Fång och hovbensrotation

Sv: Fång och hovbensrotation

Ändingen stabiliseras med tiden om allt fungerar men vävnaderna är svaga många månader efter den akuta fångattacken. En ny akutisering sker lätt av en ny foderstörning eller överbelastning av de försvagade vävnaderna. Det är därför de värsta barfotatalibanernas rekomendationer att få ut hästen i röresle på hårt underlag snabbt för att "få igång blodcirkulationen" är så farliga.
PL
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Tack för att du finns och orkar förklara så bra:)

Till er med fånghästar, ta hjälp av en kunnig veterinär och hovslagare! Låt också igångsättningen ta tid.

/B_A_L med en numera "friskförklarad" häst med rotation.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Finns det något man kan göra för att påskynda vävnadernas läkning, eller är det även här så att vila är den bästa medecinen?
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Vår häst blev ju gipsad på kliniken och fick gå med detta i flera veckor...Gör man detta just för att stabilisera vävnaderna?
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Laser behandling kan påskynda läkningen.
 
Sv: Fång och hovbensrotation

Vad trött jag blir på folk som tror sig veta allt. Om jag ser att min häst mår bra av 4 kg hö och resten halm så ska jag fortsätta ge han det. Man kan inte mäta ut allt i foderstater, man måste fodra med ögat. Veterinären som undersökte min häst rekommenderade fodergivan och den tänker jag inte ändra på så länge jag ser att hästen mår bra. Hade han däremot mått dåligt och tappat stinget så hade jag ifrågasatt men så är inte fallet. Lär er att det är olika från häst till häst.

Med de attityder som råder på denna sida är jag inte förvånade över att folk matar ihjäl sina hästar. :mad:

Olika hästar tillgodogör sig fodret på olika sätt, precis som människor gör.

Använd sunt förnuft när ni fodrar era hästar i stället.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp