Familjtjaffs - vems ansvar?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min kära släkt har lite tjaffs just nu och det handlar säkert om saker som det inte finns något rätt eller fel på, mer om olika värderingar.
Men det är alltid intressant att höra utomståendes åsikter, så vad tycker ni om dessa scenarion:

1. En pappa hyr ut en BR till sin son, när sonen efter ett år ska flytta är det en spricka i handfatet. Sonen vet ej hur den tillkommit men den fanns inte där innan. Handfatet var helt nytt så det lär ha tappats något av honom eller någon kompis till honom i det. Vem ska betala nytt handfat, sonen, pappan eller pappa+mamma (med argumentet att det är deras son). Hemförsäkringen täckte inte detta.

2. Pappa kör ner sonens grejer till nya bostaden 60 mil bort. Han vill att mamman ska betala halva bensinkostnaden för detta. Kan tilläggas att pappan tjänar dubbelt så mycket som mammas. Rätt/fel?

3. Mamman hjälpte sonen att flyttstäda men det blev ändå inte bra. Pappan ville då anlita en städfirma som skulle göra slutstäd, detta skulle då mamman/pappan dela på kostnaden för, rätt/fel?

Sonen jobbade bara extra så han hade inga sparade pengar, han jobbade heltid innan men ville softa lite innan studierna så därför sa han upp sig från den tjänsten. Han är 20 år gammal.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Svar på 1, 2 och 3 är att sonen bör betala. Han är tjugo år gammal och har haft möjlighet att jobba även om han har struntat i det. Om någon förälder vill hjälpa honom är det helt ok, men det är dennes ensak och ingenting som den andra föräldern behöver vara med på.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Kruxet med 1:an är ju att han inte vet med sig att det har hänt.
Dock tycker jag att det är konstigt att han inte reagerar på sprickan i efterhand även om det inte var han som orsakade den.
Skulle han hyra från någon utomstående skulle han ju åka på att betala det själv.
Jag tror också att dom gör honom en otjänst som inte låter honom skylla sig själv..
Svårt att släppa taget om någon som är så sjukt disträ som han är.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja det är ju svårt med personer som inte riktigt blir vuxna utan till viss del behöver tas omhand även när de är äldre - med följden att de inte får någon anledning att växa upp och ta ansvar heller. Det blir som en ond cirkel. Samtidigt kan det gå åt skogen om man inte hjälper dem alls, så det är svårt.

Fast med ettan, om han har bott där är det väl ändå hans ansvar (såvida ingen har brutit sig in när han sov och krossat handfatet)? Det låter ju också som en ganska dålig ursäkt ärligt talat, att han inte vet vad som har hänt.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Min kära släkt har lite tjaffs just nu och det handlar säkert om saker som det inte finns något rätt eller fel på, mer om olika värderingar.
Men det är alltid intressant att höra utomståendes åsikter, så vad tycker ni om dessa scenarion:

1. En pappa hyr ut en BR till sin son, när sonen efter ett år ska flytta är det en spricka i handfatet. Sonen vet ej hur den tillkommit men den fanns inte där innan. Handfatet var helt nytt så det lär ha tappats något av honom eller någon kompis till honom i det. Vem ska betala nytt handfat, sonen, pappan eller pappa+mamma (med argumentet att det är deras son). Hemförsäkringen täckte inte detta.

2. Pappa kör ner sonens grejer till nya bostaden 60 mil bort. Han vill att mamman ska betala halva bensinkostnaden för detta. Kan tilläggas att pappan tjänar dubbelt så mycket som mammas. Rätt/fel?

3. Mamman hjälpte sonen att flyttstäda men det blev ändå inte bra. Pappan ville då anlita en städfirma som skulle göra slutstäd, detta skulle då mamman/pappan dela på kostnaden för, rätt/fel?

Sonen jobbade bara extra så han hade inga sparade pengar, han jobbade heltid innan men ville softa lite innan studierna så därför sa han upp sig från den tjänsten. Han är 20 år gammal.

"Sonen ville softa lite"?
Han får väl ta ansvar för sitt liv själv?

1) hur hade en annan hyresgäst fått göra?
2) om pappan kör sonens saker för att han vill hjälpa honom, så kan han väl inte kräva mamman på pengar ? Annat är det ju om de gemensamt kommit fram till att hjälpa honom. Utgår från att de är skilda?
3) om inte sonen tar ansvar och städar ordentligt, så får väl sonen pröjsa?
kan han inte det, så kanske pappan får se till att han städar?

Jag tycker båda föräldrarna curlar killen, men pappan vill gärna ha ekonomisk ersättning från mamman för hans curlande del?
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja, det låter som en dålig ursäkt men han är så jäkla disträ så det skulle inte förvåna mig om han inte tänkt på det.
Skulle inte vi i familjen hjälpt till hade han inte fixat en lägenhet i nya staden, städat ännu sämre, inte packat allt i tid, inte skaffat flyttkartonger, inte skaffat csn, inte fått med sig allt (han har ingen förmåga att tänka på vad han behöver för en viss tid), inte vetat hur han skulle ta sig dit etc.
Vi alla bönade och bad att han inte skulle säga upp sig men det är ju hans beslut, "skulle säkert hitta nå nytt". Men det gör man ju inte om man inte söker jobb??? Fick efter mycket om och men honom att vara kvar som extraanställd iaf.

Som ni kanske misstänker är han student och håller på med nollningen för fullt, vilket resulterat i att han slarva bort telefonen för en vecka sen när han va ute.
Han har inte polisanmält, inte spärrat, inte skickat in till försäkringen (han hittar inte kvitto, serienr etc), inte skaffat hemförsäkring eller nånting.

Vafan gör man? Vill inte lämna honom åt allt elände men han måste fan börja ta lite eget ansvar.
Pappan känner sig mkt utnyttjad..
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

1. En pappa hyr ut en br till sin son, när sonen efter ett år ska flytta är det en spricka i handfatet. Sonen vet ej hur den tillkommit men den fanns inte där innan. Handfatet var helt nytt så det lär ha tappats något av honom eller någon kompis till honom i det. Vem ska betala nytt handfat, sonen, pappan eller pappa+mamma (med argumentet att det är deras son). Hemförsäkringen täckte inte detta.

om sprickan är så stor att handfatet läcker får man ju byta ut det och det ska sonen (eller pappan=hans lgh) betala tycker jag.

2. Pappa kör ner sonens grejer till nya bostaden 60 mil bort. Han vill att mamman ska betala halva bensinkostnaden för detta. Kan tilläggas att pappan tjänar dubbelt så mycket som mammas. Rätt/fel?

beror ju på vad de kommit överens om innan.

3. Mamman hjälpte sonen att flyttstäda men det blev ändå inte bra. Pappan ville då anlita en städfirma som skulle göra slutstäd, detta skulle då mamman/pappan dela på kostnaden för, rätt/fel?

vem ansåg att det inte blev bra? Hur kan man misslyckas med en flyttstädning...? Pappan kan väl städa själv om han inte är nöjd.

0123456789
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja, de är skilda.
De pratade om vem som skulle köra eller hur de skulle göra för att få ner hans grejer, mamman orkade inte köra hela vägen för hon är inte van vid att köra så långt. Att göra det tillsammans var inget alternativ.. Men jag tror inte de pratade om den ekonomiska biten innan det blev av.

Pappan var bortrest när sonen hade sin städning och flyttade, så han kan inte komma och städa om.
Sonen ser liksom inte skiten. Vet att vissa är så men hur som helst ska det ju inte vara smuts, damm eller smulor nånstans när man flyttar från en lägenhet som sen ska hyras av nån annan.

Ja, det sista va väl en bra sammanfattning. Tar gärna emot tips på hur man kan hantera sånna här ungar utan att curla för mycket men att de ändå "klarar sig"!
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Jag säger som Vira.
Sonen får betala allt ! Varför ska någon annan betala ?
Han är vuxen och för lat för att jobba :P
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

1. Nej det läcker absolut inte, sprickan syns knappt.

2. Inget sådant var överenskommet.

3. Pappan ansåg att det inte blev bra. Jadu, saker som pappan sa inte var städat hade sonen enligt honom själv städat men pappan fick städa om.. skitsvårt när man inte tillsammans kan titta på det.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Jag har också en släkting som är sådär disträ (dock har han tack och lov koll på de största och viktigaste sakerna), så jag förstår att det ändå i praktiken inte går att bara "dumpa" honom, för då klarar han sig inte. Jag har inget bra svar på vad man bör göra med honom, annat än att man får hålla curlandet till ett minimum och hoppas att han växer upp så småningom.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Eller så låter man den vuxna människan ta lite konsekvenser av att vara disträ. Tyvärr så tycker jag det låter som om omgivningen helt enkelt möjliggör för honom att vara disträ
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Mja. Det vore lite enklare om han faktiskt bad om hjälp själv.
Typ "Jag har sumpat mobilen, vad bör jag fixa med nu?"
Eller "Vad ska jag tänka på när jag flyttstädar?"
men man får ju dra ur honom att han sumpar saker.
Har testat att inte tjata (typ dessa former av tjat: "sätt igång med packandet i tid, det tar längre tid än man tror att tömma en lägenhet") men då händer ännu mindre tyvärr..
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja, smällar har han tagit, men inte lärt sig nåt av.. familjen vill ju såklart att han ska börja plugga och lyckas/trivas med det om det är det han vill, men på egen hand hade han inte grejat det.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Grabben är ju vuxen !
Jag hade inte gjort ett jävla skit åt honom om det varit min unge.
Jag tycker det är häpnadsväckande att föräldrarna ens tänker tanken att spärra, polisanmäla mobilen osv. Eller är han utvecklingsstörd ?
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

1. Sonen ska betala det, ingenting annat är rimligt.

2. Vill pappa hjälpa sonen att flytta får han antingen stå för det själv eller be sonen om pengar.
Ser ingen logik alls i att mamma ska behöva betala om hon inte vill det?

3. Om pappan vill ha flyttstäd får han stå för det själv. Om sonen inte är handikappad kan han städa själv och kan han inte det borde han betala själv.

Det kan nog vara dags att grabben får ta konsekvenserna av sitt handlande, hur ska han lära sig något om någon annan alltid räddar honom?
Vad händer när mamma/pappa inte kan eller vill hjälpa mer?
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Frågan är hur långt man är beredd att låta det gå, klart man känner ansvar som förälder.
Pappan är väldigt besviken och har i perioder varit beredd att "skita i allt", men då har han "kommit tillbaka" för att inte förlora relationen till sonen (som är skitless på att pappan tjatar).
Å mamman har varit tokförbannad för att hon inte tycker pappan bryr sig.
Borde kanske visa tråden för dom :D
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Ja, smällar har han tagit, men inte lärt sig nåt av.. familjen vill ju såklart att han ska börja plugga och lyckas/trivas med det om det är det han vill, men på egen hand hade han inte grejat det.

Det är en jäkla skillnad att stötta och hjälpa sina barn för att de ska lyckas än att curla.
Curla tror jag inte föder någon framgång och det verkar ju onekligen som att min teori stämmer i även detta fallet.
Min bror påminner mkt om grabben du beskriver, men han har fått gå den hårda och tuffa vägen för att lära sig.
Han har hamnat i skiten hos tex kronofogden osv men det var bra.
För nu vet han vilket helvete det är att hamna där och inte kunna göra någonting och som tur var gick det inte så jättelångt innan han vaknade till liv och styrde upp eländet.
Nu gör han allt för att inte misslyckas igen :)

Så en del behöver nog några rejäla näsbrännor innan poletten trillar ned.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Självklart ska sonen själv betala för alltihop. Är man 20 år så är man vuxen och bör klara sig själv. Visst att man kan hjälpa sina barn när det krisar men inte med saker varenda vuxen människa borde klara själv.
Jag förstår att han är jätteless på allt tjat. Låt honom klara sig själv istället. Han lär göra lite misstag men om de låter bli att reda upp allt åt honom hela tiden så kommer han att lära sig. Han lär ju fortsätta som han gör tills de lägger av. De gör honom ju bara björntjänster genom sitt agerande. Varför vill de inte att han ska få bli vuxen för?
Jag hade i detta läget lagt upp en avbetalningsplan och sagt till honom att nu får han följa den och att de inte tänker hjälpa honom med saker som han bör klara själv. Det är inte att förstöra en relation. Det är att låta den utvecklas från barn-förälder till vuxet barn-förälder.
 
Sv: Familjtjaffs - vems ansvar?

Jag önskar verkligen att det kunde gå till så som du skriver.
Tror det handlar om mycket stolthet för föräldrarna också, att dom vill att sonen ska lyckas.
Skulle jag lägga upp det såhär för mamman skulle hennes och min relation bli sämre också, eftersom hon alltid står på sonens sida.
Det vill jag inte heller, egentligen borde jag kanske inte alls lägga mig i.
Men det är svårt när det är så mycket tjaffs och man får höra de olika "lägrerna" vara arga på varandra hela tiden.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·
Småbarn Jaha, då var det dags. Första gången man får SKÄMMAS som förälder! Pappan till sonen (4 år) hörde av sig idag och sa att sonen hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 086
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 145
Senast: krambanan
·
Övr. Barn I snart sju år har min son bott växelvis. Han har aldrig tyckt om det och alltid varit emot att fara till pappan. Han har helt enkelt...
Svar
17
· Visningar
3 658
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp