Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Nu är säsongen slut här uppe i norr men jag har haft en bra höst! Var ner på Segersjö och kollade på SM och efter det kändes hindren hemma mycket mindre 😂 På senaste träningen i Timrå hoppade jag hela 90-banan, det trodde jag aldrig skulle hända 🙈 Och förra helgen hade vi träningar och Sugar Cup hemma på min egen bana (vi fick dispens att tjuvstarta med kvalomgångar för 2026)

Nu planerar jag för att vi nästa år ska arrangera första riktiga tävlingen på min egen bana. "Sveriges nordligaste fälttävlan" 😁 Sorry Timrå om jag tar den titeln ifrån er 😘Visa bifogad fil 175164

Åh vad kul ändå. Vad har du skapat för hinder i år? Vattenhinder såg jag men mer? Jag har idetorka och behöver lite inspo för vanliga lättbyggda hinder till min bana. Börjar tröttna på stockar. Men jag har svårt med motivationen att utföra stordåd.
En mur tänkte jag med stock överst då. Sedan har jag två jordhinder med stock över. Alltså jorden är utfyllnad men det har ju blivit gräs naturligtvis. Jag vill ändå behålla det naturtroget. Har ju vanliga banhoppningshinder därnere oxå så det är färg nog.

Håller på med en slags trappa eller två nerhopp är det väl egentligen efter varandra för det kommer ju bli typ 2 galoppsprång emellan. Jag har faktiskt jord för att göra en riktig trappa med iallafall 2 trappsteg, lite som Flyinges bank tänkte jag men inte så stor och hög naturligtvis men problemet är att det kommer ta 100 år att frakta ner jorden dit. Kan inte köra med för tunga maskiner som går på hjul förrän i maj tidigast. Jag gillar den banken då den har trappa plus att man kan rida upp och ner för en sluttning. Bygga fasta hinder verkar var min grej tydligen, jag har jättesvårt att motivera mig till att bygga mobila hinder.

Åh vad kul ändå. Vad har du skapat för hinder i år? Vattenhinder såg jag men mer? Jag har idetorka och behöver lite inspo för vanliga lättbyggda hinder till min bana. Börjar tröttna på stockar. Men jag har svårt med motivationen att utföra stordåd.
En mur tänkte jag med stock överst då. Sedan har jag två jordhinder med stock över. Alltså jorden är utfyllnad men det har ju blivit gräs naturligtvis. Jag vill ändå behålla det naturtroget. Har ju vanliga banhoppningshinder därnere oxå så det är färg nog.

Håller på med en slags trappa eller två nerhopp är det väl egentligen efter varandra för det kommer ju bli typ 2 galoppsprång emellan. Jag har faktiskt jord för att göra en riktig trappa med iallafall 2 trappsteg, lite som Flyinges bank tänkte jag men inte så stor och hög naturligtvis men problemet är att det kommer ta 100 år att frakta ner jorden dit. Kan inte köra med för tunga maskiner som går på hjul förrän i maj tidigast. Jag gillar den banken då den har trappa plus att man kan rida upp och ner för en sluttning. Bygga fasta hinder verkar var min grej tydligen, jag har jättesvårt att motivera mig till att bygga mobila hinder.
Jag är tvärtom. Jag ritar upp mobila hinder i CAD och tycker att det går snabbt och enkelt att bygga dem. Förutom när jag gjorde klubbens 70-kulvert, att såga 45 mm virke med tigersågen jag hade var INTE rätt metod. 🥵 Ska jag göra någon fler kuvert så kommer jag använda kapsågen. Däremot känns fasta hinder nästan oöverstigligt, så av flera anledningar är det tur att det finns andra som också bygger på klubben. 🙂

Mvh,
Lady_S

Jag har en gul båt, det får räcka som bord ett tag. Var ett helvete att förankra den i marken iallafall. 😅

båt.webp

Nya hinder iår blev ett bord, en pallisad, trakehner, dike, vatten och en liten timmervagn. Ska se om jag får in bilder.

En mur med stock över har jag sen innan men den blev inte riktigt bra, stenarna sjunker för varje år så man får spela tetris och fylla på eftersom så det inte blir glipor i fel storlek...

Här är pallisaden, eller "båten" som jag kallar den. Stockarna var olika längd och synd att kapa efter kortaste 😅

20250920_144443.webp

Jag funderar ju mycket på hur man ska få igång nya ekipage, men det är så många som säger att de inte törs. Jag har tänkt att det är fasta hinder som verkar läskigt, men nyligen möttes jag av insikten att det ofta inte är hindren i sig utan att galoppera ute på fält! Inte ens hoppryttare rider ut och galopperar ordentligt nu för tiden? Det ska vara kontrollerat på en ridbana med fibersand 🙄 När gick det såhär snett och vad kan vi göra åt det?

Jag funderar ju mycket på hur man ska få igång nya ekipage, men det är så många som säger att de inte törs. Jag har tänkt att det är fasta hinder som verkar läskigt, men nyligen möttes jag av insikten att det ofta inte är hindren i sig utan att galoppera ute på fält! Inte ens hoppryttare rider ut och galopperar ordentligt nu för tiden? Det ska vara kontrollerat på en ridbana med fibersand 🙄 När gick det såhär snett och vad kan vi göra åt det?
jaa du. Tror det beror dels på att dagens hästar är mer reaktiva och flyktbenägna och tvärvänder ute i galopp. Folk kan ju knappt rida ut själva. Ett redigt fullblod säger jag bara. Såg ett härligt klipp på en kompis facebook där dom är ute med 2 fullblod på ett fält.

jaa du. Tror det beror dels på att dagens hästar är mer reaktiva och flyktbenägna och tvärvänder ute i galopp. Folk kan ju knappt rida ut själva. Ett redigt fullblod säger jag bara. Såg ett härligt klipp på en kompis facebook där dom är ute med 2 fullblod på ett fält.
Ja och värre blir de väl om de aldrig får bränna ur i maxfart... Jag brukar kalla mig feg tant, men nog är jag ute och galopperar ikapp med stallkompisarna ganska ofta 🏇

Som svar på frågan från stallkamrat när jag red hens (ganska starka) häst -Blir han inte stark?
-Vet inte, jag har halvlång tygel och tjoar honom i örat... :D

Med det sagt är jag kanske inte riktigt lika mycket fartpundare som jag varit men rider fortfarande för fort för att alla i stallet ska vilja rida med mig. ;)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka