Fångfrågor

Tack för ditt inlägg. Hur allvarligt fång hade din häst? Röntgades hon? Jag försöker förstå om "graden" av fång gör skillnad i om de kan äta gräs i framtiden eller ej.

För övrigt känner jag som du: jag måste prova utifrån de förutsättningar vi har. Velar mycket nu kring när vi kan börja släppa ut henne i vinterhagen, som är nedbetad med ytterst lite gräs men en del grönt i form av örter (t.ex. kärringtand som vi har mycket av i vårt bete) och en del brännässlor som de inte äter. Hon var ordinerad box+sjukhage sammanlagt tre veckor, därefter ökad hagstorlek vilket vi har påbörjat idag.
Min hade värme på alla 4 hovarna och riktigt ont även på butta, detta var innan portabel röntgen var vanlig och jag ville inte utsätta henne för att ens gå utanför boxen och än mindre lasta och köra. 3 veckor efter anfallet så började jag sluta med butta och hästen hade under den tiden inte satt en hov utanför boxen än.

Efter prat med vet och andra hovslagare så kom vi fram till att inte åka och röntga henne när hon väl var i sådant skick att hon inte skulle ta skada av att lastas och köras, så länge det gick åt rätt håll vill sägas.
Troligen rotation på alla 4 då den nya hovkapseln växte ut i annan vinkel efter anfallet.

Aldrig hört något om att graden av anfall skulle ha något att göra med om hästen kan gå på gräs eller inte efter där emot hur snabbt det går att rida igång igen eller funkar till ridning öht, ska tilläggas att jag nu mer är ganska ouppdaterad.
 
Tack för ditt inlägg. Hur allvarligt fång hade din häst? Röntgades hon? Jag försöker förstå om "graden" av fång gör skillnad i om de kan äta gräs i framtiden eller ej.

För övrigt känner jag som du: jag måste prova utifrån de förutsättningar vi har. Velar mycket nu kring när vi kan börja släppa ut henne i vinterhagen, som är nedbetad med ytterst lite gräs men en del grönt i form av örter (t.ex. kärringtand som vi har mycket av i vårt bete) och en del brännässlor som de inte äter. Hon var ordinerad box+sjukhage sammanlagt tre veckor, därefter ökad hagstorlek vilket vi har påbörjat idag.
Nej hur allvarliga symptom hästen har under anfallet har ingen korrelation med vare sig graden av rotation eller om hästen kan gå på gräs eller inte att göra.
 
Nej hur allvarliga symptom hästen har under anfallet har ingen korrelation med vare sig graden av rotation eller om hästen kan gå på gräs eller inte att göra.

Ah, då föll den teorin. Det verkar som att det mesta gällande fång är väldigt individuellt (förutom då att banta om hästen är överviktig) så att vara uppmärksam på sin häst och försiktig med det mesta verkar vara det som gäller. Det som funkar för en fånghäst kanske inte funkar för en annan... svårt!
 
Ah, då föll den teorin. Det verkar som att det mesta gällande fång är väldigt individuellt (förutom då att banta om hästen är överviktig) så att vara uppmärksam på sin häst och försiktig med det mesta verkar vara det som gäller. Det som funkar för en fånghäst kanske inte funkar för en annan... svårt!
Ja det är väldigt individuellt. Hästen jag skrev om ovan hade låga obelgrader men kunde ändå aldrig gå på gräs mer medans en bekants häst som fick riktigt allvarlig fång kunde gå på gräs sålänge det inte handlade om klöverbete.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 981
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp