbt måste taav selen eller så..

oojj.. vad långt inlägget blev nu :angel:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Kör man med skitsele så möts bogen av en stum brösta då hästen är direktfastspänd i skacklarna. Hästen får också svårt/jobbigt att svänga pgr det låga skackelfästet. Som pricken över i:et så har hästen världens sämsta däckel. Däcklet fördelar inte tyngden!

Men om man kollar på en häst sp, kör i par. Så är denna hästen fastspänd i en ögla på bröstan (= stångkoppelring) med en stångkoppel som sedan sitter fast i parstången. Parstånge sitter där den sitter! Så den rör sig inte. Parstången är fast kopplad i fösta axlen i vagnen så när hästarna vände svänger vagnen på ett enkelt sätt. (Samma som med enbets).
Hästens brösta är alltid lös där trots den sitter fast i parstången och att den har dralinor. Däckelt finns där bara hålla sakerna på plats kan man kalla det!

Något jag har glömt ?

Mvh
Emma


Bogarana möts inte av en stum brösta om man har fäst skaklarana korekt det vill säga med skakelrämmar så att dragringarna/bröstan kan röra sej utan att skaklarana följer med.:grin:

Så då menar du att hästar har svårt att jobba i lokselar oxså? för dom har ju oxså låga skakelfästen som sitter ihop med dragdonet.:grin:


6008.jpg

Skitsele = Klent däckel, ingen baksele, inga dralinor, fast brösta mm.

Detta är ju en EJ komplett sele alla EJ kompletta selar är skit selar oavsät märke och modell.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja ta kort det är alltid lättare så:laugh:

Angående sväglen tycker jag att ni ska ha två öglor på framsidan av svänglen (eller på sidan) så att ni kan fästa daraglinorna med snabbkopplingar så att man snabbt kan få bort dom om det händer något. :idea:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

En loksele ligger inte samma sätt som en brösta! Därför är det ingen skit sele!

Skacklar brukar följa med annars hade du ju inte haft en vagn efter :angel:.

Så du menar att hon du fäster en skit sele med en rockard, tycker du bröstan följer hästen bogrörelser bra? NEJ! Eftersom Skacklarna i rockarden inte kan flytta sig en milimeter!

Visst en skitsele går bra om kör med rekade skacklar. Men inte med en rockard!

Hur kan du tycka en sådan är sele är bra ? Bröstan är stel, däcklet fördelar inte trycket , man kan inte reglera bröstan särskilt bra.

Mvh
Emma
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja ta kort det är alltid lättare så:laugh:

Angående sväglen tycker jag att ni ska ha två öglor på framsidan av svänglen (eller på sidan) så att ni kan fästa daraglinorna med snabbkopplingar så att man snabbt kan få bort dom om det händer något. :idea:

Jag fattade inte :angel:

det är sommarlov, man ska inte tänka då :D

men det skulle ju vara bra om man hittade en lösning så man får bort dom lätt..

jag hittar inte min kamera... :cry: sista minnet jag har av den är att vi tog batterierna till vår nintendo wii... usch.. måste jag ju upp ur sängen o leta efter den, jobbigt.. :(
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

En loksele ligger på exakt samma sätt den ända skilnaden är att det har lokor istället för en brösta.

hehe jag menar att skaklarana inte ska följa med bröstan utan bara hänga där jämte utan invärkan på något alls förens hästen börja bromsa.

Jo bröstan följer med bogrörelserna alledes utmärkt OM du fäster skaklarna på rätt sätt dvs med lagom spända skakelrämmar. Men om du svetsar fast skaklarna i dragringarna så funkar det ju inte.

Jag tycker inte att NÅGON bröstsele är bra så vidare man inte har en häst med ett väldigt stort bröstläge. :grin:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag tycker den duger som inkörnings sele :idea: och lite fråmåt i utbildningen! Sedan kan du byta upp dig.

Mvh
Emma

Kan du förklara närmare vad du grundar ditt svar på? Hoppas verkligen att du inte bara dömer ut selen för att den har en fast brösta...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Jag dömmer inte din sele för att den har en fast brösta.

Utan att däcklet är inte tryck fördelande, om man lägger underlägg under hjälper det lite men inte tillräckligt! Sedan tycker jag att när bröstan sitter fast som på din sele så har inte hästen samma möjlighet att använda bogmusklerna samt att bröstan blir inte lika följsam som på en lös! :D

Mvh
Emma
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Kommentarer på denna? Bild från annons jag kollar på..
eko.jpg
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Här är en med sån där ögla + ett snabbfäste som jag menade. Öglan kan ni ju lägga framför svänglen oxså.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22398990.html

Och så här ser det ut om man sätter dit en draglina
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399055.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399042.html
Som du ser så är det bara att dra i en sprint så släpper linan.

Var det en sån här pigg du menade?
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399025.html

Om man har en sån så sätter man ju draglinan så här
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399087.html

Och då blir det ju svårt att få los den snabbt.;)

När jag ändå är i farten så kan jag tipsa om att inte böja svänglen och ni använder fyrkantsjärn då det blir hållbarare.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Däcklen är ju kanske lite liten och klent stoppad men det gör inte så mycket om du bara ska använda den i skogen. backsele behöver du inte häller ha så länge du bara ska använda den i skogen. Men om du vill dra en vagn efter så bör du ha rejält med underläg under däcklen eller stoppa om den. Och skaffa bakesele men du hade ju redan en så den kanske passar till båda selarna.
Sen har den bara en bukgjord vilket oxså fungerar så länga man bara ska ha den i skogen. Fast det blir lite ostabilt eller vad man ska säga så du bör sätta dit en däckelgjord oxså. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack för ditt svar. Men att sätta till en däckelgjord är väl inte så lätt gjort? Då behöver man lämna in selen va? Jag tycker att det ser ut som om det hänger två smala remmar ovanpå varandra.. men det är inte bukgjorden?
Hon vill ha 1300 för den, är det rimligt?
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Ja kanske det sitter en däckelgjord där oxså det syns inte så bra du kan väll fråga henne. Ja eventuelt behöver du det beror på lite. Om du har tur kan du ta en vanlig läder räm med och lägga den under den rämmen som går mellan dragringarna och däcklen och sen skruva fast rämmen i tömmringarna.

Bukgjorden sitter fast i dragringarna.

Vad som är rimligt pris på den vet jag inte men kolla runt lite på vad en likvärdig ny kostar.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Tack för dina råd. Jo de billigaste man hittar att köpa ligger på runt 3.800kr.

Jag ska nog göra slag i saken med denna selen och sen spara ihop mer pengar efterhand så att jag kan fixa med bättre stoppning i däckeln samt däckelgjord. Köper jag den så får jag ha däckelpadd (eller vad det nu heter) under så länge...
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

*kl*

bara undrar vad den här selen räknas som, skitsele eller inte. Den har fast brösta men dubbla gjordar, främre tömring, baksele och draglinor. Sen att bakselen inte är korrekt spänd och fästad i vagna beror på två saker, dels har jag inte hunnit sätta dit ett fäste och dels att det är en unghäst som har baksele på för första gången , det är dessutom hans andra gång i vagn.

p1000954b.jpg

Jo, bakselen bör sättas direkt i skaklarna!!
Se dom röda stjärnorna:idea:
För att bakselen ska stoppa vagnen i första hand. Finns stor risk att däckeln och bukgjorden bromsar vagnen nu.
22387479.jpg

Där dom blå stjärnorna sitter, dom remmarna kan du ta bort, alt spänna lösare!!
För att draglinjen inte på nått vis ska kunna brytas. Om draglinjen bryts, blir trycket större på andra delar än där trycket ska vara (bröstan) tex bukgjorden; draglinjen bryten neråt. Eller däckeln; draglinjen bryten uppåt.
Läs här:idea:
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm

De flesta shettisar har presis som han på bilden, dåligt läge för brösta! (röd pil)
Strupen möter bogspetsarna, och bröstan ska helst inte ligga och klämma på varken strupen (tänk dig själv, strupen är rätt känslig:grin:) eller bogspetsarna (skelettet, rör sig när hästen går, inte skönt med tryck just där:().

Jag brukar rekomendera loksele till medelstora shettisar pga detta. Men om man har en lätt vagn och fina vagnar bör bröstan inte störa ponnyn trots att den sitter som den gör:)

Obs nu när hästen är under inkörning är det viktigare med säkerheten och att selen sitter hyggligt. Men vid mera körning bör den förbättras!
Lycka till!:)
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Kommentarer på denna? Bild från annons jag kollar på..
eko.jpg

:bump:
Är det en loksele från ITE/börjes?
Lädret (om det fått bra behandling) är riktigt trevligt!:idea:
För det priset (1300) - köp selen!:angel:
Kan va lite sneda sömmar å kantigt klippt men den funkar ändå:idea:
Svanskappan böt jag ut på min loksele, den va så jäkla knögglig:crazy:
Å om jag nu inte ser fel, e de busenkelt att sätta dit en rem till, men då (ITE) borde de vara två gjordar, har dom skruvat på den?:confused:
Du kan byta ut däckeln, det är enkelt att lossa draglädret:grin:
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Här är en med sån där ögla + ett snabbfäste som jag menade. Öglan kan ni ju lägga framför svänglen oxså.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22398990.html

Och så här ser det ut om man sätter dit en draglina
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399055.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399042.html
Som du ser så är det bara att dra i en sprint så släpper linan.

Var det en sån här pigg du menade?
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399025.html

Om man har en sån så sätter man ju draglinan så här
http://www.pixbox.se/pic_show_id22399087.html

Och då blir det ju svårt att få los den snabbt.;)

När jag ändå är i farten så kan jag tipsa om att inte böja svänglen och ni använder fyrkantsjärn då det blir hållbarare.:)


:bow::bow:

Men var köper man ett sånt snabbfäste?

Japp det var en sån pigg jag hade tänkt, lite längre och ha endast två såna som håller dralinorna på plats eller va man ska säga. Har sett många som har det, men detta var ju mycket bättre!

Pappa kommer hem idag och så hoppas jag att vi hämtar hans svets som han har lånat ut, sen ska vi börja bygga! :D
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

Hon skrev att hon köpt den på Eko... Det låter inte så superbra... Men som sagt, man kan ju alltid förbättra efterhand, om det behövs.
 
Sv: Fakta om olika selar och vagnar!

ITE-stämpeln ska finnas på däckelns undersida har jag för mig!
Men det är ju en bra sele för det priset tycker ja:D
Man kan alltid ändra (spec ite-selen) eller sälja vidare:grin:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 141
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 388
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 943
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 383
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp