Bukefalos 28 år!

Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Hoppas verkligen att HD skärper straffet! :devil:
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Håller med! :devil:

Att man har mage att kräva ett mildare straff när man har gjort något sådant?? Iofs så förstår jag inte ens i min vildaste fantasi (mardröm) hur man kan begå en så hemsk gärning från första början så jag vet inte varför jag reagerar på just det här egentligen men det känns väldigt magstarkt att överklaga.
Mina tankar går till Silvers familj och hoppas att de får så mycket upprättelse som de bara kan få.
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Jag tycker att det är jätte läskigt att det bor en sådan människa så när oss!
De har ju inte gått ut med adressen, men staden vet vi ju.. så människan bor typ 1-2 mil från mig :eek:

Jag kliar mig flintskallig i huvudet när jag funderar på hur i helvete jag ska kunna skydda mina djur mot sånthär!?
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Han påstår väl att han är oskyldig o är i sin fulla rätt att överklaga, vore hemskt annars.
PL
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Naturligtvis påstår han det, men att han vet med sig själv att han är skyldig och ändå tycker det är i sin rätt att han ska bedömas som oskyldig känns så ... fel.
Men som sagt vet jag inte varför jag blir förvånad, om någon begår grova brott så kan man knappast räkna med att människan i fråga har en känsla för vad som är rätt och fel i övriga livet, finns väl inte i deras världsbild att ta ansvar för sina handlingar.
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Jag tycker att det är fel att överhuvudtaget ifrågasätta någons rätt att överklaga!
PL
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Men hur jävla svårt ska det vara? Sätt odjuret i en mörk källare någonstans ute i ödemarken och släng bort nyckeln för tid och evighet :devil:
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Hoppas verkligen att HD skärper straffet! :devil:

Kan HD skärpa domen, iom att det är den dömde som överklagat och inte åklagarsidan? Var väl likadant när det överklagades från tingsrätten till hovrätten, och iom att det bara var den åtalade (och dömde) som överklagade så kunde straffet bara fastställas eller lindras, inte skärpas. Hade däremot åklagarsidan också överklagat så hade en straffskärpning varit möjlig. Fungerar det inte likadant i HD??

Sen så vill det ju till att HD tar upp fallet också, vilket ju inte är säkert...
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Om det kan ske en straffskärpning i HD ser jag bara positivt med överklagandet.

Inte bara i dethär fallet- måste vara jobbigt med alla överklaganden, men för framtidens djurplågeridomar- det borde innebära större möjligheter att utnyttja straffskalan om den börjar användas.:confused:
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Kan HD skärpa domen, iom att det är den dömde som överklagat och inte åklagarsidan? Var väl likadant när det överklagades från tingsrätten till hovrätten, och iom att det bara var den åtalade (och dömde) som överklagade så kunde straffet bara fastställas eller lindras, inte skärpas. Hade däremot åklagarsidan också överklagat så hade en straffskärpning varit möjlig. Fungerar det inte likadant i HD??

Sen så vill det ju till att HD tar upp fallet också, vilket ju inte är säkert...

Nej, det är väl inte särskilt troligt att HD tar upp fallet om han inte har massa nytt i bakfickan att komma med.
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Ja hur jävla svårt ska det vara att gå tillbaka till medeltiden!
PL

Tycker du inte att det är ett bra sätt att bestraffa folk på?! Egentligen är det onödigt med rättegångar också, kostar bara en massa pengar.
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Ja vi avlivar alla med nackskott på blotta misstanken, det blir klart billigast!
PL
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Kan HD skärpa domen, iom att det är den dömde som överklagat och inte åklagarsidan? Var väl likadant när det överklagades från tingsrätten till hovrätten, och iom att det bara var den åtalade (och dömde) som överklagade så kunde straffet bara fastställas eller lindras, inte skärpas. Hade däremot åklagarsidan också överklagat så hade en straffskärpning varit möjlig. Fungerar det inte likadant i HD??

Sen så vill det ju till att HD tar upp fallet också, vilket ju inte är säkert...

Rätt uppfattat.
Enligt den information jag har underlät åklagarsidan av okänd anledning att överklaga tingsrättsdomen när den fällde valde att överklaga, något som annars brukar göras per automatik av åklagaren.
Därför var det inte heller möjligt med en straffskärpning varken i hovrätt eller HD.
Jag tycker personligen att åklagarsidan har skött målet riktigt illa, att yrka på 6 månader för ett så här grovt djurplågeribrott, vilka djurplågeribrott skall då befinna sig i den övre delen av straffskalan?

Så han kan således inte få mer än 6 månader och förlorar inget på att överklaga, det är ju samhället som står för kostnaderna.

Däremot skulle jag bli förvånad om HD tar upp målet, HD prövar i regel inte bevisvärdering som det här handlar om, dessutom var ju bevisningen väldigt stark och mannens förklaringar är skrattretande.

Det är vid såna här brott jag faktiskt skäms över de straff som tilldelas och räds över att dessa människo får fortsätta att röra sig fritt bland andra männsikor.
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Visste inte tt det var så illa, trodde det var självklart att även åklagaren överklagade.
PL
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Visste inte tt det var så illa, trodde det var självklart att även åklagaren överklagade.
PL


Jag misstänker att det kan ha varit så att åklagaren ursprungligen endast yrkande på låga 6 månader och verkställde TR det så fanns det ju inget från åklagarsidan att överklaga, eftersom han inte kan ändra/skärpa sitt yrkande.

Och som sagt att yrka så lågt för ett så fruktansvärt grovt djurplågeribrott när straffskalan ger utrymme för så mycket mer, ja det förstår jag inte?
Kan ett djurplågeribrott bli grövre än så här?
Han bad fast bakbenen på ponnyn i boxgallret och gick sen loss på henne genom att sprätta upp henne inifrån.
Polisen tog honom genom att han lämnade DNA i form av sperma och han fortsätter hävda att han är oskyldig.

Uppenbarligen anser även domstolarna att det yrkade straffet är lågt då båda TR och HR dömt till yrkat tid. De hade nog gärna utdömt ett längre fängelsestraff men kan ju inte p.g.a åklagarens låga yrkande.

Som sagt riktigt illa skött av åklagaren och förövaren är så korkad att han inte bara tackar och tar emot för detta låga straff, han är ju ute i en handvändning igen och kan fortsätta som förut, är förmodligen bara lite nogrannare med att sopa igen spåren efter sig nästa gång.
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Som jag skrivit tidigare så vore detta ett fall där man kunde använda den sen ett antal år höjda straffskalan, alt låsa in på rättspsyket på obestämd tid.
PL
 
Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

*kl*

Jag tror som några andra här att det inte alls är säkert att det tas upp av HD. Det ska ju en del till för att det ska tas upp där och den där idioten (ursäkta) har ju inte ens något försvar till att börja med.

Jag avskyr människor som jämt ska försöka slingra sig undan. Och detta är ju bland de vidrigare brotten man kan begå. (alla sexbrott) Men jag hoppas i alla fall att han inte sätts i isolering om han ska sitta av tid. Han lär inte höra till de högsta i rang, även om han skulle sitta på någon av anstalterna med sexbrottslingar.
Han kunde ju hamna på samma anstalt som mitt ex. Han är en stor djurvän (bara sin fru han försöker mörda ^^) och om han skulle misshandla den där killen lite kanske han fick lite extra tid att sitta av. Win-win! :D
*sagt med lite ironi ändå, jag är ingen våldsam människa*

Allvarligt så önskar jag att han kunde bli inlåst på rättspsyk för han är ju en fara för djur. Och människor. Vad händer om någon kommer på honom 'in the act'? Vad säger att inte han 'uppgraderar' till människor? Seriemördare börjar ju ofta med djur för att jobba sig uppåt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren kom flera hästar lösa och skenade runt Djurgården och en man dog av sina skador. Imorgon kommer domen där hästägaren kan...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 372
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 391
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 367
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp