Falska paket-SMS?

8A06F682-F555-4B6A-BF9A-4A564C80B586.jpeg


Det står DHL eller postnord eller DBSchenker när det är från dom
 
Notera dock att det inte är någon som helst garanti för att det är äkta. Det är superlätt att fejka avsändare i ett SMS, vilket ju i praktiken är vad PostNord, DHL och DBSchenker gör.
Nu är alla dessa riktiga som jag har min mobil och TS hade fått sms där det står ett smsnr och inte avsändare så som på mina.
Det går säkert fint att ändra men om det är ett nr så är det mest troligen inte äkta
 
Nu är alla dessa riktiga som jag har min mobil och TS hade fått sms där det står ett smsnr och inte avsändare så som på mina.
Det går säkert fint att ändra men om det är ett nr så är det mest troligen inte äkta

Fast det stämmer inte. Många av meddelanden jag får, äkta, är från nummer.
 
Fast det stämmer inte. Många av meddelanden jag får, äkta, är från nummer.
Av DHL, postnord och DBSchenker?

Jag har bara fått där det står dom som avsändare så jag beklagar att jag hade fel och att dom tydligen också kan skicka från ”vanliga” nummer men det har jag aldrig varit med om och jag brukar beställa ganska ofta
 
Nu är uj hela poängen med nya scamen att de kapar vanliga telefonnummer. Så det kan stå att Pelle Jansson har skickat men det är kapat.
 
Igår fick jag sms där det stod att jag har ett DHL-paket på väg (vilket jag har) och att jag kan följa det via länken. Det stod dock inte DHL som avsändare på messet, utan endast ett 076-nummer. Jag har för mig att det brukar stå DHL som avsändare när de skickar men minns inte, är det någon som vet? Fick en skum magkänsla men länken i sms:et ser inte jättekonstig ut och jag har ett paket på väg.

Idag fick jag dock nytt sms att man inte kunnat leverera ett paket till mig och att jag ska bekräfta ny leveranstid via länken. Återigen endast ett telefonnummer som avsändare och denna gång nämns inte leverantör. Visst brukar det väl alltid framgå i sms:en?

Jag har fått scam-sms många gånger förr (betala tull-sms t ex) och brukar bara radera dem, men dessa ser mycket mer trovärdiga ut så nu blir jag osäker.

Nån som vet om det är något i omlopp? Strategiskt att köra en drive efter black friday, det får man ge dem...

Leveransnummer i SMS skal överensstämma med det nummer du fått i mail när varan är bekräftad hämtad på företaget.

Distribusjonsschauffören skickar sällan SMS om leveransen utan brukar ringa för att avtala tid, SMS skickas ifall han inte får svar men då uppger han oftast vilket företag leveransen kommer ifrån. Men då skal telefonnumret på missade samtalet och SMSet stämma överens.

I de fall SMS eller mail skickas från DHL, DSV, Postnord står alltid det försendelsenummer du fått i "nu är ditt paket på väg" mail med.

Om korrekt försendelse nummer inte finns med i ditt SMS eller mail är det oftast fake.
 
I Finland är det inte så mycket paket men desto fler "du har ett nytt röstmeddelande" med tillhörande link.
 
Har också fått flera sådana. Gemensamt är att de kommer från vanliga mobilnr och inte innehåller nån info om fraktbolag.
 
Fan.

Jag har ett paket på väg, fick ett sms, som var från ett mobilnummer... tyckte de va lite konstigt, men har aldrig fått nåt sånt förut.... dum som jag var klickade jag ju på länken... det hände inget (eller??) brukar vara försiktig, men har inte sett nånting (förutom att jag läst rubriken på denna tråden som jag kom ihåg nu....)
Vad gör jag nu???
Det kom ett till sms också, men det såg jag att det var fejk, det har jag inte klickat på.

Måste/ska/kan jag göra nåt nu???
 
Här har de också trillat in nu.
Gemensamt för dem är att samtliga saknar å, ä och ö i texten.
 
Jag har iaf spärrat BankID och kontokort nu. Ska kontakta banken imorgon och kontakta PostNord.
Men hur kan jag ta reda på/fixa om det hamnat nåt skit i telefonen?
 
Fan.

Jag har ett paket på väg, fick ett sms, som var från ett mobilnummer... tyckte de va lite konstigt, men har aldrig fått nåt sånt förut.... dum som jag var klickade jag ju på länken... det hände inget (eller??) brukar vara försiktig, men har inte sett nånting (förutom att jag läst rubriken på denna tråden som jag kom ihåg nu....)
Vad gör jag nu???
Det kom ett till sms också, men det såg jag att det var fejk, det har jag inte klickat på.

Måste/ska/kan jag göra nåt nu???
Vad stod det i länken?
 
Vad stod det i länken?

10dimensions.com och lite till... Såhär i efterhand fattar jag att det är scam, men ja... omständigheterna gjorde att jag klickade...

Jag väntar ju på en leverans och hade glömt det var söndag (annars hade jag tyckt det var konstigt också)... och ja...

När jag klickade hände inget som jag såg/märkte just då iaf... men blää.

Sen fick jag ett till scam-sms där det stod nåt om brilliant sparklers och det har jag då inte beställt så det fattade jag ju att det var konstigt...

Sitter i telkö hos polisen nu, känns som jag vill spärra mitt ID också.. om jag hinner...
 
Precis nu när jag var inne i den här tråden fick jag ett fejk-sms. Blockerade och anmälde som spam. Vet ej om det gör skillnad.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen fick jag ett sms från elgiganten om ett paket på väg och att man kunde följa paketet via en länk. Jag avfärdade det som...
Svar
16
· Visningar
1 700
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
517
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 300
Senast: Zpunk
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 752
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp