Fångfrågor

Ursäkta dumma frågor men det går aldrig in riktigt i min hjärna 🙈 Testar du bara för PPID? EMS så gör man glukosbelastning eller så det vill man inte göra "på rutin"? Behöver du ange orsak till varför du vill testa för PPID och hur går det till, som ett vanligt blodprov bara?

Hittills har jag bara mött oförstående och ovilja när jag frågat om liknande saker. Som att jag letar problem som inte finns när jag bara vill ha koll typ. Och jag har fortfarande svårt att förstå om detta är något jag borde kolla (ponnyras resp arab som har lätt blir överviktiga men ej haft fång) eller inte.
Inga dumma frågor alls :) Jag testar för PPID. EMS känns inte aktuellt för min del, mina hästar lever redan på en socker och stärkelsefattig kost och hålls i lagom hull och som du säger så vill man inte göra en glukosbelastning på rutin och jag vill inte göra det alls om det inte finns misstankar om EMS där rätt kost inte hjälper tillräckligt.

Jag har känt min veterinär i drygt 20 år så nej, jag behöver inte ange någon orsak. Dels för att vi känner varandra så väl, hen vet att jag vill mina djurs bästa och gör allt för dem och hen vet att min magkänsla tyvärr oftast har rätt. I just PPID-provs fallet så var hen med när min förra häst med PPID tynade bort. Hen såg honom och hen fick höra mina ångestfyllda frågor och det var hen jag ringde när jag insåg att slutet var förestående. Att hen skulle säga nej till ett prov oavsett misstanke eller inte har faktiskt aldrig föresvävat mig och om hen gjorde det så skulle jag bli mycket förvånad. Det enda "felet" med den veterinären är att hen inte har ett fullutrustat djursjukhus så jag slapp att någonsin behöva uppsöka någon annan. Det är guld värt att ha en sådan veterinär som hen.
Jag ser det såhär. När jag uppsöker en veterinär så köper jag en tjänst. Om jag vill kolla något extra utöver det som veterinären anser är ett måste och som inte skadar mitt djur att göra så bör inte veterinären säga nej. Det har hen ingen orsak till. Som djurägare är djurens hälsa mitt ansvar och som hjälp till det har vi ju veterinärer. Att de skulle neka om någon vill kolla något veterinären inte själv misstänker så kan hen visserligen säga att hen ser det som onödigt men hen bör inte neka sålänge det inte är något som kan skada djuret. Det har varit mitt resonemang på den tiden då provet inte gick att ta hemma i stallet utan enbart på klinik. Då passade jag på vid de klinikbesök som blev och inte heller då var det någon som tvekade någon längre stund på att ta det (alltså flera olika veterinärer/kliniker). Jag ser det inte som konstigare att ta prov för en så hemsk sjukdom som, om hästen får diagnosen i tidigt stadie har bra prognos och i ett senare stadie en mycket sämre än vad det är att ge hästen rätt sorts foder i lämplig mängd, att kolla parasitstatusen eller kolla mineralstatusen. Jag ser det som ett led i att hjälpa till att hålla hästen frisk.
Numera är det ett enkelt blodprov och då jag emellanåt kollar mina hästars mineralstatus så är det inte ens ett extra stick och det görs när de är dåsiga av det lugnande innan tandkollen.

PPID kan drabba alla hästar och då när vår första häst som fick PPID blev sjuk läste jag att araber oftare blev drabbade (han var arab). Detta var 2010 eller möjligtvis -11 och om det faktiskt stämmer vet jag inte. Det har ju kommit enormt mycket ny forskning sedan dess. De två jag har idag som har PPID är andra raser och jag har inte hittat något nu om att det skulle vara mer eller mindre förekommande i vissa raser men jag har ärligt talat inte letat speciellt aktivt efter just den informationen. Långt hästliv som jag länkade till ovan ger ut gratisvouchers på provtagning just för att få in mer information till forskningen om PPID och EMS.
 
Alltså, en del av vetenskapliga studier är att utvärdera resultat och dra slutsatser om både orsaker och icke orsaker. Visst finns det en del saker som inte kan visas i vetenskapliga studier, men just här tror jag att du är ute och fiskar efter något annat.
OM övervikt hade varit en egen orsak till fång, så borde det visa sig i vilken studie som helst.
Nu är det, som jag tolkar saken, en av orsakerna till övervikt (EMS) som även är orsak till fång pga den medföljande insulinresistensen. Medan överviktiga hästar utan EMS verkar klara att hålla sig fångfria.
Då var jag otydlig, jag argumenterade inte mot sakfrågan utan mer generellt kring huruvida påståenden endast kan vara sanna då de har stöd av forskning.
 
Såg just att Hippson nu publicerat en artikel om två mindre studier kring EMS, övervikt och IR där tarmväggen och fettvävnaden analyserats och slutsatser kunde dras. Intressant.
 
Jag har laddat ner gratisvouchern! Stort tack för tipset!

Idag fick jag hem journalen från distriktsveterinären, och det står att hästen förmodligen inte kan gå på bete nästa säsong. Jag förstår att 24/7 bete hela sommaren absolut inte är aktuellt, men vi har hästarna hemma på vår gård och vi bor så till att vi bara har hagar med mer eller mindre gräs i.... Vi har helt enkelt inte tillgång till skogshage. Hästarnas vinterhage är såklart upptrampad och inte "gräsig" på samma sätt som beteshagen, men nog kommer det upp ett antal strån även där på sommaren. Ni som har hästar med lindrigt fång, har de kunnat äta gräs alls? Förra sommaren strippbetade vi (och trots torkan så hade vi mycket gräs). Det trodde veterinären skulle kunna vara en lösning, att starkt begränsa tillgången på gräs genom strippbetning. Att begränsa tiden de får beta ansåg hon sämre då det är bevisat att många hästar kan "äta ikapp".

Det som gnager i mig är att jag inte vet om vi kommer kunna ha kvar denna högt älskade ponny om hon inte kan äta gräs öht. Jag är inte säker på att vi kan ge henne (eller den andra häst vi har) ett bra hästliv med de förutsättningar vi har :(
 
Jag har laddat ner gratisvouchern! Stort tack för tipset!

Idag fick jag hem journalen från distriktsveterinären, och det står att hästen förmodligen inte kan gå på bete nästa säsong. Jag förstår att 24/7 bete hela sommaren absolut inte är aktuellt, men vi har hästarna hemma på vår gård och vi bor så till att vi bara har hagar med mer eller mindre gräs i.... Vi har helt enkelt inte tillgång till skogshage. Hästarnas vinterhage är såklart upptrampad och inte "gräsig" på samma sätt som beteshagen, men nog kommer det upp ett antal strån även där på sommaren. Ni som har hästar med lindrigt fång, har de kunnat äta gräs alls? Förra sommaren strippbetade vi (och trots torkan så hade vi mycket gräs). Det trodde veterinären skulle kunna vara en lösning, att starkt begränsa tillgången på gräs genom strippbetning. Att begränsa tiden de får beta ansåg hon sämre då det är bevisat att många hästar kan "äta ikapp".

Det som gnager i mig är att jag inte vet om vi kommer kunna ha kvar denna högt älskade ponny om hon inte kan äta gräs öht. Jag är inte säker på att vi kan ge henne (eller den andra häst vi har) ett bra hästliv med de förutsättningar vi har :(
Ingen kan veta i förväg om en häst som har haft fång kan gå på gräs igen. Det man kan göra är att sätta på en betesreducerare, hålla koll och försiktigt prova sig fram. Långsam invänjning är väldigt viktig. Det värsta är att låta en sådan häst gå på stressat gräs vilket gräs blir efter långvarig torka när regnet kommer igen men också om gräset får betas väldigt kort eller om det är mycket ogräs (ogräs innehåller mycket mer socker än vanligt gräs). Det bästa är att gå med betesreducerare halva dygnet, inte släppa på bete innan gräset har blommat över och i grushage med liten högiva halva dygnet. Betesreducerare ska alltid vara på när hästen går på gräs för annars äter de ikapp väldigt snabbt men det är också en rent psykologisk grej, reduceraren kommer då att betyda gräsätning för hästen och den blir något positivt.

Det är enormt svårt att ge en häst som inte kan äta gräs alls ett bra liv. Min första häst som hade PPID kunde inte ens med betesreducerare gå på gräs sin sista sommar utan att genast få förstärkt puls men då hittades PPID sent och han var verkligen sjuk med många symptom (vissa var symptom som man då inte ens visste berodde på PPID). Nuvarande hästar som har PPID (men som aldrig har haft fång) går på bete halva dygnet med betesreducerare och andra halvan av dygnet i uppgrusad hage och har alltid gjort det. Där är det inte i första hand för att de inte klarar det utan för att jag vill förhindra att de blir feta.

Så, ta inte ut något i förskott utan sitt lugnt i båten, ta prover för PPID (och eventuellt för EMS) när det är dags för det och prova dig fram försiktigt.
 
En liten update: ponnyn har nu gått i sjukhage sedan i torsdags och det har gått jättebra. Veterinären gav rådet att öka hagstorleken med en veckas mellanrum om hon fortsätter må bra, vilket både jag och de två veterinärer som tittat på henne tror att hon kommer göra. Hovslagaren kommer först nästa vecka men iom att hon är barfota och inte hade förändringar på röntgen så tyckte inte hovslagaren att det var vettigt att sätta några sjukbeslag på en häst som inte är van att ha skor. Vi verkar var 6:e vecka och ponnyns hovar är generellt starka, friska och välvårdade enligt hovis så jag känner ingen stor oro där.

Det som oroar mig är däremot fortsättningen.... Vi bor så till att vi bara har gräshagar. Den stora beteshagen är avstängd sedan fånganfallet, och vår andra häst har fått gå i "vinterhagen" (också en gräshage men mindre än betet och lite mer kuperad) med följden att den är helt nerbetad. Men, när jag läser på så förstår jag att fångrisken kan vara hög även på fruset gräs? Gäller det även gammalt, fruset gräs som slutat växa efter att tjälen satt in? Jag hade även en förhoppning att kunna släppa ut hästarna i den stora beteshagen när tjälen och sedemera snön kommit så att de får röra sig fritt i alla fall någon tid på året, men även det verkar ju potentiellt riskfyllt? Allt känns plötsligt så hopplöst :(
 
@flyingchange det är just det du tar upp ang framtid som är det verkligt fundamentala ang fång på häst. Dvs att oftast krävs det en större förändring ang hållandet av hästen än det man hade tidigare.
 
@flyingchange det är just det du tar upp ang framtid som är det verkligt fundamentala ang fång på häst. Dvs att oftast krävs det en större förändring ang hållandet av hästen än det man hade tidigare.

Det värsta är ju att i mitt fall så kan jag inte ha kvar henne om hon inte kan gå på gräs alls. Vi har hästarna hemma på gården och detta är den mark vi har. Jag kan inte trolla fram skog även om jag gärna hade velat :(
 
Det värsta är ju att i mitt fall så kan jag inte ha kvar henne om hon inte kan gå på gräs alls. Vi har hästarna hemma på gården och detta är den mark vi har. Jag kan inte trolla fram skog även om jag gärna hade velat :(

Ja som sagt - det är just de här problemen som oftast är de verkligt tunga gällande hästar som fått fång . . Det krävs ofta stora förändringar.
 
En liten update: ponnyn har nu gått i sjukhage sedan i torsdags och det har gått jättebra. Veterinären gav rådet att öka hagstorleken med en veckas mellanrum om hon fortsätter må bra, vilket både jag och de två veterinärer som tittat på henne tror att hon kommer göra. Hovslagaren kommer först nästa vecka men iom att hon är barfota och inte hade förändringar på röntgen så tyckte inte hovslagaren att det var vettigt att sätta några sjukbeslag på en häst som inte är van att ha skor. Vi verkar var 6:e vecka och ponnyns hovar är generellt starka, friska och välvårdade enligt hovis så jag känner ingen stor oro där.

Det som oroar mig är däremot fortsättningen.... Vi bor så till att vi bara har gräshagar. Den stora beteshagen är avstängd sedan fånganfallet, och vår andra häst har fått gå i "vinterhagen" (också en gräshage men mindre än betet och lite mer kuperad) med följden att den är helt nerbetad. Men, när jag läser på så förstår jag att fångrisken kan vara hög även på fruset gräs? Gäller det även gammalt, fruset gräs som slutat växa efter att tjälen satt in? Jag hade även en förhoppning att kunna släppa ut hästarna i den stora beteshagen när tjälen och sedemera snön kommit så att de får röra sig fritt i alla fall någon tid på året, men även det verkar ju potentiellt riskfyllt? Allt känns plötsligt så hopplöst :(
Hade inte släppt en häst på gräs som nyligen haft fång även om de är fruset osv. Jag har haft fånghäst i över 10 år, de är ett pyssel och de kräver massor av en men min fick vara frisk från fång tills hon fyllde 22 år då hon togs bort av andra orsaker.
Just nu står de en fånghäst på gården där min häst bor, kan säga utan att säga för mycket att jag smått kokar över hur de behandlar den, de är som att be om nya anfall och andra komplikationer biter mig i tungan varje dag och de här människorna har haft fånghäst förut som tyvärr slutade i katastrof till sist då troligtvis hästen fick PPID som gick för långt utan behandling på ålderns höst.
 
Hade inte släppt en häst på gräs som nyligen haft fång även om de är fruset osv. Jag har haft fånghäst i över 10 år, de är ett pyssel och de kräver massor av en men min fick vara frisk från fång tills hon fyllde 22 år då hon togs bort av andra orsaker.
Just nu står de en fånghäst på gården där min häst bor, kan säga utan att säga för mycket att jag smått kokar över hur de behandlar den, de är som att be om nya anfall och andra komplikationer biter mig i tungan varje dag och de här människorna har haft fånghäst förut som tyvärr slutade i katastrof till sist då troligtvis hästen fick PPID som gick för långt utan behandling på ålderns höst.

Hur gör du med din fånghäst? Och hur gör ägarna du är arg på?
 
Hur gör du med din fånghäst? Och hur gör ägarna du är arg på?
Hon gick i skogshage större delen av året, en bit in på sensommaren början på hösten kunde hon få gå på gräs några timmar dag. Hon stod på box året runt om hon inte gick i skogshagen då kunde hon få vara ute nattetid på sommaren med hö. Vintertid vid snö gick hon med sin varmblodskompis i sommarhagarna. Sista två åren kunde hon beta magert gräs hela somrarna men då hade hon vart "frisk" så pass länge att hon antagligen byggt upp något sorts motstånd eller vad man ska säga. Tog bort henne i Augusti förra året pga av Artros som hade gått för långt så hon lever inte längre.


Den går på gräs bland annat fast den inte borde, ska inte skriva för mycket för då man aldrig vet vem som läser men som sagt de behandlar inte fånghästen som de borde göra för att den ska ha bästa förutsättningar till att bli så pass frisk att den kan hålla för motionsridning iaf.
 
Det värsta är ju att i mitt fall så kan jag inte ha kvar henne om hon inte kan gå på gräs alls. Vi har hästarna hemma på gården och detta är den mark vi har. Jag kan inte trolla fram skog även om jag gärna hade velat :(
Min ponny hade fångkänning i somras (endast förhöjd puls). Han går med betesreducerare i stort sett varje dag nu, allt från 4-8 timmar lite beroende på när på dagen han får på sig den. Brukar se till att han har fått hö innan han får gå ut med den, så han ska vara mindre akut hungrig.
Annars har vi delat av hagen så han har en mindre hage, har låtit honom stripbeta där så den har utökats i storlek. Det har fungerat för oss, tack och lov.
 
Min ponny hade fångkänning i somras (endast förhöjd puls). Han går med betesreducerare i stort sett varje dag nu, allt från 4-8 timmar lite beroende på när på dagen han får på sig den. Brukar se till att han har fått hö innan han får gå ut med den, så han ska vara mindre akut hungrig.
Annars har vi delat av hagen så han har en mindre hage, har låtit honom stripbeta där så den har utökats i storlek. Det har fungerat för oss, tack och lov.

Tack för ditt inlägg. Vi har som plan att försöka med stripbetning nästa sommar. Så gjorde vi förra sommaren och det fungerade bra trots att hon var tjockare då. Till skillnad från många andra hade vi gräs i överflöd även 2018 men visst har det varit betydligt mer tillväxt i år än i fjol. Sen kommer vi givetvis att försöka begränsa tillgången till gräs så mycket som möjligt men jag bor som sagt tyvärr så till att vi bara har tillgång till hagar med mer eller mindre gräs. Betesreducerare ska vi också prova.
 
Hon gick i skogshage större delen av året, en bit in på sensommaren början på hösten kunde hon få gå på gräs några timmar dag. Hon stod på box året runt om hon inte gick i skogshagen då kunde hon få vara ute nattetid på sommaren med hö. Vintertid vid snö gick hon med sin varmblodskompis i sommarhagarna. Sista två åren kunde hon beta magert gräs hela somrarna men då hade hon vart "frisk" så pass länge att hon antagligen byggt upp något sorts motstånd eller vad man ska säga. Tog bort henne i Augusti förra året pga av Artros som hade gått för långt så hon lever inte längre.


Den går på gräs bland annat fast den inte borde, ska inte skriva för mycket för då man aldrig vet vem som läser men som sagt de behandlar inte fånghästen som de borde göra för att den ska ha bästa förutsättningar till att bli så pass frisk att den kan hålla för motionsridning iaf.

Vad skönt att hon kunde börja äta gräs. Hur lång tid hade det då gått sedan senaste anfallet? Hur allvarligt fång hade hon, hittade ni förändringar på röntgen?
 
Tack för ditt inlägg. Vi har som plan att försöka med stripbetning nästa sommar. Så gjorde vi förra sommaren och det fungerade bra trots att hon var tjockare då. Till skillnad från många andra hade vi gräs i överflöd även 2018 men visst har det varit betydligt mer tillväxt i år än i fjol. Sen kommer vi givetvis att försöka begränsa tillgången till gräs så mycket som möjligt men jag bor som sagt tyvärr så till att vi bara har tillgång till hagar med mer eller mindre gräs. Betesreducerare ska vi också prova.

Det är primärt viktigt att din häst inte tillåts vara fet /i överhull alls . Det kräver som sagt mycket jobb ang ändrade förhållanden med en häst som haft fång . Om omständigheterna ni har på gården är enbart gräshagar kan det tyvärr krävas mycket modifieringar för att hålla hästen frisk.

Du måste dessutom balansera det med vad som för hästen är ett skäligt liv /livskvalitet för den
 
Det är primärt viktigt att din häst inte tillåts vara fet /i överhull alls . Det kräver som sagt mycket jobb ang ändrade förhållanden med en häst som haft fång . Om omständigheterna ni har på gården är enbart gräshagar kan det tyvärr krävas mycket modifieringar för att hålla hästen frisk.

Du måste dessutom balansera det med vad som för hästen är ett skäligt liv /livskvalitet för den

Ja precis, banta är prio ett. Det är med anledning av livskvalitet som jag inte anser att vi kan ha kvar henne om hon inte kan äta gräs alls - det vore inte ett skäligt hästliv att ha henne på en pytteliten grusruta när det är det enda gräsfria vi kan erbjuda.

Jag kommer göra allt jag kan för att det ska fungera under de förutsättningar vi har, och hoppas att det räcker. Hon har haft ett mycket lindrigt anfall en gång och det finns mycket förbättringspotential från de förhållanden som ledde till fång, så jag håller tummar och tår.
 
Vad skönt att hon kunde börja äta gräs. Hur lång tid hade det då gått sedan senaste anfallet? Hur allvarligt fång hade hon, hittade ni förändringar på röntgen?
Ja hon hade mindre röngten förändringar i fram. Tog ett par år iaf, men som sagt försökte hålla henne så mycket som möjligen i skogshage då hon blev fet av att bara titta på ett höstrå ungefär ..
 
Det värsta är ju att i mitt fall så kan jag inte ha kvar henne om hon inte kan gå på gräs alls. Vi har hästarna hemma på gården och detta är den mark vi har. Jag kan inte trolla fram skog även om jag gärna hade velat :(
En av mina gamla hästar fick fång sensommaren/hösten hon var 16.
Hon var reds inte pga gammal skada och inget värde som avelssto, jag har som du bara hagar som har gräs så för mig fanns alternativet att avliva med en gång eller testa att ta ut henne på gräs efter box och liten hage, att ha henne själv i mindre hage var inget liv jag ville ge henne. Efter 3 månader med box och senare sjukhage blev det dags att testa att ta ut henne i större hage med kompisar igen men denna gången med GG på under stor del av året.
Hösten 4 år senare gick det inte längre utan det syntes på henne att ett till anfall inte var långt borta och hon avlivades.

Nu hade jag ändå tur när jag testade och fick 4 år till med henne då ett nytt anfall kunde ju komma efter bara några dagar eller veckor efter hon fick komma ut till större hage.
Vist skulle jag kunnat haft henne i grusad ruta själv och fått mer tid med henne men till vilket pris för henne, att grusa upp så stor yta att hon kunde ha sällskap och köra sina galopper som hon älskade fanns inte pengar för.
 
Senast ändrad:
En av mina gamla hästar fick fång sensommaren/hösten hon var 16.
Hon var reds inte pga gammal skada och inget värde som avelssto, jag har som du bara hagar som har gräs så för mig fanns alternativet att avliva med en gång eller testa att ta ut henne på gräs efter box och liten hage, att ha henne själv i mindre hage var inget liv jag ville ge henne. Efter 3 månader med box och senare sjukhage blev det dags att testa att ta ut henne i större hage med kompisar igen men denna gången med GG på under stor del av året.
Hösten 4 år senare gick det inte längre utan det syntes på henne att ett till anfall inte var långt borta och hon avlivades.

Nu hade jag ändå tur när jag testade och fick 4 år till med henne då ett nytt anfall kunde ju komma efter bara några dagar eller veckor efter hon fick komma ut till större hage.
Vist skulle jag kunnat haft henne i grusad ruta själv och fått mer tid med henne men till vilket pris för henne, att grusa upp så stor yta att hon kunde ha sällskap och köra sina galopper som hon älskade fanns inte pengar för.

Tack för ditt inlägg. Hur allvarligt fång hade din häst? Röntgades hon? Jag försöker förstå om "graden" av fång gör skillnad i om de kan äta gräs i framtiden eller ej.

För övrigt känner jag som du: jag måste prova utifrån de förutsättningar vi har. Velar mycket nu kring när vi kan börja släppa ut henne i vinterhagen, som är nedbetad med ytterst lite gräs men en del grönt i form av örter (t.ex. kärringtand som vi har mycket av i vårt bete) och en del brännässlor som de inte äter. Hon var ordinerad box+sjukhage sammanlagt tre veckor, därefter ökad hagstorlek vilket vi har påbörjat idag.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 282
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 400
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp