Familjtjaffs - vems ansvar?

Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Okej. Så i er familj är det okej att vara för lat för att jobba och förvänta sig att föräldrarna betalar. Så är det inte i vår familj. Vi hjälper varandra och är inte snåla. Men att hjälpa den som inte ids jobba ser jag som kontraproduktivt.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Jag tror nog att H_Z familj har mera saker som det tjafsas om än just bensinpengar. Det handlar nog om att ha rätt och fel, men även om relationer.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Helt sjuk situation ju, om jag läser rätt så har alltså sonen inte ens bett om deras hjälp? Utan dom bara curlar järnet ändå?

Dom borde sluta curla honom, låta han begå sina egna misstag, ge han hjälp när han ber om det och låta han växa upp! Det är inte kul att vara i den mottagande änden av sån där "hjälp". Den kommer paketerad med skuldkänslor och prestationsångest.

Låt han slacka, låt han misslyckas, låt han få ha ett eget liv.

Tycker en fd curlad ^^.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Okej. Så i er familj är det okej att vara för lat för att jobba och förvänta sig att föräldrarna betalar.

Det där har jag aldrig funderat över.
Alla gör så gott som de kan och om någon behöver vara ledig så finns det orsaker till det.
Återhämtning och uppladdning inför tuffa saker som skall komma eller efter att någon typ av prestation är avslutad.
Och ingen förväntar sig något men som förälder får man ju vara hur generös som man vill om man vill.
Det finns inga regler mot det.

Ynglingen i TS exempel kanske också behövde ladda upp inför sina studier?
Jag brukar undvika att döma i sådana fall.
Det är så lätt att kalla någon lat men man vet inte vad som kan ligga bakom alla gånger.
Så vi undviker nog att döma på det viset.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Vafan gör man? Vill inte lämna honom åt allt elände men han måste fan börja ta lite eget ansvar.
Pappan känner sig mkt utnyttjad..

Man ger det ett år till.
Det verkar vara en hel del "Nitton" över det där och han kanske mognar sent.
Om det inte har rett upp sig på något år så måste man nog undersöka om det är något fel.
Deprimerad kanske?
Fram till dess så ser man till att minimera skadorna så mycket som man kan så att inte den framtida ryggsäcken blir större än nödvändigt.
Det går nog på tok i tillräckligt hög grad även om omgivningen täpper till de hål som de kan täppa till.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Visst kan man behöva ladda upp inför saker men man kan ju inte avsäga sig ett jobb och bara förvänta sig att någon annan ska försörja en. Då får man ju avtala det innan isåfall och planera utefter de tillgångar man har så att man klarar sig ändå.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Kan och kan, vi vet inte vad som ligger bakom. Det är rätt slitsamt att vara student om man ska ha skoljobb hela terminerna och lönejobb alla somrar för att klara sig. Även studenter kan behöva semester för att må bra. Med tanke på att killen skulle läsa vidare så måste han ta tjänstledigt eller sluta.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Med den knapphändiga informationen som TS ger så tycker jag faktiskt att det låter som om yngligen är inget annat än lat och väldigt van vid att alla andra tar hand om hans skit på alla möjliga sätt och vis. Visst kan det finnas en depression i botten eller något annat. Själv tycker jag att det verkar vara en ung vuxen som aldrig behövt ta något ansvar alls.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja, smällar har han tagit, men inte lärt sig nåt av.. familjen vill ju såklart att han ska börja plugga och lyckas/trivas med det om det är det han vill, men på egen hand hade han inte grejat det.

...har nagon kollat huruvida det finns en underliggande sjukdom/diagnos som grund for hans beteende?
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

kl

Nu drog jag bara några konkreta exempel, det finns sååå mycket mer bakom det här tjaffset. Och ja, självklart bryr jag mig/lägger mig i eftersom det just nu är ett mindre krig i min familj och somliga inte pratar med andra, beklagar sig över andra parten, och jag står i mitten och tycker egentligen inte att någon gör som den borde.

Ang bensinen så var det först snack om att mamman skulle köra då pappan var bortrest under flytt och flyttstäd, och då hade pappan sagt att han kunde betala halva bensinkostnaden. Så han förväntade väl sig att mamman skulle göra detsamma om det blev tvärtom. Det är inga 300 kr vi snackar om, utan 120 mil. Ang städning hade pappan mejlat över mallar/listor med vad som ska göras i en flyttstädning, mamman kom för att hjälpa till med det sista men då hade sonen gjort typ inget, så de hjälptes åt med städningen. Ja, mamman kan pga fysiken inte ligga och skrubba golvlister och har rätt kass syn, hur mycket man nu kan skylla på det. Med flyttstädningen blev det så att pappan städade det sista eftersom sonen redan flyttat 60 mil då.

Ang diagnos/depression, så känns det rätt uteslutet.
Sonen har hur många kompisar som helst och är ofta ute, men möjligtvis lite introvert, han har inget behov av umgänge egentligen och ringer aldrig mamma/pappa.
Inte kompisar heller egentligen, men dom brukar planera grejer i grupper på fb istället. Han sket i skolan men nailade hp och pluggar nu industriell ekonomi. Förhoppningsvis får han lära sig lite om privatekonomi där?
Han är inte en sån som pratar om saker självmant men är i princip aldrig ledsen, om det tar slut med nån tjej t ex går det över fort.

Alltså, man är ju olika som personer.
När jag flytta hemifrån googlade jag och läste på massa om städning, vad man ska ha för försäkringar, flyttändring etc, men han har inget sånt "go" i sig. Så länge han har nånstans att sova å träffa kompisar är han nöjd, struntar rätt hårt i hur det ser ut. Det är inte första gången han flyttar, har flyttat en 5 ggr innan men första gången han ska flyttstäda själv. Bott själv i ett år. Att sonen skulle betala bensin har aldrig varit aktuellt, föräldrarna kommer även betala för hans resor hem och tillbaka vid lov t ex, och det tycker jag är schysst. Han är student och har långt "hem", och man vill förhoppningsvis träffa sin familj. Pappan och mamman har nästan inte bråkat nånting under alla år som skilda så det har ofta varit att de delat på saker rörande barnen. T ex, åker sonen på språkresa delar dom på det. Det är ingen sån relation där sonen går till den enda och frågar om en språkresa och att den föräldern går med på det, de har alltid pratat ihop sig och delat på allt.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Du, att komma med lösryckta exempel som här lönar sig inte direkt om det finns massor bakom tjafset. Då måste man lösa det bakom så löser sig tjafset förmodligen av sig själv.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Fast allt handlar om samma saker.
Sonen som inte tar ansvar och tjat från pappan, som inte tycker att mamman gör nånting åt det (att sonen inte tar ansvar).
Nu iom flytten har allt eskalerat rejält.
Har iaf fått bra tips i tråden och började prata med mamman igår, om att dom måste sluta göra allt åt honom.
Att dom måste behandla honom som en vuxen och inte serva för mycket.
Men det är ju svårt då han aldrig frågar om hjälp.
Självklart hjälper man sitt barn med flytten men det är inte kul att komma och ska flytta och det inte är packat eller städat.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Som sagt man måste lösa det som ligger bakom, tjafset är bara symptomen. Någonstans är det lite över curlat om man ordnar allt utan att sonen ens behöver be om hjälp. Gärna hjälpa men någonstans måste sonen vara med på ett hörn.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Fast om han inte frågar om hjälp, varför då försöka göra allt åt honom? Han är vuxen, dax att kapa navelsträngen både för mamma och pappa och låta honom ta eget ansvar och hjälpa om han behöver.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja jag håller med, jag ska försöka få dom att ligga lågt med det.
Vill han ha hjälp får han be om det.
Fast det vill han aldrig!
För att han tycker allt är så små deals, att man aldrig behöver förbereda nåt.
Flytta t ex. Han har hjälpt till vid många flyttar (andras) så han borde ju veta att det inte bara är å dra.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Han har hjälpt till vid många flyttar (andras) så han borde ju veta att det inte bara är å dra.

Då så verkar han 1 inte vara lat och 2 inte få ihop logiken.
Nitton - han behöver mogna litet, pannloben är inte färdig.
Ge det litet tid och minimera skadorna så länge.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Vad menar du mer konkret med att minimera skadorna?
Jag får inte ihop det.
Jag menar, han får högst möjliga på hp så han är ju inte dum direkt.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Hp mäter inte logik.
Det mäter annat.
Man kan vara oerhört intelligent men fortfarande ha svårt med att få ihop den rent praktiska vardagen.

Med minimera skadorna så menar jag bl.a. att se till att han har en hemförsäkring, kommer till studieorten och annat som kan påverka framtiden.
Så att det inte blir allt för mycket att reda ut för honom när logiken i pannloben så småningom hoppar igång.
Den brukar göra det strax efter 21.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Haha, oj det var en rejäl generalisering!
Så du tycker att dom ska fortsätta curla honom?
På studieorten är han och försäkringsbolag tycker jag verkligen han får jämföra själv.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·
Småbarn Jaha, då var det dags. Första gången man får SKÄMMAS som förälder! Pappan till sonen (4 år) hörde av sig idag och sa att sonen hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 086
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 145
Senast: krambanan
·
Övr. Barn I snart sju år har min son bott växelvis. Han har aldrig tyckt om det och alltid varit emot att fara till pappan. Han har helt enkelt...
Svar
17
· Visningar
3 658
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp