Fångfunderingar!

Rufss

Trådstartare
Har en isis som har haft fång nyligen och hon går i sjukhage, har en shettis med fång (hade det förra sommaren och då ägde inte vi henne). Vi har byggt en stor fin skogshage i en av beteshagarna men tyvärr går det inte att undvika gräs till 100 procent. Därför har jag satt på shettisen betesreducerare för att minimera risken. Nu undrar jag hur ni andra gör med era fångponnys/hästar. Vågar man ta av reduceraren en stund varje dag? Vågar man låta henne beta lite mer efter midsommar? Hur tänker ni?

Sv: Fångfunderingar!

Jag har inte munkorg alls på min av den enkla anledningen att hon tar av sig den. Men jag kommer ha henne i en skogshage med väldigt magert bete och stödutfodra istället. Sen ökar jag även motionen kraftigt.

Fångponnyn får gå kvar i vinterhagen hela sommaren, där är det extremt nerbetat och det växer väldigt lite gräs där, bara lite att gå och noppa på. Det känns sådär, men hon får sällskap av en annan fånghäst sommartid så de är två i alla fall. Men jag underviker helre gräs helt än chansar.

Har munkorg på min, dygnet runt hela betesäsongen. Funderar på att dela av en bit i skogen där han får gå med en annan lite känslig häst fär att få slippa munkorgen några timmar per dag.

Har aldrig haft en fånponny/häst. Men mina kompisar brukar ha kvar sina i vinterhage. (Ibland får ponnyn gå med till den sommahagen och då är det munkorg och någon timma på bete som gäller bara.)

Varför?
Om de får fång av gräs och sen inte har nått gräs så ser jag inte problemet.
De har gått där i fyra år i alla fall utan problem.

Nu har det gått bra, peppar peppar. Har gjort såhär:

Förra våren/sommaren gick hon i skogshage som hade blandat bete (löv, gräs osv). Stödfodrades lite vill jag minnas (var inte så inblandad i det där just då, hade på fullservice långt från mig och jobbade en del).

Övergången sommar-höst flyttade hon, stod i stoooor gräshage med högt gräs så det var inte sådär superkraftigt även om det var mycket gräs. Hade munkorg i försök några dagar men hon hittade inte riktigt tekniken och man såg hur förbannad hon blev på allt så jag gav upp och lät henne gå utan, stödfodrade dock med hö för att blanda lite.

Nu i vinter har hon fodrats i potioner fram tills all snö och kyla kom, efter det gått på fri tillgång. Än så länge funkat bra.

Blir tillbaka i skogshagen hon gick i förra sommaren nu i skiftet maj-juni.

Den här hästen är 22 år gammal och anledningen till att jag över huvudtaget har agerat såhär och chansat är att det inte kändes rätt mot en "gamling" att gå i minihage/tråkhage ensam då hon lika gärna kan falla ihop av att kroppen blir gammal en månad senare så att säga. Skogshage är dock det som gäller tillsammans med de andra lättfödda i stallet när det är som mest kritiskt under våren/sommaren. Sen får man ju hålla ett öga på hullet såklart.

Och för att inte skapa missförstånd: Det sista är förklaring på varför jag släppt hästen på gräs samt fri tillgång för att inte få bukemaffian på mig om att jag är en djurplågare eller nåt. Hästen tas bort om hon får det igen men jag vill att hon har det bra in i det sista. Inget jag "tycker" att andra ska göra även om det kanske kan vara värt att ha i tanken.

Skogshagarna rekommenderas dock. Det har funkat bra :)

Jag förstår mycket väl att du har gjort så. Visst skulle man vilja chansa ibland. Jag undrar ofta om min ponny skulle klara sig utan min rädsla för återfall. Det får jag nog aldrig reda på.

Hon är bara elva och jag hoppas att få ha kvar henne i många år till.

Knappast i vinterhagar. Man måste även se till mängden gräs. En nerbetad vall kan däremot underskattas.

För att i hårdbetade hagar blir gräset stressat, dvs mer fruktan i det samt att det lilla som kommer upp är extremt näringsrikt.

Jasså, ja du menar så. Ja men det kan jag hålla med om, min hage är dock ingen sådan "gräshage" så det är inget gräs som stressar i den på det viset. ;)

Sen måste man ju också se vilka möjligheter man har att erbjuda fångisarna ett bra hagalternativ.
Min vinterhage funkar bra, har i alla fall funkat bra sista fyra åren, som alternativ har jag sommarhagen och det är inget alternativ, av förklarliga skäl.
Bägge "mina" fångisar fick fång av frostgräs (samma natt, olika delar av Sverige när det en natt för (till hösten) 5 år sedan blev frost i augusti, innan hade bägge gått på bete varje år (min var då 11 år). Så det är väldigt svårt detta med "sjuklingarna", man tycker att man gör rätt och man vänjer på så långsamt, kollar allt men så kan tom naturen gå emot en ibland.

Senast ändrad:

kl
Tack alla för alla kloka svar.
Nu gör jag såhär
Går med gamlingen i skogshage med minimalt gräs, betesreduceraren kunde hon inte ha, det stressade henne för mycket. Dock går dom inga långa dagar.
Svårt att veta om jag gör rätt men samtidigt vill jag se livskvalitet.
Dom får gå i skogshage hela sommaren och peppar peppar ska det gå bra!!!!

Dessutom rider barnen henne varje dag så hon är i bra hull och får mycket och varierad motion

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 181
Senast: Kicki081
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 865
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur