Fångfrågor

Vi diskuterade orsaker men bara generellt. Ponnyn tillhör en ras som har lätt att lägga på sig och är i överhull, så bantning är åtgärd nummer ett.

Jag har ju också en ras där många är ordentligt feta och de flesta i alla fall i överhull. Det är sjutton inte lätt att veta alla gånger, speciellt inte när vår tolerans för feta hästar helt klart förändrats. Det som är normalt nu var garanterat överhull för 30 år sedan.

Jag håller mina i normalhull vilket ses av de flesta fjordhästägare som "tunna". Jag har fått höra att de ju "ska vara lite rultiga".

Den filmen på YT som jag tycker är allra bäst när det gäller att kolla sin häst är denna:


Hullbedömning

Men, även med denna väl tittad på, måste jag kolla på den varje månad och sedan ut och titta genom mina hästar för att få en aktuell bild och inte bli hemmablind åt något håll.
 
Att en häst är insulinresistens, har PPID eller får gå fritt på bete och tillåts bli fet är en enormt stor risk för fång och för varje gång hästen tillåts bli fet ökar risken för fång senare i livet. En häst som varit fet den här sommaren löper alltså större risk även nästa sommar även om hen då är i normalhull.

Även om övervikt är negativt för hästar av olika orsaker så orsakar inte övervikt laminitis/fång. Laminitis/fång orsakas av en hög insulinhalt i blodet.

Här är en doktorsavhandling av Sanna Lindåse SLU, Uppsala:

https://pub.epsilon.slu.se/14699/1/lindase_s_171108.pdf

”By feeding horses increasing amounts of a forage-based diet low in NSC, a 9% increase in body weight was obtained, but there was no decrease in in the hores’ IS.”

Trots att man överutfodrade försökshästarna så att deras kroppsvikt ökade med 9% så minskade inte hästarnas insulinkänslighet (IS), dvs. insulinresistensen ökade inte.

Hästar i riskzonen är hästar med EMS och/eller PPID. Orsaken till att hästar får laminitis/fång på hösten är någon av följande:

Okontrollerad PPID kan utlösa laminitis på hösten eftersom hästens ACTH-värden ökar under hösten.

EMS-hästar är också i riskzonen på grund av de hormonella förändringar som äger rum under hösten. Dessutom kan sockerhalten i gräset vara hög under hösten med soliga dagar och kalla nätter vilket kan leda till laminitis.

Man bör alltid kolla hästar som får eller riskerar att få laminitis för EMS och PPID. Om den aktuella hästen har okontrollerad PPID måste den medicineras så provtagning bör ske ganska omgående. Konstigt att veterinären inte påtalade detta.
 
Även om övervikt är negativt för hästar av olika orsaker så orsakar inte övervikt laminitis/fång. Laminitis/fång orsakas av en hög insulinhalt i blodet.

Här är en doktorsavhandling av Sanna Lindåse SLU, Uppsala:

https://pub.epsilon.slu.se/14699/1/lindase_s_171108.pdf

”By feeding horses increasing amounts of a forage-based diet low in NSC, a 9% increase in body weight was obtained, but there was no decrease in in the hores’ IS.”

Trots att man överutfodrade försökshästarna så att deras kroppsvikt ökade med 9% så minskade inte hästarnas insulinkänslighet (IS), dvs. insulinresistensen ökade inte.

Hästar i riskzonen är hästar med EMS och/eller PPID. Orsaken till att hästar får laminitis/fång på hösten är någon av följande:

Okontrollerad PPID kan utlösa laminitis på hösten eftersom hästens ACTH-värden ökar under hösten.

EMS-hästar är också i riskzonen på grund av de hormonella förändringar som äger rum under hösten. Dessutom kan sockerhalten i gräset vara hög under hösten med soliga dagar och kalla nätter vilket kan leda till laminitis.

Man bör alltid kolla hästar som får eller riskerar att få laminitis för EMS och PPID. Om den aktuella hästen har okontrollerad PPID måste den medicineras så provtagning bör ske ganska omgående. Konstigt att veterinären inte påtalade detta.
Ja fång kan hästar få av ökad insulinresistens och att övervikt och insulinresistens hänger ihop och att man kan minska insulinresistensen genom att reducera hästens vikt är känt. Däremot är det okänt om övervikt i sig ger insulinresistens. Att ingen hästs insulinresistens ökade av en så liten viktökning som 9% förvånar mig inte alls. Hade en så liten viktökning gett IR vore långt fler hästar sjuka i IR då alldeles för många har en viss övervikt som ägaren inte ens ser som övervikt. Så lite som 9% är det krasst nog få som skulle se som en faktiskt övervikt även om det självklart är övervikt. De flesta skulle se det som normalvikt och endel som lätt överhull och det är ju en stor del av problemet som diskuterades tidigare i tråden. Övervikt premieras och det anses att speciellt vissa raser ska se ut som de gör när de är i överhull trots att det är ett väldigt osunt ideal.
 
Jag har en ponny där idealet är en ganska fet ponny, jag har därför fått välja, ha en sund ponny som aldrig kan få höga poäng på utställning eller riskera min ponnys hälsa för att ha chansen att kamma hem meriter. Helt sjukt att det skall vara så.

Men det är intressant hur normen kan skilja sig åt och vilka konsekvenser det får, jag tänker då på hur dressyrhästar är överrepresenterade i statistiken över hästar som drabbas av fång, där är normen att hästarna skall vara lite ”kralliga” och tyvärr ofta i överhull.
 
Att ingen hästs insulinresistens ökade av en så liten viktökning som 9% förvånar mig inte alls. Hade en så liten viktökning gett IR vore långt fler hästar sjuka i IR då alldeles för många har en viss övervikt som ägaren inte ens ser som övervikt.

Så, vid vilken övervikt menar du att hästar får laminitis/fång, 20% eller 30%?

Om insulinkänsligheten (IS) är beroende av kroppsvikten borde även en 9-procentig ökning ge utslag. Det gjorde den inte. Det finns även andra studier som pekar åt samma håll. Läs denna artikel:

https://www.americanhorsepubs.org/newsgroup/19665/22610/

Det finns helt enkelt inga bevis för vad du påstår.

för varje gång hästen tillåts bli fet ökar risken för fång senare i livet. En häst som varit fet den här sommaren löper alltså större risk även nästa sommar även om hen då är i normalhull.
 
Dessutom har forskare i USA också hittat att hästar med EMS också får insulinsvar när det utfodras med för höga mängder protein. Vilket jag tycker är intressant och kanske är grunden till den gamla skrönan att fång utlöses av (för mycket) protein.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1090023319300760?via=ihub

Det har varit känt sedan länge att vissa aminosyror kan orsaka förhöjt insulinsvar. Här är en studie på hästar från 2001:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11263835

Det finns även en svensk studie:

http://wageningenacademic.metapress.com/content/601331200q4208t5/fulltext.pdf

Tyvärr finns det bara en sammanfattning av den studie du länkar till. Man måste läsa hela studien för att få en klar bild av vad studien visar. Man skriver t.ex. följande:

“Horses were fed 2 g/kg body mass (BM) of a high protein pellet (31% crude protein)”

Jag skulle vilja veta vad resterande 69% av fodret innehöll. Innehöll det socker och stärkelse?
 
Så, vid vilken övervikt menar du att hästar får laminitis/fång, 20% eller 30%?

Om insulinkänsligheten (IS) är beroende av kroppsvikten borde även en 9-procentig ökning ge utslag. Det gjorde den inte. Det finns även andra studier som pekar åt samma håll. Läs denna artikel:

https://www.americanhorsepubs.org/newsgroup/19665/22610/

Det finns helt enkelt inga bevis för vad du påstår.
Vid vilken övervikt kan jag inte svara på och det är nog också väldigt individuellt.

Jag påstår inget som inte står i studien du hänvisar till.
 
Så, vid vilken övervikt menar du att hästar får laminitis/fång, 20% eller 30%?

Om insulinkänsligheten (IS) är beroende av kroppsvikten borde även en 9-procentig ökning ge utslag. Det gjorde den inte. Det finns även andra studier som pekar åt samma håll. Läs denna artikel:

https://www.americanhorsepubs.org/newsgroup/19665/22610/

Det finns helt enkelt inga bevis för vad du påstår.
Jag tänker att det kanske är lätt att lura sig själv att tro att det är övervikten det handlar om, eftersom det inte är helt osannolikt att EMS-hästen också har lätt för att bli fet.

Jag har ju, som de flesta vet, bland annat en del shetlandsponnyer. Jag har haft tre olika stolinjer i avel, där det förekommit fång i två av linjerna men inte i den tredje. Och den fångfria linjen består, märkligt nog, av ponnyer som har extremt lätt för att lägga på sig ett rejält överhull. Tänk på den nivån att du lätt kan tänka dig att banta både högdräktigt och höglakterande sto, för att hon trots detta har ett extremt överhull. Eller som jag brukar säga om den kvarvarande dottern ur den stolinjen - hon föddes fet och sen har det bara blivit värre. Trots motion och begränsat med mat.
 
Så, vid vilken övervikt menar du att hästar får laminitis/fång, 20% eller 30%?

Om insulinkänsligheten (IS) är beroende av kroppsvikten borde även en 9-procentig ökning ge utslag. Det gjorde den inte. Det finns även andra studier som pekar åt samma håll. Läs denna artikel:

https://www.americanhorsepubs.org/newsgroup/19665/22610/

Det finns helt enkelt inga bevis för vad du påstår.
Fast även om inga studier bevisar att ett påstående är rätt så kan påståendet ändå stämma. Det är en naturvetenskaplig syn på världen att tänka att allt som kan mätas finns och det som inte kan mätas har inget värde.

Jag tror att vi alla måste vara ödmjuka inför det faktum att forskning inte kommer att kunna bevisa ”allt”. De etiska kraven är mycket högre idag än förr då djur, barn och vuxna utsattes för de ena värre än det andra just för att kunna mäta effekter av olika slag. Inom många sjukdomar kommer vissa i individer ha större kunskap än vad som går att ”bevisa” med forskning, denna kunskap kan man inte generalisera till alla men för individen är kunskapen ändå sann.

Historiskt har vetenskap många gånger visat att det som praktiseras och fungerar går att förklara med forskning, vid andra tillfälle är det tvärtom, forskningen visar vägen för praktiken.
 
Igår röntgades hovarna på min ponny och hon har inga förändringar. Oerhört skönt att veta. Även denna veterinär bedömde hennes fång som lindrig och vi kommer att trappa ner metacam från och med imorgon. Sen väntar ytterligare en vecka i box och efter det långsamt utökad rörelse i några veckor innan igångsättning. Hovslagare kommer titta på henne innan hon får gå ut i hage. Jag känner mig mycket lugnare nu, är glad att jag tog beslutet att röntga.

Ang PPID/EMS så nämde veterinären att man kan testa efter att meracam-kuren är klar, så det kanske vi gör.
 
Igår röntgades hovarna på min ponny och hon har inga förändringar. Oerhört skönt att veta. Även denna veterinär bedömde hennes fång som lindrig och vi kommer att trappa ner metacam från och med imorgon. Sen väntar ytterligare en vecka i box och efter det långsamt utökad rörelse i några veckor innan igångsättning. Hovslagare kommer titta på henne innan hon får gå ut i hage. Jag känner mig mycket lugnare nu, är glad att jag tog beslutet att röntga.

Ang PPID/EMS så nämde veterinären att man kan testa efter att meracam-kuren är klar, så det kanske vi gör.
Härligt att höra!
 
Igår röntgades hovarna på min ponny och hon har inga förändringar. Oerhört skönt att veta. Även denna veterinär bedömde hennes fång som lindrig och vi kommer att trappa ner metacam från och med imorgon. Sen väntar ytterligare en vecka i box och efter det långsamt utökad rörelse i några veckor innan igångsättning. Hovslagare kommer titta på henne innan hon får gå ut i hage. Jag känner mig mycket lugnare nu, är glad att jag tog beslutet att röntga.

Ang PPID/EMS så nämde veterinären att man kan testa efter att meracam-kuren är klar, så det kanske vi gör.
Härligt! Fantastiska nyheter!

Iallafall för PPID ska hästen ha varit smärtfri i några veckor innan provet tas för annars kan resultatet bli felaktigt. Jag tycker dock att du ska testa din häst. Att få veta i tid och kunna börja behandla ger väldigt mycket bättre prognos än en sen diagnos där symptom redan finns. Jag har sedan det nya enkla blodprovet kom testat mina hästar på rutin. Inte varje år men nästan. Jag vill aldrig mer vara med om att se en häst tyna bort i PPID och gör allt jag kan för att förebygga det. På det sättet har jag upptäckt PPID på två hästar och hur fruktansvärt hemskt det än är att de skulle behöva drabbas så är jag så tacksam för att det upptäcktes i tid så att de förhoppningsvis slipper få några symptom någonsin. Min ena testade positivt för PPID som åttaåring, den andra som sjuttonåring.
 
Fast även om inga studier bevisar att ett påstående är rätt så kan påståendet ändå stämma. Det är en naturvetenskaplig syn på världen att tänka att allt som kan mätas finns och det som inte kan mätas har inget värde.

Jag tror att vi alla måste vara ödmjuka inför det faktum att forskning inte kommer att kunna bevisa ”allt”. De etiska kraven är mycket högre idag än förr då djur, barn och vuxna utsattes för de ena värre än det andra just för att kunna mäta effekter av olika slag. Inom många sjukdomar kommer vissa i individer ha större kunskap än vad som går att ”bevisa” med forskning, denna kunskap kan man inte generalisera till alla men för individen är kunskapen ändå sann.

Historiskt har vetenskap många gånger visat att det som praktiseras och fungerar går att förklara med forskning, vid andra tillfälle är det tvärtom, forskningen visar vägen för praktiken.
Alltså, en del av vetenskapliga studier är att utvärdera resultat och dra slutsatser om både orsaker och icke orsaker. Visst finns det en del saker som inte kan visas i vetenskapliga studier, men just här tror jag att du är ute och fiskar efter något annat.
OM övervikt hade varit en egen orsak till fång, så borde det visa sig i vilken studie som helst.
Nu är det, som jag tolkar saken, en av orsakerna till övervikt (EMS) som även är orsak till fång pga den medföljande insulinresistensen. Medan överviktiga hästar utan EMS verkar klara att hålla sig fångfria.
 
Härligt! Fantastiska nyheter!

Iallafall för PPID ska hästen ha varit smärtfri i några veckor innan provet tas för annars kan resultatet bli felaktigt. Jag tycker dock att du ska testa din häst. Att få veta i tid och kunna börja behandla ger väldigt mycket bättre prognos än en sen diagnos där symptom redan finns. Jag har sedan det nya enkla blodprovet kom testat mina hästar på rutin. Inte varje år men nästan. Jag vill aldrig mer vara med om att se en häst tyna bort i PPID och gör allt jag kan för att förebygga det. På det sättet har jag upptäckt PPID på två hästar och hur fruktansvärt hemskt det än är att de skulle behöva drabbas så är jag så tacksam för att det upptäcktes i tid så att de förhoppningsvis slipper få några symptom någonsin. Min ena testade positivt för PPID som åttaåring, den andra som sjuttonåring.

Bra att du förtydligade, jag uppfattade att behandlingen skulle vara över men då låter det klokt att vänta några veckor till. Jag är inte påläst kring PPID men ska börja göra det. Vad gör man för att förhindra symptom på hästar som testar positivt i tidigt skede?
 
Bra att du förtydligade, jag uppfattade att behandlingen skulle vara över men då låter det klokt att vänta några veckor till. Jag är inte påläst kring PPID men ska börja göra det. Vad gör man för att förhindra symptom på hästar som testar positivt i tidigt skede?
Jag önskar att jag hade varit påläst på PPID , också. Men blev ju glad när min "tjockis" äntligen blev smal 25 år gammal! Sen började han bli lite snubblig vilket jag nu antar berodde på att fången smög sig på lite, för att fort blomma ut helt. Sen var det för sent. Sänkning och rotation så det blev slutet.
 
Bra att du förtydligade, jag uppfattade att behandlingen skulle vara över men då låter det klokt att vänta några veckor till. Jag är inte påläst kring PPID men ska börja göra det. Vad gör man för att förhindra symptom på hästar som testar positivt i tidigt skede?
Framförallt så medicinerar man dem. En häst med PPID behöver medicineras dagligen med en medicin som heter prascend. Den medicinen behöver hästen få varje dag resten av sitt liv. Det är också som för alla hästar bra att ha koll på mineralbalansen och se till att behoven är fyllda och att kvoterna är bra. Att hästen hålls i lagom hull är ju också alltid viktigt men då en häst med PPID kan få diverse symptom där ett är att falla ur är det viktigt att ha koll ofta (har man inte tillgång till våg är ett viktmåttband bra att ha, det är inte exakt men ger en fingervisning om hästen går upp eller ner) så att man märker om det börjar gå åt fel håll. Diverse återkommande infektioner kan också vara ett symptom så det får man också vara uppmärksam på. Om en häst testar positivt på PPID (man mäter ACTH som ska ligga inom referens, gör det inte det utan ligger över har hästen PPID) börjar man med lägsta möjliga dos och följer sedan upp med nytt prov när hästen har ätit medicinen i 4-8 veckor, olika veterinärer säger olika där men minst fyra veckor iallafall innan nytt prov. Är ACTH då inom referensramen är dosen lagom och man fortsätter ge den dosen till nästa års provtagning och i annat fall får man höja dosen och ta om provet igen tills hästen ligger på en bra nivå.
http://langthastliv.se/ finns mycket att läsa och de har just nu också erbjudande om gratisprover på insulin och PPID.
 
Härligt! Fantastiska nyheter!

Iallafall för PPID ska hästen ha varit smärtfri i några veckor innan provet tas för annars kan resultatet bli felaktigt. Jag tycker dock att du ska testa din häst. Att få veta i tid och kunna börja behandla ger väldigt mycket bättre prognos än en sen diagnos där symptom redan finns. Jag har sedan det nya enkla blodprovet kom testat mina hästar på rutin. Inte varje år men nästan. Jag vill aldrig mer vara med om att se en häst tyna bort i PPID och gör allt jag kan för att förebygga det. På det sättet har jag upptäckt PPID på två hästar och hur fruktansvärt hemskt det än är att de skulle behöva drabbas så är jag så tacksam för att det upptäcktes i tid så att de förhoppningsvis slipper få några symptom någonsin. Min ena testade positivt för PPID som åttaåring, den andra som sjuttonåring.

Ursäkta dumma frågor men det går aldrig in riktigt i min hjärna 🙈 Testar du bara för PPID? EMS så gör man glukosbelastning eller så det vill man inte göra "på rutin"? Behöver du ange orsak till varför du vill testa för PPID och hur går det till, som ett vanligt blodprov bara?

Hittills har jag bara mött oförstående och ovilja när jag frågat om liknande saker. Som att jag letar problem som inte finns när jag bara vill ha koll typ. Och jag har fortfarande svårt att förstå om detta är något jag borde kolla (ponnyras resp arab som har lätt blir överviktiga men ej haft fång) eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 229
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 956
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp