Fång och hovbensrotation

N

Nibla

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta? Jag har en nordsvensk travare som är 12 år. När jag köpte honom var han mycket överviktig så jag har varit mycket sträng med maten (ca 4-5kg hö och ytterligare 3 kg halm, betfor och mineraler). Kosten har jag lagt upp i samråd med veterinär. För två år sedan, på sommaren, blev han lite halt på ett framben (inte mycket). Han var det dock för en tid så jag höll han under uppsikt, bandagerade och lät han gå i en lite hage. Efter ett tag blev han bra och jag släppte tillbaks honom med hans två hästkompisar. Under tiden han hade hältan märktes ingenting i hagen, han betedde sig snarare som en unghingst i stället, sprang runt och mådde bra , såg det ut som i alla fall. Han markerade bara i trav på grus ( ej gräs, har heller aldrig varit skodd).

Efter ett par veckor kom hältan tillbaka. I samma veva kom hovslagaren ut för att verka hovarna och då konstaerade han lätt fång. Betet under sommaren tyckte jag att jag hade varit noga med, hästarna hade fått beta på samma äng som kossorna hade betat på och det var alls inget fett bete. Ganska tunt bete. Eftersom hans hälta inte ville ge med sig åkta jag till veterinären efter en vecka. Där röntageds min lilla pålle och av röntgenbilden att dömma hade han fått hovbensrotation.

Jag kan inte begripa hur i hela friden han hade fått hovbensrotation. Med min erfarenhet vill jag hävda att om en häst får fång som leder till hovbensrotation måste man väl se det på hästen. Den ska väl praktiskt taget inte kunna röra sig? Eller har jag så fel??

Kan det vara så att han hade det när jag köpte honom (2 år tidigare än när detta hände) och att han genom förgiftning fått fång? Omöjligt att en häst kunnat föräta sig på det betet han hade. Ni som har hästar med hovbensrotation, hur rider ni dem, som vanligt eller inte alls.

Kruxet är nu att jag kan rida honom och han är precis som vanligt. Vad jag funderar över är att han kanske inte är så bra på att visa att han har ont??

Ge mig gärna råd :confused:
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Nibla skrev:
Jag kan inte begripa hur i hela friden han hade fått hovbensrotation. Med min erfarenhet vill jag hävda att om en häst får fång som leder till hovbensrotation måste man väl se det på hästen. Den ska väl praktiskt taget inte kunna röra sig? Eller har jag så fel??
QUOTE]

Min erfarenhet av hovbensrotation är att det inte alls behöver synas på hästen. Mitt sto visade endast en liten stapplighet som lätt kunde tas för en liten stelhet. Vis av tidigare fånganfall åkte vi direkt och röntgade. Denna visade kraftig hovbenssänkning och rotation. Hon avlivades direkt på kliniken.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Hej! Våran ponny drabbades av fång för 2 månader sedan. Han rids i skritt, trav och galopp på en gruspaddock eller i mjukt underlag. Han har rotation på båda fram 3 mm på vä och 1 mm på hö. Han var stapplig och stel den första dagen, sen efter behandling så har han imte visat sig halt. Han kommer inte att få hoppa förrän i ca jan månad -06. Men allt verkar funka bra. Någon har sagt att man inte får rida på 3 månader, men min vet som röntgade honom tyckte att vi kunde börja skritta honom efter en vecka efter avslutad behandling. Men han kommer aldrig någonsin mer få gå på bete. Han fick fång i en hage där han har gått sedan 1 1/2 år tillbaks. Lycka till. Hör gärna av dig om hur det går.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Hovbensrotationen smärtar medan hästen har en pågående fångprocess i hoven, dvs medan hoven är varm och man känner förstärkt puls vid kotan. När detta lugnat sig så har hästen oftast inte ont av det längre. Däremot är hovbenets läge i hoirnkapseln förändrat. Detta går dock att åtgärda med korrekt verkning, så att det inte går att se ens på röntgen att hovbenet varit roterat, efter ca 1 år när en "ny hov" hunnit växa ner.
Om hästen är smärtfri bör du kunna rida den precis som vanligt, förutsatt att den är korrekt verkad (och ev skodd) efter hovbenets nya läge.
(här http://user.tninet.se/~vlt942v/hippoteket/hovbensrotation.htm finns en schematisk beskrivning, gjord av mig)
 
Sv: Fång och hovbensrotation

hej
Min fjording är 14 år gammal och fik fång för snart 7 veckor sedan. han hade difusa symtom endast stelhet igången och höjd puls. Han blev fri från alla symtom efter en dags butta behandling men åt den i två veckor, visade ingen som helst hälta eller stelhet igången.

Jag har börjat att rida denna vecka efter att ha varit ute och gått promenader, Lukas tyckte det var jättekul att få komma ut då han alltid varit pigg och glad häst. När vi gjorde röntgen så sa vetrinären att hans hovbensvinkel var 36% eller(grader) det normala var 30% eller(grader så om din häst hade 1tiil 3mm så var det samma sak som lukas hade fast då måste han ha haft 6 mm? .

Lukas får inge gräs nu utan han går med en munkorg som han inte får i sig något gräs och så får han fjolårshö endast 5 kilo enligt vetrinären så ska han klara sig på detta. Jag tycker det är lite så jag ger honom nästan ett kilo mer hö. min vet ska komma i slutet på denna månad och titta på honom, han tyckte inte att jag skulle börja rida förrens minst 6 månader efter fånganfallet och inte ens gå ut och gå men Lukas skulle bli tokig om han inte får gå ut på så länge hen stod i åtta veckor och blev jätteglad och pigg då jag har börjat rida ändå, Han är precis som han aldrig skulle ha varit sjuk av fång. Hur går det för dig nu? ger du din häst bara hö har du munkorg eller?
Therese
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Min häst går på dåligt bete, alltså bete med inte så mycket näring i och som inte är gödslat.På sommaren är han omöjlig, får han inte gräs så äter han allt annat.Skulle jag ha honom i en grusad hage och ge honom hö skulle jag inte göra annat än få jaga honom då han skulle rymma från den hagen ideligen:devil: Han mår bra och jag kan rida honom.

Vintertid får han ca 4 kg hö och 3 kg halm. Eftersom han är ganska kraftig och det är nästan omöjligt att minska hans mage, upplever jag han ändå aningen piggare på vintern. Magen försvinner ju lite. Vet inte om hans pigghet beror på att hästen blir aningen lättare och han inte behöver "bära runt på så mycket"?

.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Hejsan!
Det gräset som är färskt och växer upp är det kraftigaste, ju längre gräset har fått stå dessto mindre näring i det.
Det finns ju "nya" sorters fång nu oxå, mitt fullblod fick fång av att äta ensilage/hösilage. Inte just av fodret i sig men däremot av att han fick fri tillgång och inte motionerades (vintervila). Det här hände alltså långt innan betet. Som tur va hann det aldrig bli nån rotation eller sänkning av hovbenet. Men en annan häst i stallet (arab) som åt av samma foder fick rotationer båda fram. Båda är röntgade. Araben har inte fått röra sig i onödan under sommaren men har nu varit på återbesök och dom ska försöka sätta igång honom nu. Min kille har jag ridit till och från (pga bete) sen han blev ohalt och till veckan ska han sättas igång ordentlig.
Hästar har som oss människor olika smärttrösklar, vissa som får rotationer märk det knappt på och som min som inte fick det kunde knappt gå.

Hoppas du fått lite mer kött på benen.
/Maria
 
Sv: Fång och hovbensrotation

En stor och tung häst kan få sänkning och rotation bara av ett litet, litet anfall. Särskilt lätt är det om de har ganska små hovar. Då behövs det inte mkt alls. Men det behöver inte synas mkt. Lite stapplande gång är ibland det enda som syns.

Mitt sto fick ett rejält anfall pga att hon inte svarade på den medicin som distriktaren först skrev ut så hon fick rejäla sänkningar och även rotationer. (fick det av ensilaget) De är så rejäla så att hon inte kan ridas mer (men hon var ändå obrukbar innan dess) Däremot så är förhoppningarna goda om att det ska bli så bra så att hon ska kunna betäckas nästa år. Men först ska en ny undersökning göras då och se så att det har rättat till sig så mkt som det ser ut som det ska göra just nu. För det blir ju en del extra tyngd vid dräktigheten som hon måste klara.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Min häst ter sig helt ohalt och travar/galopperar glatt i hagen 3 månader efter sitt fånganfall, men det jag undrar är ändå om hon råkat ut för en rotation eller sänking? Kan de agera helt smärtfria och glada med hovbensrotation?

Hon kommer att röntgas, men det dröjer en stund tills klinikresan.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Min häst gjorde ju det. Han visade bara lite hälta eller typ "ömfotad "rörelse.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Nibla skrev:
Min häst gjorde ju det. Han visade bara lite hälta eller typ "ömfotad "rörelse.

Nu menade jag alltså att hästen rör sig helt rent och inte markerar/stapplar överhuvudtaget.

Har just läst i andra trådar att en 'roterad häst' ofta visat hälta eller liknande i nedförsbackar eller på hårt/ojämt underlag; min häst går dock helt rent, men jag undrar ändå om hon inte kan ha roterat?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fång och hovbensrotation

Millz skrev:
Min häst ter sig helt ohalt och travar/galopperar glatt i hagen 3 månader efter sitt fånganfall, men det jag undrar är ändå om hon råkat ut för en rotation eller sänking? Kan de agera helt smärtfria och glada med hovbensrotation?
Svar JA!
Det enda man brukar se är att de ser ut som om de går på högklackade skor, dvs sätter ner trakten markant före tån...
 
Sv: Fång och hovbensrotation

har jag uppfattat det rätt att han bara får 4 kg hö om dagen? Det är långt under djurskyddslagens rekommendationer..

Han borde få minst 6 kilo hö, och sen kanske fri tillgång på halm om han är ett matvrak :)

Eller kanske denna foderstat bara gäller under betesgång? Behövs det hö då? Och vet du värdena på höet? Om du inte vet det, då kan jag bara beklaga din veterinärs okunnande. Utan värde kan man inte beräkna foderstat, men det vet du säkert.

jag uttalar mig bara om det jag läst här o nu.
/j*
 
Sv: Fång och hovbensrotation

snigelfarmor skrev:
har jag uppfattat det rätt att han bara får 4 kg hö om dagen? Det är långt under djurskyddslagens rekommendationer..

Han borde få minst 6 kilo hö, och sen kanske fri tillgång på halm om han är ett matvrak :)

/j*

Rekomendationen är 1 kg ts per 100 kg av grovfoder vilket inkluderar halm. Detta är utfodringsexperternas rekomendationer o inte djurskyddslagens eller föreskrifternas!
4 kg hö + 3 kg halm ger troligen för lite protein om inte höet är väldigt högt i protein.
Att ge en glupsk lättfödd häst fri tillgång till halm förutom en rimlig högiva kan göra att den bara ökar i vikt.
PL
 
Sv: Fång och hovbensrotation

En häst behöver inte få ett akut fånganfall orsakat av matsmältningsorsaker för att få fångförändringar i hoven. Mycket vanligt är att det är ett smygande förlopp som beror på att den kontinuerligt verkas med för höga trakter, vilket ger en konstant ökad ansträngning på tåns lameller och ett mot sulan pekande hovben. Cirkulationen till tådelen blir också försämrad. Till slut blir förändringarna i hoven stora nog för att hästen ska visa för oss identifierbar smärta. Fången är alltså orsakad av mekaniska krafter i (den felaktigt verkade) hoven. Ibland är en magstörning den utlösande faktorn, men den trakthöga hoven behöver ofta ingen sådan utlösande faktor. Många som har hästar på sträng diet, eller där hästen får fång under vinterhalvåret känner sig helt frågande, eftersom man alltid har fått lära sig att fång har exklusivt med matsmältnings- eller förgiftningstillstånd att göra, men egentligen är de mekaniska krafterna mer avgörande både för om hästen alls får ett fånganfall, men framför allt vilka förändringar i hoven som blir en följd av detta. En intressant sida med mycket bilder är www.naturalhorsetrim.com

Lycka till!
 
Sv: Fång och hovbensrotation

men peter, det är ju bara att rida mer då.

Blir ganska lätt upprörd på folk som drar ner på hö eller halm för att hästen blir tjock...det är inte det man ska ändra då. Dessutom blir den inte fet på halm, bara fylld. Det handlar ju om att tillfredställa hästens grundläggande behov, tuggandet.

fel forum såklart, men 3-4 kilo på ett kallblod är för lite. Det äter min upp på 60 minuter.
Varför ska veterinärer lägga sig i foderstater, det finns mer lämpade folk till sånt. Vet fler som gått på veterinärers rekommendationer. Hör ofta om travare/kallblod som går full träning på 4 kilo hö och 6 kilo havre..enligt vet. för den blir så tjock annars. ????
Inget ont mot dig Peter, men dina kolleger behöver iallafall gå lite foderlära. Här i Umeå har vi en duktig foderrådgivare på hästgymnasiet, det har veterinärerna, hippologum o travfolket missat tyvärr. Trots gratis föreläsningar mm.

Nu är jag off track, detta är inte riktat direkt mot trådskaparen utan mot de som borde veta bättre.

/j*
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Att mina kolleger ofta inte vet särskilt mycket om utfodring håller jag helt med om men det gäller absolut inte alla.
Det här med tuggbehovet har jag skrivit om X antal gånger, men att påstå att en häst inte kan bli fet av halm visar också på vissa kunskapsbrister.
En myt, inget annat. Halm har ett energivärde som ligger en bit under ett riktigt grovt hö, energin tas upp som flyktiga fettsyror i grovtarmen o går alldeles utmärkt att bygga upp fettvävnad av.
Sen tycker jag att en blivande inspektör skall passa sig för felaktig information om djurskyddsreglerna som i ditt förra inlägg även om syftet var gott.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Fång och hovbensrotation

Nu har jag inte skrifterna här, men visst står det att grovfodret inte får understiga 1,2 kilo ts/100kilo häst. ? Eller har jag inbillat mig? (tur man bara är blivande insp.)

Hästar har ett tuggbehov, och 3,5 kg hö plus 3 kg halm..det känns väldigt lite, med tanke på att det dessutom är ett kallblod.
Det finns ju även olika sorts halm, med mer eller mindre värde i sig. Jag har fått lära mig att halm i princip innehåller ingenting, om det är rätt skördat. Hur kan den bli FET av det? Måste undersökas.
För mig är bukfylla inte samma som fet. Kanske lösdrift hade varit en bra lösning för en häst som lätt går upp i vikt, för rörelse måste vara nyckeln.

/j
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Ja du har blandat ihop foderrådgivningen med djurskyddslagstiftningen.
Om hästen tuggar hö eller halm har ingen större betydelse för tuggbehovet.
Den halm som hästen verkligen stoppar i sig tar troligen längre tid att tugga än höet.
Vem har lärt dig att halm i princip innehåller ingenting? Ingen som verkligen är kunnig i varje fall. Kolla vilken fodermedelstabell som helst!
Jag vet skillnaden mella bukfylla o fett! En häst med god aptit kan mkt väl stå i lösdrift o äta halm större delen av dygnet utan att röra sig mkt.
PL
 
Sv: Fång och hovbensrotation

ameo skrev:
Svar JA!
Det enda man brukar se är att de ser ut som om de går på högklackade skor, dvs sätter ner trakten markant före tån...

Är det det som brukar kallas "dubbelslag" eller tänker jag på något annat nu? Min häst går som vanligt och gjorde det under hela fångtiden, skall bli intressant att se vad röntgen säger om eventuella sänkningar och rotationer.

Kan en rotation bli sämre efter det akuta stadiet, eller stabiliseras ändringen med tiden?
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 123
Senast: Twihard
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 051
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp