Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Nu ska vi bara göra iordning ponnyn, sen lastar vi och åker till Hofors! Dressyrstart 15.54.
Vi är också i Hofors. Hästen tyckte att det var oerhört spännande att värma upp ute på lägdan och blev väldigt spänd, så vi gjorde en av de sämsta dressyrprogram vi gjort och jag är mest nöjd över att vi bara hade fel gångart på två ställen... :crazy: Men han blir så ibland, jag tänker att han behöver få åka ut och uppleva saker så kommer det nog att hända mer och mer sällan.

Hoppningen gick bättre, den kom vi runt i bra rytm men med ett pet.

Jag hittade en "klasskamrat" (som jag aldrig träffat förut, men fälttävlansfolk... :love: ) som ville skritta runt terrängbanan med mig också och då var hästen väldigt lugn och fin vilket var skönt! :)

Mvh,
Lady_S

Vi är också i Hofors. Hästen tyckte att det var oerhört spännande att värma upp ute på lägdan och blev väldigt spänd, så vi gjorde en av de sämsta dressyrprogram vi gjort och jag är mest nöjd över att vi bara hade fel gångart på två ställen... :crazy: Men han blir så ibland, jag tänker att han behöver få åka ut och uppleva saker så kommer det nog att hända mer och mer sällan.

Hoppningen gick bättre, den kom vi runt i bra rytm men med ett pet.

Jag hittade en "klasskamrat" (som jag aldrig träffat förut, men fälttävlansfolk... :love: ) som ville skritta runt terrängbanan med mig också och då var hästen väldigt lugn och fin vilket var skönt! :)

Mvh,
Lady_S
Vi hade en ok dressyr, speciellt med tanke på att hon gjorde sin uppridning och precis framme vid C gick vindrutetorkarna på bussen domaren satt i. Stig höll på att få världens chock 😅 sen har vi som sagt ingen aning om vad som hände. Men men, jag är ju inte totalt besviken över att slippa rida terräng i ösregnet imorgon :angel:

Dressyr i ösregn men ändå 60%. Byter till hoppning, hoppar fram fint. Stannar ut sig på första hindret. A red verkligen jättebra men ponnyn ville inte. Har ingen aning om varför eller vad vi ska göra, han hoppar ju på träning och vanlig hopptävling. Så frustrerande! :(
Nej så tråkigt. Kan det vara att dottern drabbats av det som många ft ryttare drabbas av just efter dressyren dvs att man gärna har lite för mkt dressyrgalopp och hamnar i undertempo?

Nej så tråkigt. Kan det vara att dottern drabbats av det som många ft ryttare drabbas av just efter dressyren dvs att man gärna har lite för mkt dressyrgalopp och hamnar i undertempo?
Det såg inte ut så, hon red jättebra. Han sa bara nej av någon anledning. Hoppade fint på framhoppningen dock. Ska nog åka på ett par pj's framöver och se hur det är då.

Vi hade en ok dressyr, speciellt med tanke på att hon gjorde sin uppridning och precis framme vid C gick vindrutetorkarna på bussen domaren satt i. Stig höll på att få världens chock 😅 sen har vi som sagt ingen aning om vad som hände. Men men, jag är ju inte totalt besviken över att slippa rida terräng i ösregnet imorgon :angel:
Nä, just regnet ser jag inte fram emot så mycket heller. Men det är bara att tänka på den torra mysdressen som ligger och väntar i bilen sen. :idea:

Mvh,
Lady_S

Nä, just regnet ser jag inte fram emot så mycket heller. Men det är bara att tänka på den torra mysdressen som ligger och väntar i bilen sen. :idea:

Mvh,
Lady_S
Terrängen gick bra! :) Jag red för långsamt, men sist jag red i regn så skyggade han för hindervakterna i regnkläder och här satt dessutom en del med paraplyer, så jag ville rida lite mer kontrollerat. Det hade jag inte behövt, han var som en hindersökande missil och jag är så nöjd med min fina häst! :love:

Mvh,
Lady_S

Eller så hade ösregnet igår något med saken att göra :angel:
Det kan mycket väl vara regnet också, men dressyrsyndromet är på riktigt! :crazy: Man tror att man galopperar på i bra tempo men i verkligheten gör man inte det. :o Jag tycker å andra sidan att du som står på sidan borde kunna se det, så när du säger att du tycker att det såg bra ut så låter det inte lika självklart att dressyrsyndromet skulle vara förklaringen.

Mvh,
Lady_S

Det kan mycket väl vara regnet också, men dressyrsyndromet är på riktigt! :crazy: Man tror att man galopperar på i bra tempo men i verkligheten gör man inte det. :o Jag tycker å andra sidan att du som står på sidan borde kunna se det, så när du säger att du tycker att det såg bra ut så låter det inte lika självklart att dressyrsyndromet skulle vara förklaringen.

Mvh,
Lady_S
Lagledaren och kompisens mamma sa samma sak. Men det kan ju mycket väl vara en kombination av allt. A var orolig för att det skulle vara för tungt på hoppbanan (det rann en ström vid ingången när hon gick in) vilket säkert spelade in också.

Lagledaren och kompisens mamma sa samma sak. Men det kan ju mycket väl vara en kombination av allt. A var orolig för att det skulle vara för tungt på hoppbanan (det rann en ström vid ingången när hon gick in) vilket säkert spelade in också.
Ja, en av sakerna som är svårt med ridning är ju att hästar är känsliga så små detaljer (som ryttarens sinnesstämning) kan spela stor roll. Men hade det varit enkelt hade det inte varit lika kul! :D

Mvh,
Lady_S

I söndags red dottern ytterligare en omgång av Sugar Cup, denna gång på Åkerbos terrängbana. Efter en hopptävling som sabbade lite självförtroende var det nervöst innan, men det gick verkligen jättebra! Pigg och glad ponny som hoppade allt okomplicerat. :love:

IMG_8741.webp

Pay'n'jump igår. Ponnyn hoppade så väldigt jätteglatt! Ett stopp i 80 där ryttaren inte orkade hålla ihop honom i en sväng så det var nog bra att han stannade och inte kraschade, annars jättepositiv! Så då är han iaf inte trasig 🤷

Planen för Åby om tre veckor är att rida dressyren i hoppsadeln och sen hoppa fram lite lugnare och längre, så det inte blir så mycket mellan grenarna. Han är ju hemskt känslig så det kan vara allt runt som gjort att han sa nej. Ska hitta ett bett som han funkar på i både hoppning och dressyr också så vi slipper byta det. Och viktigast av allt, börja framhoppningen med att galoppera i högre tempo! 😁👍

Pay'n'jump igår. Ponnyn hoppade så väldigt jätteglatt! Ett stopp i 80 där ryttaren inte orkade hålla ihop honom i en sväng så det var nog bra att han stannade och inte kraschade, annars jättepositiv! Så då är han iaf inte trasig 🤷

Planen för Åby om tre veckor är att rida dressyren i hoppsadeln och sen hoppa fram lite lugnare och längre, så det inte blir så mycket mellan grenarna. Han är ju hemskt känslig så det kan vara allt runt som gjort att han sa nej. Ska hitta ett bett som han funkar på i både hoppning och dressyr också så vi slipper byta det. Och viktigast av allt, börja framhoppningen med att galoppera i högre tempo! 😁👍

Jag brukar uttnyttja tiden innan start till att ta ett varv och verkligen galoppera på inne på hoppbanan innan start.

Sjukt opeppigt nu. Försöker arrangera träningar, men extremt få anmälda. Trodde det skulle gå lättare och lättare, men det är färre nu än nånsin. Tänkte arrangera tävling också, för första gången. Sveriges nordligaste! Men det är så få anmälda där också, så det är risk att den blir inställt.
Och min halta häst säger veterinären att den inte går att fixa 😭 Tänkte försöka muntra upp mig med att köpa nån riktigt flott ny häst, men priserna är orimligt höga. Och så vill jag ha en lika snäll och lättsam som den jag har... Men hel. Hur hittar man det, utan att bli lurad?

Jag har varit och tävlat i Leksand och det har varit så kul! :love: Kollar man i resultatlistan så ser det väl sådär ut, men dressyren  kändes bra och hoppningen var felfri vilket vi inte är bortskämda med och i terrängen var hästen fantastisk igen! :love:

Mvh,
Lady_S

Jag har varit och tävlat i Leksand och det har varit så kul! :love: Kollar man i resultatlistan så ser det väl sådär ut, men dressyren  kändes bra och hoppningen var felfri vilket vi inte är bortskämda med och i terrängen var hästen fantastisk igen! :love:

Mvh,
Lady_S
Ni var så fina! Tycker det var snåla poäng...

Jag ska iallafall få låna en perfekt liten häst nu till helgen när Annki kommer och har träningar, så jag ska också få skutta lite 😍 Lär väl bli rejäl träningsvärk, när jag inte ridit alls på 3 månader 🙈

Jag vill ha en ny häst nu... Tipsa gärna om ni känner till nån hoppvillig häst med fina gångarter som är till salu!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka