Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv.

Hästen är 24 år, nordsvensk som jag har haft i 16 år.
Han har nu fått fång. Han har jätte ont.
Veterinären har getthonom metacam i blodet, och efter det började han iaf att äta lite hö. Innan har han bara stått och glott.
Veterinären ville ge honom två dagar och se om han blir bättre, det enda hon kan göra om han inte svarar på metacam är att prova med butta.

Jag har ingen erfarenhet av fång alls, så jag hoppas att någon vill dela med sig av erfarenheter. Jag har läst om fång lite överallt men det verkar vara väldigt olika, väldigt individuellt hur hästen klarar det.

Det jag funderar på är att om han nu svarar på medicinen, hur bra ska han vara för att det ska vara värt att fortsätta?
Hästen är gammal, stor och tung.
Om han svarar på medicinen ska han vara inne på box i två veckor. Han har aldrig haft boxvila innan så jag vet inte hur han kommer ta det.

Hans hovar ville hon inte göra något med nu, det skulle vi vänta med tills han är bättre.

Vad händer sen?
Vad får han för liv?
Kommer han ha fortsatt ont i hovarna?
Kommer han få gå i en liten sandhage resten av sommaren?

Jag vill absolut inte att han ska lida i onödan. Och han kommer inte trivas i en liten sandhage. Han lever för mat.
Han är normalt sett en pigg och glad pensionär som lullar i skogen någon dag i veckan.

Jag är rädd att jag tar fel beslut om jag behandlar honom nu och låter honom stå inne, att han kommer bli deprimerad, ha ont ändå, få ett ovärdigt liv sen..

Kanske luddigt inlägg men jag är så orolig och ledsen
Jättejobbigt, verkligen.... :( Jag lider med dig, och är småorolig för mina fd fånghästar jämt och ständigt trots att det nu var väldigt länge sedan som de var sjuka.

Det som talar mot hästen är såklart åldern, och jag tycker att det skulle vara helt okej att låta honom få gå vidare. Men OM du vill göra ett försök att få honom frisk, så måste du satsa helhjärtat. Inte tycka synd om hästen, utan förstå att du är den som vet bäst. Hästen förstår inte hur dålig den är, speciellt inte när den är smärtlindrad.

En riktigt duktig hovslagare är a och o. Hästen kommer att få stå på boxvila rätt länge, och sedan successivt ut i sjukhage och större hagar. Det är inte realistiskt att tänka att den kommer att kunna äta gräs något mer denna säsongen.

Det låter som om den behöver gå ner i vikt, speciellt nacken tycker jag låter oroväckande. Det är väldigt sällan hästar har rejäla nackar utan att det är en fettnacke/fångnacke. Visa gärna bild(er) på hästen, för det är väldigt lätt att bli hemmablind ("been there, done that").

Det är slitsamt och dyrt med fånghäst. Det kan vara bra att veta innan man ger sig på det.
 
Tack alla för era svar.
Angående hans vikt så ser man revben på honom. Jätte svårt att ta bild när han står i boxen
 
Har letat fram lite bilder, så här kommer bildbomb

FB_IMG_1496858397727_zps9csy4f3w.jpg
[/URL][/IMG]

FB_IMG_1496858321539_zpsrczde0qn.jpg
[/URL][/IMG]

Screenshot_2017-06-07-20-13-40_zps9zg6pqsv.jpg
[/URL][/IMG]

FB_IMG_1496858064191_zps5iwy3del.jpg
[/URL][/IMG]

FB_IMG_1496850104258_zpspxokxx1f.jpg
[/URL][/IMG]

DSC_0028_zpsmxvjpgtb.jpg
[/URL][/IMG]
 
Han ser tyvärr ut att ha fettnacke och även fettdepåer på rumpan. På bilden från 2010 och på det från idag ser det också ut som att han har fettdepåer vid manken. På de övriga korten är det svårare att se eftersom sadeln skymmer. Det är ju det här som är det luriga. De kan ha depåer men vara i normalt hull eller till och med magra i övrigt.
 
Okej
Ja man blir väl hemmablind antar jag..
Men att ingen har ens påpekat något?
Det är ju många år liksom och många har ju sett honom, både när jag red honom aktivt och var på träningar och barnen har varit på träningar osv.

Han rör sig lite mer nu i boxen, har ätit en del. Men han är inte glad i att stå inne..
 
Okej
Ja man blir väl hemmablind antar jag..
Men att ingen har ens påpekat något?
Det är ju många år liksom och många har ju sett honom, både när jag red honom aktivt och var på träningar och barnen har varit på träningar osv.

Han rör sig lite mer nu i boxen, har ätit en del. Men han är inte glad i att stå inne..
Håller med @mackan , en jättesnygg häst :) !
Det verkar ha varit en häst som har gått upp och ner lite i vikt under åren? Det är SVÅRT att kritisera en hästs hull, för det är väldigt känsligt. Och visst blir man hemmablind - det tror jag händer oss alla mer eller mindre.

Att han inte är glad i att stå inne skulle jag inte ta så allvarligt, om det nu inte är så att han uppför sig så att han kan skada sig eller liknande. De flesta hästar vänjer sig och anpassar sig till boxvilan. Skönt att höra att han äter och rör lite mer på sig i boxen. Det borde betyda att smärtlindringen funkar... :) !
 
Om några veckor kan det vara för sent, så jag rekommenderar på det starkaste att du ber veterinären ta ett ACTH prov redan imorgon så han kan få behandling. Din häst har flera symptom på PPID. Fång, depåer trots att den är smal. Onormalt tjock päls också kanske eftersom han ser ut att vara rätt nyklippt trots att det är sommar. Om triggern är högt kortisol till följd av PPID så fortsätter inflammationen i hoven, skadorna blir större och chansen för rehabilitering sämre.

Har du någon sockeranalys på höet?
 
Håller med @mackan , en jättesnygg häst :) !
Det verkar ha varit en häst som har gått upp och ner lite i vikt under åren? Det är SVÅRT att kritisera en hästs hull, för det är väldigt känsligt. Och visst blir man hemmablind - det tror jag händer oss alla mer eller mindre.

Att han inte är glad i att stå inne skulle jag inte ta så allvarligt, om det nu inte är så att han uppför sig så att han kan skada sig eller liknande. De flesta hästar vänjer sig och anpassar sig till boxvilan. Skönt att höra att han äter och rör lite mer på sig i boxen. Det borde betyda att smärtlindringen funkar... :) !

Tack

Ja han har pendlat i hull under åren. Han lägger alltid på sig så fort det blir gräs. Sen har han inte alltid varit igång heller, har ju haft honom i så många år och under tiden fått två barn osv, så då har han ju inte varit "fit"

Senaste året har han fått bli pensionär på riktigt. Ingen mer paddock, bara lugna skogsturer och mys.

Ja smärtlindringen verkar ha fungerat iaf så att han vill förflytta sig i boxen, men han gnisslar tänder nu ikväll :(

(han har sällskap inne)
 
Du låter förvånad men @Centaur har en viktig poäng i sitt påstående. Om fången har utlösts p g a att hästen har PPID så är medicineringen en mycket viktig del i rehabilitering. Den kan utgöra en enorm skillnad.

Ja, har den PPID kommer medicinering av sjukdomen vara skillnaden mellan liv eller död.
 
Inatt och nu under dagen äter han.
Han vill gå ut så fort man är vid boxdörren (såklart) jag provade öppna och lät honom ta ut huvudet, sen tog han ett steg ut sen stannade han. Alltså samma som igår.

Jag har läst massor nu och det verkar som att typ alla hästar blir mycket bättre när de får smärtstillande. Skillnaden jag ser på honom är att han inte är så hängig och är piggare i blicken.

Han står hela tiden och lyfter upp ett ben, ställer ner det och lyfter ett annat. Och svettas. Han har bara bajsat två gånger på över ett dygn

Jag väntar på att "min" veterinär ska ringa upp, så ska jag höra vad hon säger. Hon känner både mig och mina hästar, och jag litar på henne till 100%
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 865
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 158
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp