Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Jag har inte betal abonnemang så kan inte se hela sändningen, det kanske fanns mer kommentering som var bättre men som inte är med på klippet.

Jag, som indoktrinerad i sporten, tycker ryttaren gör det helt okej.
En dålig anridning och ett fall är såklart inte bra men sånt som händer. Ryttaren kollar sin häst direkt, klappar och känner på den när han kommer fram till den och uttrycker inga ”dålig förlorar miner eller gester” utan verkar acceptera att det blev skit, och det var ingens fel men hästen är ok och jag slog mig inte.

Men kommentatorn lyckas på detta klipp berätta att det var hästens fel som föll isär för sin ryttare (vi skyller väl aldrig på hästen?), att det var synd med fallet för att ritten annars skulle kunna ha lett till en bra prestation och missar helt att prata om huruvida hästen gjorde sig illa?
Det låter väl jättemärkligt?
Och nånstans tycker jag ryttaren får skiten för något som kommentatorn gör fel i kommenteringafältet på FB?

Jag har bara sett det klippet du delade och tycker det är konstigt att Pether Markne är expertkommentator. Å ena sidan är jag inte förvånad över hur det kommenteras kring fallet, vi är ju generellt inte särskilt bortskämda med bra kommentatorer på dom svenska sändningarna, oavsett disciplin. Sen tror jag möjligtvis att det hade varit en annan inställning/ton med en expertkommentator som faktiskt är i (ft)sporten. Senast på VM, när väl Staffan Lidbeck kommenterade terrängen, tyckte jag att det var mer fokus på ryttaren och mindre skyll på hästarna.

Jag har inte betal abonnemang så kan inte se hela sändningen, det kanske fanns mer kommentering som var bättre men som inte är med på klippet.

En dålig anridning och ett fall är såklart inte bra men sånt som händer. Ryttaren kollar sin häst direkt, klappar och känner på den när han kommer fram till den och uttrycker inga ”dålig förlorar miner eller gester” utan verkar acceptera att det blev skit, och det var ingens fel men hästen är ok och jag slog mig inte.

Men kommentatorn lyckas på detta klipp berätta att det var hästens fel som föll isär för sin ryttare (vi skyller väl aldrig på hästen?), att det var synd med fallet för att ritten annars skulle kunna ha lett till en bra prestation och missar helt att prata om huruvida hästen gjorde sig illa?
Och nånstans tycker jag ryttaren får skiten för något som kommentatorn gör fel i kommenteringafältet på FB?
"Den föll isär för honom. Blev i obalans och föll isär. Han ler, men jag tycker att det är synd. För det var väldigt bra dit."

Jag tycker egentligen inte att han skyller på hästen, han bara talar om vad som händer. Visst hade de kunnat nämnt att det såg ut att ha gått bra för både häst och ryttare och varit tydligare med att det inte var hästens fel, men jag tycker inte att han skyller på hästen?

Det jag å andra sidan blev glad över var att se hur stadigt hindret stod! Jag är alltid lite nervös på just inomhusterräng för om hindren är tillräckligt stabila, för av förklarliga skäl är det svårt att förankra dem inomhus, men det här ser ut att ha varit ett säkert hinder vilket känns positivt!

Mvh,
Lady_S

"Den föll isär för honom. Blev i obalans och föll isär. Han ler, men jag tycker att det är synd. För det var väldigt bra dit."

Jag tycker egentligen inte att han skyller på hästen, han bara talar om vad som händer. Visst hade de kunnat nämnt att det såg ut att ha gått bra för både häst och ryttare och varit tydligare med att det inte var hästens fel, men jag tycker inte att han skyller på hästen?

Det jag å andra sidan blev glad över var att se hur stadigt hindret stod! Jag är alltid lite nervös på just inomhusterräng för om hindren är tillräckligt stabila, för av förklarliga skäl är det svårt att förankra dem inomhus, men det här ser ut att ha varit ett säkert hinder vilket känns positivt!

Mvh,
Lady_S
Jag håller nog med om att det inte direkt skylls på hästen i det här fallet, utan mer är beskrivande. Däremot hade jag önskat nån typ av analys av en expertkommentator, tex att det var en slarvig anridning där hästen inte hann med, det gick lite för fort etc.

Jag har haft så svårt med höjden på banhoppningshinder så tävling har känts väldigt avlägset... Men på senaste träningen hoppade vi bana på 90 cm och det kändes plötsligt helt rimligt 😍 Nästa säsong ska vi fasen starta nån riktig fälttävlan 🤩
Säkert fånigt lågt för er andra här men för mig är det stort 🤣
Screenshot_20251129_111418_Gallery.webp

jag har inte läst några kommentarer på sociala medier men föll isär var ju en konstig kommentar från Pether. Han kom fel på hindret för han missade linjen lite. Jag tycker iof inte den här inomhusfälttävlan är så kul att se överhuvudtaget.

Jag håller nog med om att det inte direkt skylls på hästen i det här fallet, utan mer är beskrivande. Däremot hade jag önskat nån typ av analys av en expertkommentator, tex att det var en slarvig anridning där hästen inte hann med, det gick lite för fort etc.
Eftersom vi fick se det bakifrån så är det svårt att se vad som händer. Men linjen blev ju fel och jag tror han hoppade av på ett framben för avståndet blev lite för långt. Det såg inte ut som om han trampade om. Men en så rutinerad häst borde inte fallit ändå kan jag tycka. Men han är gammal nu och har säkert förlorat en hel del i spänst.

Jag tolkade det också så. Att hästen faller isär är ju inte hästens fel utan ryttarens…
Och ryttaren red en väldigt fin runda innan olyckan.

Reflekterade inte alls över att kommentatorernas ordval eller uttalande förens jag läste i tråden här.

Tyskan Rebecca red fint! Såg balanserat och jämnt ut hela rundan.

Amandas runda blev jag sönderstressad av att titta på.

Katrin tycker jag höll ihop hästen lite för mycket för att sprången skulle bli bra överlag. Lite yvigt där emellan.

Fransmannen Lucas red fint! Han såg ut att rida ett bra tempo som passade hans häst. Kändes som det blev lite för överväldigande miljö för hästen bara. Den var ju ung också…

Sofia red bra! Vilken ferrari till häst! Inte helt enkel kan jag tänka mig.

Annas runda var superfin. Allt såg enkelt ut och det bara flöt på.

Vi hoppas att plusgraderna håller i sig så den sista snön smälter bort och banan torkar upp 😄
Planen för år är att fortsätta rida H80, även om vi tränar högre vill jag att det ska kännas enkelt på tävling och varken jag eller hästen är några ungdomar.

Håller vi oss pigga och fräscha är tanken Mantorp v16, sen Åkerbo, Ljuslingsbacken, Åkerbo och Tranemo.

Vi har köpt fälttävlansponny. :love: Så dottern ska väl träna, träna, träna och ev debutera om hon är redo. Och jag får en anledning att engagera mig i min favoritsport igen. :bump: Hemmaklubben släppte tyvärr sin terrängbana förra året pga för dåligt intresse för att hålla den i skick, men man kan ju hoppas att någon annan vill ta över den.

Vi har planerat Yogi-träning nästa helg, träning i Gärds helgen efter och sen är det tävling i Tågarp! :nailbiting:

Vi börjar med en H90 igen.

Målet för säsongen är att hoppa alla hinder första gången vi ser dem, inte dumpa matten i diverse diken utan låta henne få följa med hem. Och SKRITTA i skrittdelen av dressyrprogrammet, och galoppera i galoppdelen. Helst utan seriebyten. :angel:

Vi har planerat Yogi-träning nästa helg, träning i Gärds helgen efter och sen är det tävling i Tågarp! :nailbiting:

Vi börjar med en H90 igen.

Målet för säsongen är att hoppa alla hinder första gången vi ser dem, inte dumpa matten i diverse diken utan låta henne få följa med hem. Och SKRITTA i skrittdelen av dressyrprogrammet, och galoppera i galoppdelen. Helst utan seriebyten. :angel:
Yogi-träning? Jag gillar att bo i Norrland, jag gillar att bo i Norrland, jag gillar att bo i Norrland... Alltså, jag gör det. Och man kan inte bo någon annanstans än hemma. Men det hade också varit väldigt kul att kunna vara med på Yogi-träning! :arghh:

Mvh,
Lady_S

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka