Familjtjaffs - vems ansvar?

Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Nej det är vetenskap.
Pannloben är inte färdigutvecklad innan 21 och i den sitter logiken.
Tonåringar visar därför ungefär samma beteende som pannlobsdementa.
Men det går över när hjärnan har vuxit klart, om man inte dränker hjärnan i alkohol eller droger, för då så kan man bli kvar som "Nitton" hela livet.

Här så hittade jag en bra sammanfattning på problematiken.
http://lattattlara.com/utvecklingspsykologi/tonarshjarnan/
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Haha, illa att jag är 25+ och inte ännu kommit på vad jag vill sysselsätta mig med då..
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Det är en annan fråga som inte sitter i logiken.
Utan är av en mer existentiell karaktär.
Själv så är jag 50+ och provar mig fortfarande fram.
Jag är nog inne på mitt 6 yrke snart.
Och min logik är alldeles lysande (uppmätt).
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Jag hyrde av min pappa när jag pluggade (större delen av tiden, hyra av pappa fick man inte göra förrän man var 21, jag flyttade som 19-åring och bodde runt lite innan). Och han hade aldrig krävt mig på ersättning för en spricka i ett handfat.
Inte heller ville han ha bensinpengar (ca 40 mil tur-retur med 2 bilar+ släp) när han och min bror hjälpte mig att flytta till en ny stad, trots att jag då var 24 och hade fast jobb med ok inkomst, dock erbjöd de sig att hjälpa till och jag hade löst det på annat sätt om det behövts.

Det beror ju lite på hur situationen ser ut, i min familj är vi ganska bra ändå på att ställa upp och hjälpa varandra och mina föräldrar har det gott ställt och jag vet att det knappast äter upp deras ekonomi om de skulle betala ett handfat eller köra 60 mil medans det skulle märkas mer för min som thänar helt ok men har häst, stor bil och studieskulder.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

En till sak.
Den här ynglingen verkar ju i alla fall veta vad han vill bli.
Det är väl något att glädjas över?
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Nej han har ingen aning om vad han vill bli, eller vad man kan bli efter att ha gått den utbildningen han går. Det är nog mer studentlivet som lockar.
Önskar att det kunde locka mig..

Edit: Jo justde, han vill bli rik :D
 
Senast ändrad:
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Jag bedömer den risken som mycket liten. Jag tror sällan att det är kärleksfull hjälpsamhet som kväser en personlighet.

Idealet är naturligtvis att hjälpa dem till kompetent självständighet, men också att hjälpa dem till generositet - att de ärligt vill ge vidare vad de själva har fått. Om de för all framtid känner att "jag har minsann alltid fått klara mig själv så det ska alla andra också göra!", så skulle jag vara lite missnöjd med min uppfostrarinsats.

Håller också med! :)
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Haha, oj det var en rejäl generalisering!
Så du tycker att dom ska fortsätta curla honom?
På studieorten är han och försäkringsbolag tycker jag verkligen han får jämföra själv.

Det finns ju ett oändligt spann mellan curla och hjälpa. Håller med Inte Ung om att unga människor inte riktigt är färdigvuxna i hjärnan -dvs de har inte riktigt samma förmåga till riskbedömning och framförhållning som vuxna. (Vilket säkert är en fördel om man är Alexander den store (helt apropå Buke) och ska erövra världen, men inte om man är omogen och ska flyttstäda.)

Curla är att städa åt honom, leta upp försäkringarna osv osv. Eller att tex säga åt honom att städa/skaffa försäkring, tjata och sedan när han misslyckades göra det åt honom.

Extremfallet av vad jag kallar hjälpa på riktigt en ungdom som förlorat greppet om städningen hemma är min mamma. Slängde sig en gång på min obäddade säng med en kopp kaffe i handen och började peka...

Det finns någonting emellan att vara curlad och "duktig flicka". Det kallas handfallen, förvirrad, inte veta var man ska börja, igångsättningsmotstånd osv. Känns som att många som är hårda i tråden var duktig flicka, men det finns nackdelar med det också (tex att man kan få en handfallen man på halsen och inte accepterar/har tålamod med hans fumlighet utan tar över hushållet och sedan sitter där med hela ansvaret.).
 
Senast ändrad:
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Haha, oj det var en rejäl generalisering!
Så du tycker att dom ska fortsätta curla honom?
På studieorten är han och försäkringsbolag tycker jag verkligen han får jämföra själv.

Han kan väl ta första bästa, sannolikt är de hyggligt lika och huvudsaken är att han har en. Han är väl försäkrad av sin mamma som liten. Bara att fortsätta på samma. (tror inte jag ägnat många sekunder av livet åt att jämföra försäkringar.)
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Oh btw, jag har ganska svårt att föreställa mig att han lär sig någonting alls om privatekonomi på utbildningen. Kanske lite om privatjuridik. (utbildning till civilekonom är en lång bit från privatekonomi)

Men jag måste erkänna att jag är lite förvånad över att inte nationalekonomi och lite översiktlig juridik runt samboskap, äktenskap och husägande finns med på högstadiet. Det är lite av en ögonöppnare, i alla fall juridiken. Privatekonomi är inte riktigt så komplicerat, iofs kanske nu när alla köper bostad och tar sms lån att det kunde vara lämpligt faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 240
Senast: alazzi
·
Småbarn Jaha, då var det dags. Första gången man får SKÄMMAS som förälder! Pappan till sonen (4 år) hörde av sig idag och sa att sonen hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 086
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 145
Senast: krambanan
·
Övr. Barn I snart sju år har min son bott växelvis. Han har aldrig tyckt om det och alltid varit emot att fara till pappan. Han har helt enkelt...
Svar
17
· Visningar
3 658
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp