Falska stamtavlor på importerade hästar?

Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Nej tyvärr inte den är global. Det är därför det är så lätt att en som köper av "fel" säljare också får en häst med fel papper. Sedan sitter man med en häst som troligen inte ens går att reklamera för säljare brukar inte direkt vara laglydiga. Men väldig skickliga på att klara sig själva.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Kanske är det holländska hästar? De brännmärks inte och chippas inte alltid heller (iallafall förut). Möjligen med en korkad köpare, en veterinär som är blind och inte kan läsa kan du lura på fel papper på hästen, men min erfarenhet är att varken köpare eller veterinär beter sig så.
Vad menar du med att de inte märks? Är de reggade i KWPN så är de brännmärkta och min holländska var även chippad och hade pass med konturdiagram. Jag kollade även upp henne hos förbundet och den tidigare ägaren i Holland och alla uppgifter stämde. Jag litade nämligen inte på hästhandlaren utan ville vara säker på att det var rätt häst med rätt papper vi köpte. :cool:
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

De har säkert nya regler nu tack vare EU. Jag har inte varit i Holland på några år. Men då var varken brännmärkning (och det är den inte nu heller) eller chippning obligatorisk, dvs lättare för misstag/fusk.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

När jag höll på med importer som mest så förekom det otroligt mkt fusk av alla de slag. Ryska orlovtravere som markandsfördes som angloaraber (jo med stam...men brännmärkta i läppen oxå:eek:) var bara en sådan grej....

Numera tror/hoppas jag verkligen att det ordnat sig någorlunda. Folk som fuskar och myglar kommer det alltid att finnas tyvärr...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Det kan nog dyka upp hästar med fel papper i de lägre prisklasserna. Har haft hästar på ridskolan som var chippade, fast de kom utan papper. Deras papper måste ju ta vaägen någonstans.

Jag har varit med om det, papprerna försvann "på vägen". Hästen var chippad och registrerad hos KWPN, sen när chipnumret kollades upp hos en rasförening (inte KWPN!!!) så visade det sig att det var ca 15 andra hästar med samma chipnummer...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Vi hyrde en ponny från en hästhandlare för tre år sedan,hon var importerad från Tyskland några månader tidigare,hösten 2004..
När hösten(05) kom kunde vi ju inte skicka tillbaka henne så ett köp gjordes upp där vi betalade hästen på två gånger och efter det skulle passet komma i brevlådan.
När det dök upp blev vi en aning chockad,ponnyn var idkontrollerad i Lettland 050501,MEN då stod hon i vår hage!!! :angel:
Vid samtal med importörens dotter fick vi veta att hon visst,till 110%
kom från Tyskland,men "hon hade väl inget pass och då fixsade pappa ett i Lettland istället" :eek:
Ringde till ASRP och berättade detta men fick inget gensvar på hur man ska göra vid ett sånt här tillfälle..(dålig respons av dem)
Ordnade då en egen signalamentsbeskrivning och chippning(fanns inget chip på ponnyn) och skickade in en passansökan så idag har hon iallafall ett korrekt pass.
MEN vad håller hästhandlaren på med??:devil:
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

De har säkert nya regler nu tack vare EU. Jag har inte varit i Holland på några år. Men då var varken brännmärkning (och det är den inte nu heller) eller chippning obligatorisk, dvs lättare för misstag/fusk.

Sedan tror jag att det är väldigt viktigt, att man är kritisk, på var man köper hästen.
Det bästa man kan göra är att köpa häst genom vänner och bekanta, nere i Tyskland.
Hästförsäljare som har en fot på varje sida om lagen, dom finns överallt även här hemma i Sverige.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Förstår inte varför alla tycks tro att detta skulle vara ngt som enbart gäller importer. Handlade förr en hel del utav en mkt känd hästhandlare i herrljunga....Där kunde man också få väja stam på hästen. Köpte också en häst som jag först hade lånat en längre tid och sett papprena på när jag hämtade den (man fick aldrig med papprena förren den var tillfullo betald) när jag sedan skulle betala den fanns papprena inte längre kvar dom hade väl troligen gått iväg med ngn annan häst ;). Detta var i stort sett enbart SVENSKA hästar. Det börjar bli så tjatigt att folk verkar tro att det endast är svenskt som står för kvalité.

När det gäller holländare, jag har en treåring KWPN,med pass, som ej är brännmärkt så tro inte att alla är det.

När det gäller tyska hästar kan jag bara säga att jag själv köpt flertalet tyska hästar dom senaste åren, alla med en gemensam nämnare, en fantastisk ridbarhet. :love::love::love:
Har skojat om att jag aldrig tänker rida ngt annat än tyskt i framtiden
:banana:
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

hmm.. bäst man behåller samma stolinje och avlar vidare på den så man vet vad man har.. eller hur ska man tolka det? DNA-typningen borde verkligen sätta stopp för detta hoppas jag?
Som stamtavlenörd tycker jag att detta är supertrist att läsa
U
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Ja mycket trist att sådant här förekommer. Hur är det med de populära irländarna som kommer hit med okänd stam? På Irland har de väl haft pass och blodtypning som krav längre än vi har haft DNA. Ändå väller det in ganska unga irländska "hopp-ponnys" utan stam. De får alla ett nytt pass med prefixet M****oro, som om de kom från en uppfödare! Många ser ju ut som, och är antagligen, connemaror. Förfärligt för den irländska uppfödaren! :mad: Passen slängs och nya utfärdas på Irland innan export till Sverige. Borde inte passutfärdarna på Irland reagera över att denne hästhandlare tappar bort hundratals pass?
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Dom flesta hästar den här hästhandlaren köper och säljer kommer ju förmodligen från samma uppfödare, för att andra inte ska handla direkt från uppfödarna istället för honom så slängs passen bort. Vansinnigt, Många tror ju att dessa ponnyer är snäppet bättre än andra, sanningen är väl att dom bara är tagna hårdare och tidigare och mer färdiga än andra ponnyer av samma ålder. Vilket i slutändan förmodligen gör att dom håller sämre...
Det finns irländska hästar och ponnyer med papper som är lika bra till samma pris... satsa på dom istället...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

kl.
Tävlade en tysk ponny som hade ett brännmärke på rumpan men ett annat i passet... påpekade det för ägaren och fick till svar att det spelar ingen roll, huvudsaken är att den har pass...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Att dessa ponnyer inte kommer från samma uppfödare är jag tämligen säker på.

Det finns svenskfödda irländare med papper som är lika bra till lägre pris... Dom skulle jag satsa på om jag skulle köpa hopp-ponny :)
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Inte alla vad jag menar är att han tar från många olika uppfödare, men även givetvis köper upp andra hästar också... många kommer från samma det kan jag med säkerhet säga....
Håller med om det andra :)...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jag som känner till denna handlaren kan garantera att han inte ens köper några hästar från uppfödare, utan de kommer från diverse marknader, auktioner och andra handlare.

Jag har i flera år spytt galla över hur denna människan behandlar sina hästar, men det är ingen som har reagerat, bara lovordat hur bra ponnierna är och hur duktig han är etc etc. Jag har dock sett hästar som skakar av feber på tävling med grönt snor hängandes ur näsan, som nyss blivit piskad runt banan. Samma häst som är helklippt som står utan täcke mitt i vintern i flera timmar. Hästar på tävling med ringorm. Hästar med ben svullna som tunnor som ska tävlas.

Funderar ingen varför ingen Munsboro-ponny någonsin har tävlat på en nivå över LD på Irland? Jag fattar inte varför svenskarna som normalt är vettiga inte ifrågasätter detta! Vart finns alla duktiga Munsboro-ponnier på Irland?
Nej, visst, det finns ju inga. För de heter någonting annat innan de köps! Oerhört naivt av svenskarna att stödja en sådan verksamhet.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

OT:angel:
Jag tycker det är lite av Svenskarna i ett nötskal...:D
Alltid göra som De Andra....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp