Bukefalos 28 år!

falsk känsla av syrebrist

Takire

Trådstartare
Hej! Jag letar tips ;)
De senaste 1-2 veckorna har jag haft en mer eller mindre konstant känsla av att inte få ner tillräckligt med luft i lungorna, och även haft svårt att gäspa och ta djupa andetag. Jag har upplevt liknande många gånger tidigare men tänkt att det beror på någon slags spänningar. Nu har det dock varit så konstant och dessutom gett mig huvudvärk så jag blev så less att jag beställde tid på vårdcentralen. Som tur är verkar jag frisk!

Dock kvarstår känslan av syrebrist/andningssvårigheter och det går mig lite lätt på nerverna. Någon som haft liknande och har tips på något som hjälper? :)
 
Sannolikt är det till största del hjärnspöken, särskilt när det liksom börjat gnaga på en efter ett tag. Jag har känt liknande och har en vän som brukar prata om den känslan ibland. Tränar du nått? Hur känns det då, när du tar i, har hög puls och är andfådd? Att inte lyckas gäspa ordentligt är en rätt vanlig "fälla" man kan hamna i.. helt förjäkla jobbigt, och då blir ingen gäspning tillräckligt bra liksom. Där är mitt enda råd att försöka sluta lyckas med det, även om det är drygt.
 
Hej! Jag letar tips ;)
De senaste 1-2 veckorna har jag haft en mer eller mindre konstant känsla av att inte få ner tillräckligt med luft i lungorna, och även haft svårt att gäspa och ta djupa andetag. Jag har upplevt liknande många gånger tidigare men tänkt att det beror på någon slags spänningar. Nu har det dock varit så konstant och dessutom gett mig huvudvärk så jag blev så less att jag beställde tid på vårdcentralen. Som tur är verkar jag frisk!

Dock kvarstår känslan av syrebrist/andningssvårigheter och det går mig lite lätt på nerverna. Någon som haft liknande och har tips på något som hjälper? :)

Jag är sån när jag är spänd/har låsningar. Brukar för mig botas av en tripp till kiro.

Men det kan ju vara så att man mentalt är spänd och glömmer andas korrekt. Då kommer det snabbt åter.

Känner du dig spänd? Har du bra arbetsställning/hållning?
Andas du djupt nog normalt eller glöms det etc..

Finns ju mycket sånt som kan påverka om läkaren anser dig vara vid god hälsa sas.

Finns ju olika sätt att komma till rätta med sånt mha psykolog, andnings-övningar(yoga, feldenkrais, kroppsmedvetenhetskurser etc) och se till att ta pauser då man andas ordentligt och ser till att inte spänna etc.
 
Har du prövar att försöka andas ut riktigt ordentligt? Att sakta pressa ut all luft ur lungorna? Det brukar funka för mig.

Jag har astma, men då jag känner som du då är det nog mest hjärnspöken tror jag.
 
Har du ont nånstans så att du går och spänner dig?
Jag har kronisk inflammation i brosket i bröstkorgen, vilket gör att jag ständigt får kämpa för att komma ihåg att våga andas ordentligt. Kroppen skyddar sig från smärtan även under de perioder jag inte har skov.
 
Jag har mått så "jämt" med kraftigare skov (yrsel, desorienterad, skakig, svimmningskänsla och synbortfall i värsta fall) senaste halvåret. Jag är också "frisk" enligt vårdcentralen förutom att jag har astma då, kommer nysta vidare i måendet om det inte ger med sig. Idag gick jag till kiro som sa att han lossade en spänning som mycket väl kan ha bidragit till yrseln så jag hoppas han har rätt så jag får må bra nu.
 
Ja. I mott fall har jag inte gjort några undersökningar då jag kan röra mig obehindrat så att säga. Stress är ganska trolig orsak här.
 
Första tecknet för mig att gå till kiropraktikern är att jag inte går ordentligt med luft precis som du beskriver :)
 
Hade så förra vintern - frampå försommaren började hosta upp vita slembitar och för var som kom upp så fick jag mer och mer luft. Borde gått till vården och kollat upp det där i tid istället.
 
Tack för alla svar! Kiropraktor/naprapat/massör känns som något att prova. Tror jag provar med en budgetvariant först och försöker hitta någon kompis att byta massage med :p

@Sezziyanen Det är längesedan jag tränade någonting alls :o men de gånger jag haft liknande känsla har det i alla fall inte blivit värre vid träning.

@tuaphua Jag hade nog hyfsad hållning förut när jag tränade mycket och tänkte på hållningen. Kan ha försämrats. Misstänker starkt att jag inte är så bra på att andas rätt då jag fått aha-upplevelse ibland vid massage - jaha, är det såhär man ska andas!

@em-pirre Jag har provat att hålla andan och andas ut så mycket jag kan men när jag andas in igen känns det som att jag andas med axlarna. Men jag måste nog experimentera lite. Om jag kan utan att haka upp mig ännu mer...

@Migo Jag har inte ont någonstans, åtminstone inte utan någon typ av provokation. Så det är nog inte smärta som ligger bakom.

@Cherarriduracell Oj, ditt lät värre än mitt, men hoppas att kiropraktor var det som behövdes då!

@Amha Stress känns inte omöjligt här heller. Tycker visserligen det har varit lugnt nu men vet samtidigt att jag är lite av ett stresshuvud.

@Unafraid kiropraktor verkar verkligen vara något att överväga.

blev långt men ville svara alla inlägg jag läst.
 
Hade så förra vintern - frampå försommaren började hosta upp vita slembitar och för var som kom upp så fick jag mer och mer luft. Borde gått till vården och kollat upp det där i tid istället.
Men gud! :eek: Det där lät ju jätteläskigt. Jag var ju till hälsocentralen jag så något sådant där tänker jag att de skulle ha upptäckt.

Men har det varit bra med dig sedan dess då?
 
tips är att du letar efter kiropraktorer som har avtal med landstinget. Jag betalar bara 200 för mina besök och med frikort betalar jag inget alls. Vet inte om alla landsting har såna avtal men östergötland har i alla fall.
 
Tack för alla svar! Kiropraktor/naprapat/massör känns som något att prova. Tror jag provar med en budgetvariant först och försöker hitta någon kompis att byta massage med :p

@Sezziyanen Det är längesedan jag tränade någonting alls :o men de gånger jag haft liknande känsla har det i alla fall inte blivit värre vid träning.

@tuaphua Jag hade nog hyfsad hållning förut när jag tränade mycket och tänkte på hållningen. Kan ha försämrats. Misstänker starkt att jag inte är så bra på att andas rätt då jag fått aha-upplevelse ibland vid massage - jaha, är det såhär man ska andas!

@em-pirre Jag har provat att hålla andan och andas ut så mycket jag kan men när jag andas in igen känns det som att jag andas med axlarna. Men jag måste nog experimentera lite. Om jag kan utan att haka upp mig ännu mer...

@Migo Jag har inte ont någonstans, åtminstone inte utan någon typ av provokation. Så det är nog inte smärta som ligger bakom.

@Cherarriduracell Oj, ditt lät värre än mitt, men hoppas att kiropraktor var det som behövdes då!

@Amha Stress känns inte omöjligt här heller. Tycker visserligen det har varit lugnt nu men vet samtidigt att jag är lite av ett stresshuvud.

@Unafraid kiropraktor verkar verkligen vara något att överväga.

blev långt men ville svara alla inlägg jag läst.
Massage är skönt men hjälper inte i längden för mig, det kan gå ett par dagar tills jag fått tid hos kiropraktor :)
 
Jag får så av stress ( = lättare panikångest). (Har haft så till och från sedan i tonåren.) För mig funkar det att tänka aktivt på att jag inte kommer att kvävas/dö/svimma, utan att det bara är obehagligt och att jag får stå ut med små/ytliga andetag ett tag, även om det känns lite otäckt. "Bara obehagligt, andas lugnt och som vanligt och fortsätt med det du gör. Fortsätt som vanligt...osv." O sen försöka att inte tänka mer på det. Då brukar det ge sig. Att försöka andas "ordentligt" gör det bara värre då man spänner sig.
 
Men gud! :eek: Det där lät ju jätteläskigt. Jag var ju till hälsocentralen jag så något sådant där tänker jag att de skulle ha upptäckt.

Men har det varit bra med dig sedan dess då?
Det blev bättre varteftersom så sakta. Men lång tid tog det.
 
Hej!Har ständiga problem med att inte kunna djupandas ordentligt..får lite panikkänsla när man försöker o djupandas o det inte funkar..löptränar regelbundet o konditionen är det inget fel på utan problemen kommer oftast på kvällarna innan läggdags..riktigt jobbigt så vet inte hur man ska bli kvitt detta.

Anonym
 
Hej!Har ständiga problem med att inte kunna djupandas ordentligt..får lite panikkänsla när man försöker o djupandas o det inte funkar..löptränar regelbundet o konditionen är det inget fel på utan problemen kommer oftast på kvällarna innan läggdags..riktigt jobbigt så vet inte hur man ska bli kvitt detta.

Anonym
En väldigt gammal tråd så du kommer inte få många svar här, men då du verkar orolig svarar jag lite kort ändå.

Sker det ofta på kvällar (eller andra tillfällen när du är ensam) låter det som att det kan vara ångest.
För att få hjälp tycker jag du ska kontakta vårdcentralen. Det kan läggas upp sa att du först träffar läkare och kolla upp så det inte är något fysiskt och du inte behöver oroa dig för att det är farligt, eller så kanske du kan få komma direkt till psykolog/beteendevetare eller kurator.
Ring och hör med dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp