Falska paket-SMS?

Om man är tveksam så ska man alltid kontakta företaget direkt och kolla om det är äkta eller fejk.
 
Nu kom jag på en sak... att jag tror, jag är inte helt hundra, men ganska säker på att jag inte hade mobildata på när jag klickade på länken. Och att det är därför ingenting hände. Detta måste väl hjälpa upp det väldigt mycket? Jag menar så inget hänt?!
 
Nu kom jag på en sak... att jag tror, jag är inte helt hundra, men ganska säker på att jag inte hade mobildata på när jag klickade på länken. Och att det är därför ingenting hände. Detta måste väl hjälpa upp det väldigt mycket? Jag menar så inget hänt?!
Generellt är det svårt att säga om inget hänt, men jag misstänker att du nog antagligen inte behövt spärra kontokort, så länge du inte blev uppmanad att fylla i de uppgifterna.
 
Nu kom jag på en sak... att jag tror, jag är inte helt hundra, men ganska säker på att jag inte hade mobildata på när jag klickade på länken. Och att det är därför ingenting hände. Detta måste väl hjälpa upp det väldigt mycket? Jag menar så inget hänt?!
Det bör påpekas att vad jag kunnat läsa mig till, så behöver du aktivt godkänna att den skadliga appen installeras, så om du inte fick upp någon fråga om att installera, så borde det inte vara någon fara.
 
Det bör påpekas att vad jag kunnat läsa mig till, så behöver du aktivt godkänna att den skadliga appen installeras, så om du inte fick upp någon fråga om att installera, så borde det inte vara någon fara.
Men samtidigt, fabriksåterställning av telefonen kan nog vara lämpligt, kan finnas säkerhetsbrister som tillåter installation av program även utan att man klickar på att godkänna.
 
Generellt är det svårt att säga om inget hänt, men jag misstänker att du nog antagligen inte behövt spärra kontokort, så länge du inte blev uppmanad att fylla i de uppgifterna.

Det bör påpekas att vad jag kunnat läsa mig till, så behöver du aktivt godkänna att den skadliga appen installeras, så om du inte fick upp någon fråga om att installera, så borde det inte vara någon fara.

Men samtidigt, fabriksåterställning av telefonen kan nog vara lämpligt, kan finnas säkerhetsbrister som tillåter installation av program även utan att man klickar på att godkänna.

Nej, jag har inte fyllt i några uppgifter, men blev/blir ändå orolig.
Okej... ja, jag kommer ju inte riktigt ihåg när jag stängde av mobildatan.. blä. Men känns som om någonting borde hänt när jag klickade på länken om den var på? Bara hamnat på en annan sida eller nåt iallafall?... Hmm.

När det äntligen svarade någon hos polisen sa hon att jag skulle läsa på på UC om att spärra personnumret, men där står det att man inte kan göra det i förebyggande syfte... och jag vet ju inte om något hänt... så tror jag får knalla till polisstationen imorgon och prata med dem.
Vi ska prata med en telefon-kunnig bekant också.

Utöver detta sa hon på polisen att det kunde bli att min tel skickade ut bluff-sms till folk, inte så trevligt heller, men det kan jag inte göra nåt åt så...
 
Nej, jag har inte fyllt i några uppgifter, men blev/blir ändå orolig.
Okej... ja, jag kommer ju inte riktigt ihåg när jag stängde av mobildatan.. blä. Men känns som om någonting borde hänt när jag klickade på länken om den var på? Bara hamnat på en annan sida eller nåt iallafall?... Hmm.

När det äntligen svarade någon hos polisen sa hon att jag skulle läsa på på UC om att spärra personnumret, men där står det att man inte kan göra det i förebyggande syfte... och jag vet ju inte om något hänt... så tror jag får knalla till polisstationen imorgon och prata med dem.
Vi ska prata med en telefon-kunnig bekant också.

Utöver detta sa hon på polisen att det kunde bli att min tel skickade ut bluff-sms till folk, inte så trevligt heller, men det kan jag inte göra nåt åt så...
Den här sidan verkar ge rätt bra tips och information: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/sv/se-upp-skadlig-programvara-som-sprids-sms
 

Tack.

Pratade med min bank och hon trodde inte att det var någon fara eftersom jag inte fyllt i några uppgifter och inget alls hände när jag klickade på länken, hon sa att oftast ska man då klicka en gång till. Fast hon kunde ju inte vara säker. Skulle hålla håll koll och vara försiktig med telefonen några dagar.
 
Här har de också trillat in nu.
Gemensamt för dem är att samtliga saknar å, ä och ö i texten.

Oftast är det så dålig svenska överlag, räcker ju med att ett ord är något man inte skulle använda för att man ska fatta att det inte kan vara från något etablerat företag. Men det första var korrekt språk, och inga pengar som önskades (men spårningslänk jag skulle klicka på) och då var det läskigt nära att jag gick på det...
 
Nej, jag har inte fyllt i några uppgifter, men blev/blir ändå orolig.
Okej... ja, jag kommer ju inte riktigt ihåg när jag stängde av mobildatan.. blä. Men känns som om någonting borde hänt när jag klickade på länken om den var på? Bara hamnat på en annan sida eller nåt iallafall?... Hmm.

När det äntligen svarade någon hos polisen sa hon att jag skulle läsa på på UC om att spärra personnumret, men där står det att man inte kan göra det i förebyggande syfte... och jag vet ju inte om något hänt... så tror jag får knalla till polisstationen imorgon och prata med dem.
Vi ska prata med en telefon-kunnig bekant också.

Utöver detta sa hon på polisen att det kunde bli att min tel skickade ut bluff-sms till folk, inte så trevligt heller, men det kan jag inte göra nåt åt så...

Ja, det där med att den skickar till din telefonbok sa de på nyheterna 🙁 Hoppas du kan få hjälp från din bekant!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen fick jag ett sms från elgiganten om ett paket på väg och att man kunde följa paketet via en länk. Jag avfärdade det som...
Svar
16
· Visningar
1 706
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
522
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 327
Senast: Zpunk
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 787
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp