Bukefalos 28 år!

fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Ok, men hur vet jag att kusen fick fång pga insulinresisten eller av fruktanhalten i gräset? Eller spelar det ingen roll, kan jag ge han betfor ändå (för medicinens skull)?

?

Det är inte antingen eller.
Hästar med insulinresistens får lättare fång om de får i sig för mycket stärkelse eller för mycket av de s k icke strukturella kolhydraterna i gräs dit fruktan hör.

För det flesta fånghästar kan det inte vara någon fara att ge stor mgd betfor. Skulle man misstänka att hästen har IR-fråga hur vet bedömer-kan man ta det säkra för det osäkra att skölja sin blötlagda betfor ngn minut så rinner det mesta av melassen bort. En så liten mängd betfor som man behöver för att blanda medicin är rimligen försumbar.HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Ja, både mina hästar, får och höns älskar dem. Torkade. Själv gillar jag nässelsoppa. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Inga av våra vanliga husdjur äter färska nässlor om du menar brännässlor, Urtica dioca, ens om de svälter.

Menar du att det är högst osannolikt att hästar skulle äta FÄRSKA brännässlor? För jag tycker att jag har sett hästar äta av dom emellanåt... med glädje... Eller kan jag blanda ihop det med nån annan växt? :confused:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag menade att de påstår att de äter dem färska. Vår kommunekolog trodde inte på oss när vi berättade för honom att våra får inte äter färska nässlor. Han envisades med att får visst åt nässlor. Sedan skaffade han egna får. Nässelsoppa har jag inte ätit.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det finns ju en del växter som liknar nässlor, vitplister tex och andra som jag inte kan namnet på. Jag har inte ngn aning om hästar äter dem.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Menar du att det är högst osannolikt att hästar skulle äta FÄRSKA brännässlor? För jag tycker att jag har sett hästar äta av dom emellanåt... med glädje... Eller kan jag blanda ihop det med nån annan växt? :confused:
Jag har sett islänningar och fjällkor äta färska brännässlor med god aptit,trots bra bete.

Andra raser i samma hage såg förvånade ut över deras val.:D

"Normala " hästar brukar ju bara käka dem torkade eller när frosten varit några nätter och de inte "bränns" längre.:eek:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Det verkar som om den här tråden har spårat ut ganska rejält. Jag är helt medveten om att jag är en av dem som har låtit den göra det. Men för att återgå till den ursprungliga frågan i rubriken - jag vill fortfarande veta mer om vilka foder som innehåller mkt fruktan, Så jag har ett par frågor till:
Vi har mycket körvel (tror att det är dansk körvel - växer som ogräs - men hästarna älskar det . speciellt min fånghäst) innehäller det mkt fruktan?
Sedan har vi många vildäppelträd i vinterhagen där fånghästen går. Är det farligt för henne att äta äpplen? Jag kan tänka mig att hon mumsar i sig några stycken varje dag.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sedan har vi många vildäppelträd i vinterhagen där fånghästen går. Är det farligt för henne att äta äpplen? Jag kan tänka mig att hon mumsar i sig några stycken varje dag.
Äppelträd i hagen hos fånghäst är livsfarligt!
Jag skulle antingen såga ner dem eller stängsla in dem nogrannt.

Även om det "bara" ramlar ner några om dan så kan det räcka,har du otur blåser det nån dag och massa äpplen rasar ner,då lär din häst äta tills den storknar.
Kolik och fång kan lätt bli konsekvensen.:crazy:
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nu var det väl du som frågade efter siffror:devil:
Tyvvär är det dåligt bevänt med praktiska kunskaper o råd när det gäller att hålla ner NSC/fruktan på bete till fångbenägna hästar.
Men finns det fog för att hålla nere fruktan på bete när vi ändå inget vet om det är fruktan som orsakar fång på vissa hästar.

Hur många fånghästar är egentligen inga fånghästar i sig? Jag menar, kan det vara så att en del fall orsakas av slarv och/eller okunskap från hästägarens sida tex dålig invänjningstid, felaktig foderstat under vintern, vilket i sin tur ger obalans i mikrofloran och när betet kommer så blir det fång då hästen får en mer anpassad, riktig foderstat iom betessläppet.

Hur ser du som växtodlare på att en fånghäst går i en hårt nerbetad hage med "nästan inget" gräs o tar vartenda strå efterhand som det kommer upp?
PL
Hur stor är en nerbetad hage? :cool:. Om jag enbart som växtodlare ser detta så skulle jag tycka att man missköter sitt bete. Betet ska man ju behandla varsamt och sköta om eftersom det är en resurs som ska hålla i många år.

Är det en typ av padock, rasthage så skulle jag tycka synd om hästen :D
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Finns det höga halter fruktan i äpple? Hur är det med äppleblad- och grenar?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

KL

Det Gammeln tar upp på sid 3, om än litet provokativt, är en viktig fråga. Betesfång har inte bara med fruktaninnehåll att göra. Det finns säkert hästar som får fång av beten utan enda molekyl fruktan. Det finns hästar som tål stor mängd fruktan också.

Men mycket talar för att fruktanhalten är en bra markör för hur stor risk ett bete har att att framkalla fång. Om det sen är enbart fruktanet eller om det är så att när fruktanet är högt så är också andra ämnen som stör bakteriefloran kraftigt också höga vet man ju inte riktigt.

Stärkelse är ett annat ämne som man med stor säkerhet kan framkalla fång med om man ger i tillräcklig hög dos. Det finns dock inte mycket av det i svenska försommarhagar. Våra gräs, till skillnader från tropiska gräs, lagrar sin mat som fruktan inte som stärkelse. Undantag är vass som lagrar stärkelse.

De av våra vanliga betesväxter som lagrar stärkelse som t ex klövern gör det på hösten och inte på våren.

Ponytails - äpplen lagrar stärkelse, det är det som blir brunt när du bitit i äpplet.

HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Hur många fånghästar är egentligen inga fånghästar i sig? Jag menar, kan det vara så att en del fall orsakas av slarv och/eller okunskap från hästägarens sida tex dålig invänjningstid, felaktig foderstat under vintern, vilket i sin tur ger obalans i mikrofloran och när betet kommer så blir det fång då hästen får en mer anpassad, riktig foderstat iom betessläppet.

:D

Hur menar du nu?
Även vildlevande hästar får fång som man sett på de utsläppta przewalskihästarna t ex Säkert är det så att vissa hästar har en genetisk disposition att lättare få fång men det går knappast att dela in fångfallen i äkta och oäkta. HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

OK. jag frågar igen. Är det farligt för fånghästar att äta äpplen i rimliga mängder? Jag förstår att de inte kan äta hur mycket som helst.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Frågan är inte alldeles lätt att besvara och får grunda sig på tro inte vetande!

Att ha fri tillgång till fruktbärande äppelträd i hagen är sannolikt riskfyllt för en häst med benägenhet för fång.

Det kan inte uteslutas att en häst med insulinresistens skulle kunna få fång efter att ha ätit mindre än 10 äpplen.

Det är troligt att alla hästar tål ett äpple.

Jag vet inte om du blev så mkt klokare av det! Om PL känner till några hard facts kanske han meddelar det. Jag gör det inte.
HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

har inte läst allt, men ett gräs med mkt fruktan, hur blir det när man slår det till hö? minskar fruktan vid tork eller är det så att det finns en stor mängd fruktan i höt med?

Har hört att hö med rajgräs kan utlösa fång, vet ej om det stämmer, ngn annan som oxå hört det?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Tack för svaret. Det är väl inte annat att göra än att ta bort träden. Jag vågar inte riskera ngt. Hon gillar äpplen så hon äter nog en hel del.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Hästar med insulinresistens får lättare fång om de får i sig för mycket stärkelse eller för mycket av de s k icke strukturella kolhydraterna i gräs dit fruktan hör.

Jag har för mig att de icke strukturella kolhydraterna är lättsmälta men då borde ju inte fruktan vara en sådan om hästen inte kan ta ta upp den alls?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag har sett islänningar och fjällkor äta färska brännässlor med god aptit,trots bra bete.

Andra raser i samma hage såg förvånade ut över deras val.:D

Aha! I mitt fall är det nog också mest kallblod som jag sett äta dom. Nordsvenskar... :D . Min egna gjorde det bland annat är jag ganska säker på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp