Fånghäst, Hjälp!

LaMaya

Trådstartare
Det är så här att min fånghäst från förra året idag jagade ut stallägarens ponny ur hagen. Han hade tydligen varit helt förjävlig och jagat och jagat, bitit och bitit vilket han aldrig gjort förut. Tydligen hade inget hjälp förrän ponnyn sprängde tråden och på köpet gjorde sig illa. Min häst har sedan våren gått i en hage tillsammans med stallägarens ena stora häst som också haft fång med väldigt lite gräs, sovit inne på natten och blivit fodrad inne eftermiddag/kväll. Ponnyn kom ut i förrgår efter att deras andra ponny behövt avlivas.

Idag fick jag höra att min häst inte kommer kunna gå ut med dem igen, utan måste flytta på sig. Grejen är att i den hagen han ska ut i nu finns det lite mer gräs i, inte jätte mycket mer med det går 2 hästar där nu som har det som dygnet runt bete. Stallägaren trodde inte det fanns något problem då han då får gå ute där mellan ca 8-14 och sen vara inne. Min veterinär sa att han inte tyckte det skulle vara någon fara heller. Fördelen med denna hage är att det är hans gamla vänner i den, de leker en del och äter mindre. Hästen han gått med är matglad, de äter hela tiden de är ute och rör sig lite. Jag känner att jag sitter i ett samvetskval just nu, om det är fel att släppa ut honom där eller om det ändå kan gå. Någon med mer erfarenhet som kan slinka in med råd? Vill absolut inte ha honom sjuk igen samtidigt som min veterinär säger att jag inte ska oroa mig.

Sen kan det vara så att det här förhoppningsvis bara är tillfälligt, de letar ny häst och den ska då gå med denna ponny om det går, han har blivit utjagad förut ur hagen av andra hästar. Om inte kommer han få gå kvar där han nu ska flyttas och därmed också äta mer ute. Känner att jag tyvärr inte har så många val förutom att ha honom helt ensam, men det skulle göra honom grovt olycklig. Kravet från stallet är egentligen att ha hästen på bete, men vi har stått där i nu 7 år och han under tiden blivit sjuk och vi har löst det väldigt bra hittills.

(Gällande fången vet vi inte om det var fång. Han hade konstiga symptom som var allt mellan fång till korsförlamning till att vi hitta huggormsbett. Veterinären vet inte heller. Det enda vi ser är en ordentlig rand som han har på hovarna runt om, som min hovslagare säger är fångrand. Båda gångerna han blev sjuk var första natten till de försök vi hade till att ha honom ute dygnet runt. Haft trådar om hans sjukdomshistoria tidigare)

Allt är mottaget till mitt förvirrade och oroliga huvud.
 
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Hej!

Kan du inte sätta munkorg på häst om du är orolig att den ska äta? Då kan pålle gå med sina kompisar i "mera gräs-hagen" och förhoppningsvis inte få i sig så mycket mat??

/Lavinia, som haft munkorg på sin i sommar för att den ska få gå på gräs.
 
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Tror inte det skulle fungera, han jobbar stenhårt med att få av grimma och flughuvva när han släpps med det. Känns som skaderisken är lite för stor om man ser det så, men har dålig koll på hur dem fungerar. Ska kolla.
 
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Jag har min fånghäst på bete dygnet runt, iof i skogshage. Hans anfall var för 3 år sedan så det här är andra sommaren han går på bete sedan dess. Förra året var det inga problem då han även tränades hårt, i år har vi tyvärr haft lite skador så han fått vila för mycket.

Så något generellt mot fånghästar på bete känns inte som något problem, däremot måste du ju lyssna nog på individen för att se om det kan fungera!
 
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Nu vet jag inte hur mycket gräs men du säger att det bara är lite mer i den nya hagen, det ihop med att de rör mer på sig och han får det lugnare stressmässigt gör att jag skulle byta hage. Se bara till att även motionera mera och ev dra ner på höt nattetid i början.

Om det är en helt annan gräsflora så håll bara ett extra öga inna den ställer om sig. JAg använder alltid munkorg vid varje hagbyte även om våra hagar har mycket lika flora i alla.

Min kroniska fångponny har gått på bete hela sommaren och nu halva bete/inne, visst har jag varit orolig men det har varit bäst för honom och med motion i massor så har det fungerat.
 
Senast ändrad:
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Om ni lägger hö i hagen dagtid, äter de det då? Det kan ju vara så att det hjälper magen lite att "hantera" gräset om det blir lite blandat foder. Sen finns det ett magpulver som är lite som filmjölk modell starkare som man kan ge dem med t.ex kligröt. Jag fick tips när min fångis fick lite puls i fötterna att åka till distriktsveterinären och köpa det. Jag hade faktiskt ingen aning om vad det hette när jag kom dit men sa vad jag ville ha och de plockade fram det. Jättebra att ge i samband med foderbyte.

Jag hade nog släppt ut i hagen. Hellre en häst som mår bra och att man tar en liten risk än att den blir deppig. Min går på vall nu och har (peppar peppar) klarat sig bra. 2 år sedan anfallet tror jag.
 
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Nu vet jag inte hur mycket gräs men du säger att det bara är lite mer i den nya hagen, det ihop med att de rör mer på sig och han får det lugnare stressmässigt gör att jag skulle byta hage. Se bara till att även motionera mera och ev dra ner på höt nattetid i början.

Om det är en helt annan gräsflora så håll bara ett extra öga inna den ställer om sig. JAg använder alltid munkorg vid varje hagbyte även om våra hagar har mycket lika flora i alla.

Min kroniska fångponny har gått på bete hela sommaren och nu halva bete/inne, visst har jag varit orolig men det har varit bäst för honom och med motion i massor så har det fungerat.
Bra skrivet. en del ger samma mängd hö till natten som övriga året fast hästarna äter hela dagen o undrar varför hästarna blir feta:crazy:

en häst på rent bete blir tröttare o äter inte lika frenetiskt.

Jag betar in klöverhagar sakta då fånghästen äter endast blommorna- har inspekterat:cool: De får äta där EFTER hårdare träning o frånvaro från betet i många timmar.

Motionen är A o 0.
 
Sv: Fånghäst, Hjälp!

Han har nu gått i hagen i 2 dagar och verkar stormtrivas. Har jättekoll på både hull och framför allt hans nacke då han lätt får fetnacke. Men hittills är allt normalt.

Hösilaget är neddraget en hel del, men så pass att han ändå har lite att pilla i under sina timmar inne. Han motioneras 5-6 dagar i veckan och kommer fortsättas med.

Så låter det vara så här och håller tummarna att det fungerar.
Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp