Bukefalos 28 år!

fånga häst i hagen

P

patriknu

hej

vi har köpt ett ardenner sto som har gått på lösdrift och i stort sätt aldrig hanterad... det gick bra att få henne in och ut från transporten men nu har vi ett problem och det är att vi kan inte fånga in henne vi kan nästan inte gå nära henne vi har försökt locka henne med en spann med godis och det kommer hon fram och äter lite av men om vi rör oss så springer hon iväg sen kommer hon fram igen och äter vi har lyckats nudda mulen på henne nån gång....
ps nu har hon fått ett skav sår av grimman och vi kan ju inte ta av den för vi kommer inte nära henne.. vi har funderat på att söva henne och ta av grimman men problemet kvarstår ju med hur vi ska tämja henne.. tacksam för alla idéer för vi MÅSTE ju ha av grimman!!!!

mvh vicky och patrik
 
Sv: fånga häst i hagen

Såhär gör jag med hästar som inte vill bli infångade. Det är det enda sättet som hittills har fungerat med alla svårfångade hästar jag har stött på. Det kan ta tid och det gäller att ha tålamod, men det går.

Gå in i hagen. Ropa hästens namn. Fortsätt att ropa hästens namn med några sekunders mellanrum. "Muninn! (fem sekunder) Muninn! (fem sekunder) Muninn!" Ropa oavbrutet tills ni kommer fram till hästen. När hästen går iväg, fortsätt att ropa och följ efter. Spring inte, bara gå efter lugnt och stilla och ropa. Göm inte grimskaftet utan ha det synligt, hästen ska veta att det är dags att fångas in. När hästen stannar och tittar på er, stanna själv, tystna och ta ett kliv tillbaka. Detta motsvarar eftergiften vid ridningen: Hästen stannar och uppmärksammar er, alltså låter ni den vara ifred. Stå still några sekunder och börja sedan gå mot hästen utan att ropa namnet. Var bara tyst. Se till att du slappnar av i ert kroppsspråk, snegla hellre ner mot marken än rakt på hästen men gå rakt mot hästens huvud. Återigen, hästen ska veta att det är dags att bli fångad, det finns ingen anledning att försöka lura den. Så fort hästen börjar gå bortåt igen, börja om. Ropa namnet med några sekunders mellanrum, följ lugnt efter och när hästen stannar och tittar på dig, tystna och ta ett steg tillbaka. Vänta några sekunder. Börja gå mot hästen under tystnad. Repetera detta om och om igen.

Så småningom kommer hästen att för det första bli fysiskt trött, det är jobbigt att springa runt en massa. För det andra kommer den att inse att den inte kommer att bli lämnad ifred oavsett, så det är lika bra att få det lugnt och tyst genom att stå stilla och låta er komma nära. Glöm absolut inte eftergiften, dvs att tystna och backa så fort hästen står still och tittar på er. Om hästen galopperar iväg, stannar långt bort och börjar beta, spring en bit så att ni kommer ikapp så att den får så kort bettid som möjligt (men börja gå mot den när ni är en bit ifrån), ni ska störa hästens lugn och ro och helst ska hästen inte hinna ta en enda tugga men ni ska inte stressa den. En rädd häst ska inte känna sig hotad, bara irriterad på det faktum att namnet hörs som en siren och att den inte får stå och slappa och beta utan måste gå och gå.

Eftersom hon har skav så vill ni kanske skynda på processen och komma så långt som möjligt på så kort tid som möjligt, men när ni ska öva in själva fångningsmomentet inför framtiden så kan ni låta det gå långsamt. Första dagen räcker det med att få komma fram, ge lite godis och sedan lämna hagen. Dag två och tre, samma sak. Dag fyra ska grimman på, hästen får lite godis, sedan åker grimman av och ni lämnar hagen. Dag fem ska grimman på, sedan grimskaftet. Lite godis, ta av grimman, gå. Dag sex sätter ni på grimma och grimskaft, ger hästen lite godis, och sedan kan ni leda hästen en bit i hagen innan ni släpper den igen. Dag sju kan ni sätta på grimma och grimskaft, ge hästen lite godis, leda ut hästen ur hagen. Det kan ta längre tid än så, märker ni att hästen är extra ovillig att låta sig fångas en dag så kanske ni backar ett steg och gör om samma moment som dagen innan istället för att gå framåt i utvecklingen.
Har ni lite tur och en smart häst så kopplar hästen snart att när ni kommer så är det ingen idé att springa runt, för ni ger er inte, men när grimman sitter på så blir det trevligt får då får man en liten godisbit.

Jag har gått från att ha hästar som tar 2-3 timmar på sig första dagen innan jag får komma i närheten och ge godis, men som efter ett par veckor kommer och möter mig i hagen med spetsade öron.
 
Sv: fånga häst i hagen

gå ut i hagen flera gånger om dagen och bara är där, ge massor av godis och beröm när hästen kommer nära och ta det med pytte steg. gör aldrig några hastiga rörelser för att fånga hästen, hon ser det bara som en hastig rörelse mot huvudet = läskigt som upprepas varje gång hon går nära er.
försök istället att långsamt klappa på bogen och halsen och jobba dig långsamt med att klappa upp mot huvudet och bak mot ryggen och när hästen är lugn med att du klappar huvudet så kan du försiktigt ta av grimman, detta kan ta en timme till en månad beroende på hur mycket tålamod du har och hur hästen reagerar. fortsätt sen att göra detta och ta sen på och av grimman när du är där och led hästen i hagen för att lära henne gå snällt bredvid. du ska vara en trygghet för hästen, om du tappar tålamodet och jagar runt/kastar dig snabb emot hästen för att ta grimman så blir du ngt läskigt som hon inte vill gå nära. du ska vara det gosiga trygga som ger henne mat :p, senare när hon är trygg med dig sätter du gränser och uppfostrar henne så hon inte börjar ta över.
 
Sv: fånga häst i hagen

(Praefatios sätt är också bra :p men kräver mer timing och att man kan läsa av hästen tillräkligt bra för att veta när man ska ge eftergift)
 
Sv: fånga häst i hagen

Kan inte påstå att det krävs speciellt mycket timing. När hästen stannar och tittar på dig så stannar du och ger eftergift, det är inte svårare än så. Inget hokus pokus, man ser ju tydligt när en häst står still och är uppmärksam, krävs ingen erfarenhet för det.
 
Sv: fånga häst i hagen

Så nu har vi börjat och träna så som du sa buck, men nu har hon börjat visa humör, sur som ättika och öronen bakåt.
 
Sv: fånga häst i hagen

Om det är akut skulle jag hägna in en bit av hagen till en fålla. Sätt ett band som smalnar av mot fållan som en gångväg och sedan gå sakta bakom henne och lina in henne i fållan. Gå inte in i fållan direkt utan låt henne stå en timme eller två och ha tråkigt så minskar stressen och blir lite lättare att komma nära.
 
Sv: fånga häst i hagen

Det är helt okej att hon visar humör, de kan som sagt bli gnälliga över att man är på dem och tjatar så mycket, det är påfrestande och de vill ju bara ha det lugnt och skönt och beta ifred. Det är bara att fortsätta tills hon beter sig. Glöm inte att ge eftergift så fort hon står lugnt och tittar på er. Om hon sparkar/bits, ignorera henne och fortsätt med övningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
2 823
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp